Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tunturi crosstrainer herstellen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tunturi crosstrainer herstellen

    We hebben een paar jaar geleden een crosstrainer Tunturi c40 tweedehands gekocht. Nu merken we dat de weerstand niet meer verhoogt. Hiervoor is vorig jaar een technieker langsgekomen die de klus in een kwartier klaarde. Het was gewoon een kabel die was afgelopen. Volgens ik me herinner moest hiervoor de metalen ronde plaat verwijderd worden. Ik heb reeds de bout losgedraaid maar de schijf krijg ik niet los. Bij Tunturi verwijzen ze me door naar hun technieker maar ik heb geen zin om jaarlijks 80 euro te betalen om een kabeltje vast te maken. Is er iemand die hiermee ervaring heeft?

  • #2
    Re: Tunturi crosstrainer herstellen

    Kan je hier niet zien of er eventueel nog iets anders los te maken is: https://www.fitnessrepairparts.com/e.../diagrams/5892 Kan ook zijn dat je die schijf mooi recht naar voor moet trekken. Heel stilletjes die wat schommelen terwijl je naar je toe trekt kan soms helpen. (niet roteren, dwars op de as schommelen)

    Comment


    • #3
      Re: Tunturi crosstrainer herstellen

      Die mannen gebruiken daar een hulpstuk voor, net zoals ze dat hier noemen ... een poelietrekker maar dan een specifieke.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Tunturi crosstrainer herstellen

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        een poelietrekker maar dan een specifieke.
        Dat zal dan waarschijnlijk iets in deze aard zijn, een poelietrekker die in het vliegwiel wordt geschroefd met een bout die dan het vliegwiel los trekt:
        1977 Mopeds focuses on the world of vintage pedal start mopeds. Since 2003 we have been providing parts and accessories for the moped community.

        Dat soort poelietrekker gebruikten wij vroeger om aan brommers te werken, en voor sommige fietsonderdelen heb je tegenwoordig ook specifieke trekkers nodig (ik heb ooit zo'n setje fietsgereedschappen gekocht bij de Lidl, en dat komt wel eens van pas).

        Het probleem is dan wel om de juiste te vinden die past in dat vliegwiel.
        Als je iemand kent die verstand heeft van schroefdraad, en die een draaibank heeft, dan is zo'n trekker gemakkelijk te maken, maar zonder de juiste gereedschappen wordt het een stuk moeilijker om daarvoor iets in elkaar te knutselen.
        De techniekers die de reparaties aan die apparaten uitvoeren zullen wel de juiste gereedschappen hebben, maar voor de gebruikers van die apparaten zal het heel moeilijk zijn om aan die gereedschappen te geraken.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Tunturi crosstrainer herstellen

          Dat is inderdaad iets gelijkend Bart, en anders wordt het moeilijk om dat deftig te doen zonder dat de kosten hoger worden dan deze van een technieker.
          En als er toch iets vervangen moet worden, dan moet men toch de stukken hebben.
          En gereedschap kopen dat maar voor één ding gebruikt kan worden ... kan soms ook kostelijk uitkomen.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Tunturi crosstrainer herstellen

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Dat zal dan waarschijnlijk iets in deze aard zijn, een poelietrekker die in het vliegwiel wordt geschroefd met een bout die dan het vliegwiel los trekt:
            1977 Mopeds focuses on the world of vintage pedal start mopeds. Since 2003 we have been providing parts and accessories for the moped community.

            Dat soort poelietrekker gebruikten wij vroeger om aan brommers te werken, en voor sommige fietsonderdelen heb je tegenwoordig ook specifieke trekkers nodig (ik heb ooit zo'n setje fietsgereedschappen gekocht bij de Lidl, en dat komt wel eens van pas).

            Het probleem is dan wel om de juiste te vinden die past in dat vliegwiel.
            Als je iemand kent die verstand heeft van schroefdraad, en die een draaibank heeft, dan is zo'n trekker gemakkelijk te maken, maar zonder de juiste gereedschappen wordt het een stuk moeilijker om daarvoor iets in elkaar te knutselen.
            De techniekers die de reparaties aan die apparaten uitvoeren zullen wel de juiste gereedschappen hebben, maar voor de gebruikers van die apparaten zal het heel moeilijk zijn om aan die gereedschappen te geraken.
            Zo gelijk deze bedoelt Bart. Kost echt geen stukken van mensen. Probleem is de juiste maat van schroefdraad. Voor hetgeen het kost moet je het niet laten.
            Mvg.
            Robert
            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

            Comment


            • #7
              Re: Tunturi crosstrainer herstellen

              Ik zou eerst eens een foto van dat gat willen zien.
              Zit er wel draad op die schijf?

              Comment


              • #8
                Re: Tunturi crosstrainer herstellen

                Met (heel veel) geluk kan je een trapas trekker voor fietsen gebruiken, ik heb iets als deze, maar heb indertijd maar een euro of 8 betaald denk ik.

                Afhankelijk van de afmetingen en van hoe handig je bent zou je eventueel zelf ook iets kunnen knutselen met een stuk metaal waar je een schroefdraad in tapt. Zelfde principe als dat fietsgereedschap. Tapkits kosten ook zo goed als niks.

                Comment


                • #9
                  Re: Tunturi crosstrainer herstellen

                  Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                  Met (heel veel) geluk kan je een trapas trekker voor fietsen gebruiken, ik heb iets als deze, maar heb indertijd maar een euro of 8 betaald denk ik.

                  Afhankelijk van de afmetingen en van hoe handig je bent zou je eventueel zelf ook iets kunnen knutselen met een stuk metaal waar je een schroefdraad in tapt. Zelfde principe als dat fietsgereedschap. Tapkits kosten ook zo goed als niks.
                  Zie #6
                  Mvg.
                  Robert
                  Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tunturi crosstrainer herstellen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                    Zie #6
                    En #4 en ... [emoji6]
                    Gaat allemaal over hetzelfde. [emoji106]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tunturi crosstrainer herstellen

                      Maar kan men daar nergens tussen kijken om te zien of er wel iets los zit?
                      Desnoods met smartphone ergens tussenin een foto nemen.
                      Magneet zit precies wel ver van het vliegwiel, of is dat een indruk?
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tunturi crosstrainer herstellen

                        Door de kap te demonteren kan ik inderdaad zien dat er een kabeltje loszit waardoor het toestel niet meer op weerstand komt. Hierdoor staat de magneet zo ver van het vliegwiel.
                        Ik kan echter het kabeltje niet opnieuw vastmaken zonder de metalen schijf te verwijderen.

                        Comment

                        Working...
                        X