Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uurloon zelfstandige

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Uurloon zelfstandige

    Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht
    Niet noodzakelijk hoor... maGuy Er zijn (of op zijn minst wáren) regelingen waarbij je geen BTW hoeft bij te rekenen, maar dan mag je hem ook niet aftrekken. Van hogerhand stellen ze deze formule soms zelf voor als ze merken dat je heel weinig inkomsten hebt of zo. Je moet dan op tijd verwittigen dat je normaal wil blijven werken of ge hebt het een jaar aan uwe rekker met dat systeem (ken de naam er niet meer van). Ttz, in zeldzame gevallen kan het voordelen hebben, zoals voor eerlijke mensen
    Heel correct en waarom weet ik dat . . . omdat ik dit stelsel heb gebruikt, je verdienste als zelfstandige in bijberoep ( ik deed toen webdesign ) mag dan niet boven een bepaald bedgrag uitkomen. Je moet wel op je facturen vermelden dat je in dat bepaald stelsel zit. Er wordt dus geen BTW aangerekend maar ook geen BTW afgetrokken. 't Is raar, maar je moet wel ieder jaar een BTW aangifte doen van BTW die je dus nooit geïnd hebt . . . maw . . . overal het getal 0 invullen en opsturen . . .
    Als kinesist ben ik zelfstandig maar heb toch geen BTW nummer omdat dit een vrij beroep is.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #17
      Re: Uurloon zelfstandige

      Ook in West-Vlaanderen draait een stielman rond de 40 €/uur.

      Let wel : als je vraagt voor een offerte of om eens vrijblijvend te komen kijken naar je project .... is de kans klein dat ze komen. De betere loodgieter, electricien, ... zit blijkbaar zeer druk in het werk.


      R
      Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

      Comment


      • #18
        Re: Uurloon zelfstandige

        Heb zopas een technieker thuis gehad die wasmachine "Miele" kwam herstellen.
        Heeft geen reservestukken gebruikt maar enkel een lek gedicht.
        Heeft ongeveer 30 minuten gewerkt, een tas koffie gedronken (had ik hem zelf aangeboden) en me dan de nota gepresenteerd:
        nota voor 30 minuutjes werk: 136 € (Honderd zes en dertig Euro)
        Merci Miele.

        Henri
        lidnummer: BD0435BE

        Comment


        • #19
          Re: Uurloon zelfstandige

          Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight Bekijk bericht
          Ook in West-Vlaanderen draait een stielman rond de 40 €/uur.

          Let wel : als je vraagt voor een offerte of om eens vrijblijvend te komen kijken naar je project .... is de kans klein dat ze komen. De betere loodgieter, electricien, ... zit blijkbaar zeer druk in het werk.


          R
          Klopt, er is een chronisch tekort aan "stielmannen" waardoor ze de luxe hebben werkjes links te laten liggen.
          Toch raar, regio Deinze-Waregem is nu niet echt op den buiten en als ik de uurlonen zie vallen deze heel goed mee. Mijn metser vroeg €/h35, de diender was slechts €30/h (excl BTW). De loodgieter idem dito €30/h, een heel goeie vriend van mij is elektricien en vraagt €32-33/h en €35h/h als hij het materiaal niet kan/mag leveren.

          Comment


          • #20
            Re: Uurloon zelfstandige

            Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
            Heb zopas een technieker thuis gehad die wasmachine "Miele" kwam herstellen.
            Heeft geen reservestukken gebruikt maar enkel een lek gedicht.
            Heeft ongeveer 30 minuten gewerkt, een tas koffie gedronken (had ik hem zelf aangeboden) en me dan de nota gepresenteerd:
            nota voor 30 minuutjes werk: 136 € (Honderd zes en dertig Euro)
            Merci Miele.

            Henri
            verkoop de Miele per kg (ongeveer 50kg lood ) en leg daar uw 136€ bij
            en koop een nieuw wasmachine.
            inc. 2 jaar garantie

            Comment


            • #21
              Re: Uurloon zelfstandige

              Allez, een kleine toegift van mijnentwege, een aantal antwoorden.

              Mijn uurloon (elektricien) is 25€/uur voor langere werken, voor werken aan toestellen heb ik een aantal forfaits, die liggen tussen de 20€ en 120€ bij de "normale" werkjes. Henri, als je de technische dienst van Miele laat komen ben je inderdaad een smak geld kwijt, als je een zelfstandig verdeler hebt die je kan vertrouwen (is belangrijk) en goeie service geeft dan spaar je véél geld uit, veel meer dan die 50€ korting die sommige grote zaken je geven.

              Als een geregistreerde aannemer factureert naar een bedrijf voor werken in onroerende staat moet er gefactureerd worden aan 0% BTW, met de vermelding "btw te voldoen door medecontractant KB 1 art 20".
              De reden is: als een firma in zee gaat met een niet-geregistreerde aannemer moet deze laatste wel BTW factureren, en de klant is dan verplicht om een deel van de factuur niet rechtstreeks aan die aannemer maar wel aan de staat te betalen; de staat kijkt dan na of diegene die de factuur heeft gemaakt nog schulden heeft (rsz en dergelijke) en stort, als dat in orde is, het resterende deel naar die aannemer. Deze regeling is om geklooi door niet-geregistreerde aannemers te voorkomen.
              Enfin, over dat laatste: zo dacht ik toch dat het ging, ik heb daar als geregistreerd aannemer geen ervaring mee.
              't Schijnt dat men vanuit Europa wel wat last heeft met die regeling.

              Werken in "roerende staat", leveringen van materiaal,... zijn allemaal te factureren met BTW.

              Opgelet ivm 6% BTW: deze geldt enkel voor woningen die voornamelijk voor particulier gebruik zijn dus niet voor handelsgebruik of van firma's ('t heeft tenandere geen zin want firma's trekken de BTW toch terug). Woning moet minstens 5 jaar oud zijn (die regeling is nog eens verlengd). Geldt ook enkel voor "onroerende staat". In mijn geval: vervangen van een dampkap in de keuken: 6%. Leveren van een dampkap: 21%. Plaatsen van een vrijstaande vaatwas in de keuken: 21%.

              Comment


              • #22
                Re: Uurloon zelfstandige

                Ah Stefaan, terug bij de mensen?
                Welkom terug in ieder geval.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #23
                  Re: Uurloon zelfstandige

                  uitzonderlijk hoor, kon eens iemand helpen (hoop ik) ;-)

                  Comment


                  • #24
                    Re: Uurloon zelfstandige

                    Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
                    uitzonderlijk hoor, kon eens iemand helpen (hoop ik) ;-)
                    Da's zeker, de TS zal tevreden zijn met je informatie . . .
                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Uurloon zelfstandige

                      Miele dju!!!
                      Welbedankt Stefaan voor info.
                      btw: ik volg je perikelen op de voet. Succes op de AV.

                      Henri
                      lidnummer: BD0435BE

                      Comment


                      • #26
                        Re: Uurloon zelfstandige

                        Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
                        Heb zopas een technieker thuis gehad die wasmachine "Miele" kwam herstellen.
                        Heeft geen reservestukken gebruikt maar enkel een lek gedicht.
                        Heeft ongeveer 30 minuten gewerkt, een tas koffie gedronken (had ik hem zelf aangeboden) en me dan de nota gepresenteerd:
                        nota voor 30 minuutjes werk: 136 € (Honderd zes en dertig Euro)
                        Merci Miele.

                        Henri
                        Daar zit natuurlijk ook nog de verplaatsing (heen en terug) bij.
                        Maar soms wordt er inderdaad iets te lustig op los gerekend...
                        Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Uurloon zelfstandige

                          Wat mij erg stoort (ook in restaurants, garages en zo) is dat men "in 't zwart" werkt, dus geen geldige factuur maakt, maar wél BTW aanrekent. Ofwel maakt men een geldige factuur, met BTW, en dan is 't ok, ofwel maakt men géén factuur, maar dan mag men geen BTW vragen....BTW dient men af te dragen aan de staat, en niet in eigen zak te steken...

                          Comment


                          • #28
                            Re: Uurloon zelfstandige

                            Dus (vervolg): als men géén geldige factuur geeft, zou men minder moeten betalen....en daar wringt heel vaak het schoentje. Zelfstandigen zijn heel vaak niet eerlijk

                            Comment


                            • #29
                              Re: Uurloon zelfstandige

                              Oorspronkelijk geplaatst door pagigoli Bekijk bericht
                              Dus (vervolg): als men géén geldige factuur geeft, zou men minder moeten betalen....en daar wringt heel vaak het schoentje. Zelfstandigen zijn heel vaak niet eerlijk
                              Als klant mag je toch altijd een factuur vragen, niet? Bij de BTW weet men overigens verdomd goed hoeveel BTW je zou moeten afdragen... men heeft een zicht op je aankopen, men weet ongeveer hoeveel uur je presteert, en meestal weten ze ook heel goed hoeveel je vraagt. En een gegrond vermoeden van zwartwerk moet jij als zelfstandige tegenwoordig kunnen weerleggen, of je hebt het aan je broek.

                              Ik zeg niet dat er niet een en ander verkeerd gebeurt, maar de tijden dat alle zelfstandigen (of de meeste zelfstandigen) een hoop in 't zwart deden zijn al een tijdje achter ons.

                              En je hebt gelijk: die anderen moet men maar goed op de rooster leggen...

                              Maar ter verdediging van de zelfstandigen moet ik er eerlijkheidshalve bij vertellen dat deze nog bijzonder achtergesteld zijn wat sociale zekerheid betreft. We dragen behoorlijk wat af, maar als we iets moeten trekken dan is 't miserie. Voor 't meeste moet je een hoop bijkomende verzekeringen afsluiten; en probeer daar maar eens een euro van vergoed te krijgen.

                              Allez, maar dat is misschien een beetje off-topic.
                              Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Uurloon zelfstandige

                                Meestal zijn het toch de klanten die zeggen "dat moet niet op factuur hoor"... En dan maar mekkeren over die zwartwerkende zelfstandigen.

                                Comment

                                Working...
                                X