Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 35

Standaard Uurloon zelfstandige

Simpele vraag
    Wat vraagt een zelfstandig elektricien of loodgieter bij jullie per uur EXCL BTW?

Alvast bedankt

Standaard Re: Uurloon zelfstandige

De dakwerker die vorig jaar het dak van mijn buren vernieuwd heeft, die vraagt 32 euro per uur, zonder btw (voor een oudere woning betaal je ook maar 6% btw).

Lag in de lijn der verwachtingen 32-35 euro per uur excl.

En even een ander vraagje. Hoe factureer je als zelfstandige naar een firma?
    Moet daar ook de BTW op vermeld staan? De firma (klant) moet normaal geen BTW betalen naar een zelfstandige toe of heb ik het bij het verkeerde eind?

zelfstandige moet STEEDS btw vragen te betalen (BTW-plichtig).
    de klant (particulier of firma) dient de BTW ook te betalen.

particulier kan de BTW niet recupereren, firma wél.

indien je als zelfstandige géén BTW vraagt, werk je in't zwart.
    en als je dan een factuur schrijft ben je een domme zwartwerker.
    (ik heb er hier zo één gehad )

als zelfstandige dien je een basiskennis bedrijfsbeheer te bezitten.
    afgaande op je vragen ga ik ervan uit dat je deze vraag niet voor
    jezelf stelt?

mm
    Laatst gewijzigd door mm; 24 juni 2007 om 08:52
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

De firma (klant) moet normaal geen BTW betalen naar een zelfstandige toe of heb ik het bij het verkeerde eind?

Dit heb je gedeeltelijk juist, waar het werken in onroerende staat betreft.
    Gedeeltelijk in die zin dat de zelfstandige factureert onder medecontractant (MC)
    Ik ga hier nu niet te technisch worden maar het komt er op neer dat er effectief in geld geen BTW betaald wordt, wel wordt er via een eerder ingewikkelde constructie bij de aangifte BTW berekend en weer afgetrokken).
    Let wel : geldt enkel voor werken in onroerende staat : werken die dus een meerwaarde vormen aan een onroerend goed. Loutere leveringen van goederen vallen hier niet onder.
    Met een voorbeeldje : leveren van terrastegels is onderworpen aan 21% BTW, leveren en plaatsen van dezelfde tegels valt onder de regeling MC.

Mochten er nog mensen zijn die weten welk uurloon loodgieters vragen: ik ben geinteresseerd, vooral wat de tarieven in het Antwerpse betreft (ik neem aan dat de tarieven wat hoger liggen in de stad).

Bestaan er wat dit betreft eigenlijk normen?
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Mijn loodgieter (een echte vakman) vraagt €30 excl BTW.
    Zeer schappelijk trouwens. Dit is "landelijk" zover we in ons Vlaanderen van een platteland en stedelijk gebied kunnen spreken. De lonen voor 't Stad zullen echt niet hoger liggen als ergens anders tenzij A'pen toch anders dan anders is

Adriaensens uit Mortsel vraagt 44 euro per uur, exclusief BTW. Er zijn dus blijkbaar wel degelijk grote verschillen qua tarieven.
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Uurlonen in regie zijn meestal de indicatieve maximumuurlonen wanneer geen bestek kan worden opgemaakt.

http://www.confederatiebouw.be/files...s_regie.nl.asp
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Handig overzicht - indicatieve prijs en offerte/facturatieprijs kunnen dus blijkbaar nogal verschillen. Bedankt voor die link.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
    Adriaensens uit Mortsel vraagt 44 euro per uur, exclusief BTW. Er zijn dus blijkbaar wel degelijk grote verschillen qua tarieven.
    Die zal gouden handen hebben zeker

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
    Die zal gouden handen hebben zeker
    Mijn vader zaliger was trappenmaker (kunstmarmer) en die rekende bij werken op de werf tien jaar geleden al 2.400 BEF/uur.

Je mag rekenen aan een 40 euro per uur te Antwerpen zonder Btw uiteraard wel ook altijd niet te vergeten de verplaatsings kosten hé
    Kijk da is allemaal gemaakt met nen Canon 50D - En wat glas er bij - Cactus trigger en Lowepro Flipside 400 Groetjes,John

mijne nonkel is loodgieter en ik dacht dat als ik me niet vergis die iets van een 35-40 euro vroeg
    11-300mm
    jeff heylen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
    zelfstandige moet STEEDS btw vragen te betalen (BTW-plichtig).

indien je als zelfstandige géén BTW vraagt, werk je in't zwart.
    Niet noodzakelijk hoor... maGuy Er zijn (of op zijn minst wáren) regelingen waarbij je geen BTW hoeft bij te rekenen, maar dan mag je hem ook niet aftrekken. Van hogerhand stellen ze deze formule soms zelf voor als ze merken dat je heel weinig inkomsten hebt of zo. Je moet dan op tijd verwittigen dat je normaal wil blijven werken of ge hebt het een jaar aan uwe rekker met dat systeem (ken de naam er niet meer van). Ttz, in zeldzame gevallen kan het voordelen hebben, zoals voor eerlijke mensen
    Laatst gewijzigd door maGuy; 21 september 2007 om 20:12

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht
    Niet noodzakelijk hoor... maGuy Er zijn (of op zijn minst wáren) regelingen waarbij je geen BTW hoeft bij te rekenen, maar dan mag je hem ook niet aftrekken. Van hogerhand stellen ze deze formule soms zelf voor als ze merken dat je heel weinig inkomsten hebt of zo. Je moet dan op tijd verwittigen dat je normaal wil blijven werken of ge hebt het een jaar aan uwe rekker met dat systeem (ken de naam er niet meer van). Ttz, in zeldzame gevallen kan het voordelen hebben, zoals voor eerlijke mensen
    Heel correct en waarom weet ik dat . . . omdat ik dit stelsel heb gebruikt, je verdienste als zelfstandige in bijberoep ( ik deed toen webdesign ) mag dan niet boven een bepaald bedgrag uitkomen. Je moet wel op je facturen vermelden dat je in dat bepaald stelsel zit. Er wordt dus geen BTW aangerekend maar ook geen BTW afgetrokken. 't Is raar, maar je moet wel ieder jaar een BTW aangifte doen van BTW die je dus nooit geïnd hebt . . . maw . . . overal het getal 0 invullen en opsturen . . .
    Als kinesist ben ik zelfstandig maar heb toch geen BTW nummer omdat dit een vrij beroep is.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Ook in West-Vlaanderen draait een stielman rond de 40 €/uur.

Let wel : als je vraagt voor een offerte of om eens vrijblijvend te komen kijken naar je project .... is de kans klein dat ze komen. De betere loodgieter, electricien, ... zit blijkbaar zeer druk in het werk.

R

Heb zopas een technieker thuis gehad die wasmachine "Miele" kwam herstellen.
    Heeft geen reservestukken gebruikt maar enkel een lek gedicht.
    Heeft ongeveer 30 minuten gewerkt, een tas koffie gedronken (had ik hem zelf aangeboden) en me dan de nota gepresenteerd:
    nota voor 30 minuutjes werk: 136 € (Honderd zes en dertig Euro)
    Merci Miele.

Henri
    lidnummer: BD0435BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight Bekijk bericht
    Ook in West-Vlaanderen draait een stielman rond de 40 €/uur.

Let wel : als je vraagt voor een offerte of om eens vrijblijvend te komen kijken naar je project .... is de kans klein dat ze komen. De betere loodgieter, electricien, ... zit blijkbaar zeer druk in het werk.

R
    Klopt, er is een chronisch tekort aan "stielmannen" waardoor ze de luxe hebben werkjes links te laten liggen.
    Toch raar, regio Deinze-Waregem is nu niet echt op den buiten en als ik de uurlonen zie vallen deze heel goed mee. Mijn metser vroeg €/h35, de diender was slechts €30/h (excl BTW). De loodgieter idem dito €30/h, een heel goeie vriend van mij is elektricien en vraagt €32-33/h en €35h/h als hij het materiaal niet kan/mag leveren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
    Heb zopas een technieker thuis gehad die wasmachine "Miele" kwam herstellen.
    Heeft geen reservestukken gebruikt maar enkel een lek gedicht.
    Heeft ongeveer 30 minuten gewerkt, een tas koffie gedronken (had ik hem zelf aangeboden) en me dan de nota gepresenteerd:
    nota voor 30 minuutjes werk: 136 € (Honderd zes en dertig Euro)
    Merci Miele.

Henri
    verkoop de Miele per kg (ongeveer 50kg lood ) en leg daar uw 136€ bij
    en koop een nieuw wasmachine.
    inc. 2 jaar garantie

Allez, een kleine toegift van mijnentwege, een aantal antwoorden.

Mijn uurloon (elektricien) is 25€/uur voor langere werken, voor werken aan toestellen heb ik een aantal forfaits, die liggen tussen de 20€ en 120€ bij de "normale" werkjes. Henri, als je de technische dienst van Miele laat komen ben je inderdaad een smak geld kwijt, als je een zelfstandig verdeler hebt die je kan vertrouwen (is belangrijk) en goeie service geeft dan spaar je véél geld uit, veel meer dan die 50€ korting die sommige grote zaken je geven.

Als een geregistreerde aannemer factureert naar een bedrijf voor werken in onroerende staat moet er gefactureerd worden aan 0% BTW, met de vermelding "btw te voldoen door medecontractant KB 1 art 20".
    De reden is: als een firma in zee gaat met een niet-geregistreerde aannemer moet deze laatste wel BTW factureren, en de klant is dan verplicht om een deel van de factuur niet rechtstreeks aan die aannemer maar wel aan de staat te betalen; de staat kijkt dan na of diegene die de factuur heeft gemaakt nog schulden heeft (rsz en dergelijke) en stort, als dat in orde is, het resterende deel naar die aannemer. Deze regeling is om geklooi door niet-geregistreerde aannemers te voorkomen.
    Enfin, over dat laatste: zo dacht ik toch dat het ging, ik heb daar als geregistreerd aannemer geen ervaring mee.
    't Schijnt dat men vanuit Europa wel wat last heeft met die regeling.

Werken in "roerende staat", leveringen van materiaal,... zijn allemaal te factureren met BTW.

Opgelet ivm 6% BTW: deze geldt enkel voor woningen die voornamelijk voor particulier gebruik zijn dus niet voor handelsgebruik of van firma's ('t heeft tenandere geen zin want firma's trekken de BTW toch terug). Woning moet minstens 5 jaar oud zijn (die regeling is nog eens verlengd). Geldt ook enkel voor "onroerende staat". In mijn geval: vervangen van een dampkap in de keuken: 6%. Leveren van een dampkap: 21%. Plaatsen van een vrijstaande vaatwas in de keuken: 21%.

Ah Stefaan, terug bij de mensen?
    Welkom terug in ieder geval.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

uitzonderlijk hoor, kon eens iemand helpen (hoop ik) ;-)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
    uitzonderlijk hoor, kon eens iemand helpen (hoop ik) ;-)
    Da's zeker, de TS zal tevreden zijn met je informatie . . .
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Miele dju!!!
    Welbedankt Stefaan voor info.
    btw: ik volg je perikelen op de voet. Succes op de AV.

Henri
    lidnummer: BD0435BE

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Regels voor berichten