Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Trekken van een aanhangwagen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Trekken van een aanhangwagen.

    Ik ben gisteren met mijn wagen naar de keuring geweest, en zie dat daar nu opstaat dat het MTM
    ongeremd 750 Kg mag zijn, was dat vroeger niet max 500 Kg ?

    Ik ben eens wat gaan opzoeken, en wat ik ook niet wist, is dat je met ongeremde aanhanger maar 100 Km/h
    mag rijden op de snelweg. http://wetgeving.aanhangwagen-remorque.be/

  • #2
    Re: Trekken van een aanhangwagen.

    Dat van die 100km/h is volgens mij toch niet correct...
    enkel op die website vind ik daar boodschap van,
    op elke andere vind ik dat enkel van 7.5ton de snelheid naar 90km/u gaat.
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

    Comment


    • #3
      Re: Trekken van een aanhangwagen.

      Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
      Dat van die 100km/h is volgens mij toch niet correct...
      enkel op die website vind ik daar boodschap van,
      op elke andere vind ik dat enkel van 7.5ton de snelheid naar 90km/u gaat.

      Comment


      • #4
        Re: Trekken van een aanhangwagen.

        Euhm, die link staat in je eerste post ook al.
        Ik herhaal: ik vind enkel op die website de magische grens van 100km/h op andere website (wegcode.be bv vind ik geen referentie).
        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

        Comment


        • #5
          Re: Trekken van een aanhangwagen.

          Mogen, kunnen, wetgeving....... allemaal goed en wel, maar ik zou niet graag tegen 100 km/u plots moeten remmen wanneer ik een ongeremde aanhangwagen trek die lading voert van 500/750 kgr. . Ik zou er ook niet graag juist voor rijden....... erachter wel, om het spektakel van op de eerste rij mee te maken .
          Groetjes

          Comment


          • #6
            Re: Trekken van een aanhangwagen.

            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
            Mogen, kunnen, wetgeving....... allemaal goed en wel, maar ik zou niet graag tegen 100 km/u plots moeten remmen met een ongeremde aanhangwagen die lading voert van 500/750 kgr. . Ik bedoel ik zou er toch niet graag juist voor rijden....... erachter wel, om het spektakel van op de eerste rij mee te maken .
            Groetjes
            Hangt af welke wagen voor die ongremde aanhangwagen hangt lijkt mij?
            als er een renault clio voor hangt of een Dodge ram, lijkt mij ook een verschil te maken
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

            Comment


            • #7
              Re: Trekken van een aanhangwagen.

              Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
              Hangt af welke wagen voor die ongremde aanhangwagen hangt lijkt mij?
              als er een renault clio voor hangt of een Dodge ram, lijkt mij ook een verschil te maken
              Natuurlijk, met een Hummer zal het ook wel geen probleem zijn.
              Maar misschien kunnen die achteraf wel hun dissel uit hun laadbak proberen los te wrikken .
              Maar je moet eens rondkijken 'wat' er allemaal een aanhangwagen trekt .
              Groetjes

              Comment


              • #8
                Re: Trekken van een aanhangwagen.

                Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                Mogen, kunnen, wetgeving....... allemaal goed en wel, maar ik zou niet graag tegen 100 km/u plots moeten remmen wanneer ik een ongeremde aanhangwagen trek die lading voert van 500/750 kgr. . Ik zou er ook niet graag juist voor rijden....... erachter wel, om het spektakel van op de eerste rij mee te maken .
                Groetjes
                Ik ook niet, maar als ik maar 100 Kg op mijn aanhanger heb rij ik normaal toch 120 Km/u op de snelweg,
                ik trek deze met een Mecedes van 1600 Kg en merk daar echt weinig van bij het remmen.
                Maar waar het over gaat, vroeger was dat MTM ongeremd toch 500 Kg gekeurd en nu is dat 750 Kg
                natuurlijk afhankelijk van wat er op het gelijkvormigheidsattest van je wagen staat vermeld.

                Zelfs een zware Hybride mag niets trekken, en bv een BMW 1 mocht in het begin ook niets trekken,
                omdat daarvoor premies zijn uitbetaald naar uitstoot toe, stond er op de documenten van die wagens niets ingevuld bij max sleep
                Iemand die zo een BMW1 uit die periode koopt, mag daarmee geen caravan of eender wat trekken.

                Comment


                • #9
                  Re: Trekken van een aanhangwagen.

                  Dat is raar, er zijn zelfs caravans gemaakt voor een 2 PK (zelf ooit gezien op een internationaal treffen)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Trekken van een aanhangwagen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Ik ben gisteren met mijn wagen naar de keuring geweest, en zie dat daar nu opstaat dat het MTM
                    ongeremd 750 Kg mag zijn, was dat vroeger niet max 500 Kg ?
                    Waarschijnlijk omdat autotechniek niet stilstaat, en de remmen van nu véél beter zijn dan die op oudere auto's?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Trekken van een aanhangwagen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      als ik maar 100 Kg op mijn aanhanger heb rij ik normaal toch 120 Km/u op de snelweg,
                      .
                      Zo ik in Nederland toch niet doen. Kost je 269 euro....

                      Jan

                      Comment


                      • #12
                        Re: Trekken van een aanhangwagen.

                        Om een einde aan de discussie te maken: http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/170-art11

                        Samengevat:
                        auto + aanhangwagen < 3.5 ton = zelfde snelheid toegelaten als voor auto's zonder aanhangwagen
                        auto + aanhangwagen > 3.5 ton = 90/u op snelwegen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Trekken van een aanhangwagen.

                          En ivm het laadvermogen : 500kg is zonder aanhangwagen gerekend. Die 750 kg het maximum aanhangwagen +lading.

                          mir
                          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Trekken van een aanhangwagen.

                            Algemene regel hierbij is dat de MTM van de aanhangwagen
                            niet groter mag zijn dan de helft van de Tarra2 van het trekkend
                            voertuig + 75 kg.
                            met als 750 kg. max ongeremd.


                            buiten de bebouwde kom mag je maximaal 80 km/u (*) rijden


                            op een autoweg of snelweg mag je maximaal 90 km/u (*) rijden. Deze laatste regel geldt voor alle aanhangers tot 3500 kilogram (inclusief belading). Zwaardere Aanhangwagens mogen niet harder dan 80 km/u (*).
                            je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                            www.korandoke.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Trekken van een aanhangwagen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                              Om een einde aan de discussie te maken: http://wegcode.be/wetteksten/secties...code/170-art11

                              Samengevat:
                              auto + aanhangwagen < 3.5 ton = zelfde snelheid toegelaten als voor auto's zonder aanhangwagen
                              auto + aanhangwagen > 3.5 ton = 90/u op snelwegen.
                              Oesje, mijn auto alleen is al 2,4 ton (als ik de weegbrug op het containerpark mag geloven)

                              Comment

                              Working...
                              X