Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vergelijking macbooks

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vergelijking macbooks

    Hoi,

    Ik ben een student fotografie en ben van plan een macbook te kopen.
    Na wat wikken en wegen van wat apple aanbiedt (met een campuskorting) ben ik er nog steeds niet uit.
    Reviews lezen op het internet helpt amper, steeds vind ik andere pro's en con's.
    Enige assistentie?
    Hier zijn mijn verwachtingen en waar ik een oogje op heb.
    Hij moet voornamelijk basic bewerkingen aankunnen, de eerste raw bewerkingen,
    vooral voor 'on-the-road', flexibel in de campus zijn, klaslokaal, trein, etc.
    Ik heb al een stevige windows desktop als main computer voor de zware bewerkingen.
    Prijs is zeker en vast een belangrijk punt..
    optie 1: macbook air 13" - 1249,93 eur
    1.86GHz Intel Core 2 Duo
    4GB 1066MHz DDR3 SDRAM
    128GB Flash Storage
    Toetsenbord
    optie 2: macbook pro 13" - 1317,69 eur
    2.4GHz Intel Core 2 Duo
    4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB (2x4GB = +324,28 €)
    128GB solid-state drive
    Verlicht Toetsenbord
    SuperDrive 8x (gebruik ik niet)

    Wat ik me dan ook afvraag is de 'houdbaarheid' van bv flash geheugen, het is nieuw,
    het is snel maar ik ben niet van plan om de laptop al na 18 maanden te vervangen.
    hij moet wel eventjes mee kunnen..
    Is ssd een goede vervanger moest ik toch voor pro gaan? De gewone ATA drives zijn niet meer aan mij besteed.
    alvast bedankt voor alle raad

  • #2
    Re: vergelijking macbooks

    Waarom zou die solid state minder langer meegaan? Geen bewegende delen, dus... ik denk dat hij eerder langer zou moeten meegaan.

    Mijn consultants krijgen niks anders meer dan solid state laptops. Geen tijdverlies meer met opstarten.
    http://www.theafricabug.com

    Comment


    • #3
      Re: vergelijking macbooks

      Toch redelijk eenvoudig hier, de opties die je geeft.

      Kiezen tussen:

      Dunne laptop vs snellere laptop.


      Ik zou persoonlijk veel liever een snellere laptop hebben dan een dunne design laptop.
      Was het alleen voor wat typ & surfwerk dan is de Air wel de beste kandidaat natuurlijk - niet dat die traag is natuurlijk.

      Ik gok dat de MacBook ook iets meer uitbreidingsopties heeft.

      Allemaal subjectief, natuurlijk.

      Comment


      • #4
        Re: vergelijking macbooks

        Neem anders eens contact op met forumlid Rudy, die is echt wel goed op de hoogte wat het Mac gebeuren betreft . . .
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: vergelijking macbooks

          Een macbook Air is geen optie, dat is enkel een hebbeding als tweede computer.
          Ikzelf heb een macpro voor men zwaardere werk, die is ondertussen al meer dan 4 jaar oud en draait nog steeds even snel als de eerste dag.
          Men laptop macbook van eind 2007 is ondertussen wel aan de trage kant voor fotobewerkingen en zou wel vervangen mogen worden door een macbookpro.

          Ik zou niet twijfelen en ik ben er zeker van dat de macbookpro die je wil kopen je voor lange tijd dienst zal bewijzen.
          Ik denk zelf dat die tegenwoordig sneller zijn als de macpro die ik heb staan.
          Dont' worry its a mac
          Graag een eerlijke mening.

          Comment


          • #6
            Re: vergelijking macbooks

            Een slechte keuze zul je wel niet maken als het tussen die 2 gaat. Ik heb voor hetzelfde dilemma gestaan en heb voor de air gekozen. Ik heb er alvast geen spijt van. Ik heb dus geen hands-on ervaring met de 13" macbook pro maar ik kan je wel zeggen dat de snelheid van de air véél beter is dan wat de kloksnelheid laat vermoeden (en dat is een algemene reactie van zowat iedereen die er één heeft). Het flash geheugen is het grote verschil: programma's opstarten en grote fotolibraries openen gaat zelfs beduidend sneller dan mijn quad-core iMac van amper 1 jaar oud. Enkel bij heel zware bewerkingen zie je wat verschil. Hier nog wat info...
            D750 / D7000 - Nikon 16-35 f4 - Nikon 50D f1.4 - Tokina 11-16 f2.8 - Nikon 180D - Nikon 105 f2.8 Macro
            500px FaceBook

            Comment


            • #7
              Re: vergelijking macbooks

              na nog wat meer graven is er ook de optie om maar wat te wachten tot ze de OSX Lion uitbrengen in de zomer. De macbook en pro gaan dan mss een update krijgen die essentieel kunnen zijn bij het helpen met kiezen.. Maar dat lijkt nog zo ver weg :P
              Last edited by calaberro; 2 december 2010, 02:49.

              Comment


              • #8
                Re: vergelijking macbooks

                Wat je vergeet is dat de 13" air een hogere scherm resolutie heeft dan de 13" pro. Dat geeft hem toch een streepje voor.

                Clocksnelheid is iets minder maar je hebt een SSD.
                De HDD is en blijft de traagste component binnen een PC systeem die versnellen heeft dus direct een impact op de algemene snelheid van je systeem. Alleen voor de puur cpu intensieve taken ga je ietwat snelheid verliezen met de air.

                Comment


                • #9
                  Re: vergelijking macbooks

                  Bij de air betaal je relatief veel voor de miniaturisering en het design. Als je dat niet nodig hebt, kun je beter niet voor de air gaan
                  http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

                  http://rouwkema.smugmug.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: vergelijking macbooks

                    Als het om draagbaarheid gaat, dan kan ik je zeggen dat de MBP 13' ook erg compact is.
                    De combinatie van de iets snellere processor met de SSD moet de snelste oplossing geven.
                    De batterijduur van de pro is natuurlijk ook wat beter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: vergelijking macbooks

                      Als je ook SSD in de pro steekt zijn dit de verschillen tussen die 2:
                      • Pro is sneller want iets betere CPU. Beiden hebben een snelheidswinst door de SSD.
                      • Pro heeft ook een firewire poort, maar ik vermoed dat je vandaag geen firewire apparatuur hebt dan vervalt dit voordeel een beetje. Er wordt verwacht dat Apple firewire gaat vervangen door een andere oplossing. En dat is geen USB3.
                      • Pro heeft toetsenbord verlichting. Of dat nu zo belangrijk is weet ik niet. Als je blind kan typen in ieder geval minder nodig. Maar als je soms in redelijk donkere ruimten moet werken kan het nuttig zijn.
                      • Pro heeft een betere batterij, gaat toch wel 1 tot 2 uur langer mee dan de air.
                      • Pro heeft een CD/DVD sleuf. Je zegt dat je het niet nodig hebt maar kan af en toe handig zijn om een CD/DVD af te spelen. Of om SW te installeren.
                      • ---
                      • Air heeft een betere resolutie van 1440x900 tegenover 1280x800 op de Pro.
                      • Air is echt wel een heel pak dunner 0,3 tot 1,7cm tegenover 2,4 cm
                      • Air is kleiner 30x19cm tegenover 36x25cm
                      • Air is lichter 1Kg tegenover 2,5Kg


                      Dus in dit lijstje zelf aanduiden wat je nu net nuttig vind of niet.
                      Ga ook eens naar een winkel waar je beide eens kan betasten (Fnac, Saturn, Switch, Lab99, S&S).

                      Ik zelf zou vandaag voor de Air kiezen.
                      Tot sluitertijd, Dirk

                      Comment


                      • #12
                        Re: vergelijking macbooks

                        Zelfs binnen ChitChat moet het mogelijk zijn om on topic te blijven. Om een PC vs  oorlog te vermijden, heb ik enkele off topic posts verwijderd. De TS stelt een duidelijke vraag, en die verdient een duidelijk antwoord.
                        Last edited by Franciskine; 2 december 2010, 19:22.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: vergelijking macbooks

                          Als ik heel eerlijk mag zijn zou ik nooit zo'n klein scherm kiezen om foto's te bewerken. Op mijn 15" gaat dat nog net, maar 't gaat pas helemaal goed als ik het op de Cinema display aansluit. Qua snelheid zullen de twee aangehaalde modellen wel aan elkaar gewaagd zijn.

                          Comment


                          • #14
                            Re: vergelijking macbooks

                            Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                            Als je ook SSD in de pro steekt zijn dit de verschillen tussen die 2:
                            • Pro is sneller want iets betere CPU. Beiden hebben een snelheidswinst door de SSD.
                            • Pro heeft ook een firewire poort, maar ik vermoed dat je vandaag geen firewire apparatuur hebt dan vervalt dit voordeel een beetje. Er wordt verwacht dat Apple firewire gaat vervangen door een andere oplossing. En dat is geen USB3.
                            • Pro heeft toetsenbord verlichting. Of dat nu zo belangrijk is weet ik niet. Als je blind kan typen in ieder geval minder nodig. Maar als je soms in redelijk donkere ruimten moet werken kan het nuttig zijn.
                            • Pro heeft een betere batterij, gaat toch wel 1 tot 2 uur langer mee dan de air.
                            • Pro heeft een CD/DVD sleuf. Je zegt dat je het niet nodig hebt maar kan af en toe handig zijn om een CD/DVD af te spelen. Of om SW te installeren.
                            • ---
                            • Air heeft een betere resolutie van 1440x900 tegenover 1280x800 op de Pro.
                            • Air is echt wel een heel pak dunner 0,3 tot 1,7cm tegenover 2,4 cm
                            • Air is kleiner 30x19cm tegenover 36x25cm
                            • Air is lichter 1Kg tegenover 2,5Kg


                            Dus in dit lijstje zelf aanduiden wat je nu net nuttig vind of niet.
                            Ga ook eens naar een winkel waar je beide eens kan betasten (Fnac, Saturn, Switch, Lab99, S&S).

                            Ik zelf zou vandaag voor de Air kiezen.
                            Lijkt me een zeer goede analyse. De TS zegt al een ander toestel te hebben voor het grotere werk. Ideale combinatie met een super draagbaar toestel als de air.

                            Comment


                            • #15
                              Re: vergelijking macbooks

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Zelfs binnen ChitChat moet het mogelijk zijn om on topic te blijven. Om een PC vs  oorlog te vermijden, heb ik enkele off topic posts verwijderd. De TS stelt een duidelijke vraag, en die verdient een duidelijk antwoord.
                              Mijn topic ging over de gebrekkige keuze die MAC laat in SSD bij de Mac air, waarbij ze zelfs externe firma's verbieden een betere oplossing te bieden.
                              Wat heeft dat met PC te maken ?

                              Met dergelijke onnozelheden, ben je quasi verplicht om voor de Mac pro te gaan...
                              Last edited by polleke_cgc; 3 december 2010, 11:46.
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment

                              Working...
                              X