Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vaste hand?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vaste hand?

    Hoi, ik heb sinds enkele dagen de canon 400D met kitlens 18-55mm en een pol cir van hama gekocht... Mijn eerste stappen in de SpiegelsReflexCameraWereld Zoals verwacht laten de goede resultaten nog wat op zich wachten... Ben nog volop in studie van de juiste instellingen te zoeken... Wat mij wel opvalt is dat ik niet echt een vaste hand heb, en dat blijkt ook aan de foto's! Hoe kan ik dit goed compenseren? Kortere sluitertijd waarschijnlijk, maar hoe zit het dan met het nodige licht om de foto er nog goed uit te laten zien? Ik mik nu op bv. overdag. Lichtbewolkt en af en toe de zon er eens door. De dingen die ik tot nu gefotografeerd heb zijn wat macro's van de bloemen bij ons id tuin en onze kat. Ik kan jammergenoeg nog geen foto's online zette om te laten kijken (windows werkt niet mee) maar ik hoop toch al wat nuttige info te krijgen omtrendt mijn "handicap" alvast bedankt
    . fashion & artist photography
    . www.kurtvandeweerdt.be
    . twitter . facebook . flickr

  • #2
    Re: vaste hand?

    hoi cosnovitz,

    je zit op het foute forumonderdeel, hier moet je foto's posten en laten beoordelen door de andere forumleden. Deze topic kan best verplaatst worden.

    Sluitertijden hoger dan 1/50 leveren bewegingsonscherpte op (vuistregel is 1 / brandpuntsafstand als hoogste grens voor sluitertijd), dat zal je probleem al ten dele oplossen. Verder goed focussen, misschien eens je toestel in spotmeting zetten (middenste puntje) en dan richten op de ogen van je onderwerp, dat zal ook al weer wat helpen. Euhm, de zoekfunctie van dit forum kan je ook een schat aan info geven. Verder niet bang zijn om op google of zo digital photography introduction of lessons of zoiets in te tikken, de handleiding van je camera door te nemen en veel proberen... Succes ermee!
    canon EOS 400D, 17-55mm f3.5-5.6, EF 50mm f1.8, Sigma 28-105mm f2.8-4 site

    Comment


    • #3
      Re: vaste hand?

      Oorspronkelijk geplaatst door cosnovitz Bekijk bericht
      De dingen die ik tot nu gefotografeerd heb zijn wat macro's van de bloemen bij ons id tuin en onze kat.
      Ik denk dat het bij macrofotografie meestal aangewezen is om op een statiefje te fotograferen.

      Comment


      • #4
        Re: vaste hand?

        Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel (Fotodiscussie - Chit Chat).
        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
        --------

        Comment


        • #5
          Re: vaste hand?

          Geldt deze regel (1/ x mm) ook wanneer bij het gebruik van groothoeklenzen?

          Kan je met een 12mm dan scherpe beelden maken op 1/12 ?

          gr'tz
          Mijn werkjes

          Comment


          • #6
            Re: vaste hand?

            met een héél vaste hand kun je zelfs op 1/15 met een 200mm scherpe foto's maken.
            en met een ferme bibber kun je nog bewogen foto's hebben op 1/500sec met een 28mm lens ...

            alles is relatief, fotodro
            mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

            Comment


            • #7
              Re: vaste hand?

              Nog een vraagje: hoe maak jij macro's met je kitlens?
              ______
              www.vue.photo

              Comment


              • #8
                Re: vaste hand?

                't zullen wel close-ups zijn mm
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"
                Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                Comment


                • #9
                  Re: vaste hand?

                  Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                  met een héél vaste hand kun je zelfs op 1/15 met een 200mm scherpe foto's maken.
                  en met een ferme bibber kun je nog bewogen foto's hebben op 1/500sec met een 28mm lens ...

                  alles is relatief, fotodro
                  mm
                  Ja ok!! Maar bij een normale persoon zal op 1/60 bij 200mm niet meer volledig scherp zitten, terwijl je hier via de regel op 1/20 normaal gezien 80-90% wel scherp zit...

                  Ik zie het wel wanneer ik dit kan uitproberen, met m'n 12-24..

                  grtz
                  Mijn werkjes

                  Comment

                  Working...
                  X