Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

USB hub met schakelaars en indicatie leds.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • USB hub met schakelaars en indicatie leds.

    Gisteren kwam ik bij iemand die deze had staan, een usb hub met schakelaartjes, vind ik wel handig voor mensen met een aantal actieve harde schijven
    of andere toestellen, via een led per poort kan je zien welke op staat.
    Die mens vond het in ieder geval handig, iemand ervaring?


  • #2
    Re: USB hub met schakelaars en indicatie leds.

    Het "toestel" is niet meer dan een stroomonderbreker vermoed ik. Er zit dan niets inteligents in.
    USB is een behoorlijk complex protocol dat bestaat uit de identificatie van een pas ingeplugged device en een procedure om het ook uit te werpen.
    Als je dat niet respecteerd dan riskeer je datacorruptie zonder meer.

    Het gevaar bij dit toestel is dat je de procedures voor "aanmelden" van een device alsook het "afmelden" (authenticate/device drivers/mount en dismount) van een device niet gaat respecteren en mogelijks zelfs meer dan 1 device gaat koppelen tijdens een onoplettend moment met desastreuse gevolgen.

    De juiste oplossing is het gebruik van een USB HUB!

    Bovenin staat de titel "HUB" en dan zou het wel wat zijn.
    Maar gezien de prijs heb ik zo mijn bedenkingen.

    Ik sta ook huiverachtig tegen de schakelaars. Iemand zal al snel de neiging hebben bv een harde schijf NIET eerst "uit te werpen" via bv windows en DAN pas de schakelaar uit te zetten maar bruutweg de schakelaar overhalen per direct met mogelijks datacorruptie tot gevolg.

    Los van deze kreeg ik nog volgende bedenking
    Er zit geen voeding bij. Je moet rekenen dat het aansluiten van ene harde schijf al snel 0,5 ampere gaat trekken uit de poort. X 7 = 3,5 ampere. En dat trekt de poort van je pc nooit.

    Voor een goede hub met voeding mag je toch rekenen op 50 euro en meer.

    Ik zou het afraden.
    Last edited by xafke; 14 augustus 2015, 21:43.

    Comment


    • #3
      Re: USB hub met schakelaars en indicatie leds.

      Dit is wel degelijk een USB hub, die dingen kosten geen bal, zeker niet als je ze via Ali koopt. Wat je zegt van dat aan en afmelden is ook zever, want die schakelaar geeft hetzelfde effect als wanneer je een device gewoon uittrekt. Als je nu al de gewoonte hebt om je schijven niet deftig uit te werpen, dan zal dat met die hub geen verschil maken.

      Waar je echter wél gelijk hebt is het vermorgen dat dat ding kan leveren. Ik heb indertijd voor bitcoin mining lang zitten zoeken achter een 10-ports USB hub die 500mA per poort continuu kon leveren en dat sloeg zwaar tegen. Veel USB hubs met 10 poorten zijn niet eens in staat om (met externe adapter) meer dan 1,5A te leveren, wat dus wil zeggen dat je maar 3 USB poorten op maximum vermogen kan gebruiken. Heb je nu toevallig 10 externe schijven met stroomadapter (wat dees ding dan weer compleet nutteloos maakt), dan is er geen probleem.

      De enige hub die ik heb gevonden die effectief 5 x 500mA kon leveren was deze: http://us.dlink.com/products/connect/7-port-usb-2-hub/ (en die heeft lange tijd meer dan de max voorgeschreven 2.4A geleverd).

      Last but not least, leuk om te weten: die cheap ass USB hubjes kunnen echt niet lang veel vermogens aan. Ik heb 2 krellen van €7 staan waar ik met 1.5A ben begonnen en met 0.5A ben geëindigd.
      Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
      Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
      Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

      Comment


      • #4
        Re: USB hub met schakelaars en indicatie leds.

        Dat is waar wutske, als iemand nu al de bad habbit heeft om devices uit te trekken zonder meer dan zal deze hub daar niet veel verschil bij maken.

        Ik wou maar duiden op het feit dat het nu wel aantrekkelijker wordt om op het schakelaartje te duwen ipv de uitwerpprocedure te respecteren.
        Vooral mensen dat niet IT-minded zijn kunnen wel eens rap in die val trappen.

        Waarvoor deze hub dan wel goed is, is als je bv veel toestelletjes hebt met usb poort en met laag vermogen die opgeladen moeten worden.
        Daar heb ik er ook een paar van zoals 2 bluetooth koptelefoons, een bluetooth gateway, men cell dat ik oplaad via usb, 2 tablets, en nog wat rommel
        De hub dat ik daarvoor gebruik is niet eens aangesloten op een pc. En daar zouden die schakelaartjes voor mij wel extra handig kunnen zijn.

        Comment


        • #5
          Re: USB hub met schakelaars en indicatie leds.

          Ik vraag me wel af of er met die "uitwerpprocedure" niet ietwat overdreven wordt. Ik heb al zoveel jaren voor misschien 98% van de tijd de "bad habbit" om, nadat de activiteit van de USB device stopt, de device gewoon uit te trekken. Mocht ik daar al last mee gehad hebben dan zou ik al lang gedwongen "in de pas" lopen denk ik.

          Waarmee ik zeker geen pleidooi hou om de procedure links te laten liggen voor wie hem volgt.

          Wat doet die uitwerpprocedure eigenlijk ? De stroom van de poort halen of gewoon kijken of er geen schrijf- of leesactiviteit meer is en dan groen licht geven ?
          Last edited by nete; 24 augustus 2015, 07:53.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #6
            Re: USB hub met schakelaars en indicatie leds.

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Ik vraag me wel af of er met die "uitwerpprocedure" niet ietwat overdreven wordt. Ik heb al zoveel jaren voor misschien 98% van de tijd de "bad habbit" om, nadat de activiteit van de USB device stopt, de device gewoon uit te trekken. Mocht ik daar al last mee gehad hebben dan zou ik al lang gedwongen "in de pas" lopen denk ik.

            Waarmee ik zeker geen pleidooi hou om de procedure links te laten liggen voor wie hem volgt.

            Wat doet die uitwerpprocedure eigenlijk ? De stroom van de poort halen of gewoon kijken of er geen schrijf- of leesactiviteit meer is en dan groen licht geven ?
            In feite, als je iets wegschrijft naar USB dan schrijf je eerst je data weg naar een cache en die cache wordt dan geflusht naar de USB drive (write behind caching). De voortgang die je ziet in Windows is eigenlijk de voortgang van de cache en niet die van het wegschrijven naar USB. Het kan dus best zijn dat Windows zegt dat alles weggeschreven is, terwijl die eigenlijk zijn cache nog aan het flushen is. Nu was dit allemaal leuk in de tijd van floppies en USB1, maar tegenwoordig zijn sticks wel een pak sneller waardoor de tijdspanne tussen het cachen en het flushen vrijwil nihil is (maar gezien jij let op activiteit baseer je het uittrekken dus op het flushen en niet op het cachen). De procedure zorgt er dus voor dat alles geflusht is.

            Ook kijkt Windows of er geen open handles zijn op bestanden op de stick want applicaties houden er over 't algemeen niet van dat een pad/bestand zomaar ineens verdwijnt, ook omdat niet persé alle data reeds geflusht is naar de schijf. De uitwerp procedure zorgt er ook voor dat er geen applicaties meer gebruik maken van je stick.

            //edit: ow, en die procedure haalt de stroom er nog niet af, maar zegt wel al tegen de hardware dat het einde van de show eraan komt, wat voor externe schijven ook interessant kan zijn omdat die dingen ook een cache hebben . De meeste externe schijven gaan dan ook stoppen met draaien en hun koppen parkeren, wat natuurlijk een tikkeltje veiliger is bij het uittrekken, maar da's relatief want een draaiende schijf kan wel een aantal G aan voor de koppen gaan crashen op de platters.
            Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
            Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
            Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

            Comment


            • #7
              Re: USB hub met schakelaars en indicatie leds.

              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              Ik vraag me wel af of er met die "uitwerpprocedure" niet ietwat overdreven wordt. Ik heb al zoveel jaren voor misschien 98% van de tijd de "bad habbit" om, nadat de activiteit van de USB device stopt, de device gewoon uit te trekken. Mocht ik daar al last mee gehad hebben dan zou ik al lang gedwongen "in de pas" lopen denk ik.
              Ik ben zo iemand die er ooit last mee heeft gekregen
              Vroeger vond ik het ook niet nodig om correct te disconnecten (Win) of unmounten (Unix), maar toen was het ogenblik aangebroken dat ik mijn externe usb schijf op geen enkel systeem meer leesbaar kreeg. Ik had de schijf nochtans ook niet zomaar in het midden van een operatie van de pc losgemaakt. Het heeft mij veel gepruts en ettelijke uren met recovery software gekost om de 400GB data uiteindelijk terug te halen op 2 bestandjes na. Sindsdien houd ik mij netjes aan de "uitwerpprocedure"
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: USB hub met schakelaars en indicatie leds.

                Probleem is dat je nooit weet wat je pc nog aan het doen is. Windows kan het bijvoorbeeld in zijne kop halen om die schijf te defragmenteren of je virusscanner is net bezig met bestanden te lezen.
                Voor mijn externe schijven hou ik mij wel schoon aan die procedure, vooral omdat 't mijn back-up schijven zijn en het enorm klote is om terug 1,5TB over USB2 te verzetten :P . Voor stickskes hangt het af van m'n goesting.
                Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                Comment


                • #9
                  Re: USB hub met schakelaars en indicatie leds.

                  Om de vraag te kunnen beantwoorden waarom het zo belangrijk is om "uit te werpen" is behoorlijk veel theorie nodig.

                  Kort door de bocht: Bij het aansluiten van een gegevensdrager wordt die als het ware toegevoegd aan het systeem. Daardoor gaat het systeem dit ook gaan beheren.
                  Practisch laad hij drivers in en mount het filesystem in zijn tree. Het filesystem op bv een usb harde schijf wordt vanaf dat ogenblik gemanaged door windows.
                  Daarbij behoren onder andere de lockings op bestanden maar ook op de filetree.(inhoudstabel)
                  Het is zonder meer onverstandig dit proces te onderbreken omdat bepaalde "handelingen" nog niet afgesloten zijn en dus ook onvolledig. Vooral FAT is hier gevoelig aan.
                  Bij journaled filesystems is het complexer maar ergens "meer bestand" tegen dergelijke "ongelukken".

                  Best is sowieso om aan het besturingssysteem te melden dat je een device wil "uitwerpen". Het besturingssysteem zal alle data flushen (wegschrijven) maar ook het filesystem dismounten zodat het netjes uit de tree verdwijnt en alle protocollagen afgebouwd worden. Indien er nog lockings zijn die het niet toelaten de device uit te werpen dan krijg je daar ook een melding van "kan .... niet uitwerpen". Meestal staat dan nog een bestand open (bv een word document dat open is in word) maar het kunnen er ook zijn van "onzichtbare" type zoals scanners etc...

                  Nu is het wel zo dat in de tijd er zoveel klachten waren van defecte usb-sticks dat ze bij microsoft hun strategie iets aangepast hebben.
                  Nu zetten ze de standaard de cache af voor USB drives.
                  Ze hebben ook een nieuw bestandssyteem ontwikkeld speciaal voor flash-drives dat nog verder inspeelt hierop.

                  Maar het blijft sowieso verstandig de procedure te respecteren.
                  Last edited by xafke; 25 augustus 2015, 00:32.

                  Comment


                  • #10
                    Re: USB hub met schakelaars en indicatie leds.

                    Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                    Nu is het wel zo dat in de tijd er zoveel klachten waren van defecte usb-sticks dat ze bij microsoft hun strategie iets aangepast hebben.
                    En bij Flash drives zetten ze ineens een extra dirty bit van zodra je mount, als je hem dan uittrekt zonder "veilig te verwijderen", dan krijg je bij de eerstvolgende mount een boodschap om te vragen of je op fouten wil controleren.
                    Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                    Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                    Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                    Comment


                    • #11
                      Re: USB hub met schakelaars en indicatie leds.

                      Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
                      En bij Flash drives zetten ze ineens een extra dirty bit van zodra je mount, als je hem dan uittrekt zonder "veilig te verwijderen", dan krijg je bij de eerstvolgende mount een boodschap om te vragen of je op fouten wil controleren.
                      Klopt, is zelfs bij ingebouwde harde schijven ook zo als ik me niet vergis.

                      Comment


                      • #12
                        Re: USB hub met schakelaars en indicatie leds.

                        Juist en da's soms dikke zever want soms krijgt Windows die niet meer afgezet en dan moet je in Linux gaan beginnen knoeien om die stomme bit af te zetten :P .
                        Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                        Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                        Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                        Comment

                        Working...
                        X