Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Trappist van Rochefort

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Trappist van Rochefort

    Ik heb een vriend, Rudy Vossen, die De Bierboom uitbaat in Brugge.
    Hij brouwt zijn eigen bier en hij verzamelt ook verschillende soorten bier om te bewaren in zijn kelder, bewaren is verschillende jaren. Westvleteren hoort daarbij denk ik.
    Veel over zijn bierverzameling weet ik niet van want hij is vooral mijn Absinthe leverancier.
    'k Zal het hem eens vragen.
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #32
      Re: Trappist van Rochefort

      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
      Verleden jaar heb ik de zoon van iemand uit het dorp door zijn ingangsexamen geneeskunde geholpen en de mens was geëmbeteerd omdat ik geen geld wou aannemen, de (nu halve) bak trappist van de paters van Westvleteren zelf heb ik wel met plezier aanvaard (nooit eerder gedronken) maar ik moet toegeven dat ik ook liever Rochefort heb. Eén ding steekt me wat, we hebben hier in de buurt een microbrouwerij (de hoppeschuur) en de vrouw des huizes is Ir. brouwkunde, ze beweert dat Rochefort maar één brouwlijn heeft, die van de 12, de andere zijn er van "afgeleid". Bruine Leffe zou volgens haar gekleurde blonde Leffe zijn, je kan het merken aan de kleur van het schuim
      Hildegard Van Ostaden brouwt een bier speciaal voor Sergio Herman, ze zal dus haar vak wel kennen. Beetje reclame maken. Als je met een aantal gaat krijg je een rondleiding in de brouwerij, je kan er ook lekker en goedkoop eten.
      De brouwerij of/en het café worden binnenkort verplaatst. Voor bier- en whiskyliefhebbers die in de buurt van Lippensgoed-Bulskampveld passeren, het is vlakbij. Mocht ik dat, moderatoren ? Ik ben niet bepaald een reglementenkommaneuker maar anders knippen jullie maar. Kan perfect worden gecombineerd met fotografie in het natuurgebied, een bezoek aan het kasteel, de kruidentuin en het karrenmuseum.
      Erg goeie tips

      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      Nu dit topic toch terug werd aangeboord wil ik er nog een oogje aan breien.
      Ik heb nog enkele bakken Westvleteren 12 in de kelder staan, met op het kroontje de datum 2009 en 2010.
      Nog van in de tijd dat je telefonisch contact kon nemen met de abdij, zonder telefonische hoogstandjes te gebruiken bij het bellen.
      Sommigen zeggen hij wordt elke maand/jaar beter, anderen zeggen me drink maar uit.
      Omdat wij beiden geen bierdrinkers zijn, en al zeker geen niet van zware bieren, vroeg ik mij af : wordt hij nu beter of slechter met de jaren, of kunnen we hem misschien reeds in het gootgat kieperen ?
      Die datum die op de kroontjes staan, zijn waarschijnlijk productiedata, het zullen toch geen vervaldata zijn denk ik ?
      Wanneer we bezoek hebben en we stellen die mensen voor een Westvleteren te nuttigen krijgen wij steevast, nee dank je, vééél te straf...... of zouden ze denken, het is te oud en het zal slecht zijn ?
      Misschien kenners/liefhebbers die me er meer kunnen over vertellen ?

      PS Ik zie nu net dat LesC me een paar minuten voor was, zou hij mijn Wesvleteren geroken hebben ?

      Groetjes
      Hoewel ik Rochefort beter vind, wil ik wel de goede daad stellen ze bij jou te komen ophalen als je er echt niet vanaf raakt.

      Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
      Ik heb een vriend, Rudy Vossen, die De Bierboom uitbaat in Brugge.
      Hij brouwt zijn eigen bier en hij verzamelt ook verschillende soorten bier om te bewaren in zijn kelder, bewaren is verschillende jaren. Westvleteren hoort daarbij denk ik.
      Veel over zijn bierverzameling weet ik niet van want hij is vooral mijn Absinthe leverancier.
      'k Zal het hem eens vragen.
      Absinth? Dat heb ik niet zo lang geleden voor het eerst gedronken in Praag. En...dat was echt niet te drinken vond ik, soort Dreft met alcohol, misschien had ik een goedkoop merk gekregen, 't was op een caféterras.


      Walter
      D850

      Comment


      • #33
        Re: Trappist van Rochefort

        Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
        Absinth? Dat heb ik niet zo lang geleden voor het eerst gedronken in Praag. En...dat was echt niet te drinken vond ik, soort Dreft met alcohol, misschien had ik een goedkoop merk gekregen, 't was op een caféterras.
        Walter
        Dat zal inderdaad een goedkoop spul geweest zijn. Absinthe wordt soms eens goedkoop nagemaakt en dat smaakt inderdaad naar Dreft of een of ander soort inktvulling voor vulpennen.
        Echte goede Absinthe brengt U tot in de hemel. Bij manier van spreken dan.....
        In Brugge is er (was er?) om de maand een Absinth avond waar je er velen kan proeven.
        Oeps! Over naar de Trappist.
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment


        • #34
          Re: Trappist van Rochefort

          Hier een antwoord van Rudy Vossen (De Bierboom):

          Hallo Dirk

          Als kenner wil ik hierop wel reageren via jou.
          De datum die op de kroonkurk staat is de vervaldatum.

          Maar het is niet omdat het bier al vervallen is dat het niet meer drinkbaar is.
          Zelf hebben wij bij een biertasting West-Vleteren gedronken die al minstens 15 jaar
          over datum was.

          De smaak was ietsje droger maar nog steeds vol,zoals het een West-Vleteren beaamd.
          Ik ben er bijna zeker van dat deze flesjes nog zeer lekker zullen smaken.

          Als ze het eventueel niet vertrouwen mogen ze me altijd contacteren hoor.

          Groeten Rudy,

          P.S.
          we zijn ook al vlot aan het testbrouwen thuis voor onze tripel .
          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

          Comment


          • #35
            Re: Trappist van Rochefort

            Als ik echt wil genieten neem ik een Gordon Scotch (de christmas is nog beter), voor de dorst op een terraske een gewoon pintje (geen jupiler).
            """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
            George Orwell

            Comment


            • #36
              Re: Trappist van Rochefort

              Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
              Als ik echt wil genieten neem ik een Gordon Scotch (de christmas is nog beter), voor de dorst op een terraske een gewoon pintje (geen jupiler).
              Ook dat is een uitstekend biertje, maar in tegenstelling tot waar het hier over gaat: geen Trappist.
              (de Xmas is fantastisch, maar geloof me: beperkt houdbaar!)
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #37
                Re: Trappist van Rochefort

                En wat vinden jullie dan van de Tripel Karmeliet, mijn favoriet.
                Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                Comment


                • #38
                  Re: Trappist van Rochefort

                  As a gentleman, I do not prefer blonde.
                  (er is geen enkele tripel die voor mij voldoende is om niet voor de bruine variant te kiezen)
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #39
                    Re: Trappist van Rochefort

                    En ook nu weer prijzen voor 2 Belgische bieren:

                    Comment


                    • #40
                      Re: Trappist van Rochefort

                      We moeten fierder zijn zeg ik....

                      Ik heb zo ooit eens een bak gueuze van Deneve uit Schepdaal gekregen, houten krat met drie soorten formaten van flessen, geen etiketten maar kurken.
                      Manman, als je die open deed, dat aroma dat daar uit kwam ken ik bij geen enkel ander bier
                      En de gueuze van Girardin is heel gelijkaardig.
                      Ik vraag me af als ze nog bestaan. Iag zijn ze allebei bijna niet gekend. Als je ze zou vinden, niet aarzelen.

                      Binnenkort ga ik dus weer op zoek naar cadeautjes voor de IJslandse vrienden, lees : bier, chocolade en speculoospasta.
                      De laatste keer heeft er iemand 300 km gereden voor zijn portie bier. De lege flessen gebruiken ze als versiering op de schouw, de glasbol is geen optie.

                      We zijn veel te bescheiden, Vincent
                      Last edited by Guest2; 12 april 2014, 10:40.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Trappist van Rochefort

                        En nog een uitsmijter Paul:
                        De Groote Oorlog wordt niet alleen herdacht met tal van tentoonstellingen, maar ook met speciale oorlogsbieren die voor de gelegenheid worden uitgebracht door verschillende brouwers uit de Westhoek.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Trappist van Rochefort

                          Deneve bestaat niet meer als brouwerij, dacht wel nog als merk (Boon?). Girardin is er nog steeds. Heb het geluk van een bierhandel in de buurt te hebben waar ze alle geuze en kriek staan hebben (*). "Schaarbeekse krieken" van 3 Fonteinen... zalig.

                          (*) alle trappist behalve West-Vleteren ook

                          Comment


                          • #43
                            Re: Trappist van Rochefort

                            Ik breng af en toe van onze drankhandelaar een bruine La Trappe mee. Moet zeggen: niet slecht voor nenollander. Maar beduidend minder body dan de Rochefort 10, het onderwerp van deze topic.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #44
                              Re: Trappist van Rochefort

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Ik breng af en toe van onze drankhandelaar een bruine La Trappe mee. Moet zeggen: niet slecht voor nenollander. Maar beduidend minder body dan de Rochefort 10, het onderwerp van deze topic.
                              Dat is ook geen goede vergelijking. Probeer eens een La Trappe Quadrupel. Het liefst van de tap, maar van de fles ook zeer smakelijk!

                              Jan

                              Comment


                              • #45
                                Re: Trappist van Rochefort

                                Oh ja, La Trappe komt uit Brabant, niet uit Holland. Daar woont heel ander volk.

                                Jan

                                Comment

                                Working...
                                X