Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

USB stick weerbarstig?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • USB stick weerbarstig?

    Ik heb een tijdje geleden een USB stick in gebruik genomen (Kingston Data Traveler 3.0 USB).
    Een tijd nadien nieuwe pc (switch van een Medion pc (Win10 Home) naar een HP (Win11). Ik gebruikte die stick om een map met fotobestanden en een map met documenten over te zetten.
    Nu wil ik die USB stick leeg maken. Die omvangrijke 2 mappen zijn gewist. Echter 2 losse excel bestanden zijn maar niet te verwijderen. Ook een nieuw aangemaakte excel krijg ik niet weg, net als de nieuw gemaakte map waar ik de (nu) 3 excel’s in sleepte.

    Zoekwerk op internet maakt me niet veel wijzer. Aan volgende tips wou ik me nog niet wagen: download van "unlocker" programmaatje van majorgeeks, net als delete.on.reboot (softwareok.com).

    Bij de eigenschappen van de USB vond ik volgende:
    - Bij de tab “stuurprogramma”:
    leverancier: Microsoft, datum: 21/6/2006. Stuurprogrammaversie: 10.0.22000.1
    - Bij “Gebeurtenissen”:
    31/3/2022 Apparaatinstellingen niet gemigreerd.
    31/3/2022 Apparaat geconfigureerd (disk.inf)
    31/3/2022 Apparaat gestart (disk)
    En informatie: Device settings for USBSTOR \Disk&Ven_Kingston&Prod_Data Traveler_3.0&Rev_PMAP\E0D55…. were not migrated from previous OS installation due to partial of ambiguous device match.

    Dit deed bij mij een lichtje branden en ik koppelde de USB terug aan de Medion pc (Win10). Bleek dus dat ik daar die map én bestanden wél kon verwijderen.

    Maar hoe moet het nu verder met de USB op de nieuwe pc? (En hoe kan het dat eerste 2 mappen wél verwijderd konden worden, terwijl hij (of Windows) achteraf "restjes" niet meer wil verwijderen!!?.)

  • #2
    Re: USB stick weerbarstig?

    Gewoon formatteren onder Win11, lukt dat niet dan ?

    Trouwens probeer deze stick eens te benaderen als administrator

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: USB stick weerbarstig?

      Ik ga dit topic niet kapen, maar hetzelfde probleem. heb ik hier met een geheugenkaart van Sony uit een GPS van Garmin.Laat zich op twee na bestanden wissen. Historie in volgorde van event. Kaartje in apparaat format, zoals voorgeschreven in de handleiding. Maakt verschillende mappen aan, zoals Event, Photo, save enz. Alles laat zicht wissen behalve dus twee bestanden. Een format gedaan op het toestel. controle op bestanden. meld het toestel " geen bestanden aanwezig" Zet ik het toestel uit. Bij het terug aanzetten staan die bestanden er terug in, in dezelfde map.
      Kaartje laat zich ook niet formateren buiten het apparaat op de Win Pc. Met juiste kaartlezer voor de kaart. In dit geval SDHC. Ook niet met het programma SD format. En ook niet in geen enkel format - Fat.32- NTFS .Melding format failed". Kan de bestanden op Pc ook niet verwijderen,wissen, op geen enkele manier. Ook niet via prompt opdrachten "diskpart " om de beveiliging op te heffen.
      Het zal voor de vuilbak worden, erg is het niet. Kaartje van 32GB kost amper €15. Ik had het wel gewild, alleen al om te weten hoe?
      Last edited by guido.g; 23 juli 2022, 17:32.
      https://ggpics.be/

      Comment


      • #4
        Re: USB stick weerbarstig?

        Kan je er niet met een partition manager aan ?

        Ik heb hier Minitool Partition Wizard Free.
        Daar zou je de partitie van het kaartje (moeten) kunnen verwijderen, een nieuwe aanmaken en opnieuw formatteren.

        Comment


        • #5
          Re: USB stick weerbarstig?

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Kan je er niet met een partition manager aan ?

          Ik heb hier Minitool Partition Wizard Free.
          Daar zou je de partitie van het kaartje (moeten) kunnen verwijderen, een nieuwe aanmaken en opnieuw formatteren.
          Met de manager van Win10 kan ik niet de bewuste partitie, nog verwijderen of formateren. Vroeger EasUs gebruik , die was goed en voor thuisgebruik vrij, maar nu €'s.en duurder dan de kaart.Of het kalf duurder dan de koe.ik zal het Minitool PWZFr eens bekijken. Lukt langs geen kanten, kaart zal wel beschadiging hebben opgelopen, so exit !
          Last edited by guido.g; 23 juli 2022, 23:14.
          https://ggpics.be/

          Comment


          • #6
            Re: USB stick weerbarstig?

            Dat kaartje is niet beschadigd, je directorystructuur is om zeep. Kennelijk zijn er verwijzingen blijven hangen en de nieuwe windows ziet die. Maar omdat ze niet meer correct zijn weigert die alle operaties op het kaartje.

            Comment


            • #7
              Re: USB stick weerbarstig?

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Dat kaartje is niet beschadigd, je directorystructuur is om zeep. Kennelijk zijn er verwijzingen blijven hangen en de nieuwe windows ziet die. Maar omdat ze niet meer correct zijn weigert die alle operaties op het kaartje.
              Het zal wel in die richting zijn. Enfin, het was de moeite om het eens in de groep te gooien,niet om het kaartje te redden ( meegenomen ) maar om wat te leren/weten en voor een andere opinie, THX
              Last edited by guido.g; 24 juli 2022, 14:11.
              https://ggpics.be/

              Comment


              • #8
                Re: USB stick weerbarstig?

                Soms gebeurt zoiets ook door een USB te verwijderen zonder eerst softwarematig te verbreken.
                Welke letter heeft uw kaartje gekregen in deze PC?
                Toevallig niet deze van een bestaande overgenomen?
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: USB stick weerbarstig?

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Soms gebeurt zoiets ook door een USB te verwijderen zonder eerst softwarematig te verbreken.
                  Welke letter heeft uw kaartje gekregen in deze PC?
                  Toevallig niet deze van een bestaande overgenomen?
                  Zoals geschreven komt hij uit een GPS om via ingebouwde cam. opnames te maken, bij het verwijderen van bestanden op de GPS gemerkt dat dit niet ging, dwz geen enkele handeling. Dan overgebracht op PC en heeft hij de letter L gekregen. Ik kan alles wat erop staat openen,op toestel en pc, maar geen nieuwe opnames, ook niet wissen, format, wat dan ook. Het moet zijn dat de directorystructuur stuk zijn. Simpel gezegd, de opening moet geblokkeerd zijn, softwarematig.Zodat bestanden ( software ) niet aan de map kunnen/ in geraken.
                  Last edited by guido.g; 24 juli 2022, 17:10.
                  https://ggpics.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: USB stick weerbarstig?

                    Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
                    Zoals geschreven komt hij uit een GPS om via ingebouwde cam.
                    Klopt, komt doordat hier twee gelijkaardige zaken door elkaar lopen. [emoji6]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: USB stick weerbarstig?

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Soms gebeurt zoiets ook door een USB te verwijderen zonder eerst softwarematig te verbreken.
                      Welke letter heeft uw kaartje gekregen in deze PC?
                      Toevallig niet deze van een bestaande overgenomen?
                      Bij het verwijderen van een stick check ik steeds dat hij "op non actief" gezet is. (toch krijg ik vaak de boodschap dat hij nog in gebruik is)
                      Het blijkt ook niet meer nodig te zijn via "veilig uitwerpen" zie o.a. hier : "Moet je die USB-stick nou echt veilig 'uitwerpen' als je hem eruit wil trekken? Nee, zegt Microsoft".
                      Daar zou het dus niet aan liggen.

                      De drive letter is kennelijk steeds G (voor verschillende geteste USB sticks). Op de oude pc krijgt hij "H". Weet niet of dit van belang is ?

                      Ik heb ook een stuurprogramma check gedaan en Win11 zegt dat het up to date is.

                      @Sieg: formatteren wil ik nog even mee wachten. Benaderen als administrator moet ik nog eens checken (nieuwe pc is een "erfenis" van familie).

                      Comment


                      • #12
                        Re: USB stick weerbarstig?

                        Een boodschap dat een stick nog in gebruik is krijg je soms als een file op de stick is geopend met sommige programma's. zelfs als je de file in het programma gesloten hebt maar het programma staat nog open kan je die melding krijgen.

                        Je moet het artikel over veilig uitwerpen wel tot het einde lezen: pas vanaf de laatste versies van W10 kan je dat en als "beste prestaties" geselecteerd is moet je dus best wel nog doen. Zelf doe ik wel altijd.

                        Welke drive letter die krijgt speelt geen enkele rol. Dat is gewoon afhankelijk van welke letters al in gebruik zijn en in welke usb poort je de stick steekt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: USB stick weerbarstig?

                          Goede toelichting Spanik.

                          Overigens is het een raadsel waarom 2 mappen met vele GB aan verschillende files wel probleemloos konden verwijderd worden, terwijl een paar losse excel files in eerste instantie lijken te verdwijnen, maar bij het opnieuw aanklikken van de betrokken drive er nog op staan.

                          Comment


                          • #14
                            Re: USB stick weerbarstig?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                            Een boodschap dat een stick nog in gebruik is krijg je soms als een file op de stick is geopend met sommige programma's. zelfs als je de file in het programma gesloten hebt maar het programma staat nog open kan je die melding krijgen.

                            Je moet het artikel over veilig uitwerpen wel tot het einde lezen: pas vanaf de laatste versies van W10 kan je dat en als "beste prestaties" geselecteerd is moet je dus best wel nog doen. Zelf doe ik wel altijd.

                            Welke drive letter die krijgt speelt geen enkele rol. Dat is gewoon afhankelijk van welke letters al in gebruik zijn en in welke usb poort je de stick steekt.
                            Klopt allemaal, maar toch al meermaals gehad in het verleden dat wanneer men manueel een letter toekent, deze bij het plaatsen andere opslagmedia automatisch een andere letter doet krijgen.
                            Als dat gebeurt, dan kan Windows onterecht naar de verkeerde opslagmedia verwijzen.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: USB stick weerbarstig?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                              @Sieg: formatteren wil ik nog even mee wachten. Benaderen als administrator moet ik nog eens checken (nieuwe pc is een "erfenis" van familie).
                              Ik begrijp niet helemaal waarom je die niet zou formateren. Je zegt zelf dat al wat belangrijk is, dat je dat er af hebt gehaald. Enkele enkele flarden van een file in de directory doen het OS denken dat er nog info staat die niet gewist kan worden omdat de directory lijst niet in orde is. Als die excel files niet onmisbaar zijn, wat houd je nog tegen om die te formateren? Die files zijn niet volledig en niet te herstellen. En als je ze niet nodig hebt, ook niet onmisbaar.

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Klopt allemaal, maar toch al meermaals gehad in het verleden dat wanneer men manueel een letter toekent, deze bij het plaatsen andere opslagmedia automatisch een andere letter doet krijgen.
                              Als dat gebeurt, dan kan Windows onterecht naar de verkeerde opslagmedia verwijzen.
                              Kan zijn, ik heb me nog nooit druk gemaakt over de letter die een "schijf" krijgt. Zolang er maar genoeg letters beschikbaar zijn (ooit problemen mee gehad lang geleden, in de tijd dat je dat moest instellen met config.sys). Dat windows een letter niet 100% voorspelbaar kan toekennen is omwille van de manier waarop die toegekend worden. Je hebt daar niet echt controle over. Als een "schijf" onder een letter verschijnt kan je die wel veranderen . Op voorwaarde dat de letter die je wil toekennen vrij is. Maar dat is niet iets dat daarna een eigenschap van die "schijf" wordt. Zeker niet als je naar een andere pc gaat. Als je programma dan de letter onthouden heeft kan je in problemen komen.

                              Bij de unix/linux systemen heb je dat wel omdat die het concept van die letters niet hebben. Maar ook daar is de plaats waar die "schijf" terecht komt niet 100% gegarandeerd als je naar een andere pc gaat. Helemaal niet zelfs. Mijn usb backup schijven, die komen altijd 100% op dezelfde plaats in de directory structuur terecht op mijn desktop. Maar moest ik die op een andere pc aansluiten dan komen die "ergens" terecht.

                              Comment

                              Working...
                              X