Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vakantie nabij Bordeaux

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vakantie nabij Bordeaux

    Deze zomer zullen we met onze tieners en al wat grotere kids een 2 tal weken nabij Bordeaux verblijven, aan het bassin van Arcachon.

    We gaan zeker een paar dagen rondlopen in Bordeaux stad.
    Zijn er in de stad en in de omgeving must-visits?

    We willen zeker ook een wijnmaker bezoeken. Ik weet dat er velen zijn waar je binnen kan (en ook waar je maar tot aan de poort geraakt), maar waar had jij een toffe ervaring, en waar het meer is dan een korte rondleiding in de kelder om dan te verkopen.

    Vorige zomer bezochten we in Spanje het domein van Torres. Dat was betalend, maar echt wel de moeite!

  • #2
    Re: Vakantie nabij Bordeaux

    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Deze zomer zullen we met onze tieners en al wat grotere kids een 2 tal weken nabij Bordeaux verblijven, aan het bassin van Arcachon.

    We gaan zeker een paar dagen rondlopen in Bordeaux stad.
    Zijn er in de stad en in de omgeving must-visits?

    We willen zeker ook een wijnmaker bezoeken. Ik weet dat er velen zijn waar je binnen kan (en ook waar je maar tot aan de poort geraakt), maar waar had jij een toffe ervaring, en waar het meer is dan een korte rondleiding in de kelder om dan te verkopen.

    Vorige zomer bezochten we in Spanje het domein van Torres. Dat was betalend, maar echt wel de moeite!
    Bordeaux ken ik niet goed. Dus daarvoor kan ik je geen tips geven.
    Maar een wijnboer gaan bezoeken, doe dat zeker eens. Ga naar een "grote, gekende" (kan je via internet wel opzoeken). Ervaring hier bij ons leerde ons dat de grote huizen wel degelijk een bezoek kunnen regelen en zelfs tot de kleinste geheime kamertjes. Dat is toch alvast zo hier bij ons in de buurt. (Limoux - Blanquette - Sieur d'Arques) En je hoeft je helemaal niet verplicht te voelen iets te kopen. Proeven doe je liefst wel!

    Veel plezier daar.
    Touch the Earth...Gently
    www.passionsenfrance.com

    Comment


    • #3
      Re: Vakantie nabij Bordeaux

      Als zoon van een invoerder van Franse wijnen, mijn tips;

      Ga niet bij de grote, industrieel-ogende wijnhuizen, maar ga gewoon binnen bij de familiebedrijven. Er zijn er in overvloed. Laat je niet afschrikken door een rolluik dat af is (daar is de zon verantwoordelijk voor) en evenmin door een loslopende hond (is daar gebruikelijk, en 't zijn geen gevaarlijke).

      Allemaal bieden ze de mogelijkheid te proeven. Allen hebben ze een "chai" waar je dat in alle rust kan doen. Natuurlijk; staat een produkt je aan; hang niet de vrek uit en KOOP het dan ook. Men laat je niet graag drie flessen proeven om er dan van één soort drie te verkopen, snap je?

      Op deze manier zal je aan goede produktjes geraken die hier niet te vinden zijn, en aan een correcte prijs. Dit in tegenstelling tot een bezoek aan een gekende "klepper" van een Chateau.

      Mvg,

      J.
      http://www.theafricabug.com

      Comment


      • #4
        Re: Vakantie nabij Bordeaux

        Is voor mij al een hele tijd geleden maar toch nog een paar mooie herinneringen aan die regio:

        Quartier des Chartrons : oude wijk in Bordeaux met kleine straatjes
        Botanische tuin en Esplanade
        Les Quais : de kaaien aan de Garonne
        ...

        In de buurt van Arcachon heb je ook het Teich vogelpark. Persoonlijk weet ik niet of dit de moeite is, wij hadden het ooit gepland maar toen toch iets anders gedaan vanwege het slechte weer.


        Voor de wijn:
        - in de Medoc streek waren vooral Saint-Estèphe, Pauillac en Margaux de moeite
        - Pomerol en Saint-Emilion waren ook de moeite om die grote landerijen ook eens te zien. Er zijn hier echter ook nog wel kleinere boeren te vinden.

        zie plan

        Wij hebben toen (nog zonder internet ;-) gewoonweg een route gepland met een aantal landerijen en deden er toen zo'n 3 à 4 per route en ongeveer 3 routes op 1 week.
        Ik kan je wel zeggen dat we voor de terugreis een hele collectie mee hadden.

        Er zijn er zeker en vast nog andere en betere maar het gebied is zo enorm dat je gewoonweg vooraf een keuze moet maken.

        Veel plezier en proefgenot.

        Steven
        1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

        Comment


        • #5
          Re: Vakantie nabij Bordeaux

          Eén van mijn favoriete vakantiebestemmingen.

          Zeker een uitstap waard: Lège-Cap Ferret, leuke mondaine atmosfeer, toegang tot zowel de oceaan als het bassin, veerboot naar Arcachon 20 min.

          Vergeet ten zuiden van Arcachon ook niet la Dune du Pylat te bezoeken.

          Andernos-le-Bains is ook een leuke plek om wat te gaan eten op een warme avond.
          Als je fietsen kan/wil meenemen valt er rond het bassin veel te fietsen: een uigebreid netwerk van mooie asfaltfietspaden.

          Veel plezier.
          T

          Comment


          • #6
            Re: Vakantie nabij Bordeaux

            Toen ik een jaar of 15 was ben ik er geweest met mijn ouders.
            Ik,weet dat in sommige streken het ene Chateau premier cru naast het andere ligt, en overal kan je Visite Des Caves doen wat een 20 minuutjes duurt, en dan mag je een glaasje proeven met de prijslijst er bij...
            Bij Margaux en Mouton Rotschild geraak je tot aan de poort...

            Hebben jullie namen van een Chateau waar je echt verrast was, en waar je iets meer te zien krijgt dan een rij vaten?
            Als ik wil kopen ga ik meestal naar een cooperative, daar kan je dan proeven van verschillende domeinen en ook echt vergelijken.

            Ik wil gerust iets betalen voor een rondgang als het de moeite is.

            Voor de tips hierboven ben ik alvast dankbaar. Dune du pylat staat nog ergens in mijn geheugen.

            Comment


            • #7
              Re: Vakantie nabij Bordeaux

              Kan je geen namen meer geven van landerijen.

              Het is al veel te lang geleden en ben nog nooit in mijn leven zo dronken en ziek geweest van wijn. Wist ik veel als 15 jarige dat je al die wijn eigenlijk moest uitspuwen na het proeven

              Zoals hierboven reeds gezegd kun je inderdaad heel lekkere wijn vinden bij de lokale coop.

              Mvg

              Steven
              1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

              Comment


              • #8
                Re: Vakantie nabij Bordeaux

                Oorspronkelijk geplaatst door canonex Bekijk bericht
                Het is al veel te lang geleden en ben nog nooit in mijn leven zo dronken en ziek geweest van wijn.

                Steven
                Vergeet dan dit jaar vooral je promille blaaspijpjes niet.... KLIK

                Comment


                • #9
                  Re: Vakantie nabij Bordeaux

                  Heb hier nog wel wat recente info liggen over de Médoc. Elk jaar is er de Marathon du Médoc waarbij je als loper in 26 chateaux ontvangen wordt als een prins. Hier zit o.a. de Mouton Rothschild, de Lafite Rothschild, Pontet Canet (alledrie op enkele honderden meters van elkaar). Maar dus in de regio rond Pauillac liggen ze gezaaid die schitterende kastelen!!
                  "Just do it !"

                  http://jr52.be/index.html

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vakantie nabij Bordeaux

                    Zoals je zelf al zei is de Dune de Pilat echt wel de moeite om eens te gaan beklimmen. Het is de grootste duin van Europa en zeker overweldigend. Wijnkastelen genoeg om te bezoeken maar zie dat uw kinderen ook een beetje Frans of 'soms' Engels begrijpen, dat helpt om ze rustig te houden bij een degustatie.

                    Alvast veel plezier gewenst en een leuke reis.
                    Grz Chriko
                    Last edited by chriko; 1 juni 2012, 21:14.
                    Wat moet dat moet zoals het moet.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vakantie nabij Bordeaux

                      3 van de 4 kids drinken graag een glaasje mee.
                      We slagen er blijkbaar in om de vakanties aantrekkelijk genoeg te houden om ze nog mee te krijgen... En natuurlijk, als Pa betaalt....

                      Comment

                      Working...
                      X