Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

thermostatische radiatorkraan met timer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • thermostatische radiatorkraan met timer

    Met de stijgende prijzen voor verwarming is het misschien beter om de radiator in bijvoorbeeld de badkamer enkel 's morgens te laten werken.
    Kan ik deze thermostatische radiatorkraan vervangen door een exemplaar met timer:


    Heeft iemand ervaring hiermee?

  • #2
    Re: thermostatische radiatorkraan met timer

    Zeker eens kijken op Ali Express.
    Voor een prikje ga je modellen vinden met alle denkbare functies zoals WiFi en smartphone app control.

    Dit bv: https://nl.aliexpress.com/item/1005001456697590.html

    Comment


    • #3
      Re: thermostatische radiatorkraan met timer

      Ik denk dat die duurder zijn dan dat je aan gas bespaart.

      Comment


      • #4
        Re: thermostatische radiatorkraan met timer

        Als er in je woning maar één thermostaat hangt, dan zal je er toch voor moeten zorgen dat die de centrale verwarming inschakelt op het ogenblik dat je de badkamer wil opwarmen.
        Meestal hangt die thermostaat in de woonkamer, en als het daar warm genoeg is, dan zal de radiator in de badkamer niet warm worden als de timer de thermostaatkraan open zet.

        Als de cv-installatie uitgerust is met meerdere kringen die apart ingeschakeld kunnen worden (bijvoorbeeld voor de slaapkamers en de bandkamer), dan is dat geen probleem, maar dan heb je er ook geen thermostaatkraan voor nodig (dan hangt er ook een thermostaat in de badkamer om die kring in te kunnen schakelen als er daar warmte nodig is).
        Een bestaande cv installatie aanpassen naar meerdere verwarmingskringen zal een flinke investering vragen...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: thermostatische radiatorkraan met timer

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Als er in je woning maar één thermostaat hangt, dan zal je er toch voor moeten zorgen dat die de centrale verwarming inschakelt op het ogenblik dat je de badkamer wil opwarmen.
          Meestal hangt die thermostaat in de woonkamer, en als het daar warm genoeg is, dan zal de radiator in de badkamer niet warm worden als de timer de thermostaatkraan open zet.

          Als de cv-installatie uitgerust is met meerdere kringen die apart ingeschakeld kunnen worden (bijvoorbeeld voor de slaapkamers en de bandkamer), dan is dat geen probleem, maar dan heb je er ook geen thermostaatkraan voor nodig (dan hangt er ook een thermostaat in de badkamer om die kring in te kunnen schakelen als er daar warmte nodig is).
          Een bestaande cv installatie aanpassen naar meerdere verwarmingskringen zal een flinke investering vragen...
          Klopt, maar er zijn ook systemen waar elke radiatorkraan (of groep van kranen) de ketel kan aansturen. Ik heb zo een Honeywell Evohome gezet. Dus als het bureau te koud is, maar de living is nog lekker warm want de zon zit daar op de ramen dan stuurt de kraan van het bureau een signaal naar de controller die dan de ketel aanzet. Als ik in de badkamer kom en die is wat fris naar mijn zin dan draai ik even aan de knop en de ketel schiet aan en verwarmt enkel de badkamer.

          Of je er echt mee bespaart weet ik niet, ik zie niet echt verschil in mijn verbruik. Maar het comfort is wel een stuk hoger. Kost is ook niet min. Was een 600 euro voor het appartement.

          Comment


          • #6
            Re: thermostatische radiatorkraan met timer

            Je moet dit ook zien als goede investering over lange termijn.
            Tot kort geleden zou je er niet veel op gevangen hebben en was het de sop van de kool niet waard.
            Maar met de prijzen die nu circuleren is het niet meer zo slim om ruimtes te verwarmen waar je niet in aanwezig bent.

            Comment


            • #7
              Re: thermostatische radiatorkraan met timer

              Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
              Ik denk dat die duurder zijn dan dat je aan gas bespaart.
              Komt u van een andere planeet misschien ?

              Comment


              • #8
                Re: thermostatische radiatorkraan met timer

                Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                Je moet dit ook zien als goede investering over lange termijn.
                Tot kort geleden zou je er niet veel op gevangen hebben en was het de sop van de kool niet waard.
                Maar met de prijzen die nu circuleren is het niet meer zo slim om ruimtes te verwarmen waar je niet in aanwezig bent.
                Klopt. Vroeger hing de thermostaat in de living. Die zit aan de zuid-oost kant en heeft 3 ramen. Maar het bureau aan de noord-west kant waar ik eigenlijk het meeste ben was dus altijd koud. En hetzelfde in de badkamer (zonder vensters). En als je 1 thermostaat hebt in de warme living, dan gaat de ketel dus niet aan om het koude bureau op te warmen. Of je moet de living waar je niet bent op 30 °C zetten. Dat is de hele absurditeit van klassieke thermostatische kranen. Zo'n klassieke kraan kan volop open staan omdat het te warm is maar je ketel draait niet omdat de ruimte waar de thermostaat staat wel warm is.

                Ik denk wel dat je dus in het totaal bespaart. Al is het maar omdat je meer comfort heb voor dezelfde energie. En ook omdat je elke zone zijn tijdschakeling kan geven. Het mag in de badkamer lekker warm zijn 's morgens als je doucht maar voor de rest van de dag iets minder als je daar maar eens binnenkomt om je handen te wassen of de was te halen/ op te bergen. Ten slotte is het bureau kleiner dan de living en dus sneller warm. Maar de ketels zijn niet berekend voor zo'n systeem. Die zijn allemaal gemaakt om die ene thermostaat van het systeem van het merk te gebruiken. Gelukkig was de installateur slim genoeg om te weten dat die ketel wel moduleert met een buitenvoeler.

                Comment


                • #9
                  Re: thermostatische radiatorkraan met timer

                  Ja dat is me bekend.
                  Ik moet toegeven dat ik ook geen expert ben in die materie.

                  Maar voor zover mij bekend is het systeem met centrale thermostaat ontworpen in tijden dat het geld nog gratis was en alle kamers verwarmd werden heel de dag door.
                  Het regelen van het totale systeem bestond er in om 1 comfort temperatuur in de woonkamer in te stellen en dan alle andere kamers fijn te stellen door de kranen wat meer of minder open te zetten.
                  Op zich is dat ergens wel ok voor zover het systeem gesloten blijft. Er mogen dus geen afwijkende omstandigheden gebeuren of het geraakt ontregeld. (bv een raam dat open staat om te verluchten)

                  Die tijden zijn voorbij.
                  We hebben nu andere wensen omdat we de factuur moeten beperkt houden.

                  Je kan bij dit soort installatie wel een paar dingen proberen denk ik.

                  Ten eerste kan je de kranen in de woonkamer wat meer dicht schroeven.
                  Dit zou de temperatuur in het circuit langer hoog moeten houden.
                  Als de ketel op zijn maximum komt dan slaat hij sowieso af door een eigen ingebouwde thermostaat.
                  Maar hij zal langer moeten werken om de woonkamer warm te krijgen omdat de afname van energie daar plaatselijk lager is.
                  En op basis daarvan kan je de restwarmte uit het circuit gebruiken om de bureau goed op te warmen.

                  Het vraagt wat doordenken en heel veel mensen gebruiken de thermostaat bij dit soort systemen verkeerd in huidige context.

                  Alternatief zou je ook een 2de thermostaat in de bureau kunnen plaatsen parallel aan deze van de woonkamer. In theorie kan je dit zelfs in elke kamer zo doen.
                  Het idee is dat een kamer met vraag de ketel aan het werk zet.
                  Om te voorkomen dat je in de woonkamer een sauna hebt moet je wel "overrulen" met thermostatische kranen op de radiatoren zodat bij naderende temperatuur de vraag zeer laag wordt.
                  Oververhitten kan niet want er is nog altijd de thermostaat op de ketel.

                  Echter helemaal waterdicht is dit niet. Je zet eigenlijk meerdere regelsystemen tegen elkaar op. En als de tolerantiegrenzen te ver uiteen liggen krijg je een gek gedrag van het totale systeem.
                  Zo kan je oscillatie in de hand werken.

                  Een ander punt is je besparing.
                  Bij die laatste benadering zal je ketel langer aangestuurd worden. Hij zal mogelijks niet branden maar wel de circulatiepomp aanhouden.
                  Dat is nu geen super zware pomp maar op jaarbasis verbruikt zo een pomp ook al snel tientallen euros.
                  Het blijft dus zoeken naar een fijn afstellen waarbij je de vraag (in de bureau, in de woonkamer) beperkt kan houden in tijd zodat de ketel optimaal kan leveren.
                  In die optiek ben je soms ook beter af met centrale thermostaten die een ruime tolerantie op hysteresis hanteren (traag schakelen). Je zal hierdoor langere tijden hebben van stilstand.
                  Nadeel is dat je af en toe eens een fris gevoel kan hebben.

                  Gelukkig hebben ze dit in de modernere installaties beter opgevangen maar ideaal is dat systeem nooit geweest.

                  Zeker nu ook we gaan thuiswerken zit je met een bureau die warm moet zijn en de rest van het huis fris mag blijven tijdens de dag.
                  Savonds dan weer omgekeerd.
                  De wereld helemaal op zijn kop en moeilijk te regelen als systeem. Dan ben je beter af met meervoudige thermostaten zoals ik eerder al zei.
                  En moet je zelf wat "schakelen". Leuk is dat er kamerthermostaten bestaan met Wifi connectie. Zo kan je van op je werk al een seintje geven dat je onderweg naar huis bent.
                  Of werken met smarthome systemen die nog meer intelligent zijn.

                  Maar we evolueren verder....
                  Zeker nu met de top isolatienormen is er eigenlijk geen noodzaak meer om de woning te gaan opdelen in zones van wel of niet warm.
                  Alles is 1 thermische massa dan dat onder een buitenschil zit.
                  We zitten nu eigenlijk een beetje terug in de situatie waar we eerst mee gestart waren.
                  Zeker met ventilatie D systemen er bovenop is het een beetje onzin om temperatuur per kamer in te stellen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: thermostatische radiatorkraan met timer

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Een bestaande cv installatie aanpassen naar meerdere verwarmingskringen zal een flinke investering vragen...
                    Maar neen gij … ge zet op elke radiator een thermostatische kraan met timer en uw kamerthermostaat zet ge op 25.
                    Verwarming stopt toch met warmen als het water warm genoeg is.
                    Is dat ideaal?
                    Zeker niet de beste oplossing, maar ge kunt een kamerthermostaat vervangen door eentje dat door de afzonderlijke programmeerbare thermostatische radiatorkranen aangestuurd wordt en dat werkt perfect, ook met oude installaties.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: thermostatische radiatorkraan met timer

                      Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                      Maar voor zover mij bekend is het systeem met centrale thermostaat ontworpen in tijden dat het geld nog gratis was en alle kamers verwarmd werden heel de dag door.
                      benieuwd in welke periode dat geweest moet zijn ?
                      Vroeger waren ze nog zuiniger dan nu, toen zaten ze met z'n allen rond de stoof ...
                      In die tijden stonden de ijssterren op de binnenkant van het slaapkamerraam, dus zoals jij zegt dat alle kamers toen verwarmd werden dan klopt niet echt hoor.

                      Die luxe om alles en overal te verwarmen hebben wij nooit gekend, ook niet in mijn kennis- en vriendenkring
                      Maar wij zijn uiteraard maar gewone werkmensen ...

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: thermostatische radiatorkraan met timer

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Maar neen gij … ge zet op elke radiator een thermostatische kraan met timer en uw kamerthermostaat zet ge op 25.
                        Verwarming stopt toch met warmen als het water warm genoeg is.
                        Als je het verbruik nog wil verhogen, dan is dit een heel goede oplossing.
                        Op die manier wordt een deel van het verwarmingscircuit constant op een hoge temperatuur gehouden, ook als dat helemaal niet nodig is.
                        En let er dan ook op dat er een bypass-systeem op het circuit zit, anders gaar er geen water meer door de warmtewisselaar van de cv ketel als alle thermostaatkranen dicht staan (wat in dat systeem dan wel geregeld zal gebeuren als alle kamers warm genoeg zijn).

                        Stadsverwarming met een warmtenet werkt wel op die manier, maar daar zijn er eigenlijk ook veel grotere verliezen omdat het hele warmtenet continu op temperatuur wordt gehouden.
                        Als die warmte dan restwarmte is van bijvoorbeeld een generator, dan is dat niet zo'n groot probleem omdat die warmte anders toch niet zou gebruikt worden.
                        Door die warmte zo te gebruiken gaat het totale rendement van die installatie toch naar boven ten opzichte van een generator (elektrische centrale) waar de restwarmte via een koeltoren wordt afgevoerd.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: thermostatische radiatorkraan met timer

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          benieuwd in welke periode dat geweest moet zijn ?
                          ...
                          Ik heb mij wat verkeerd uitgedrukt en het is idd wat kort door de bocht. Mijn excuus.

                          In het verleden heeft een groot deel van de bevolking idd op de centjes moeten letten. Dat is idd nooit anders geweest. En het is nog zo voor een bepaalde groep.
                          En met de huidige crisis wordt die groep beduidend groter.

                          Maar in de jaren 80/90 was er toch een ruime groep uit de arbeidersklasse dat een erg goed loon had.
                          Zeker de middenklasse en hogere klasse moest ook niet kijken op een centje.
                          Nu nog zijn er gezinnen waar ze 3 autos hebben en alle kinderen naar de unief en nog eens 4 x per jaar op reis.
                          Er is bij bepaalde groepen nog erg veel geld aanwezig.
                          Als je ziet dat er jaarlijks bijna 10 miljoen mensen de vlieger neemt op Zaventem dan moet er toch nog veel geld zijn bij een deel van de bevolking.

                          Willen we even de crisis van nu buiten beschouwing laten dan hebben we het nog nooit zo goed gehad.
                          Tis te zeggen... Alweer voor een deel van de bevolking. We mogen de groep arme mensen niet vergeten.

                          Zelf heb ik in opdracht een fotoreportage gemaakt rond extreme armoede vorig jaar. In Covid periode dan nog.
                          Ik ben er geweest in de meest arme buurten van het land en bleef er ook slapen, eten, leven...
                          De dingen die ik daar gezien heb...
                          Het zou echt niet mogen bestaan.

                          Comment


                          • #14
                            Re: thermostatische radiatorkraan met timer

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            benieuwd in welke periode dat geweest moet zijn ?
                            Vroeger waren ze nog zuiniger dan nu, toen zaten ze met z'n allen rond de stoof ...
                            In die tijden stonden de ijssterren op de binnenkant van het slaapkamerraam, dus zoals jij zegt dat alle kamers toen verwarmd werden dan klopt niet echt hoor.

                            Die luxe om alles en overal te verwarmen hebben wij nooit gekend, ook niet in mijn kennis- en vriendenkring
                            Maar wij zijn uiteraard maar gewone werkmensen ...

                            grts
                            Sieg
                            De ouderlijke woning waar wij vroeger woonden is eind jaren 60 gebouwd, in de woning waar we daarvoor woonden (dat was een huurwoning) stond nog een kolenstoof in de woonkamer, en daar werd er inderdaad maar op één plaats gestookt en daar waren er in de wintermaanden dan ook geregeld ijssterren op het vensterglas van de slaapkamers te zien.
                            In de (toen) nieuwe woning lag er centrale verwarming, er waren spouwmuren en zelfs dubbel glas (wat toen nog helemaal geen standaard was), maar meer isolatie was er niet (het was voor die tijd wel een heel moderne woning).
                            De centrale verwarming werkte op mazout, die was op dat ogenblik spotgoedkoop en daardoor was het toen betaalbaar om het hele huis te verwarmen.
                            Maar een paar jaar later (1973) kwam de eerste oliecrisis en daardoor werd die mazout plots een heel pak duurder, vanaf toen werden alleen de kamers verwarmd waar dat echt nodig was, omdat het anders niet te betalen was.
                            Sindsdien zijn er nog "crisisjaren" geweest waarbij de prijs van gas en olie flink de hoogte in gingen, maar eigenlijk is het nooit zo erg geweest als met de gas en elektriciteitsprijs op dit ogenblik.
                            De prijs van olie is na die piekperiodes altijd wel terug gezakt naar een meer betaalbaar niveau, maar nooit terug naar de prijs van voor die crisisperiodes.

                            Vanaf dat ik op mezelf ben gaan wonen heb ik er een gewoonte van gemaakt om alleen de kamers te verwarmen waar het echt nodig is, en mede daardoor heb ik altijd een lagere energierekening gehad dan het "landelijke gemiddelde".
                            Op dit ogenblik heb ik nog een 3-jarig contract lopen voor gas en elektriciteit, maar dat loopt binnen een paar maanden af.
                            Nu betaal ik maar 67,91 euro per maand (ik woon niet in een moderne super geïsoleerde woning), hoeveel dat binnenkort zal worden, dat weet ik nog niet.

                            Dat is ook de reden waarom ik zonnepanelen heb besteld (om de energierekening "betaalbaar" te houden), maar die zouden in juni of juli moeten geplaatst zijn, en dat is dus nog altijd niet gebeurd.
                            Als ze niet aan de nodige onderdelen geraken, dan kunnen ze ook niets komen plaatsen...
                            Last edited by Black B@ndit; 15 september 2022, 12:29.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: thermostatische radiatorkraan met timer

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              ...
                              Op dit ogenblik heb ik nog een 3-jarig contract lopen voor gas en elektriciteit, maar dat loopt binnen een paar maanden af.
                              Nu betaal ik maar 67,91 euro per maand (ik woon niet in een moderne super geïsoleerde woning), hoeveel dat binnenkort zal worden, dat weet ik nog niet.
                              ...
                              Oei oei. Het is echt geen goed moment om te moeten omschakelen naar een nieuw contract.
                              Hou je maar vast aan de takken van de bomen makker. Je zal plat achterover vallen van de nieuwe prijs.

                              Maarja, veel opties zijn er niet.
                              Met wat geluk komt er een regeling.
                              Maar voorlopig moet je pakken wat er is.
                              En dan goed de markt opvolgen zodat je naar een ander kan gaan met een lager aanbod.

                              Ik heb nu een vast contract genomen voor een jaar bij Luminus. Die was de beste deal bij de vaste contracten.
                              Maar wel erg duur nog.
                              Dat is een maand of 2 geleden, toen waren de prijzen nog "lager" dan nu.
                              Ondertussen is het alweer bijna dubbel zo duur tov mijn contract. En ik betaal me al blauw. 500 euro per maand voorschot zun! En dat x2 want we wonen nu even tijdelijk nog op twee adressen.

                              Comment

                              Working...
                              X