Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toner laserprinter - hoe de fabrikant gegevens interpreteren ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Toner laserprinter - hoe de fabrikant gegevens interpreteren ?

    Concreet voorbeeld:

    1 x BK aan 99 euro voor 3000 p
    1 x C aan 87 euro voor 1800 p
    1 x M aan 87 euro voor 1800 p
    1 x Y aan 87 euro voor 1800 p

    = 390 euro voor een volle printer ( High Capacity cartridges voor deze printer )

    Maar het zal wellicht zijn zoals bij auto's zijn: de fabrikanten stellen het rooskleuriger voor ( en bij een kleurenprinter kunnen ze dat ) dan in werkelijkheid is.

    Toen ik in de winkel kwam stelde me mij een andere printer voor - duurder, maar...goedkoper in verbruik.

    1 x BK aan 114 euro voor 6500 p
    1 x C aan 154 euro voor 4000 p
    1 x M aan 154 euro voor 4000 p
    1 x Y aan 154 euro voor 4000 p
    = 576 euro voor een volle printer ( ook HC cartridges, medium in dit geval, want er bstaat nog een hogere capaciteit )

    Maar hoeveel zou 1000 pagina's nu ( ongeveer ) zijn in werkelijkheid ?
    Niet voor foto's ( misschien af en toe, maar ik weet dat die niet zo super zijn ), vooral voor tekst en tabellen. ( en gekleurde ardering )
    Ik dacht dat de fabrikanten 5% kleurdekking tellen, maar ik denk dat dit zeker niet realistisch is...
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Toner laserprinter - hoe de fabrikant gegevens interpreteren ?

    De dag van vandaag ben je goed zot als je nog originele inkt koopt voor een printer.
    Let er op dat als je een printer koopt je er ook namaak vullingen voor kan vinden aan scherpe prijzen. Er zijn printers die komen met een soort chip op de vulling die namaak tegen gaat.
    Om u een voorbeeld te geven. Mijn HP netwerk laser printer kost een originele vulling rond de 100 euro!!!!
    Nu komt het...
    Heb ik een namaakmerk gevonden enkele maanden geleden op ebay voor 13 (ja je leest echt goed) DERTIEN EURO voor een refurbished vulling en die doen het even goed. Voorheen betaalde ik iets van 20 euro per drum.
    Heb ik mij er op slag een pak van bestelt en zo nog eens goed gespaard op verzendkosten. Dat eet toch geen brood.
    Kan het mij nu wat schelen als er eentje voortijdig leeg zou zijn. Een keer heb ik tegenslag gehad met zo een namaakvulling dat ik strepen had op mijn papier omdat de cleaning blade niet goed werkte in de drum. Maar dat kon mij evengoed overkomen zijn met een origineel.
    Aan die prijs kan je daar niet voor kreunen denk ik zo.

    Terzijde, ik kan volgens de teller 2500 paginas drukken per toner en zit daar nu toch al meer dan 2 maand ruim over. Ik krijg enkel een waarschuwing op het schermpje van "toner empty" maar hij blijft lekker verder printen.

    PS: als je een kleurlaser wil kopen om foto´s op af te drukken kan je daar wel eens serieus bekocht van thuiskomen. De kwaliteit van dergelijke fotoprint is zeer ondermaats.

    Terzijde: Heel die handel rond inkt is gewoon een zwendel.
    Ik was eens op een grote computerbeurs in Duitsland (de gekende Hannover Messe jaren geleden) en daar stond een fabrikant van namaakinkt en ik deed mij voor als derde partij verkoper/reseller.
    Wij hadden toen een zaak en ik had hem mijn kaartje voorgelegd.
    Heb ik die man gevraagd of ik 5000 Liter kon bestellen per kleur om mee te starten. Ik weet de prijs niet meer wat de man mij voorstelde maar die was echt ZEER maar dan ook ZEER laag.
    De winstmarge die ze daar op kunnen nemen is astronomisch hoog.

    Comment


    • #3
      Re: Toner laserprinter - hoe de fabrikant gegevens interpreteren ?

      Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
      De dag van vandaag ben je goed zot als je nog originele inkt koopt voor een printer.
      Allee zeg, meen je dat nu echt?
      Heb al een printer naar de kl...en geholpen met andere inkt en toch was het inkt van een bekend merk, het begint met Pe..........
      Heef mij maar de originele patronen en als je dat te duur vind, print dan niet eh.......... ;-)

      @ TS het zullen wel bladzijden zijn met tekst met veel spaties als ze tellen, ahum.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Toner laserprinter - hoe de fabrikant gegevens interpreteren ?

        Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
        De dag van vandaag ben je goed zot als je nog originele inkt koopt voor een printer.
        Let er op dat als je een printer koopt je er ook namaak vullingen voor kan vinden aan scherpe prijzen. Er zijn printers die komen met een soort chip op de vulling die namaak tegen gaat.
        Om u een voorbeeld te geven. Mijn HP netwerk laser printer kost een originele vulling rond de 100 euro!!!!
        Nu komt het...
        Heb ik een namaakmerk gevonden enkele maanden geleden op ebay voor 13 (ja je leest echt goed) DERTIEN EURO voor een refurbished vulling en die doen het even goed. Voorheen betaalde ik iets van 20 euro per drum.
        Heb ik mij er op slag een pak van bestelt en zo nog eens goed gespaard op verzendkosten. Dat eet toch geen brood.
        Kan het mij nu wat schelen als er eentje voortijdig leeg zou zijn. Een keer heb ik tegenslag gehad met zo een namaakvulling dat ik strepen had op mijn papier omdat de cleaning blade niet goed werkte in de drum. Maar dat kon mij evengoed overkomen zijn met een origineel.
        Aan die prijs kan je daar niet voor kreunen denk ik zo.

        Terzijde, ik kan volgens de teller 2500 paginas drukken per toner en zit daar nu toch al meer dan 2 maand ruim over. Ik krijg enkel een waarschuwing op het schermpje van "toner empty" maar hij blijft lekker verder printen.

        PS: als je een kleurlaser wil kopen om foto´s op af te drukken kan je daar wel eens serieus bekocht van thuiskomen. De kwaliteit van dergelijke fotoprint is zeer ondermaats.

        Terzijde: Heel die handel rond inkt is gewoon een zwendel.
        Ik was eens op een grote computerbeurs in Duitsland (de gekende Hannover Messe jaren geleden) en daar stond een fabrikant van namaakinkt en ik deed mij voor als derde partij verkoper/reseller.
        Wij hadden toen een zaak en ik had hem mijn kaartje voorgelegd.
        Heb ik die man gevraagd of ik 5000 Liter kon bestellen per kleur om mee te starten. Ik weet de prijs niet meer wat de man mij voorstelde maar die was echt ZEER maar dan ook ZEER laag.
        De winstmarge die ze daar op kunnen nemen is astronomisch hoog.
        Akkoord voor een goedkope laserprinter.
        Op mijn werkplaats heb ik ook zo iets staan, maar ik moet toch zeggen dat de afdrukkwaliteit minder is dan met de originele.
        Nu voor wat het moet dienen geeft het niet, en mocht de printer voortijdig de geest geven is dat ook niet erg.

        Maar voor een dure kleurenlaserprinter neem ik liever geen risico.

        En neen, het is zeker niet om foto’s te printen. Dat doe ik al jaren niet meer.
        Mijn foto’s zijn veel mooier op mijn LED Tv

        Ik heb wel nog een kleine sublimatieprinter en die doet het voortreffelijk.
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Re: Toner laserprinter - hoe de fabrikant gegevens interpreteren ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Allee zeg, meen je dat nu echt?
          Heb al een printer naar de kl...en geholpen met andere inkt en toch was het inkt van een bekend merk, het begint met Pe..........
          Heef mij maar de originele patronen en als je dat te duur vind, print dan niet eh.......... ;-)

          @ TS het zullen wel bladzijden zijn met tekst met veel spaties als ze tellen, ahum.
          Yup, voor een ietwat dure printer zou ik het ook niet meer riskeren.
          Maar in de winkel bevolen ze een duurdere printer aan, met als argument dat de toner voor dat model veel goedkoper ( allez minder duur ) was.
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Re: Toner laserprinter - hoe de fabrikant gegevens interpreteren ?

            En als je uit schrik van die dure printer kapot te doen originele inkt koopt is hij zeker duur.
            Bij de meeste printers heb je na 3 of 4 hervullingen met "namaak" de aankoop van de printer terugverdiend, so what ?

            Compatiebele inkt kan uiteraard niet in alle omstandigheden een zelfde resultaat geven, aan ieder om de afweging te doen voor zijn gebruik.

            Comment


            • #7
              Re: Toner laserprinter - hoe de fabrikant gegevens interpreteren ?

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              En als je uit schrik van die dure printer kapot te doen originele inkt koopt is hij zeker duur.
              Bij de meeste printers heb je na 3 of 4 hervullingen met "namaak" de aankoop van de printer terugverdiend, so what ?

              Compatiebele inkt kan uiteraard niet in alle omstandigheden een zelfde resultaat geven, aan ieder om de afweging te doen voor zijn gebruik.
              Dat zij twee dingen:

              1) Ga je de printer beschadigen met namaak inkt ? (Wil ik zeker niet )
              2) Zal de kwaliteit van de afdrukken lager zijn ? Dat is natuurlijk een keuze die je moet afwegen.

              Maar een printer van rond de 700 euro ( bijvoorbeeld ) noem ik toch niet goedkoop, en in dat geval vind ik het dom om risico op beschadiging te nemen.
              Imho natuurlijk.
              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
              Si non, on devient bonbon
              Et les gens nous mangent !"

              Comment


              • #8
                Re: Toner laserprinter - hoe de fabrikant gegevens interpreteren ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                Dat zij twee dingen:

                1) Ga je de printer beschadigen met namaak inkt ? (Wil ik zeker niet )
                2) Zal de kwaliteit van de afdrukken lager zijn ? Dat is natuurlijk een keuze die je moet afwegen.

                Maar een printer van rond de 700 euro ( bijvoorbeeld ) noem ik toch niet goedkoop, en in dat geval vind ik het dom om risico op beschadiging te nemen.
                Imho natuurlijk.
                In de veronderstelling dat het hier over een laserprinter gaat, hiermee heb ik geen ervaring, maar dezelfde overwegingen namaak<>origineel spelen uiteraard.
                Voortgaande op jouw cijfers kost een originele hervulling ongeveer zoveel als de printer, "so what" blijft geldig.
                In tegenstelling tot vele types inkjetprinters waar de inkt ook voor koeling zorgt en de minste verstopping de printkop kan beschadigen, lijkt mij het poeder van een laserprinter niet zo'n probleem.
                Ik zou me zeker verder documenteren hierover om een gewogen risico te nemen.

                Zoals hiervoor al is aangegeven, je moet de mogelijkheden van hervullen onderzoeken alvorens een printer aan te schaffen, er zijn er nog altijd waarbij het prima werkt en andere waar het niet meer mogelijk is of zeer moeilijk.

                Een printer is, net zoals een auto bv, een gebruiksvoorwerp, het moet je voor een verwachte tijdsspanne een verwacht aantal pagina's of kilometers bezorgen voor een verwachte prijs. Bij een printer zit daar veel meer speling op dan bij een auto (en kan je je hopelijk sneller over het verlies heenzetten).
                Last edited by palombian; 21 september 2019, 21:19.

                Comment


                • #9
                  Re: Toner laserprinter - hoe de fabrikant gegevens interpreteren ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                  Allee zeg, meen je dat nu echt?
                  Heb al een printer naar de kl...en geholpen met andere inkt en toch was het inkt van een bekend merk, het begint met Pe..........
                  Heef mij maar de originele patronen en als je dat te duur vind, print dan niet eh.......... ;-)
                  Ik print al jaaaaaren met de inkt die Action verkoopt (9,90 euro voor 5 (ja VIJF !) cartridges, een ganse set dus). Toen mijn oude Canon na jaren versleten was een nieuwe Canon gekocht die weer de inkt van Action gebruikt. Het is zelfs zo dat de originele patronen nog in de verpakking zitten. En tot mijn verbazing krijg ik, als ik een lege cartridge vervang, een melding op het schermpje van de printer: U heeft een originele inktpatroon geplaatst !
                  Intussen printen al enkele kennissen met dezelfde printer en dezelfde inkt tot hun grote tevredenheid.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • #10
                    Re: Toner laserprinter - hoe de fabrikant gegevens interpreteren ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                    Ik print al jaaaaaren met de inkt die Action verkoopt (9,90 euro voor 5 (ja VIJF !) cartridges, een ganse set dus). Toen mijn oude Canon na jaren versleten was een nieuwe Canon gekocht die weer de inkt van Action gebruikt. Het is zelfs zo dat de originele patronen nog in de verpakking zitten. En tot mijn verbazing krijg ik, als ik een lege cartridge vervang, een melding op het schermpje van de printer: U heeft een originele inktpatroon geplaatst !
                    Intussen printen al enkele kennissen met dezelfde printer en dezelfde inkt tot hun grote tevredenheid.
                    Die inkt van Action is inderdaad niet slecht.
                    Maar zoals alle compatibele kleurstofinkten verkleurt hij in het zonlicht en door UV, zeker bij foto's moet je zien waarvoor het moet dienen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Toner laserprinter - hoe de fabrikant gegevens interpreteren ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                      Ik print al jaaaaaren met de inkt die Action verkoopt (9,90 euro voor 5 (ja VIJF !) cartridges, een ganse set dus). Toen mijn oude Canon na jaren versleten was een nieuwe Canon gekocht die weer de inkt van Action gebruikt. Het is zelfs zo dat de originele patronen nog in de verpakking zitten. En tot mijn verbazing krijg ik, als ik een lege cartridge vervang, een melding op het schermpje van de printer: U heeft een originele inktpatroon geplaatst !
                      Intussen printen al enkele kennissen met dezelfde printer en dezelfde inkt tot hun grote tevredenheid.
                      En met welke printer is dat dan, Nete ? ( Merk + type graag ) We kunnen er alleen maar bij leren

                      Maar mijn openingspost ging wel over een laserprinter en die werkt met poeder.
                      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                      Si non, on devient bonbon
                      Et les gens nous mangent !"

                      Comment


                      • #12
                        Re: Toner laserprinter - hoe de fabrikant gegevens interpreteren ?

                        Waarom een laserprinter en geen inktjetprinter zoals bijvoorbeeld een van de Epson Ecotank printers?
                        Die zijn ook heel goedkoop per afdruk, zelfs met de originele inkt.
                        De kostprijs van die inkt is zo laag dat ik geen moeite doe om er "namaak" inkt voor te zoeken die goede printresultaten geeft.
                        Ik heb een Epson ET7700, daar is zoveel inkt bijgeleverd (2 sets flesjes van alle kleuren + zwart) dat ik er de eerste jaren geen zal moeten kopen, maar de inktflesjes zijn ook niet duur, zeker niet in verhouding met het beetje inkt dat je gewoonlijk krijgt bij de meeste inktpatronen van andere printers.
                        Ik heb tot nu toe alle inktjetprinters die ik ooit heb gehad laten werken op goedkope inkt, de afdrukken waren dan altijd wel goedkoop, maar de kwaliteit van de afdrukken was wel een stuk minder dan met de dure originele inkt.

                        Als je echt héél veel afdrukken moet maken, dan zal een laserprinter wel goedkoper zijn per afdruk, maar ik denk dat het dan echt over heel grote aantallen gaat, want de meeste kleuren laserprinters zijn duurder in aankoop dan de Ecotank printers van Epson.
                        En met de Epson kan je als het nodig is ook mooie foto's afdrukken.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Toner laserprinter - hoe de fabrikant gegevens interpreteren ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                          En met welke printer is dat dan, Nete ? ( Merk + type graag ) We kunnen er alleen maar bij leren

                          Maar mijn openingspost ging wel over een laserprinter en die werkt met poeder.
                          Inderdaad, we zijn wat aan het afdwalen van de originele vraag. Het is een Canon MG5750, kost ongeveer 65 euro.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • #14
                            Re: Toner laserprinter - hoe de fabrikant gegevens interpreteren ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Waarom een laserprinter en geen inktjetprinter zoals bijvoorbeeld een van de Epson Ecotank printers?
                            Die zijn ook heel goedkoop per afdruk, zelfs met de originele inkt.
                            De kostprijs van die inkt is zo laag dat ik geen moeite doe om er "namaak" inkt voor te zoeken die goede printresultaten geeft.
                            Ik heb een Epson ET7700, daar is zoveel inkt bijgeleverd (2 sets flesjes van alle kleuren + zwart) dat ik er de eerste jaren geen zal moeten kopen, maar de inktflesjes zijn ook niet duur, zeker niet in verhouding met het beetje inkt dat je gewoonlijk krijgt bij de meeste inktpatronen van andere printers.
                            Ik heb tot nu toe alle inktjetprinters die ik ooit heb gehad laten werken op goedkope inkt, de afdrukken waren dan altijd wel goedkoop, maar de kwaliteit van de afdrukken was wel een stuk minder dan met de dure originele inkt.

                            Als je echt héél veel afdrukken moet maken, dan zal een laserprinter wel goedkoper zijn per afdruk, maar ik denk dat het dan echt over heel grote aantallen gaat, want de meeste kleuren laserprinters zijn duurder in aankoop dan de Ecotank printers van Epson.
                            En met de Epson kan je als het nodig is ook mooie foto's afdrukken.
                            Dit is ook de weg die ik zal inslaan eens de mijne end of life is. Ik had vorig jaar de beslissing genomen om mijn printer te vervangen, vanwege te hoge printkosten. Maar die werkte nog... 80€ per setje inkt was me te veel. Heb dan de gok eens gewaagd en een setje namaak voor 10€ gekocht, werkte prima. Toen de beslissing genomen om er nog 2 extra bij te bestellen. Dit doe ik nog even, tot de printer ermee ophoud.
                            Maar dan koop ik een Ecotank systeem, en blijf toch weer bij het origineel. Kost wel wat meer, maar je weet dan dat je foto's na xx jaren er toch nog beter uit zullen zien. (ik gebruik ook enkel fotopapier van Epson om een foto te printen, zelfde redenering daarachter)

                            Marc, op jou vraag over realistische levensduur van de toners, ga je geen sluitend antwoord vinden. Het is net hetzelfde als verbruik van een auto. Niemand haalt fabriekscijfers. Ik heb ook een grote Canon multifunktional laserprinter op mijn bureau staan, en daar betalen we tegenwoordig per afdruk. (soort huurcontract) Vraag me niet hoeveel het kost, hab ik geen idee van. Staat er nu en jaar, nog niets aan moeten vervangen.
                            Wat ik wel weet, is dat de laserprinter zeer goed is voor dokumenten met kleur, maar voor foto's is een inkjet toch beter hoor.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Toner laserprinter - hoe de fabrikant gegevens interpreteren ?

                              Ik ben eens op koudblauw naar reviews gaan zoeken, zowel over de printer die Nete vernoemde als over dat ecotaks systeem.
                              En noem het een afwijking van mij, maar ik begin altijd de 1 en 2 sterren reviews te lezen.
                              ( natuurlijk bekijk ik ook de verhouding slechte/goede ) reviews.
                              Over die Canon las ik toch ook veel reviews die het over problemen met papier hadden - iets wat ik oa zélf ook al meegemaakt heb. Plus mijn huidige Canon Inkjet is suuuuuupertraag. Ik kan gemakkelijk een espresso gaan zetten voordat hij zijn eerste blad print.

                              Bij de ecotank las ik ook minder goede reviews, maar ook veel goede.
                              Maar dan nog - het probleem met peperdure inkt lijkt dan opgelost, het is en blijft een inkjet, en die laat je best niet te lang inactief staan of je zit weer met verstopte koppen....

                              Grote foto’s print ik al lang niet meer - veel mooier op TV of de iPad

                              Ik heb nog een kleine Canon Selphy en dat is imho nog het beste systeem voor foto’s .
                              Ook niet goedkoop, maar best betaalbaar als je niet overdrijft + geen kans op verstopte koppen.
                              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                              Si non, on devient bonbon
                              Et les gens nous mangent !"

                              Comment

                              Working...
                              X