Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Trappist van Rochefort

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Trappist van Rochefort

    Jullie hebben waarschijnlijk gehoord dat ze aan het bronwater van de paters willen prutsen door het verdiepen van een of andere groeve

    Ik sta wat dat betreft nogal met mijn voeten op de grond maar er loopt een petitie om dit te verhinderen :

    Moderator Note: Het oproepen voor het tekenen van een petitie is niet toegestaan op BD. Ik heb dan ook de link verwijderd. Alhoewel ik het bezwaar begrijp , kunnen we geen uitzonderingen op deze bestaande regel gaan maken .


    Hoewel ik me afvraag hoeveel van de ondertekenaars al Rochefort hebben geproefd (de reacties lopen binnen vanover heel de wereld), het blijft mijn top 3 bier. In feite zou het tot Werelderfgoed moeten verklaard worden
    Ze zouden hetzelfde eens moeten proberen in Schotland, het kot zou te klein zijn....

    Alles moet hier per sé naar de kl***** denk ik dan, nu nog wat gaan prutsen aan de reglementering van de cacaoboter in de chocolade (er was al eerder gerotzooi mee in Europa), een aantal firma's (Bekaert vb) opdoeken, de diamantslijperij compleet overhevelen naar India, nog wat meer smakeloze frieten produceren (hebben jullie ook zo'n heimwee naar de smaak van frieten 25 jaar geleden ?), het atomium verkopen aan de Chinezen en de rest van de duinen aan onze kust volbouwen.
    In feite moeten we de Fransen dankbaar zijn dat ze ons indertijd Frans-Vlaanderen hebben afgepakt, anders lagen er aan de voet van Blanc-Nez geen bunkers maar skeletten van appartementsgebouwen
    Was het niet Cats die ooit zei "terwille van het smeer likt de kat de kandeleer" ?

    Paul
    Last edited by Hanske; 17 juli 2013, 10:02.

  • #2
    Re: Trappist van Rochefort

    Paul jong, ik sta vierkant achter jou.
    Nu dat ze onze mooie kust naar de kl#ten hebben gemaakt proberen ze het in Olland, hadden ze potvolkoffie niet beter daar begonnen?
    Nu ze niks meer kunnen bouwen hebben ze wat anders erop gevonden................. moet echt alles kapot? Leve Knokke en ...........
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Trappist van Rochefort

      De rochefort ken ik en volgens mij ook één van de beste trappistenbieren.
      Wat Cadzand betreft en de Comp. du Zoute, vraag ik mij af waarom de Ollanders dat niet kunnen/willen tegenhouden. Binnenkort zitten ze daar ook met hun kust vol gedrochten zoals hier. Maar ja, money, money..hé. In Spanje weten ze er ondertussen ook alles van. Eén pot nat. Rajoy weet ook van waar de wind komt/kwam.
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #4
        Re: Trappist van Rochefort

        Voor mij (een Trappist- en abdijbierdrinker) is Rochefort 12 de beste. Daarna pas Westvleteren 12. De vervanger van deze laatste (St.Bernardus 12) is goed, maar echt niet hetzelfde. Rochefort is beter houdbaar dan Westvleteren.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Trappist van Rochefort

          Geef mij maar een Orval, maar is laatste tijd zeer moeilijk te verkrijgen.

          Comment


          • #6
            Re: Trappist van Rochefort

            Da's nou net degene van de zes, of als we de Hollanders mogen bijtellen, zeven Trappistbieren die mij minder aanspreekt. Omdat mijn jongste zoon een Orval verkiest, en ik net daarom die Trappist in huis heb, weet ik dat er inderdaad af en toe een schaarste is. Ik heb momenteel nog genoeg in voorraad. Klopt het dat van Orval geen andere types bestaan? Mijn oudste zoon verkiest Westmalle Tripel, maar dat biertje (uiteraard in voorraad) bestaat dan weer niet op vat, itt de Dubbele, die ik gisteren nog gedronken heb. Voor ons is dat trouwens zo goed als lokaal.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Trappist van Rochefort

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Da's nou net degene van de zes, of als we de Hollanders mogen bijtellen, zeven Trappistbieren die mij minder aanspreekt. Omdat mijn jongste zoon een Orval verkiest, en ik net daarom die Trappist in huis heb, weet ik dat er inderdaad af en toe een schaarste is. Ik heb momenteel nog genoeg in voorraad. Klopt het dat van Orval geen andere types bestaan? Mijn oudste zoon verkiest Westmalle Tripel, maar dat biertje (uiteraard in voorraad) bestaat dan weer niet op vat, itt de Dubbele, die ik gisteren nog gedronken heb. Voor ons is dat trouwens zo goed als lokaal.
              Helemaal akkoord met Les.
              Op vele vrijdagavonden na het werk heb ik geprobeerd om me de Orval eigen te maken maar het lukt me maar niet.
              Hoezeer ik ook probeer : ik ben niet verantwoordelijk voor de Orval-schaarste.

              Comment


              • #8
                Re: Trappist van Rochefort

                Mijn jongste zoon spreekt dan ook van een aperitiefbier, liefst koud te schenken en te consumeren vóór de maaltijd. In die zin wil ik nog met 'm meegaan.
                Ikzelf verkies echter om een Trappist te degusteren, d.i. 's avonds, op m'n gemakske, nadat alle werk is afgehandeld. Tegenwoordig zal ik ook meer dan vroeger een Westmalle, zeker als-ie van het vat is, verkiezen boven een glaasje rode wijn bij de warme maaltijd in een lokale taverne of bistro.
                Voor vanavond bij TV heb ik dan weer een Keizer Karel (rood) koud gezet.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Trappist van Rochefort

                  LesC er bestaat nog een ander soort Orvalbier dat slechts de helft van alcoholgehalte bevat, klein probleem -> alleen te verkrijgen in "l'ange gardien".
                  l'Ange Gardien is een brasserie eigendom van de Abdij van Orval en ligt op de weg naar de abdij.


                  Denk dat die "lichte" Orval Orval Vert noemt.

                  Zo'n lichte Orval met een Orvaliflette amai simpel en lekker (ik lieg een beetje want ik drink daar altijd minstens 2 lichte Orvals).

                  :-)))
                  Last edited by Sennheiser; 16 juli 2013, 20:24. Reden: Typefout

                  Comment


                  • #10
                    Re: Trappist van Rochefort

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Mijn jongste zoon spreekt dan ook van een aperitiefbier, liefst koud te schenken en te consumeren vóór de maaltijd. In die zin wil ik nog met 'm meegaan.
                    Ikzelf verkies echter om een Trappist te degusteren, d.i. 's avonds, op m'n gemakske, nadat alle werk is afgehandeld. Tegenwoordig zal ik ook meer dan vroeger een Westmalle, zeker als-ie van het vat is, verkiezen boven een glaasje rode wijn bij de warme maaltijd in een lokale taverne of bistro.
                    Voor vanavond bij TV heb ik dan weer een Keizer Karel (rood) koud gezet.
                    Dit weekend hebben ze trappist (Westmalle) van het vat op de trappistenstand op de kermis van Sint-Jozef Rijkevorsel (zaterdag, zondag, maandag open).
                    Volgens mij is de tripel daar ook van het vat, maar daar ben ik niet 100% zeker van.
                    Die trappistenstand is een jaarlijks initiatief van de muzikanten van "Brassband Condor" om zo geld binnen te krijgen voor de aankoop van muziekinstrumenten (het is nu het 31ste jaar dat ze dat doen).
                    Waarschijnlijk ga ik er zelf ook nog wel eens een trappist drinken.

                    Een goede maand geleden heb ik nog een grote fles trappist gekregen omdat ik foto's gemaakt had op de duatlon in Rijkevorsel.
                    En ik heb van de Brassband nog een "bon" voor een trappist (het inkomticket voor hun jaarlijkse concert is goed voor een trappist, maar je moet er dan wel op wachten tot op de kermis).
                    Last edited by Black B@ndit; 16 juli 2013, 20:35.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Trappist van Rochefort

                      Zou er een verband bestaan tussen amateurfotografen en trappistenbierdrinkers. Levensgenieters en alhoewel ik soms dwarslig, ben ik er één van; ik moet echter een Orval eens proberen opnieuw te degusteren!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Trappist van Rochefort

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        ...
                        Volgens mij is de tripel daar ook van het vat, maar daar ben ik niet 100% zeker van.
                        ...
                        Nog niet zo lang geleden gingen we met de zoons op uitstap naar Westmalle, omdat ik gehoord had dat je daar nog tripel van het vat kon krijgen. Dat zou misschien ooit wel eens waar geweest zijn, maar de ober vertelde ons heel overtuigend dat men niet in staat is dit vocht stabiel te houden (zou heel snel veranderen in iets dat meer op een pale ale lijkt). Wat je daar wel kunt krijgt is een half-om-half. De halve trappist (= de bruine, die wel eens 'dubbele' genoemd wordt) is van het vat, de halve tripel helaas van het flesje. Ik heb er eentje geproefd, maar dan ben ik toch terug naar de volle donkerbruine gegaan!
                        Is er een andere tripel (Westfleteren, Chimay, Achel, Orval, La Trappe, Rochefort) die wel van het vat verkrijgbaar is, lokaal tenminste?

                        Bij de Vlimmerse worstenfeesten (nauwelijks een kilometertje van waar jij woont, Bart) is de zaterdag "gewijd" aan de trappist (Westmalle). Die is dan aan halve prijs. Succes verzekerd, maar ook op de andere dagen hoor.

                        @Sennheiser: dank voor de info ivm een "andere" Orval. Ik had gehoopt op een 'donkerbruinere' soort, helaas.
                        Last edited by LesC; 16 juli 2013, 22:58.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Trappist van Rochefort

                          Los van die handvol trappisten, mag je niet vergeten dat België nog veel andere leuke bieren in huis heeft.
                          Denk maar aan de Gouden Carolus Tripel (en zijn varianten: cuvee van de keizer), Gulden Draak, Tongerlo Prior+, ...

                          Rochefort is niet echt mijn favoriet, maar wel spijtig moest de brouwerij naar de zak gaan. Echter, als de smaak van het water verandert, kan het ook zijn dat de smaak van het bier nóg beter wordt, niet noodzakelijk slechter... wel anders.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Trappist van Rochefort

                            Afgelopen weekeinde kennissen op bezoek gekregen ... setje bier van het anker (Mechelen) gekregen. Kende die brouwerij niet en het was verdorie niet slecht, hun Anker pils was lekker bitter ... net pils van zo'n 40jaar geleden toen bier nog bitter was en geen suikerbrij.


                            Het leven kan mooi zijn en de mooiste dingen zijn de simpelste

                            Comment


                            • #15
                              Re: Trappist van Rochefort

                              Het beste bier dat ik ooit gedronken heb was Boskeun (De Dolle Brouwers) van de eerste brouw, ergens begin jaren 80. Dat niveau hebben ze nadien nooit meer gehaald.
                              Misschien een leuke anekdote : in de Zweedse (staats)drankwinkels kan je bier bestellen van overal ter wereld (ik heb de cataloog hier liggen en het is een indrukwekkend aanbod).
                              Ik ga nu absoluut niet beweren dat ze àlle Belgische bieren hebben of kunnen krijgen maar toch een behoorlijk aantal.
                              De duurste in de lijst van de bieren is Liefmans Gouden Band.

                              Paul

                              Comment

                              Working...
                              X