Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

    Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht
    Dag Marc,
    Geloof het of niet maar zoals even geleden gezegd is vandaag bij ons ook de beneden airco geplaatst.. Ik had de voeding reeds klaar gelegd en mijn installateur zei me dat hij voor de 2019 installaties richtlijnen van Daikin had gekregen om de units niet (meer) te voorzien van 30mA kringen omdat er onregelmatigheden waren in het gedrag vd ANDERE toestellen op die kring.
    Ik kon me vanmiddag niet meer juist herinneren waarom ik dit zo interessant vond... Maar nu dus wel.
    Airco's van het invertertype zetten nogal wat harmonischen en spikes op het net. Deze stoorsignalen brengen sommige modellen aardlekschakelaars in de war, zodat ze uitschakelen zonder dat er een echte aardfout is.
    Dat dit onregelmatigheden veroorzaakt in het gedrag van andere apparaten snap ik niet, tenzij men bedoelt dat ze niet meer functioneren wanneer de aardlekschakelaar afgeschakeld is.

    Comment


    • #32
      Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
      Airco's van het invertertype zetten nogal wat harmonischen en spikes op het net. Deze stoorsignalen brengen sommige modellen aardlekschakelaars in de war, zodat ze uitschakelen zonder dat er een echte aardfout is.
      Mogelijks gebeurt dat soms ... maar dan toch niet als de airco niet aan staat.
      Als bij Marc de spanning ook uit valt als de airco’s uit staan ... dan is het al zeker niet door “stoorsignalen”.

      Verder staat de onze na de 300mA op een aparte zekering ... omdat ik zelf een aparte kring voorzien had.
      Maar niet iedereen heeft nog plaats over in de zekeringkast om dit te doen en dan gebeurt dat meestal niet.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #33
        Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

        En ondertussen weten we nog altijd niet welke diff er bij Marc uit gaat, is het nu een 30 of een 300 mAmp?
        Een ganse reeks toestellen op een 30 mAmp is geen goed gedacht, daar ieder toestel met geschakelde voeding
        tegenwoordig via de netfilters die er in steken een beetje naar massa lekken.
        Meest eigenaardige in de beginpost is dat er ook een zekering uit was, ik gok dus op een verdelerslof
        met schakelaar die doorgeslagen is naar massa, onderschat zeker het inschakelen van een aantal
        geschakelde voedingen niet die je aan en uitschakeld met een knop op een stekkerslof.
        Meten is weten en zo moeilijk kan dat niet zijn...
        Last edited by Guest42; 16 april 2019, 07:16.

        Comment


        • #34
          Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

          Het is de 30 mAmp.

          Toeval of niet: deze ochtend heeft de haardroger het begeven toen onze dochter deze in gebruik nam.

          We dachten weer aan een zekering, maar die waren allemaal OK. De haardroger rook echter wel sterk verbrand......
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #35
            Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

            Een mens zou voor minder paranoia worden 🙂. Lijkt wel een spelletje Cluedo.
            Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitdraaien..

            Hou ons op de hoogte en happy hunting!

            Hier heel stilletjes in de horloge afdeling hoor, een paar andere projecten die ik deze zomer wil afkrijgen.. Of liefst iets vroeger zodat ik in het heetst vd strijd onder de airco kan liggen.

            Groeten,
            Bart

            Comment


            • #36
              Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              En ondertussen weten we nog altijd niet welke diff er bij Marc uit gaat, is het nu een 30 of een 300 mAmp?
              Al vanaf #6 vermeld. [emoji6]


              Een ganse reeks toestellen op een 30 mAmp is geen goed gedacht, daar ieder toestel met geschakelde voeding tegenwoordig via de netfilters die er in steken een beetje naar massa lekken.
              Klopt, maar hoeveel zaken zijn nog geaard?
              Alvast niet (vaak) de voedingen voor GSM, tablet, router, Hue verlichting, laders scheerapparaat of tandenborstel, draadloze telefoon, ...

              Meten is weten en zo moeilijk kan dat niet zijn...
              Met een niet permanent probleem is dat eenvoudiger gezegd dan gedaan.
              Beter zou zijn dat iets permanent in kortsluiting ligt, dat is dan weer wel eenvoudig.
              Last edited by VerSeg; 16 april 2019, 12:08.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #37
                Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                Even off topic,maar kan iemand mij verklaren waarom bij onweer en na installatie van zonnepanelen bij de buur, mijn schakelaar regelmatig uitsprong?Gebeurde zelfs op zonnige namiddagen,zonder dat er bij ons iets draaide.
                Zijn dat van die pieken op het net of is dit zuiver toeval??

                Comment


                • #38
                  Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                  Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                  Even off topic,maar kan iemand mij verklaren waarom bij onweer en na installatie van zonnepanelen bij de buur, mijn schakelaar regelmatig uitsprong?Gebeurde zelfs op zonnige namiddagen,zonder dat er bij ons iets draaide.
                  Zijn dat van die pieken op het net of is dit zuiver toeval??
                  Een gok, het kader waar de panelen van je buurman op liggen is niet of slecht geaard.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                    In een verliesstroomschakelaar zit normaalgezien ook een beveiliging tegen kortsluiting en overbelasting.
                    Als die uitschakelt dan kan een stroompiek ook de oorzaak zijn (het moet dus niet altijd een verliesstroom zijn die beveiliging triggert).
                    In dat geval tellen ook de niet-geaarde apparaten die op die stroomkring aangesloten zijn mee als "verdachte".
                    Het kan dan zelfs een lader van een gsm of een ander apparaat zijn waar een fout in zit.
                    Het is mogelijk dat de piekstroombeveiliging van die verliesstroomschakelaar eerder schakelt dan die van de zekeringen.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #40
                      Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                      [/QUOTE]ven off topic,maar kan iemand mij verklaren waarom bij onweer en na installatie van zonnepanelen bij de buur, mijn schakelaar regelmatig uitsprong?Gebeurde zelfs op zonnige namiddagen,zonder dat er bij ons iets draaide.[/QUOTE]

                      Jij hebt nog een heeeel oude differentieel.
                      Sinds begin jaren 80 mogen deze niet meer gebruikt worden.

                      Deze reageren ook op gelijkspanningspieken, afkomstig van de bliksem of schakelende voedingen, zeker als deze een groot vermogen leveren zoals de omvormers van zonnepanelen.

                      Mvg
                      nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                      Comment


                      • #41
                        Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        In een verliesstroomschakelaar zit normaalgezien ook een beveiliging tegen kortsluiting en overbelasting.
                        Als die uitschakelt dan kan een stroompiek ook de oorzaak zijn (het moet dus niet altijd een verliesstroom zijn die beveiliging triggert).
                        In dat geval tellen ook de niet-geaarde apparaten die op die stroomkring aangesloten zijn mee als "verdachte".
                        Het kan dan zelfs een lader van een gsm of een ander apparaat zijn waar een fout in zit.
                        Het is mogelijk dat de piekstroombeveiliging van die verliesstroomschakelaar eerder schakelt dan die van de zekeringen.
                        Als de verliesstroomschakelaar van 30mA en 40A af springt en de zekering erachter van 20A niet ... dan is de kans dat een piekverbruik de oorzaak is niet zo vanzelfsprekend, tenzij die verliesstroomschakelaar een defect heeft en al aan (bijvoorbeeld) 10A af springt.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #42
                          Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Een gok, het kader waar de panelen van je buurman op liggen is niet of slecht geaard.
                          Waarom zou dit zoiets veroorzaken?
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #43
                            Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                            Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                            Jij hebt nog een heeeel oude differentieel.
                            Sinds begin jaren 80 mogen deze niet meer gebruikt worden.
                            Mogen we er van uitgaan dat je de vraagsteller zijn installatie kent?
                            Hier staat toch niet hoe oud die is en welk type?
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #44
                              Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                              Zoals hierboven vermeld,was na installatie van een nieuwe verliesstroomschakelaar het probleem opgelost.
                              Maar het gebouw was van 1979.Dus kan het inderdaad nog een oud ding geweest zijn.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Verliesstroomschakelaar valt regelmatig uit.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                In een verliesstroomschakelaar zit normaalgezien ook een beveiliging tegen kortsluiting en overbelasting.
                                Als die uitschakelt dan kan een stroompiek ook de oorzaak zijn (het moet dus niet altijd een verliesstroom zijn die beveiliging triggert).
                                In dat geval tellen ook de niet-geaarde apparaten die op die stroomkring aangesloten zijn mee als "verdachte".
                                Het kan dan zelfs een lader van een gsm of een ander apparaat zijn waar een fout in zit.
                                Het is mogelijk dat de piekstroombeveiliging van die verliesstroomschakelaar eerder schakelt dan die van de zekeringen.
                                Volgens mij zit in een gewone diff. geen beveiliging tegen kortsluiting en overbelasting.
                                Kijk maar naar de symbolen op een diff.
                                Bij mij staat er geen symbool van thermische ( het blokje ) of magnetische beveiliging ( boogje ) op de differentieel.
                                Dus zal deze enkel afschakelen bij een aardfout.

                                dus best even checken of het gecombineerd is aardlekbeveiliging, kortsluitbeveiliging en overstroom beveiliging.
                                Last edited by mlap; 17 april 2019, 10:33. Reden: laatste zin

                                Comment

                                Working...
                                X