Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verlengkabel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verlengkabel

    Een vraagje over een jacuzzi aansluiten op een verlengkabel.
    Ergens aan het discussiëren geweest en geraak er niet uit.
    In het boekje staat er dat het verboden is om een verleng kabel te gebruiken.
    Maar versta het niet.
    Als een jacuzzi in een inbouw stopcontact zit (16 a zekering/3x2,5 kabel/stopcontact/jacuzzi) is dit volgens mij toch hetzelfde of een afgerolde verlengkabel sectie 3x2,5?
    (16 a zekering/3x2,5 kabel/stopcontact/ 3x2,5 verlengkabel/jacuzzi).
    Wel 1 koppeling meer.
    Jacuzzi heeft een verwarmings element van 2200w.

  • #2
    Re: Verlengkabel

    Oorspronkelijk geplaatst door Netebuk Bekijk bericht
    Een vraagje over een jacuzzi aansluiten op een verlengkabel.
    Ergens aan het discussiëren geweest en geraak er niet uit.
    In het boekje staat er dat het verboden is om een verleng kabel te gebruiken.
    Maar versta het niet.
    Als een jacuzzi in een inbouw stopcontact zit (16 a zekering/3x2,5 kabel/stopcontact/jacuzzi) is dit volgens mij toch hetzelfde of een afgerolde verlengkabel sectie 3x2,5?
    (16 a zekering/3x2,5 kabel/stopcontact/ 3x2,5 verlengkabel/jacuzzi).
    Wel 1 koppeling meer.
    Jacuzzi heeft een verwarmings element van 2200w.
    In wezen is dat geen enkel probleem.
    Er wel voor zorgen dat het een geaarde verlengkabel is met
    goed afgeschermde stekkers enz. en vooral aansluiten op
    een kring met verlies stroom schakelaar (best eentje van 30 mA)
    Waarom zetten ze dat er bij, gewoon omdat sommige mensen
    het verschil niet kennen tussen verlengkabels en hoe ze te gebruiken.
    In je vraag zit info genoeg waaruit blijkt dat U wel weet wat je
    wil gebruiken.
    Tip: hou de koppeling wat boven het grondoppervlak en zo ver als mogelijk weg van de jacuzzi.

    Comment


    • #3
      Re: Verlengkabel

      De lengte van de verlengkabel is ook belangrijk, als er veel stroom door moet (in dit geval is dat voor het verwarmingselement alleen al 2200W, maar er zitten nog andere dingen in die stroom verbruiken) dan moet er een dikkere kabel worden gebruikt.
      En als dat een heel lange verlengkabel moet zijn, dan moet er een nog dikkere kabel worden gebruikt omdat er anders teveel spanningsverliezen zitten in de verlengkabel.
      Voor 2200W bij 230V is een kabel van 3 x 1,5mm² voldoende, op voorwaarde dat de verlengkabel niet te lang is (voor meer dan 10m zou ik kiezen voor 3 x 2,5mm²).
      En als je zelf een verlengkabel in elkaar steekt, zorg er dan voor dat de elektrische verbindingen stevig vast zitten, en dat er degelijke stekkers worden gebruikt.
      Nog een belangrijk punt, als je een te lange verlengkabel gebruikt, rol de overschot dan niet op in een zo klein mogelijk rolletje.
      Als je bijvoorbeeld zo'n verlengkabel op een rol gebruikt, dan moet je die eigenlijk helemaal afrollen als die voor een langere tijd met een groot vermogen wordt belast (dat is hier het geval, de weerstand zal een hele tijd ingeschakeld blijven, zeker de eerste keer als het water nog koud is).
      Last edited by Black B@ndit; 7 mei 2020, 09:48.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Verlengkabel

        Ik heb hier de 3 afgelopen dagen bijna continu 6 uur met een Karcher K4 (1800W) gewerkt.
        De verlengkabel was 50 meter 3x1,5 en die werd helemaal niet warm. Wel voorzien van waterdichte rubberen stekkers.
        Heb er als test vanaf 50cm afstand gedurende 30 seconden op gespoten met de hoge druk. Zekering van 16A en differentieel van 30mA is niet uitgeschakeld.
        Differentieels van 300mA worden al 10 jaar niet meer geplaatst in Spanje.

        Comment


        • #5
          Re: Verlengkabel

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          De lengte van de verlengkabel is ook belangrijk, als er veel stroom door moet (in dit geval is dat voor het verwarmingselement alleen al 2200W, maar er zitten nog andere dingen in die stroom verbruiken) dan moet er een dikkere kabel worden gebruikt.
          En als dat een heel lange verlengkabel moet zijn, dan moet er een nog dikkere kabel worden gebruikt omdat er anders teveel spanningsverliezen zitten in de verlangkabel.
          Voor 2200W bij 230V is een kabel van 3 x 1,5mm² voldoende, op voorwaarde dat de verlengkabel niet te lang is (voor meer dan 10m zou ik kiezen voor 3 x 2,5mm²).
          En met een vaste bedrading is de lengte en dikte van draad identiek ... maakt op zich geen verschil uit.
          Al zitten de stopcontacten in de meeste huizen wel op 2,5mm².
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Verlengkabel

            Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
            Ik heb hier de 3 afgelopen dagen bijna continu 6 uur met een Karcher K4 (1800W) gewerkt.
            De verlengkabel was 50 meter 3x1,5 en die werd helemaal niet warm. Wel voorzien van waterdichte rubberen stekkers.
            Heb er als test vanaf 50cm afstand gedurende 30 seconden op gespoten met de hoge druk. Zekering van 16A en differentieel van 30mA is niet uitgeschakeld.
            Differentieels van 300mA worden al 10 jaar niet meer geplaatst in Spanje.
            De verlengkabel van 50m 1,5mm²heeft een weerstand van 1,16 Ohm, de spanningsval bij een belasting van 7,8A (1800W bij 230V) is dan 9V.
            Dat geeft inderdaad nog geen problemen, maar de startstroom van een motor is een heel stuk hoger, en daardoor is het mogelijk dat sommige elektromotoren niet starten als er een te dunne kabel wordt gebruikt.
            De motor zal dan niet draaien en continu de "startstroom" blijven trekken, door de startstroom zal de spanning een heel stuk meer zakken dan de 9V bij een belasting van 1800W, en als de spanning te laag is om de motor op gang te krijgen dan hoor je meestal een zoemend geluid en dat wil zeggen dat er een veel te grote stroom door de wikkelingen gaat.
            In dat geval is het mogelijk dat de wikkelingen van de elektromotor verbranden als er geen goede beveiliging is voorzien.

            In het geval van de jacuzzi zit er al een weerstand in die continu 2200W verbruikt, maar daar komt ook nog een elektromotor bij (wat er allemaal in een jacuzzi zit dat weet ik niet maar één pomp zit er toch al zeker in).
            De startstroom van die pomp komt dan bovenop het verbruik van de weerstand, als die pomp dan nog start dan is er geen probleem, maar als de spanning net iets teveel zakt bij het opstarten van de pomp dan is er dus een mogelijkheid dat die niet in gang geraakt en dat de wikkelingen toch verbranden.
            Daarom is het veiliger om een dikkere kabel te gebruiken, vooral als er een grotere afstand moet overbrugd worden.
            En als een woning bijvoorbeeld ver van een elektriciteitscabine staat dan kan de spanning in bepaalde omstandigheden daar al gezakt zijn tot 210V of zelfs lager (als de buren bijvoorbeeld allemaal hun eten aan het klaarmaken zijn op een elektrische kookplaat), als je daar dan nog een extra weerstand van een te lange of te dunne verlengkabel bijtelt dan is het best mogelijk dat een enkelfasige elektromotor niet meer wil starten.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #8
              Re: Verlengkabel

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              De verlengkabel van 50m 1,5mm²heeft een weerstand van 1,16 Ohm, de spanningsval bij een belasting van 7,8A (1800W bij 230V) is dan 9V.
              Die 9V spanningsval zal wel geen probleem geven. Wij hebben hier vlakbij een transformator HS transformator en staan als eerste klant op de lijn. We hebben hier altijd 239 tot 246 Volt. Leverancier wil er niets aan veranderen want hij zit binnen de toegelaten limieten. Hierdoor al eens een toerentalregelaar van een hydrofoorpomp beschadigd door de 426V. Print kostte 200€ en is nog altijd goedkoper dan een spanningsstabilisator van 6kVA voor de 2 pompen.

              Mijn Karcher had problemen met de wateraanvoer waardoor hij om de 5 seconden uitviel. De tuinslang van 50 meter met binnendiameter van 14mm vervangen door een slang van 75m met binnendiameter 20mm en nu werkt alles perfect.

              Comment


              • #9
                Re: Verlengkabel

                Raar maar waar. Gisteren heb ik mijn Adblocker uitgeschakeld om een artikel van De Telegraaf te kunnen lezen.
                Ik heb hier op BD nog nooit reclame gekregen. Vanmorgen het woord "K*rcher in mijn bericht geschreven en nu krijg ik hier om de 2 berichten
                een reclame van "K*rch*r hogedrukreinigers" of van "Kamera Express". Geen van beide termen gebruikt in de zoekfunctie van Google !.

                Comment


                • #10
                  Re: Verlengkabel

                  Waarom grote verbruikers niet aan een verlengkabel mogen worden aangesloten is omdat deze soms niet volledig afgerold worden. Ze hebben het dus over van die haspels, als je die niet volledig afrolt kan de kabel over verhit geraken.

                  mir
                  De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                  Comment


                  • #11
                    Re: Verlengkabel

                    Ik denk vooral omdat wanneer je in 10 huishoudens een verlengdraad gebruikt voor zulke dingen.. Je in 10 huishoudens een kabel van 1,5mm2 zal vinden terwijl dit in een 2,5mm2 gekeurde installatie hoort te zitten...
                    Groeten!

                    Comment


                    • #12
                      Verlengkabel

                      Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                      Waarom grote verbruikers niet aan een verlengkabel mogen worden aangesloten is omdat deze soms niet volledig afgerold worden. Ze hebben het dus over van die haspels, als je die niet volledig afrolt kan de kabel over verhit geraken.

                      mir
                      Ze hebben het niet enkel over die haspels, maar over alle verlengkabels.
                      En inderdaad, technisch gezien zal een correct gebruikte deftige verlengkabel van de juiste dikte en afgerold weinig of geen verschil geven ten opzichte van eenzelfde lengte vaste bedrading.

                      Verlengkabels bestaan echter ook in slechte kwaliteit (meer dan goede) en er zijn er ook nog veel in omloop zonder (aangesloten) aarding, onveilige stekkers, ...

                      Langs de andere kant ... hoeveel toestellen zouden er in realiteit via een verlengkabel aangesloten zijn waar in de handleiding staat dat het niet mag?
                      Vooral alles wat men buiten gebruikt is anders vaak een probleem.
                      Dat de fabrikanten dan meteen een langere kabel voorzien, ze weten toch ook dat de meeste zaken niet binnen de anderhalve meter van een stopcontact geplaatst worden. [emoji6]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment

                      Working...
                      X