Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vakantie bijna verknald door koppeling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vakantie bijna verknald door koppeling

    Net terug vd Loire, was even stressen...
    Mn Peugeot 307SW heeft 210.000km en kreeg in de helft vd kms een nieuwe distributieriem, een koppeling verslijt ook zo met de tijd las ik, kan tot 250.000km max. Met de koppeling heb ik nog nooit problemen gehad en plots een mega luid schurend metaalgeluid in elke versnelling (4e iets minder), gans Blois/Orleans/Tours had "de Belgen" gehoord 😁

    Naar een garage geweest en zonder te kijken gaf de garagist een offerte van 1500 eur, wij gingen zeker niet meer in België geraken. Ideaal, want een toerist kan toch niet weg. Wij hadden direct ons laatste hotel in de retour geannuleerd in Parijs en wij gingen proberen terug te keren. Plots een wereldwonder : alle geluid was weg! We wilden terug om Tours te zien, geen problemen noch rare geluiden meer gehad. Ik schakel wel heel voorzichtig nu, enkel 3e versnelling heeft nog een kort 'stompend: geluidje bij het schakelen. Een vriend zegt misschien een stukje afgekraakt

    Binnen 2 weken gaan we echter naar Europapark, zal eens vragen aan mijn garagist hoe het mogelijk is dat een bijna volledig kapotte koppeling plots zichzelf hersteld heeft. Misschien door koppelen onderweg dat hij met wat geluk beter in "het gareel" ofzo belandde. Maar dus 4u en zo'n 400km probleemloos rondgereden en retour België. Iemand al zoiets tegengekomen en ook plots opgelost?
    Last edited by CanonYouCan; 19 juni 2022, 12:20.

  • #2
    Re: Vakantie bijna verknald door koppeling

    Geen Garagist, maar wel technieker in een andere sector. (Ervaring elektromagnetische koppelingen)

    Ik zou er zo snel mogelijke mee naar de garage gaan.
    Want als er stukje afgebroken is in de versnellingsbak die daar rond zwemt tussen de tandwielen en het blokkeert den boel tegen een deftig toerental zou wel eens gans je motor om zeep kunnen zijn.
    Als het de koppeling zelf is en het zijn de koppelings platen waar een stuk uit is. Als dat stuk verkeerd land is mss alleen je koppeling kapot ofwel terug je motor.
    Life is beautiful, take pictures to remember

    Comment


    • #3
      Re: Vakantie bijna verknald door koppeling

      Zo 1 versnelling die wat last heeft heb ik bij een vorige wagen gehad. Eerst was het de tweede, dan de derde. Enkel schakelen ging lastig (of te gemakkelijk) rijden zelf was geen probleem. Toen lagen er ook stukken onder in de versnellingsbak. Waren de synchromesh ringen die door een slechte montage eraan waren. Laten nakijken die handel want het is gewoon slecht voor de hele bak.

      Comment


      • #4
        Re: Vakantie bijna verknald door koppeling

        Als de koppelingsplaat versleten is, dan slipt de koppeling, en dat wordt dan steeds erger waardoor de auto na een tijdje zelfs niet meer van zijn plaats geraakt.
        Dat zal hier dus niet het geval zijn, want dan was je niet thuis geraakt.

        Als het druklager van de koppeling versleten is, dan hoor je dat meestal ook, en het geluid verandert dan terwijl je de koppeling in trapt.
        Met een versleten druklager kan je meestal nog een tijdje verder rijden, maar je moet er toch niet te lang mee wachten om dat te laten vervangen (dan kan de rekening soms wel een stuk hoger oplopen omdat er dan meer kapot kan gaan).
        De koppelingsplaat wordt dan ook tegelijk mee vervangen omdat anders alles waarschijnlijk binnenkort weer uit elkaar moet gehaald worden om die te vervangen (gezien de kilometerstand).
        Maar als de koppelingsplaat vervangen wordt, dan wordt het druklager ook bijna altijd mee vervangen (de kostprijs van die onderdelen weegt niet op tegen de werkuren om één van de twee te vervangen).

        Maar voor zover ik de uitleg hier boven begrijp zou het probleem ook in de versnellingsbak kunnen zitten, en dan is het afhankelijk van de kostprijs van de (ruil) versnellingsbak en het aantal werkuren hoe hoog de rekening zal oplopen.
        In dat geval wordt tijdens het vervangen van de versnellingsbak ook bijna altijd de koppelingsplaat en het druklager mee vervangen.
        Dat is niet om de rekening te verhogen, het is om te vermijden dat je kort daarna weer een heel hoge rekening zou kunnen krijgen als de koppeling dan toch versleten is.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Vakantie bijna verknald door koppeling

          Ik heb iets gelijkaardig meegemaakt en bij mij was het vliegwiel dat dan ook samen met de koppeling moest vervangen worden. Serieuze kost, maar in mijn garage hebben ze niet de eigen merk onderdelen gebruikt, wat een 800 euro goedkoper was.
          http://www.paulvanrooy.be

          Comment


          • #6
            Re: Vakantie bijna verknald door koppeling

            Oorspronkelijk geplaatst door Vropa Bekijk bericht
            Ik heb iets gelijkaardig meegemaakt en bij mij was het vliegwiel dat dan ook samen met de koppeling moest vervangen worden. Serieuze kost, maar in mijn garage hebben ze niet de eigen merk onderdelen gebruikt, wat een 800 euro goedkoper was.
            Actief vliegwiel neem ik aan. Duur grapje dat de betrouwbaarheid absoluut niet ten goede kwam.

            Comment


            • #7
              Re: Vakantie bijna verknald door koppeling

              Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
              Net terug vd Loire, was even stressen...
              Mn Peugeot 307SW heeft 210.000km en kreeg in de helft vd kms een nieuwe distributieriem, een koppeling verslijt ook zo met de tijd las ik, kan tot 250.000km max. Met de koppeling heb ik nog nooit problemen gehad en plots een mega luid schurend metaalgeluid in elke versnelling (4e iets minder), gans Blois/Orleans/Tours had "de Belgen" gehoord ��

              Naar een garage geweest en zonder te kijken gaf de garagist een offerte van 1500 eur, wij gingen zeker niet meer in België geraken. Ideaal, want een toerist kan toch niet weg. Wij hadden direct ons laatste hotel in de retour geannuleerd in Parijs en wij gingen proberen terug te keren. Plots een wereldwonder : alle geluid was weg! We wilden terug om Tours te zien, geen problemen noch rare geluiden meer gehad. Ik schakel wel heel voorzichtig nu, enkel 3e versnelling heeft nog een kort 'stompend: geluidje bij het schakelen. Een vriend zegt misschien een stukje afgekraakt

              Binnen 2 weken gaan we echter naar Europapark, zal eens vragen aan mijn garagist hoe het mogelijk is dat een bijna volledig kapotte koppeling plots zichzelf hersteld heeft. Misschien door koppelen onderweg dat hij met wat geluk beter in "het gareel" ofzo belandde. Maar dus 4u en zo'n 400km probleemloos rondgereden en retour België. Iemand al zoiets tegengekomen en ook plots opgelost?
              Raar verhaal. Een versleten koppeling kondigt zich aan door te beginnen slippen. Dat repareert zichzelf niet.

              Comment


              • #8
                Re: Vakantie bijna verknald door koppeling

                de enige keer dat ik een heel luid schurend metaalachtig geluid had in de auto was toen er een steentje tussen een remschijf en -blok terecht gekomen is. Is na een minuut of zo vanzelf gestopt (ik kon niet veilig stoppen op dat moment), remblok was er wel aan.

                Comment


                • #9
                  Re: Vakantie bijna verknald door koppeling

                  De garagist denkt stukje vd synchromesh ringen gekraakt en raadde een 2e hands "boite" aan. Bedoelt hij daarmee embruyage? Kost enkele honderden euros en kun je op 2e hands autosites vinden zoals autokerkhof enz, ik heb een Peugeot 307SW uit 2007 1.6 met 66Kw. Op die sites zou je je serienr moeten invullen om het juiste onderdeel te hebben. Herstellen zou rond de 600 eur kosten, een nieuwe met fourchette 1500 eur (zoals de offerte die ik in Frankrijk kreeg). Best de garagist de 2e hands boite laten bestellen zeker dat het zeker het juiste type is.

                  Hij zei op reis geen probleem, misschien 3e versnelling overslaan en van 2e naar 4e. Het afgekraakte stukje hoor ik niet meer, kan ook de motor niet blokkeren, want de embruyage is totaal apart.

                  Ook wou men bij Speedy in Frankrijk het aircogas niet bijvullen en ze zeiden dat er een lek zou zijn. Misschien hadden ze geen zin gezien het embruyage probleem en een Belgische auto konden ze al niet registreren. Mijn garagist zei dat je een gat moeilijk kan zien, dit kan hij evt opvullen met iets, indien een barst niet. Dus hij zal eerst de airco bijvullen, als die al na 1 maand bvb leeg is, zal er lek zijn, want gaat 5j mee normaal. Is wel al 5j geleden dat ik hem liet bijvullen. Als hij volledig leeg zou zijn zou er een lek zijn.
                  Last edited by CanonYouCan; 20 juni 2022, 23:22.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vakantie bijna verknald door koppeling

                    Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                    De garagist denkt stukje vd synchromesh ringen gekraakt en raadde een 2e hands "boite" aan. Bedoelt hij daarmee embruyage?
                    "boite" = versnellingsbak
                    "embruyage" (ben niet zeker van de schrijfwijze) = koppeling

                    Gezien de kilometerstand vermoed ik dat ze dan de koppelingsplaat en het druklager mee vervangen als de versnellingsbak er uit moet.
                    Dat zou ik ook het liefst hebben als het mijn auto was, en als ik er nadien nog een tijd mee zou blijven rijden.
                    De koppeling zit tussen het motorblok en de versnellingsbak, bij de meeste auto's moet de versnellingsbak eruit om de koppeling te vervangen.
                    Last edited by Black B@ndit; 21 juni 2022, 06:08.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vakantie bijna verknald door koppeling

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      "boite" = versnellingsbak
                      "embruyage" (ben niet zeker van de schrijfwijze) = koppeling

                      Gezien de kilometerstand vermoed ik dat ze dan de koppelingsplaat en het druklager mee vervangen als de versnellingsbak er uit moet.
                      Drukgroep, koppelingsplaat en druklager (de zg butée) worden tegenwoordig steevast allemaal samen vervangen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vakantie bijna verknald door koppeling

                        Zal 250 eur kosten voor occasie versnellingsbak + €448+BTW (nieuwe koppelling) + 5-6u werk aan +-300 = ongeveer €1125 totaal.
                        Zal toch nog even wachten of vakantiegeld er direct door...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vakantie bijna verknald door koppeling

                          Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                          Zal 250 eur kosten voor occasie versnellingsbak + €448+BTW (nieuwe koppelling) + 5-6u werk aan +-300 = ongeveer €1125 totaal.
                          Zal toch nog even wachten of vakantiegeld er direct door...
                          Als je te lang wacht, dan sta je vroeg of laat ergens aan de kant van de weg en moet je er ook nog takelkosten bijtellen.
                          Het is altijd een hele rekening als ze de versnellingsbak en de koppeling moeten vervangen, maar ik denk dat dit bedrag voor die reparatie zeker niet te hoog is.
                          Bij de meeste merken zal je daarvoor een pak meer moeten betalen.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vakantie bijna verknald door koppeling

                            Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                            De garagist denkt stukje vd synchromesh ringen gekraakt en raadde een 2e hands "boite" aan. Bedoelt hij daarmee embruyage? Kost enkele honderden euros en kun je op 2e hands autosites vinden zoals autokerkhof enz, ik heb een Peugeot 307SW uit 2007 1.6 met 66Kw. Op die sites zou je je serienr moeten invullen om het juiste onderdeel te hebben. Herstellen zou rond de 600 eur kosten, een nieuwe met fourchette 1500 eur (zoals de offerte die ik in Frankrijk kreeg). Best de garagist de 2e hands boite laten bestellen zeker dat het zeker het juiste type is.

                            Hij zei op reis geen probleem, misschien 3e versnelling overslaan en van 2e naar 4e. Het afgekraakte stukje hoor ik niet meer, kan ook de motor niet blokkeren, want de embruyage is totaal apart.

                            Ook wou men bij Speedy in Frankrijk het aircogas niet bijvullen en ze zeiden dat er een lek zou zijn. Misschien hadden ze geen zin gezien het embruyage probleem en een Belgische auto konden ze al niet registreren. Mijn garagist zei dat je een gat moeilijk kan zien, dit kan hij evt opvullen met iets, indien een barst niet. Dus hij zal eerst de airco bijvullen, als die al na 1 maand bvb leeg is, zal er lek zijn, want gaat 5j mee normaal. Is wel al 5j geleden dat ik hem liet bijvullen. Als hij volledig leeg zou zijn zou er een lek zijn.
                            5 Jaar ?????? Mijn Nissan Patrol is 23 en is nog nooit bijgevuld, mijn Audi A3 is er nu 15, idem. Ik kan verzekeren dat ze beiden nog prima koelen.
                            Dat verhaal van de synchromeshen kan ik nog in komen hoewel ik het heel erg onwaarschijnlijk vind maar goed, synchromeshen zijn meestal uit een zachter metaal en kunnen aan gruis gedraaid zijn, dus zou je moeten metaalresten terugvinden in de olie. Het is evenwel uitgesloten dat het synchromeshgruis in de motor is terecht gekomen, boite, motor en koppeling (de embroyage) zijn drie gescheiden entiteiten (bij motoren ligt dat anders).

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vakantie bijna verknald door koppeling

                              Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                              .........................

                              Ook wou men bij Speedy in Frankrijk het aircogas niet bijvullen en ze zeiden dat er een lek zou zijn. Misschien hadden ze geen zin gezien het embruyage probleem en een Belgische auto konden ze al niet registreren. Mijn garagist zei dat je een gat moeilijk kan zien, dit kan hij evt opvullen met iets, indien een barst niet. Dus hij zal eerst de airco bijvullen, als die al na 1 maand bvb leeg is, zal er lek zijn, want gaat 5j mee normaal. Is wel al 5j geleden dat ik hem liet bijvullen. Als hij volledig leeg zou zijn zou er een lek zijn.
                              Ik persoonlijk laat om de 2 à 3 jaar de airco nazien. Dat is niet bijvullen, maar wel een grondige reiniging van de verdamper en pollenfilterbehuizing en de omgeving. Ik vraag ook altijd expliciet om het buisje of darmpje dat het condenswater afvoert wordt nagezien. Mijn vrouw heeft eens een ganse reis met haar voeten op een nat tapijt gezeten omdat het betreffende afvoerbuisje verstopt was. Al het condenswater kwam in de auto terecht ipv op de weg . Ik heb me nochtans onder de auto gewrongen en onder de motorkap gekeken en het niet gevonden. Toen ze me achteraf in de garage toonden waar het zat.... het verwonderde me niet dat ik het niet had gevonden.

                              Dit nazicht kost ongeveer 100 euro. Maar liever dat dan ergens in het zuiden zonder airco vallen in een verzengende hitte, en dan quasi verplicht zijn te betalen wat ze daar maar al te graag voor aanrekenen aan toeristen.
                              Maar ik zorg reeds gans mijn rijloopbaan heel goed voor mijn auto's, er zijn ook anderen. Ik ken zelfs mensen in mijn directe omgeving die content zijn zolang hun auto rijdt.... dat is hun goed recht natuurlijk, maar ik hoor niet tot die groep .

                              Die kleine 100 euro is wel exclusief het eventueel afvullen met koudemiddel en nieuwe interieurfilter.

                              Wanneer wij op reis gaan met de auto, en dat hoeft daarom niet zo ver te zijn, dan wil ik gerust zijn wat onze wagen betreft.... er zijn dan nog genoeg onvoorziene vervelende omstandigheden die je kan tegenkomen.
                              Maar nogmaals, ieder doet zijn goesting hé.

                              PS Is eventjes off topic, maar je had het er zelf over niet .
                              Last edited by Guest43; 25 juni 2022, 14:28.

                              Comment

                              Working...
                              X