Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergeet bij het gebruik van een nas toch niet een backup op een ander medium

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vergeet bij het gebruik van een nas toch niet een backup op een ander medium

    Ik heb een qnap-nas in een raid-10 opstelling die me tot nu toe perfect leek. Schijfje defect, uithalen en vervangen en klaar is kees. De raid wordt in de achtergrond terug samengesteld.

    Maar deze week liep alles mis bij een capaciteitsuitbreiding waarbij op het moment van het vergroten van de capaciteit (uitbreiden van de raid) een van de harde schijven (schijf 4) crashte.
    Het wedersamenstellen van de raid is op dat moment niet evident en ik heb toch een beroep moeten doen op de uitstekende helpdesk van qnap, die mijn raid op schijven 1en 3 terug beschikbaar stelde.

    De backup van deze raid loopt nu al drie dagen en zou vandaag beëindigd moeten zijn.
    Volgende stappen : raid 10 terug van scratch opbouwen en vervolgens de backup restoren op de raid.

    Moraal van het verhaal: een recente bu is zeer belangrijk (maar dit wordt natuurlijk tijdrovender naargelang de capaciteit van de Nas groter wordt)
    Vandaar dat dit soms ten onrechte wordt uitgesteld (wat ik dus tot mijn scha en schande heb moeten ondervinden)

    Peter

    En nu maar hopen dat er niks misloopt bij de laatste fase van de het backuppen

  • #2
    Re: Vergeet bij het gebruik van een nas toch niet een backup op een ander medium

    Een NAS is dan ook bedoeld als BU en niet als enige opslag. [emoji6]

    In mijn PC staat alles op twee schijven in RAID 1 en van de PC wordt een BU gemaakt op de NAS die uit een RAID 5 configuratie bestaat.
    Enorm belangrijke zaken kopieer ik af en toe eens op een externe schijf, maar dat wordt nu stilaan ook een Cloud-oplossing.
    De BU naar de NAS gebeurt ook op regelmatige basis op twee manieren.
    Foto’s en video’s kopieer ik manueel naar de NAS, al de rest wordt met Acronis gedaan.

    Bij deze heb ik dus altijd zonder meer een BU zonder overslaan omdat ik het eens zou vergeten of geen zin heb.

    En duurt het kopiëren wat langer ... men moet daar toch niet op zitten wachten, tenzij men vanaf een portable bezig is en deze wil meenemen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Vergeet bij het gebruik van een nas toch niet een backup op een ander medium

      Les 1 bij gebruik van een NAS.
      RAID is geen backup.

      Een nas is goed als backup.
      Maar een goede backup bestaat uit meerdere backups op verschillende medias en op verschillende plaatsen.

      Je backup strategie hangt af van hoe belangrijk je de gegevens vind. Mogen ze echt niet kwijt, dan moet er zeker ook op andere plaatsen een backup voorzien worden.



      --
      mlap.
      T.T.

      Comment


      • #4
        Re: Vergeet bij het gebruik van een nas toch niet een backup op een ander medium

        Ik maak avn mijn iMac backups op 2 externe schijven, telkens afwisselend.

        In één week tijd zijn beide schijven oit gecrasht. Ik had de eerste schijf besteld, maar voor die aankwam crashte de tweede.
        Toch efkes gezweet, en direct belangrijke spullen in the cloud gezet.

        Comment


        • #5
          Re: Vergeet bij het gebruik van een nas toch niet een backup op een ander medium

          Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
          Les 1 bij gebruik van een NAS.
          RAID is geen backup.

          Een nas is goed als backup.
          Maar een goede backup bestaat uit meerdere backups op verschillende medias en op verschillende plaatsen.

          Je backup strategie hangt af van hoe belangrijk je de gegevens vind. Mogen ze echt niet kwijt, dan moet er zeker ook op andere plaatsen een backup voorzien worden.



          --
          mlap.
          T.T.
          +1. Niets aan toe te voegen.

          Comment


          • #6
            Re: Vergeet bij het gebruik van een nas toch niet een backup op een ander medium

            Een NAS (RAID) geeft je een vals gevoel van vieligheid.
            Als 1 schijf crasht kan deze vervangen worden en de gegevens worden hersteld
            Maar als je NAS (raid controller) het begeeft dan is geen enkele schijf meer toegankelijk.
            Je moet dan exact dezelfde hebben wil je het dan nog redden.
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #7
              Re: Vergeet bij het gebruik van een nas toch niet een backup op een ander medium

              Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
              Een NAS (RAID) geeft je een vals gevoel van vieligheid.
              Als 1 schijf crasht kan deze vervangen worden en de gegevens worden hersteld
              Maar als je NAS (raid controller) het begeeft dan is geen enkele schijf meer toegankelijk.
              Je moet dan exact dezelfde hebben wil je het dan nog redden.
              Het komt dan nog steeds op hetzelfde neer als wat ik in #2 aanhaalde … een NAS dient als BU, niet als enige opslag.
              Als men een NAS als BU gebruikt, dan heeft men nog steeds ergens anders een kopij (origineel) van de bestanden.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Vergeet bij het gebruik van een nas toch niet een backup op een ander medium

                Kleine aanvulling: met een QNAP-NAS, kan je een (automatische, incrementele) cloud backup maken. Ik doe dit nu via AWS-services (amazon).
                Eerste vaststelling : de backup vraagt veel tijd en ik vermoed dat het een belangrijke invloed heeft op de internet-performantie.

                Ik kom hierop terug als de backup in een meer recurrente fase is gekomen (momenteel nog maken van eerste gedeeltelijke backup)

                Peter

                Comment


                • #9
                  Re: Vergeet bij het gebruik van een nas toch niet een backup op een ander medium

                  Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                  Kleine aanvulling: met een QNAP-NAS, kan je een (automatische, incrementele) cloud backup maken.
                  Klopt, maar ik zie me niet meteen 10 of 15TB naar de cloud pompen ... veel opslag nodig, groot data-verbruik en aan 20Mb/s een redelijk lange bedoening.
                  En op één dag zit men meteen op lage snelheid bij de provider. [emoji1]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vergeet bij het gebruik van een nas toch niet een backup op een ander medium

                    Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                    Kleine aanvulling: met een QNAP-NAS, kan je een (automatische, incrementele) cloud backup maken. Ik doe dit nu via AWS-services (amazon).
                    Eerste vaststelling : de backup vraagt veel tijd en ik vermoed dat het een belangrijke invloed heeft op de internet-performantie.

                    Ik kom hierop terug als de backup in een meer recurrente fase is gekomen (momenteel nog maken van eerste gedeeltelijke backup)

                    Peter
                    Ik denk dat dit momenteel wel geld voor elke NAS.
                    Bij het gebruik van een cloud dienst moet je toch met enkele zaken rekening houden.
                    - word er een backup gemaakt van je data op de cloud en hoe dikwijls.
                    - hoeveel data mag er verzonden en/of ontvangen worden in een bepaalde periode.
                    - hoe zeker is de dienst ( gratis diensten verdwijnen soms onverwachts )
                    - privacy van je data? Ga je de data versleutelen voor je ze in handen van iemand anders geeft?

                    Enz...

                    Een cloud kan handig zijn, maar als je ze echt als backup wilt gebruiken moet je toch heel goed de voorwaarden bekijken.



                    --
                    mlap.
                    T.T.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vergeet bij het gebruik van een nas toch niet een backup op een ander medium

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      En op één dag zit men meteen op lage snelheid bij de provider. [emoji1]
                      Is dat zo?
                      bye, Maurice
                      https://on4bam.com/
                      Nikon D7500

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vergeet bij het gebruik van een nas toch niet een backup op een ander medium

                        Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                        Is dat zo?
                        Afhankelijk van het internetabonnement en provider natuurlijk.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment

                        Working...
                        X