Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 20 van 20

Discussie: Verkeerslichten.

Standaard Verkeerslichten.

Verkeerslichten, door velen ook wel stoplichten genoemd omdat ze vinden dat ze vaker op rood staan dan op groen. Waarom hangen verkeerslichten in Europa zo dat wanneer je voor de stopstreep staat met je snuitert op het deskbord moet liggen om ze te kunnen zien. In de VS hangen deze lichten altijd aan de andere kant of in het midden van de kruising zodat je ze altijd kunt zien. Gelukkig staan ze bij ons ook vaak nog aan de boord van de weg, maar die worden soms aan het zicht ontnomen door bomen of verkeersborden.

Standaard Re: Verkeerslichten.

Als het storm is moet ge die eens zien waaien, zie

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
    Gelukkig staan ze bij ons ook vaak nog aan de boord van de weg, maar die worden soms aan het zicht ontnomen door bomen of verkeersborden.
    Wat bedoel je hiermee?
    Verkeerslichten staan toch steeds langs de rechtse kant van de baan?
    Ze worden soms links of boven de baan herhaald en soms ook aan de overkant van het kruispunt in de vorm van kruisjes of pijlen (om af te slaan).
    Soms wel moeilijk zichtbaar als je te kort staat, dat klopt.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Eender waar ze in België die streep trekken, de grote hoop rijdt toch tot als hij/zij gelijk staat met het licht. Op veel kruispunten is de witte lijn een eind voor de lichten getrokken zodat vrachtwagens en bussen vlot kunnen indraaien. En waar staan ze? Juist, voorbij de lijn aan het licht zodat de boel strop zit.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Eender waar ze in België die streep trekken, de grote hoop rijdt toch tot als hij/zij gelijk staat met het licht. Op veel kruispunten is de witte lijn een eind voor de lichten getrokken zodat vrachtwagens en bussen vlot kunnen indraaien. En waar staan ze? Juist, voorbij de lijn aan het licht zodat de boel strop zit.
    En hoe komt dat denk je?
    Vooral doordat ze het oranje tot een minimum beperkt hebben en door oranje rijden ook strafbaar is.
    Op diegene na dat nog vlug gas bijgeven zijn er nu ook velen die alles dicht gooien en het kruispunt niet meer (durven) ontruimen zoals dat eigenlijk wel de bedoeling is.
    Uiteraard zijn er ook die het verkeerd doen, maar wie zelf vindt dat het licht moeilijk zichtbaar is ... dan is die zelf ook wat te kort gaan staan.
    Maar er is een oplossing ... een panoramisch glazen dak.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Awel, velen zullen het raar vinden, maar ik stop meestal een 2 tal meter voor de streep, zodat ik de lichten beter kan zien. Daarop zal het nu ook niet aankomen denk ik dan.
    "Te leven is een gunst, te weten hoe is een kunst.”

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
    Verkeerslichten, door velen ook wel stoplichten genoemd omdat ze vinden dat ze vaker op rood staan dan op groen. Waarom hangen verkeerslichten in Europa zo dat wanneer je voor de stopstreep staat met je snuitert op het deskbord moet liggen om ze te kunnen zien. In de VS hangen deze lichten altijd aan de andere kant of in het midden van de kruising zodat je ze altijd kunt zien. Gelukkig staan ze bij ons ook vaak nog aan de boord van de weg, maar die worden soms aan het zicht ontnomen door bomen of verkeersborden.
    Het zou idd duidelijker zijn indien ze de verkeerslichten 180 , en de straatnaamborden 90 graden zouden draaiien...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
    Awel, velen zullen het raar vinden, maar ik stop meestal een 2 tal meter voor de streep, zodat ik de lichten beter kan zien. Daarop zal het nu ook niet aankomen denk ik dan.
    Ik let meestal op waar de lussen in de grond geslepen zijn om te detecteren dat er een auto voor het licht staat. En die zijn meestal wel vlak bij de streep. Er zijn lichten waar je behoorlijk lang kan wachten als je niet tot boven die lus rijdt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
    Het zou idd duidelijker zijn indien ze de verkeerslichten 180 , en de straatnaamborden 90 graden zouden draaiien...
    Zou verwarrend worden met rood onderaan en groen bovenaan.

Ik let meestal op waar de lussen in de grond geslepen zijn om te detecteren dat er een auto voor het licht staat. En die zijn meestal wel vlak bij de streep. Er zijn lichten waar je behoorlijk lang kan wachten als je niet tot boven die lus rijdt.
    Ja ik moet eerlijk bekennen dat ik dit ook eens heb voorgehad....het bleef maar rood....tot ik ietsje verder reed...
    Nu let ik er wel beter op
    "Te leven is een gunst, te weten hoe is een kunst.”

lichten a la Frankrijk!

gewone lichten zoals hier, MAAR, aan de paal zelf, (op de hoogte waar je anders het knopje verwacht voor voetgangers te laten oversteken) worden de lichten herhaald in de vorm van een klein verkeerslichtje! handig!
    Mijn stiefvader is een fransman en gewend om eigenlijk te ver aan het licht te stoppen, als hij hier in belgie is ziet hij dus niks meer van onze belgische verkeerslichten

https://ibb.co/xMz8QzQ
    Laatst gewijzigd door TomStr; 26 januari 2021 om 21:53
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
    lichten a la Frankrijk!

gewone lichten zoals hier, MAAR, aan de paal zelf, (op de hoogte waar je anders het knopje verwacht voor voetgangers te laten oversteken) worden de lichten herhaald in de vorm van een klein verkeerslichtje! handig!
    Mijn stiefvader is een fransman en gewend om eigenlijk te ver aan het licht te stoppen, als hij hier in belgie is ziet hij dus niks meer van onze belgische verkeerslichten

https://ibb.co/xMz8QzQ
    Die zijn hier in Vlaanderen wel hier en daar
    Edit, waren, ik heb eens op Google Maps gekeken waarvan ik dacht waar die waren, maar blijkbaar niet meer (eind jaren 90, begin 00 jaren)
    Laatst gewijzigd door toerist; 27 januari 2021 om 17:38

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
    Die zijn hier in Vlaanderen wel hier en daar
    Edit, waren, ik heb eens op Google Maps gekeken waarvan ik dacht waar die waren, maar blijkbaar niet meer (eind jaren 90, begin 00 jaren)
    jammer, ik vind ze op sommige plaatsen wel handig!
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Er zijn zeker nog plaatsen waar dit zo is.
    Wetstraat o.a. ...
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Simpelste oplossing, de stopstrepen een paar meter achteruit.

In China geven de verkeerslichten (die boven de weg hangen) aan hoeveel seconden het duurt tot het gaat overslagen naar een andere kleur. https://www.youtube.com/watch?v=VDe3WKAY5E8

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Simpelste oplossing, de stopstrepen een paar meter achteruit.
    En de allerbeste oplossing is ... leren rijden.
    Normaal is iedereen toch bekwaam om een afstand in te schatten en daar rekening mee te houden?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
    Zo heb ik eens een chauffeur voor het rood zien wachten en wachten en wachten. En ik achter hem Rood licht afrit R4 Merelbeke, kruispunt carpool parking. Daar zit een lus in de grond.Dus als je voor die lus al stopt dan ziet die u niet en blijft het licht op rood. Uiteindelijk ben ik uitgestapt en hem er op gewezen dat hij tot aan de witte streep moet rijden omdat we daar anders gaan blijven staan voor het rode licht

mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    En de allerbeste oplossing is ... leren rijden.
    Normaal is iedereen toch bekwaam om een afstand in te schatten en daar rekening mee te houden?
    Mir heeft ook gelijk als er lussen zitten kan je daar ook blijven staan, heeft weinig te maken met “leren rijden” Freddy.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Mir heeft ook gelijk als er lussen zitten kan je daar ook blijven staan, heeft weinig te maken met “leren rijden” Freddy.
    De lussen die lichten bedienen zitten toch enige afstand van de stopstreep, tussen de 3 en 5 meter, al is dat in Vlaanderen vastgelegd op 3 meter (tenzij er reeds een roodlicht camera lus bestaat, dan mag dat ook verder), is twee meter breed en 1 meter lang in de rijrichting.
    Vanaf pagina 138: https://wegenenverkeer.be/sites/defa...gen%202020.pdf

https://www.mobielvlaanderen.be/over...nr=179&id=2057

Er worden ook lussen gebruikt voor o.a. roodlicht camera’s, die zitten uiteraard ook op een andere plaats.

Het licht zelf staat ook steeds voorbij de stopstreep.
    Iedereen kan uiteraard bij een plotse stop eens wat te ver rijden en moeilijk het licht zien.

Sommige slechter afgestelde lussen zien geen moto’s en dat is vervelend want dan kunt ge daar lang staan.
    Laatst gewijzigd door VerSeg; 30 januari 2021 om 02:38
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Regels voor berichten