Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vanaf 1 december: 150 euro ipv 22 euro belastingvrij invoeren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vanaf 1 december: 150 euro ipv 22 euro belastingvrij invoeren

    Vanaf 1 december kan er via internetinkopen van buiten de EU t/m 150 euro importtax/BTW-vrij worden ingevoerd. Althans dat schijnt zo te zijn in Nederland. Tot nu toe is het maximum: 22 euro

    Mijn vraag is: geldt deze maatregel ook in Vlaanderen. Want ik weet hiervan niks en het is ook niet op het VRT-journaal geweest (voor zover ik het weet) ? Ik vind dit wel belangrijk, omdat ik regelmatig koop in de VS en ik regelmatig een toeslag moet betalen aan de postbode.

    Ik hoop dat dit een europese regel is, want anders laat ik het binnenkomen bij mijn familie in Nederland.
    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

  • #2
    Re: Vanaf 1 december: 150 euro ipv 22 euro belastingvrij invoeren

    Dit staat op de Belgische site van Douane en Accijnzen, rubriek "Aankopen via Internet":

    Zie http://fiscus.fgov.be/interfdanl/nl/citizens/wagen.htm

    De vrijstelling voor zendingen met een te verwaarlozen waarde is zeer beperkt. Onder “zendingen met een te verwaarlozen waarde” verstaat de administratie zendingen die bestaan uit goederen waarvan de intrinsieke waarde per zending niet meer bedraagt dan:
    - 22 EUR inzake BTW;
    - 150 EUR inzake rechten bij invoer.



    Bijgevolg kunnen er zich 3 situaties voordoen:
    1. Wanneer de totale intrinsieke waarde van de zending niet meer bedraagt dan 22 euro wordt er in alle gevallen volledige vrijstelling van rechten bij invoer en BTW verleend.
    2. Indien de totale waarde van de zending meer bedraagt dan 22 euro maar minder dan 150 euro, wordt de vrijstelling verleend van rechten bij invoer maar dient de BTW te worden betaald op de totale waarde van de zending, onverminderd de eventuele toepassing van andere vrijstellingsbepalingen.
    3. Wanneer de waarde van de zending meer bedraagt dan 150 euro dienen de rechten bij invoer en de BTW te worden betaald op de totale waarde van de zending, onverminderd de eventuele toepassing van andere vrijstellingsbepalingen.
    Dus: geen vrijstelling van BTW indien waarde hoger dan 22 eur!!!

    In Nederland is de regeling IDENTIEK:

    Last edited by Denis; 3 december 2008, 20:51.

    Comment


    • #3
      Re: Vanaf 1 december: 150 euro ipv 22 euro belastingvrij invoeren

      Goed gezien stefaand!
      Ga dit volgen.
      Wist dit ook niet.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: Vanaf 1 december: 150 euro ipv 22 euro belastingvrij invoeren

        Hier gaat het niet helemaal over het zelfde maar is wel gerelateerd. Daar staat dat het een Europese maatregel is.


        Staat er niks op de site van jullie belastingdienst / douane?

        EDIT: ik was een beetje traag met opzoeken.

        Comment


        • #5
          Re: Vanaf 1 december: 150 euro ipv 22 euro belastingvrij invoeren

          Dus ik moet zorgen dat ik VAT/Sales tax reductie moet zien te krijgen, vanwege export naar Europa. In ieder geval dus geen importtax meer tot 150 euro, enkel nog BTW boven de 22 euro.

          Grrrhh, waarom niet zoals Hong Kong of Singapore: zijn vrijhavens en bijna geen import- en exporttaxen en geld kan er vrijelijk in- en uitgevoerd worden zonder limieten. Ik kan wel begrijpen waarom deze 2 gebieden zo enorm rijk zijn geworden.

          Vraagje: weet er iemand of de verzendkosten ook nog eens bovenop de intrinsieke aankoopwaarde geteld moet worden voor de limietbepalingen ? Zo ja: dan vind ik dat schandalig, want ze mogen dat enkel rekenen op de intrinsieke aankoopwaarde !!!
          Last edited by stefaand; 3 december 2008, 21:08.
          Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

          Comment


          • #6
            Re: Vanaf 1 december: 150 euro ipv 22 euro belastingvrij invoeren

            Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
            Zo ja: dan vind ik dat schandalig, want ze mogen dat enkel rekenen op de intrinsieke aankoopwaarde !!!
            Dat maakt de douane (op basis van de wetgeving) zelf wel uit, wat ze mogen en wat niet.

            Comment


            • #7
              Re: Vanaf 1 december: 150 euro ipv 22 euro belastingvrij invoeren

              Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
              Grrrhh, waarom niet zoals Hong Kong of Singapore: zijn vrijhavens en bijna geen import- en exporttaxen en geld kan er vrijelijk in- en uitgevoerd worden zonder limieten.
              Omdat wij hier graag een goede sociale verzekering hebben, goede gezondheidszorg, goede infrastructuur, scholing etc. etc. die ook allemaal ergens van betaald moeten worden. Waarom ga je niet emigreren?

              Comment


              • #8
                Re: Vanaf 1 december: 150 euro ipv 22 euro belastingvrij invoeren

                Leonidas,

                dit is een totaal andere discussie. Om toch op je reactie te reageren: de sociale zekerheid is daar inderdaad minder, maar de gezondheidszorg, infrastructuur en scholing is daar meer dan uitstekend. Laat ik het zo zeggen: in die landen krijg ik per betaalde euro belasting meer terug dan hier.....Jammer dat ik de taal daar niet spreekt, behalve Engels (alleen deze taal is daar helaas niet voldoende, liefst ook cantonees en mandarijn), anders was ik allang daar naar toe verhuisd. Wie daar hard werkt, plukt daar ook de vruchten van. Niks op tegen toch ? We beginnen af te wijken.........
                Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Vanaf 1 december: 150 euro ipv 22 euro belastingvrij invoeren

                  Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
                  Om toch op je reactie te reageren: de sociale zekerheid is daar inderdaad minder, maar de gezondheidszorg, infrastructuur en scholing is daar meer dan uitstekend.
                  ... voor dat deel van de bevolking dat het kan betalen. In Hong Kong stikt het bijv. nog van de sloppenwijken. 't Moet gezegd: Singapore doet 't wel beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vanaf 1 december: 150 euro ipv 22 euro belastingvrij invoeren

                    Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
                    Leonidas,

                    dit is een totaal andere discussie. Om toch op je reactie te reageren: de sociale zekerheid is daar inderdaad minder, maar de gezondheidszorg, infrastructuur en scholing is daar meer dan uitstekend. Laat ik het zo zeggen: in die landen krijg ik per betaalde euro belasting meer terug dan hier.....Jammer dat ik de taal daar niet spreekt, behalve Engels (alleen deze taal is daar helaas niet voldoende, liefst ook cantonees en mandarijn), anders was ik allang daar naar toe verhuisd. Wie daar hard werkt, plukt daar ook de vruchten van. Niks op tegen toch ? We beginnen af te wijken.........

                    Beter dan hier ? Mijn moeder heeft onlangs haar 3e pacemaker laten "inplanten". Dat ding moet ergens een 4000 € kosten, Mijn zus moet maandelijks voor een bedrag van een 900€ inspuitingen toedienen.

                    Je mag eens 2 keer raden hoeveel ze hiervoor effectief betalen...
                    België is nog zo slecht niet hoor... Hier is zowat iedereen verzekerd. NIet dat het niet duurder wordt. Maar ik zou er echt niets op tegen hebben, dat meerverdieners meer betalen, en echte armen niets. En nee : ik ben niet arm .
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vanaf 1 december: 150 euro ipv 22 euro belastingvrij invoeren

                      Mensen, leuk dit soort discussie, maar het gaat hier niet over sociale bescherming. Graag on topic !
                      Anders kunnen we een ander thread starten.
                      Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vanaf 1 december: 150 euro ipv 22 euro belastingvrij invoeren

                        Zou die 22 euro inzake BTW niet willen zeggen dat het over producten gaat waarvan de verschuldigde BTW max. 22 euro bedraagt ?
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vanaf 1 december: 150 euro ipv 22 euro belastingvrij invoeren

                          Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
                          Mensen, leuk dit soort discussie, maar het gaat hier niet over sociale bescherming. Graag on topic !
                          Anders kunnen we een ander thread starten.
                          Tsss, Jij stelt een vraag maar het antwoord daarop is off-topic? Hou je vragen dan voortaan lekker voor je.

                          Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
                          Grrrhh, waarom niet zoals Hong Kong of Singapore: zijn vrijhavens en bijna geen import- en exporttaxen en geld kan er vrijelijk in- en uitgevoerd worden zonder limieten. Ik kan wel begrijpen waarom deze 2 gebieden zo enorm rijk zijn geworden.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vanaf 1 december: 150 euro ipv 22 euro belastingvrij invoeren

                            Leonidas,

                            Dat geef ik eerlijk toe. Maar mag ik u vragen om minder aggressief te antwoorden. Ik krijg er een wrange nasmaak van.....

                            Nete,

                            Nee, dat is het tot nu toe belastingvrije en imorttaxvrije bedrag dat mag worden ingevoerd. BTW wordt pas vanaf 22 euro geheven + ook nog importtax vanaf 150 euro. Dat laatste had ik blijkbaar niet goed door. Van 22-150 euro betaal je blijkbaar alleen maar de verschuldigde BTW, dus is het raadzaam om in de USA te vragen om geen sales tax/VAT aan te rekenen (voorzover ze dat willen doen).
                            Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vanaf 1 december: 150 euro ipv 22 euro belastingvrij invoeren

                              Ik zal voortaan proberen niet meer onaardig te zijn.
                              Last edited by Leonidas; 5 december 2008, 15:39.

                              Comment

                              Working...
                              X