Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vaatwasser defect

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vaatwasser defect

    De vaatwasser van SMEG is ong. 14 jaar oud.
    Sinds een 2-tal weken geleden werkt deze niet meer naar behoren. Wanneer de vaatwasser aangezet wordt, gaat de motor aan gedurende 10 minuten, maar daarna niets. Er wordt geen water bijgepompt en het toestel geeft geen foutmelding.
    Soms werkt de vaatwasser ineens wel, maar afgelopen nacht terug niet.
    We hebben de filter schoongemaakt en het toestel gereset, maar dit werkt niet.

    Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Zou laten herstellen de moeite zijn?

  • #2
    Re: Vaatwasser defect

    Welk filter heeft u gekuist?
    Er zit er meestal ook eentje in de watertoevoer en als die vuil of kalk bevat is het ook gedaan.

    En mocht je er eentje moeten kopen, succes om er eentje te vinden. [emoji6]
    Net vandaag eentje geleverd gehad dat op voorraad was, maar veel winkels zitten zo goed als zonder.
    Bij sommige merken is het heel moeilijk om iets te bekomen in de betere reeksen, soms 3 à 4 of zelfs 6 tot 8 maand wachten als het niet voorradig is.
    Reden is gebrek aan chips. [emoji848]
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Vaatwasser defect

      Wij hebben dit ook wel eens meegemaakt. Het water werd na afloop van de wasbeurt niet voldoende of helemaal niet weggepompt en er bleef dus water in het apparaat achter. Bij de nieuwe wasbeurt stopte het apparaat dan herhaaldelijk. Soms deed het apparaat het weer als het water onder een bepaald niveau gezakt was.
      http://www.smuttynose.nl

      Comment


      • #4
        Re: Vaatwasser defect

        Ik zou eens googelen met de produktcode. Van de meeste huishoudtoestellen zijn er accurate doe-het-zelf youtube filmpjes te vinden.
        Heb zo al twee vaatwassers hersteld.
        Waarschijnlijk is het kalkaanslag in de vlotter (doorgaans aan de zijkant waar ook het labyrinth zit om het verse water voor te verwarmen met het uitstromende vuile), waardoor de switch voor de waterniveau's blijft hangen.
        Demonteren en een nachtje in ontkalker leggen.
        Er zit ook een switch onderaan als overstromingsbeveiliging.

        Comment


        • #5
          Re: Vaatwasser defect

          Als het toestel 14 jaar oud is zou ik niet twijfelen, weg ermee en nieuw. Wij zijn aan onze derde op ik schat 20 jaar ongeveer. Wij kopen echter nooit van de duurste of van dure merken. Laatste is slechts twee jaar oud, een Siemens SN657X041E, werd meegeleverd met onze nieuwe Dovy keuken. Alle andere toestellen zijn AEG. Wij kozen voor een Siemens vaatwasser omdat die een 'speciale' droogtechniek heeft nl. de Zeolite®-droogtechnologie (misschien hebben andere merken ook reeds zo iets, dat weet ik niet).
          Hiermee is alle vaat, ook die in plastiek, perfect droog en vlekvrij (met gewone Aldi all-in-one blokjes).
          Met onze vorige hadden wij dat nog nooit gezien. Nu, ieder zijn idee natuurlijk over al dan niet rap vervangen. Maar wanneer je een technieker laat komen, ben je zonder wisselstukken al rap een paar honderd euro kwijt, de voorrijkosten zogezegd, en dan weet je nog niet wat de reparatie zelf gaat kosten....
          En er zelf aan beginnen prutsen.... een toestel dat met water EN electra werkt.... mij niet gezien.
          Waterschade/brandschade of een combinatie van beide kost rap meer dan een nieuw toestel.

          Comment


          • #6
            Re: Vaatwasser defect

            Mijn tekst was, behoudens de eerste en de laatste zin, copy/paste van de melding door de huurder.
            Dus de schoongemaakte filter waarvan sprake is enkel de "normale" binnenin onderaan de kuip.

            Alvast heb ik hen nog gevraagd de pompmotor in de kuip te checken op vuil, zoals gevonden op youtube na de tip van palombian. https://www.youtube.com/watch?v=h9YrAm6TVgQ
            ... en er is mij bevestigd dat dit OK was.

            Op mijn vraag of er water ingekomen was en bleef staan was het antwoord negatief: er komt geen water in.
            Ik had niet gedacht aan een verstopping van de watertoevoer Verseg, maar laat nu ook de watertoevoer filter checken.

            Intussen eens een Exellent winkel binnengestapt voor eventuele vervanging (ik weet dat die niet goedkoop zijn, maar ja goede plaatsing en service is ook belangrijk en als die zaak goede google reviews heeft...).
            Wat die me daar vertelt zeg: energielabel E is het nieuwe label en is zo goed als A++, .. en dit ene model heeft inox kuip, het andere (goedkopere!) heeft carbon (!?) kunststof bodem in de kuip en dat is beter qua geluidsproductie !?

            Comment


            • #7
              Re: Vaatwasser defect

              Ik lees net je bericht pappietje. De vraag is dan waar koop je.
              Ik informeerde bij 2 Exellent elektro zaken: de ene zie mijn verhaal hierboven, de andere kon slechts 2 merken leveren en plaatsen : superdure Miele en Beko (kwaliteit?). De andere waren op bestelling en dat kan maanden duren blijkbaar.
              Anderzijds bij Vandenborre, Coolbue blijkt er veel aangekondigd in de aard van "morgen in huis". Coolblue's plaatsingsdienst vind ik niet goed.

              Comment


              • #8
                Re: Vaatwasser defect

                Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                Ik lees net je bericht pappietje. De vraag is dan waar koop je.
                Ik informeerde bij 2 Exellent elektro zaken: de ene zie mijn verhaal hierboven, de andere kon slechts 2 merken leveren en plaatsen : superdure Miele en Beko (kwaliteit?). De andere waren op bestelling en dat kan maanden duren blijkbaar.
                Anderzijds bij Vandenborre, Coolbue blijkt er veel aangekondigd in de aard van "morgen in huis". Coolblue's plaatsingsdienst vind ik niet goed.
                Tsja, waar kopen. Onze huidige werd geleverd en geplaatst door Dovy samen met de nieuwe keuken en onze vorige waren vrijstaande, dus geen inbouw. Een darm in de afvoerbuis hangen en een stekker in het stopcontact steken was de plaatsing.... deze kwamen wel van bij Vandenborre.
                PS Mijn vrouw heeft me net gecorrigeerd, onze huidige is onze vierde en niet onze derde. Ik denk dat die eerste nog via de firma waar ik toen werkte werd aangekocht.
                Maar ik geef toe, ik ben van het type "defect is buiten en ander", ook omdat ik me zelf niet rap waag aan een herstelling (vooral als het met water en electra en zeker niet indien het met een combinatie van die twee, te maken heeft ).

                Comment


                • #9
                  Re: Vaatwasser defect

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                  Anderzijds bij Vandenborre, Coolbue blijkt er veel aangekondigd in de aard van "morgen in huis". Coolblue's plaatsingsdienst vind ik niet goed.
                  Hier net een AEG laten plaatsen door CoolBlue.
                  Zelfde toestel was bij de Expert winkels en andere 350€ duurder. [emoji849]
                  De plaatsing was gewoon perfect, ik zou het zelf niet beter kunnen en kan ook geen enkele opmerking maken, niet het minste liep verkeerd.
                  Afspraak was tussen 11:05 en 12:05, ze waren hier om 11:04, dus ook dat was perfect.
                  Correct aangesloten, deftig geplaatst, op de mm op de juiste plaats, paneel van vorige machine deftig over gezet, getest en uitleg.
                  En ze moesten naar niets zoeken, wisten perfect hoe alles moest gebeuren.
                  Oude machine zonder probleem meegenomen, alles proper achter gelaten.
                  Op de hoop toe mag je nog 30 dagen beslissen om het terug te geven en dan komen ze het er nog zelf uithalen.
                  Wat moet men nog meer hebben?

                  Vanden Borre of Krëfel komen hier nooit meer binnen en de kleine zelfstandigen zijn geen knijt meer beter sinds ze met Expert samenwerken.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vaatwasser defect

                    Als het voor een huurhuis is en het toestel is 14 jaar oud lijkt een nieuwe de enige juiste keuze.

                    Over plaatsing: enkele maanden geleden gingen de oude huurders uit een huis van mijn dochter en ze hadden een torenhoge waterrekening.
                    Bleek dat er een kwart m3 per dag (10l per uur) weglekte.
                    Lekdetectie opgeroepen door de verzekering vond een slecht aangesloten slang van de vaatwas (waarbij het water op één of andere manier direct in de muur/grond verdween). De keukenkastjes waren opgezwollen van het vocht maar de huurder had niets gemerkt.
                    Een jaar tevoren had mijn dochter een nieuwe vaatwas laten installeren door Krëfel. Verzekering vergoedt de schade (niet het extra waterverbruik) maar maakt zich geen illusies zich op Krëfel te kunnen verhalen.
                    Last edited by palombian; 17 september 2021, 22:07. Reden: dt fout

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vaatwasser defect

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Als het voor een huurhuis is en het toestel is 14 jaar oud lijkt een nieuwe de enige juiste keuze.

                      Over plaatsing: enkele maanden geleden gingen de oude huurders uit een huis van mijn dochter en ze hadden een torenhoge waterrekening.
                      Bleek dat er een kwart m3 per dag (10l per uur) weglekte.
                      Lekdetectie opgeroepen door de verzekering vond een slecht aangesloten slang van de vaatwas (waarbij het water op één of andere manier direct in de muur/grond verdween). De keukenkastjes waren opgezwollen van het vocht maar de huurder had niets gemerkt.
                      Een jaar tevoren had mijn dochter een nieuwe vaatwas laten installeren door Krëfel. Verzekering vergoedt de schade (niet het extra waterverbruik) maar maakt zich geen illusies zich op Krëfel te kunnen verhalen.
                      Feit is dat men na een jaar nog moeilijk kan bewijzen dat er een fout werd gemaakt bij installatie.
                      Men zou evengoed kunnen zeggen dat die daarna nog eens losgemaakt werd door “derden” om het proper te zeggen.
                      Gelukkig vergoedt de verzekering op basis van schade. [emoji6]
                      Wat slecht aangesloten betreft, hier al meerdere stoten gezien hoor en dat door echte professionelen die dat eigenlijk perfect zouden moeten doen.
                      Alles dubbel controleren zou men altijd moeten doen, maar dan moet men ook de kennis en/of tijd hebben.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vaatwasser defect

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Feit is dat men na een jaar nog moeilijk kan bewijzen dat er een fout werd gemaakt bij installatie.
                        Men zou evengoed kunnen zeggen dat die daarna nog eens losgemaakt werd door “derden” om het proper te zeggen.
                        Gelukkig vergoedt de verzekering op basis van schade. [emoji6]
                        Wat slecht aangesloten betreft, hier al meerdere stoten gezien hoor en dat door echte professionelen die dat eigenlijk perfect zouden moeten doen.
                        Alles dubbel controleren zou men altijd moeten doen, maar dan moet men ook de kennis en/of tijd hebben.
                        Na meer dan 5 weken dakwerken kan ik zeggen dat je er beter bij blijft.

                        Het is allemaal in orde gekomen, maar ik dacht dat het er ondertussen wel professioneler aan toe zou gaan.
                        Alles wordt op het moment zelf geregeld, een plan tekenen was er niet bij, vermoeiend.

                        Ik kan de mensen die tegen verbouwingen opzien begrijpen.
                        Last edited by palombian; 18 september 2021, 22:09.

                        Comment

                        Working...
                        X