Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uurloon zelfstandige

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Uurloon zelfstandige

    Simpele vraag
    Wat vraagt een zelfstandig elektricien of loodgieter bij jullie per uur EXCL BTW?

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Uurloon zelfstandige

    De dakwerker die vorig jaar het dak van mijn buren vernieuwd heeft, die vraagt 32 euro per uur, zonder btw (voor een oudere woning betaal je ook maar 6% btw).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Uurloon zelfstandige

      Lag in de lijn der verwachtingen 32-35 euro per uur excl.


      En even een ander vraagje. Hoe factureer je als zelfstandige naar een firma?
      Moet daar ook de BTW op vermeld staan? De firma (klant) moet normaal geen BTW betalen naar een zelfstandige toe of heb ik het bij het verkeerde eind?

      Comment


      • #4
        Re: Uurloon zelfstandige

        zelfstandige moet STEEDS btw vragen te betalen (BTW-plichtig).
        de klant (particulier of firma) dient de BTW ook te betalen.

        particulier kan de BTW niet recupereren, firma wél.

        indien je als zelfstandige géén BTW vraagt, werk je in't zwart.
        en als je dan een factuur schrijft ben je een domme zwartwerker.
        (ik heb er hier zo één gehad )

        als zelfstandige dien je een basiskennis bedrijfsbeheer te bezitten.
        afgaande op je vragen ga ik ervan uit dat je deze vraag niet voor
        jezelf stelt?

        mm
        Last edited by mm; 24 juni 2007, 08:52.
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: Uurloon zelfstandige

          De firma (klant) moet normaal geen BTW betalen naar een zelfstandige toe of heb ik het bij het verkeerde eind?

          Dit heb je gedeeltelijk juist, waar het werken in onroerende staat betreft.
          Gedeeltelijk in die zin dat de zelfstandige factureert onder medecontractant (MC)
          Ik ga hier nu niet te technisch worden maar het komt er op neer dat er effectief in geld geen BTW betaald wordt, wel wordt er via een eerder ingewikkelde constructie bij de aangifte BTW berekend en weer afgetrokken).
          Let wel : geldt enkel voor werken in onroerende staat : werken die dus een meerwaarde vormen aan een onroerend goed. Loutere leveringen van goederen vallen hier niet onder.
          Met een voorbeeldje : leveren van terrastegels is onderworpen aan 21% BTW, leveren en plaatsen van dezelfde tegels valt onder de regeling MC.
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: Uurloon zelfstandige

            Mochten er nog mensen zijn die weten welk uurloon loodgieters vragen: ik ben geinteresseerd, vooral wat de tarieven in het Antwerpse betreft (ik neem aan dat de tarieven wat hoger liggen in de stad).

            Bestaan er wat dit betreft eigenlijk normen?
            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

            Comment


            • #7
              Re: Uurloon zelfstandige

              Mijn loodgieter (een echte vakman) vraagt €30 excl BTW.
              Zeer schappelijk trouwens. Dit is "landelijk" zover we in ons Vlaanderen van een platteland en stedelijk gebied kunnen spreken. De lonen voor 't Stad zullen echt niet hoger liggen als ergens anders tenzij A'pen toch anders dan anders is

              Comment


              • #8
                Re: Uurloon zelfstandige

                Adriaensens uit Mortsel vraagt 44 euro per uur, exclusief BTW. Er zijn dus blijkbaar wel degelijk grote verschillen qua tarieven.
                Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                Comment


                • #9
                  Re: Uurloon zelfstandige

                  Uurlonen in regie zijn meestal de indicatieve maximumuurlonen wanneer geen bestek kan worden opgemaakt.

                  http://www.confederatiebouw.be/files...s_regie.nl.asp
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Uurloon zelfstandige

                    Handig overzicht - indicatieve prijs en offerte/facturatieprijs kunnen dus blijkbaar nogal verschillen. Bedankt voor die link.
                    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                    Comment


                    • #11
                      Re: Uurloon zelfstandige

                      Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                      Adriaensens uit Mortsel vraagt 44 euro per uur, exclusief BTW. Er zijn dus blijkbaar wel degelijk grote verschillen qua tarieven.
                      Die zal gouden handen hebben zeker

                      Comment


                      • #12
                        Re: Uurloon zelfstandige

                        Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                        Die zal gouden handen hebben zeker
                        Mijn vader zaliger was trappenmaker (kunstmarmer) en die rekende bij werken op de werf tien jaar geleden al 2.400 BEF/uur.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Uurloon zelfstandige

                          Je mag rekenen aan een 40 euro per uur te Antwerpen zonder Btw uiteraard wel ook altijd niet te vergeten de verplaatsings kosten hé
                          Kijk da is allemaal gemaakt met nen Canon 50D - En wat glas er bij - Cactus trigger en Lowepro Flipside 400 Groetjes,John

                          Comment


                          • #14
                            Re: Uurloon zelfstandige

                            mijne nonkel is loodgieter en ik dacht dat als ik me niet vergis die iets van een 35-40 euro vroeg
                            11-300mm
                            jeff heylen

                            Comment


                            • #15
                              Re: Uurloon zelfstandige

                              Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                              zelfstandige moet STEEDS btw vragen te betalen (BTW-plichtig).

                              indien je als zelfstandige géén BTW vraagt, werk je in't zwart.
                              Niet noodzakelijk hoor... maGuy Er zijn (of op zijn minst wáren) regelingen waarbij je geen BTW hoeft bij te rekenen, maar dan mag je hem ook niet aftrekken. Van hogerhand stellen ze deze formule soms zelf voor als ze merken dat je heel weinig inkomsten hebt of zo. Je moet dan op tijd verwittigen dat je normaal wil blijven werken of ge hebt het een jaar aan uwe rekker met dat systeem (ken de naam er niet meer van). Ttz, in zeldzame gevallen kan het voordelen hebben, zoals voor eerlijke mensen
                              Last edited by maGuy; 21 september 2007, 20:12.

                              Comment

                              Working...
                              X