Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Trekt dat op iets?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Trekt dat op iets?

    Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    Een goeie chauffeur controleert "tenminste" om de maand zijn banden. Meestal hoeft daar niks bij. Maar afhankelijk van temperaturen kan er wel een verschil opzitten. Het is ook niet altijd gemakkelijk de druk van banden te controleren en bij te regelen in ideale temperatuuromstandigheden.
    Sommigen zien daar natuurlijk nooit naar en treden pas op als een band te rond staat of al doorgezakt is. Ik noem dit verwaarlozing en spelen met veiligheid.
    je zegt het zelf, meestal moet er niets bij.
    en om te meten moet je compresor niet draaien.
    maar je hebt gelijk, de meeste controleren te wijnig.

    --
    mlap.
    T.T.

    Comment


    • #17
      Re: Trekt dat op iets?

      Die dingen zijn best ok en meer gemaakt voor middelmatig persluchtwerk zoals bv nagels schieten. Maar echt zwaarder werk kan je daar niet mee doen.
      Om enkel banden bij te pompen vind ik dit echt overkill. Ik heb een kleine compressor daarvoor gekocht zonder vat. Op 12volt dan nog. En heeft mij hooguit 20 euro gekost. Werkt prima om wat bij te blazen. En het is bovendien 100x kleiner.
      Naargja, moet je zelf oordelen of de aankoop verantwoord is of niet. Ik zou zoiets zeker nooit kopen om banden bij te blazen tenzij je beroepsmatig veel banden moet pompen.

      Comment


      • #18
        Re: Trekt dat op iets?

        Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
        Een goeie chauffeur controleert "tenminste" om de maand zijn banden.
        Klopt dat banden OK moeten zijn, maar een goede wagen geeft dat heden zelf aan. [emoji6]

        Bij ene wagen wordt hier de gemeten druk weergegeven en de andere waarschuwt van zodra er 50 gram uit is ... nog beter dan zelf meten vind ik want bij meten gaat er telkens wat lucht uit en riskeert men dat het ventiel daarna niet meer goed sluit.
        Dat laatste gebeurt zelden, maar het gebeurt.

        En nu meten garandeert ook niet dat er vijf minuten later een nagel in zit.
        Daarom is het goed dat de wagen dat zelf ook aangeeft.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #19
          Re: Trekt dat op iets?

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Klopt dat banden OK moeten zijn, maar een goede wagen geeft dat heden zelf aan. [emoji6]

          Bij ene wagen wordt hier de gemeten druk weergegeven en de andere waarschuwt van zodra er 50 gram uit is ... nog beter dan zelf meten vind ik want bij meten gaat er telkens wat lucht uit en riskeert men dat het ventiel daarna niet meer goed sluit.
          Dat laatste gebeurt zelden, maar het gebeurt.

          En nu meten garandeert ook niet dat er vijf minuten later een nagel in zit.
          Daarom is het goed dat de wagen dat zelf ook aangeeft.
          Mijn wagen is naar uw normen wel goed want die geeft dat evengoed aan en zelf de druk per band zie ik op het display. Ook een alert voor drukverlies is aanwezig. Niettemin is een "goeie" luchtdrukmeter, geijkt en dus niet eentje van 50€ nog steeds aangewezen en nuttig.
          Nu dat zijn ingrepen die ik heb geleerd op circuit gezien de bandendruk daar goed moet in de gaten gehouden worden. Of dit zo belangrijk is voor normaal gebruik van de wagen is natuurlijk te betwisten, maar in elk geval wordt bij ons de druk van de banden op beide wagens maandelijks gecontroleerd. Ik ondervind soms verschillen, maar dat is ook niet altijd. Als een wagen bijvoorbeeld tijdens langere afwezigheid blijft staan zit daar soms wel wat verschil op.
          Op onze beide wagens, Audi en de BMW moet er dus soms wel wat lucht worden bijgevuld. Dat je dat best doet bij een wagen die pas heeft gereden, dus waarvan de banden niet te warm staan of te koude temperatuuromstandigheden is ook een feit.
          Maar iedereen mag daar wel zijn idee over hebben natuurlijk, bij mij is dit dus routine.
          Last edited by enero; 12 oktober 2018, 06:06.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #20
            Re: Trekt dat op iets?

            Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
            Die dingen zijn best ok en meer gemaakt voor middelmatig persluchtwerk zoals bv nagels schieten. Maar echt zwaarder werk kan je daar niet mee doen.
            Om enkel banden bij te pompen vind ik dit echt overkill. Ik heb een kleine compressor daarvoor gekocht zonder vat. Op 12volt dan nog. En heeft mij hooguit 20 euro gekost. Werkt prima om wat bij te blazen. En het is bovendien 100x kleiner.
            Naargja, moet je zelf oordelen of de aankoop verantwoord is of niet. Ik zou zoiets zeker nooit kopen om banden bij te blazen tenzij je beroepsmatig veel banden moet pompen.
            Met zo'n mini compressor kan je inderdaad ook de banden terug op de juiste druk brengen, maar als je er iets anders mee wil doen, dan gaat dat niet omdat het debiet veel te klein is (iets uitblazen bijvoorbeeld, ik gebruik de compressor ook nog geregeld om de filters van de stofzuiger zuiver te maken).
            Een kleine compressor kan wel redelijk zwaar werk doen, maar als er meer lucht wordt gebruikt dan wat de compressor kan leveren, dan gaat dat niet continu, want dan is het debiet te laag.
            Een persluchtslagmoersleutel heeft bijvoorbeeld veel perslucht nodig, maar bij het verwisselen van banden blijft die ook niet continu draaien en dan is die perfect te gebruiken op een redelijk kleine compressor met een kleine tank.
            Ik gebruik zelf ook een persluchtslagmoersleutel bij het wisselen van de wielen (zomer en winterbanden), maar het vastzetten van de moeren gebeurt wel met een momentsleutel (lichtjes vast zetten met de persluchtslagmoersleutel en daarna vast trekken met de momentsleutel met de kracht die opgegeven is in de handleiding van de auto, niet omdat de persluchtslagmoersleutel te weinig kracht kan leveren, maar wel om de moeren vast genoeg te zetten zonder iets te beschadigen).

            Bij sommige auto's wordt zo'n klein compressortje ("bandenopblaaskit") geleverd in plaats van een reservewiel, maar voor mijn auto heb ik toch gekozen voor een echt reservewiel (dat was een optie van 100 euro).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #21
              Re: Trekt dat op iets?

              Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
              Mijn wagen is naar uw normen wel goed want die geeft dat evengoed aan en zelf de druk per band zie ik op het display. Ook een alert voor drukverlies is aanwezig. Niettemin is een "goeie" luchtdrukmeter, geijkt en dus niet eentje van 50€ nog steeds aangewezen en nuttig.
              .../...
              Of dit zo belangrijk is voor normaal gebruik van de wagen is natuurlijk te betwisten, maar in elk geval wordt bij ons de druk van de banden op beide wagens maandelijks gecontroleerd.
              .../...
              Op onze beide wagens, Audi en de BMW moet er dus soms wel wat lucht worden bijgevuld.
              .../...
              Maar iedereen mag daar wel zijn idee over hebben natuurlijk, bij mij is dit dus routine.
              Ik weet wel dat uw wagens dat hebben, maar als men dat ook op het display kan aflezen per band, dan is de kans al klein dat men het niet merkt zelfs al meet men niet op het ventiel.

              Voor normaal gebruik heeft dat ook belang, 50 gram verschil zal men niet zo snel merken, maar 200 gram is al iets heel anders.

              Ik controleer vooral na een bezoek aan de garage of bandencentrale, dat zijn meestal de plaatsen waar ze voor de grootste afwijkingen zorgen.

              Ik ga dan naar een benzinestation en zorg dat er iets te veel druk in zit, thuis corrigeer ik dan met mijn eigen professionele drukmeter ... wat druk aflaten tot het juist staat. [emoji6]

              Daarvoor koop ik geen compressor, 200 meter rijden en ik heb zoveel lucht als ik wil. [emoji106]

              Nu kost een deftige drukmeter ook geen fortuinen.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #22
                Re: Trekt dat op iets?

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Ik weet wel dat uw wagens dat hebben, maar als men dat ook op het display kan aflezen per band, dan is de kans al klein dat men het niet merkt zelfs al meet men niet op het ventiel.

                Voor normaal gebruik heeft dat ook belang, 50 gram verschil zal men niet zo snel merken, maar 200 gram is al iets heel anders.

                Ik controleer vooral na een bezoek aan de garage of bandencentrale, dat zijn meestal de plaatsen waar ze voor de grootste afwijkingen zorgen.

                Ik ga dan naar een benzinestation en zorg dat er iets te veel druk in zit, thuis corrigeer ik dan met mijn eigen professionele drukmeter ... wat druk aflaten tot het juist staat. [emoji6]

                Daarvoor koop ik geen compressor, 200 meter rijden en ik heb zoveel lucht als ik wil. [emoji106]

                Nu kost een deftige drukmeter ook geen fortuinen.
                Nee nee, een goeie drukmeter kost geen fortuin, maar al vlug 150 à 200€.
                Ja.., eerst druk zetten in een benzinestation en daarna nog thuis eens moeten controleren is dan wel twee keer werk hé. En een compressor kan je ook nog voor andere zaken gebruiken. Je ka er bijvoorbeeld ook je grasrobot of grasmachine mee proper maken...
                Het is ook zo dat je met laag profielbanden vlugger een spanningsverschil zal hebben. Onze twee wagens hebben die als zomerset. 's Winters, met de andere sets ondervind ik ook minder verschillen.
                Ik voel dat zelfs al rijden aan het rijcomfort met mijn M2 met de zomerset. Met de S5 is dat minder voelbaar. De Vering van de M2 is zo precies afgesteld dat een verandering in bandenspanning goed voelbaar is. Maar daarvoor moet je natuurlijk in je auto zitten en niet erop, net zoals ok een goeie ruiter in zijn paard zit en niet erop... als je begrijpt wat ik bedoel.
                Last edited by enero; 12 oktober 2018, 10:15.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #23
                  Trekt dat op iets?

                  Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                  Nee nee, een goeie drukmeter kost geen fortuin, maar al vlug 150 à 200€.
                  Ja.., eerst druk zetten in een benzinestation en daarna nog thuis eens moeten controleren is dan wel twee keer werk hé. En een compressor kan je ook nog voor andere zaken gebruiken. Je ka er bijvoorbeeld ook je grasrobot of grasmachine mee proper maken...
                  Het is ook zo dat je met laag profielbanden vlugger een spanningsverschil zal hebben. Onze twee wagens hebben die als zomerset. 's Winters, met de andere sets ondervind ik ook minder verschillen.
                  Ik voel dat zelfs al rijden aan het rijcomfort met mijn M2 met de zomerset. Met de S5 is dat minder voelbaar. De Vering van de M2 is zo precies afgesteld dat een verandering in bandenspanning goed voelbaar is. Maar daarvoor moet je natuurlijk in je auto zitten en niet erop, net zoals ok een goeie ruiter in zijn paard zit en niet erop... als je begrijpt wat ik bedoel.
                  Ja ja ik begrijp wat je bedoelt. [emoji6]

                  Ik heb mijn drukmeter toen in een speciaalzaak voor professionelen gekocht, maar meer dan 100€ was dat toch zeker niet.
                  Is dan wel enkel een meter, geen stuk voor op een compressor.
                  Zelfs een geijkte kan onder de 100€.

                  Dat controleren is een paar minuten werk, minder lang dan dat ik een compressor uit mijn tuinhuis moet halen want geen plaats in de garage. [emoji1]
                  Trouwens kan ik die drukmeter ook gewoon meenemen en doe ik alles in één keer aan het station.

                  En wat betreft in de wagen zitten en niet op ... ik denk dat de Sportzetels of S Sportzetels van Audi daar wel geschikt voor zijn, net als Sportzetels van BMW. [emoji6]

                  Wat ophanging betreft vind ik de adaptieve sportophanging van Audi prima en even goed als deze van BMW.
                  Ik rij wel niet op circuit, verder wel sportief maar niet te snel.

                  Dat je een verschil voelt tussen de M2 en S5 is logisch, de S5 is ook een grotere wagen en ook het verschil tussen achterwielaandrijving en quattro heeft samen met de ophanging een impact op wegligging.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: Trekt dat op iets?

                    Kan begrijpen dat, als je eerst nog in je tuinhuis moet gaan dir niet praktisch is. Hier dus het handige voordeel van een grote garage met alle nodige attributen bij de hand. Praktischer kan dus niet. En opgeruimd staat ook netjes....


                    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #25
                      Re: Trekt dat op iets?

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Nu kost een deftige drukmeter ook geen fortuinen.
                      inderdaad, onderstaand metertje kost een habbekrats en is zeer nauwkeurig. Paar jaar geleden kreeg je het gratis (met BMW-logo erop) bij een auto.
                      OEG verkoopt het als tester voor expansievaten, maar er staat "Tire pressure gauge" op


                      Comment


                      • #26
                        Re: Trekt dat op iets?

                        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                        inderdaad, onderstaand metertje kost een habbekrats en is zeer nauwkeurig. Paar jaar geleden kreeg je het gratis (met BMW-logo erop) bij een auto.
                        OEG verkoopt het als tester voor expansievaten, maar er staat "Tire pressure gauge" op


                        https://www.oeg.net/digitale-voordru...512240122.html
                        Wel opletten, het verzenden kost bijna zoveel als het toestel zelf ;-)

                        Comment


                        • #27
                          Re: Trekt dat op iets?

                          Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                          inderdaad, onderstaand metertje kost een habbekrats en is zeer nauwkeurig. Paar jaar geleden kreeg je het gratis (met BMW-logo erop) bij een auto.
                          OEG verkoopt het als tester voor expansievaten, maar er staat "Tire pressure gauge" op
                          https://www.oeg.net/digitale-voordru...512240122.html
                          Inderdaad, het hoeft echt niet zo duur te zijn.



                          En voor op Pol zijn compressor …

                          Deze pagina werd niet gevonden...U hebt wellicht een fout getypt in het internetadres of u gebruikte een link uit uw favorieten die niet meer actief is.



                          Zoals met elk product zal er ook wel brol bestaan, maar eveneens fors overprijsde stukken.
                          Hier is die van 89,65€ krak dezelfde als die van 113,28€, zelfs het artikelnummer.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #28
                            Trekt dat op iets?

                            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                            En opgeruimd staat ook netjes....
                            Daarom dat ik beter geen compressor koop, kan die niet opruimen. [emoji16]
                            Een mens spaart wat op in zijn leven en veel zaken koopt men zelfs als het niet nodig is.

                            Ik heb al zeker 50 keer uitgekeken naar een compressor, zelfs al een paar keer mee gehad tot aan de kassa, maar telkens weer bedacht dat het niet zo nuttig is voor de weinige keren dat het bruikbaar zou zijn.

                            Nu moet ik toegeven dat ik ook liever een grotere garage zou hebben hoor.
                            Wie weet dat we ooit nog een garage bijbouwen, al zou ik beter voor een depot kiezen. [emoji16][emoji16][emoji16]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #29
                              Re: Trekt dat op iets?

                              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                              inderdaad, onderstaand metertje kost een habbekrats en is zeer nauwkeurig. Paar jaar geleden kreeg je het gratis (met BMW-logo erop) bij een auto.
                              OEG verkoopt het als tester voor expansievaten, maar er staat "Tire pressure gauge" op


                              https://www.oeg.net/digitale-voordru...512240122.html
                              Deze krijg je inderdaad gratis bij BMW. Heb er ook zo’n paar.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment


                              • #30
                                Re: Trekt dat op iets?

                                Met mijn huidi compressertje, een ‘Perel’, vele jaren geleden kom ik soms tegen de limiet aan als de banden van de Audi vooraan op 2,9 bar moet zetten, dus vandaar misschien toch eens vernieuwen. Maar dus liefst een staande model.
                                Leeft en LAAT LEVEN !

                                Comment

                                Working...
                                X