Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

timer of thermostaat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • timer of thermostaat

    Hallo , deze week liet ik mijn mazoutketel (merk buderus ,jaar 2000) reinigen door een technieker en die persoon zei me dat ik beter een thermostaat zou plaatsen op mijn ketel .
    Het zit namelijk zo dat al mijn verwarmingselementen een thermostatische kraan hebben . maar het probleem is dat de ketel iedere keer aanslaat om zijn water op 70 graden te houden ,ook s' nachts ,of als ik werken ben.
    de technieker wil mij een draadloze thermostaat plaatsen (kost mij 250 euro ,werk inbegrepen) ,en dan kan ik volledig alle uren / dagen en temperatuur instellen dat de ketel mag werken .
    Maar stel dat ik nu een simpele timer aan het stopkontakt van de ketel zet ,dan ben ik er vanaf voor 10 euro .
    nu is de vraag ,kan het kwaad met een simpele timer ?

  • #2
    Re: timer of thermostaat

    Met een timer heb je natuurlijk geen "lage temperatuur" stand om te verhinderen dat je woning 's nachts te veel afkoelt, of geen vorststand bij lange afwezigheden. Nadeel van een enkele thermostaat is wel dat als je leefruimte warm genoeg is er ook geen warmte geleverd wordt aan andere plaatsen (badkamer, bureel).
    'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

    Comment


    • #3
      Re: timer of thermostaat

      Hey juppekes

      Ik zit hier met hetzelfde systeem

      Ik heb er speciaal voor gekozen om geen thermostaat te zetten in de woonkamer.

      Zoals lucas1711 al zei : als het warm genoeg is in de woonkamer heb je nergens in huis nog warmte

      Al mij radiators zijn voorzien van thermostatische kranen, en wie warmte wil moet maar opendraaien en wie te warm heeft toe

      Wel heb ik aan de ketel een klokje gezet van €7.95 die enkel de waterpomp stillegt tussen 0u en 6u dat bespaart mij 45 Kw/jaar

      Op een radiator in de living heb ik een elektronische thermostaatkraan gezet : deze

      Mijn radiator in de badkamer staat altijd open, zelfs als de pomp uit is krijg ik daar altijd een beetje warmte door natuurlijke circulatie ( ik sta me niet graag te wassen in een koude badkamer)

      Daarvoor zet ik een klokje op mij pomp en niet op de volledige ketel

      Ik weet nu niet of dit de voordeligste manier is, maar ik wil warmt waar en wanneer ik het wil
      Bootjes

      Comment


      • #4
        Re: timer of thermostaat

        Hallo,

        Hier heb ik al wat eerder over nagedacht dus bij deze
        • Wel je hebt het voordeel dat al je radiatoren uitgerust zijn met thermostatische kranen, als je met een centrale (e.v.t. draadloze) thermostaat werkt kan je die enkele graden boven het setpoint van je thermostatische kranen zetten in je leefruimte (of de plaats waar je thermostaat hangt uiteraard). Op die manier ben je van het probleem af dat de andere ruimtes zonder verwarming vallen als de temp in je leefruimte behaald zou zijn.
        • Een klokje van 10 euro voor je ketel zetten kan ook maar heeft uiteraard minder functionaliteit. Haal echter niet zomaar de spanning van je ketel/pomp i.v.m. het volgende: Als je ketel volaan aan het "stoken" is en de voeding wordt weggenomen, dan valt de pomp ook stil, de remanente warmte in je ketel kan het water nog serieus verder doen verwarmen (soms zelfs laten koken) wat uiteraard niet de bedoeling is, de thermische stress in je ketel is funnest.voor zijn levensduur. Als je pomp onafhankelijk van je ketel draait of nadraait kan het weer wel natuurlijk.
        • Wat betreft een timer of thermostaat, ZEKER DOEN, je blaast ongelooflijk veel geld door je schoorsteen als je het niet doet!
        • Ik lees ook dat je ketel op 70 graden staat, je kan ook eens proberen om die naar 65 of 60 te brengen, niet alle mazoutketels kunnen ermee overweg (omdat ze gedeeltelijk zichzelf schoonbranden bij een ietwat hogere temperatuur.) Mijn ketel staat op 60 graden met succes, hij is netjes afgeregeld. Een nadeel kan zijn dat de ruimtes ietwat trager op temperatuur komen, dit moet je in het achterhoofd houden.
        • Een andere optie is om de ketel te schakelen met de thermostaat en de pomp continu te laten draaien (de pomp laten stoppen als de watertemp. zakt beneden x graden is dan ideaal maar alweer een stap verder). Het duurt in deze setup iets langer vooraleer je circuit op temperatuur is maar als er vervolgens niets gevraagd wordt dan heb je ook totaal geen verbruik.


        Mijn inziens, een simpele timer kan als je puntje 2 in acht houdt maar ik zou kiezen voor een meer geautomatiseerde weg
        Goed dat je erover nadenkt, de meesten hebben geen flauw idee van wat ze allemaal nutteloos door de schoorsteen blazen en betalen.
        groeten,
        Bjorn
        Nikon D90, Nikkor 18-70, Nikkor 70-210, Nikkor 18-200 VR, Tamron 17-50.

        Comment


        • #5
          Re: timer of thermostaat

          Ik heb het nog anders opgelost, in onze woning is de totale benedenverdieping voorzien van vloerverwarming, de verdieping is echter voorzien van conventionele radiatoren, in elke kamer heb ik een temperatuursensor geplaatst en aan de ketel zelf heb ik elektrisch gestuurde ventielen voorzien. Voor m’n elektrische installatie heb ik een PLC voorzien ( waar ook analoge ingangen op voorzien zijn ) waar ik alle temperatuursensoren op heb zitten en deze schakelen dan de ventielen, zo kan ik perfect instellen/programeren wanneer en waar ik een bepaalde temperatuur wil. De badkamer bvb stook ik s’morgens tussen 5.30 en 8u warm om deze dan terug te laten zakken enz… Zo’n ventielen zijn best betaalbaar tegenwoordig en zelf plaatsen is mits wat kennis makkelijk te doen.
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

          Comment


          • #6
            Re: timer of thermostaat

            Dit is de oplossing. Deze pomp valt op eigen houtje praktisch volledig stil bij geen vraag naar warmte.

            Mvg.
            Robert

            Mvg.
            Robert
            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

            Comment


            • #7
              Re: timer of thermostaat

              Een klokthermostaat is een goede oplossing. Denk eraan dat je de thermostaat kranen in de ruimte waar je klokthermostaat hangt (woonkamer of keuken) helemaal open zet (dus feitelijk niet meer gebruikt). Deze ruimte wordt dan door de klokthermostaat automatisch geregeld volgens je ingestelde dagprogramma. De andere ruimtes lopen dan mee waarbij de temperatuur maximaal wordt begrenst op de op thermostaatkranen ingewstelde temeratuur. Als je installatie goed is berekend moet je in alle ruimtes op deze manier een comfortabele temperatuur kunnen halen en zal in de nachtstand de temperatuur in alle ruimtes ongeveer meezakken met de ingestelde temperatuur.

              Kortom de geregelde ruimte wordt geregeld door de klokthermostaat, de andre ruimtes stel je een max temperatuur in op de radiatorkranen.

              Mocht het in de rest van het huis toch te koud blijven dan moet je in de ruimte waar de klokthermostaat hang wat capaciteit weghalen door bijv een radiator af te sluiten op (gedeeltelijk) af te dekken. In dit geval gaat de verwarming dit compenseren en wordt de rest van het huis weer warmer. Het wordt dan beter verdeeld.

              Succes!
              Last edited by KCfoto; 5 november 2008, 00:33.
              Groetjes, KC
              www.sportbeelden.com

              Comment

              Working...
              X