Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Telenet E-mail probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Telenet E-mail probleem

    Ik heb eergisteren mijn Telenet e-mail paswoord aangepast en wat ingewikkelder gemaakt (dus een hoofdletter, de "&" als "speciaal" teken en cijfers.
    Dat werkte 1 dag goed in Outlook 2019 (pop3), op mijn smartphone IMAP en in de Telenet webmail.

    Sinds gisteravond niet meer aan de praat te krijgen, enkel de webmail werkt probleemloos, elders foutmelding "authentacatie failed", zowel POP3 als IMAP.

    Ik zou denken dat het aan die & zou liggen, maar webmail werkt wel goed. Ik weet het efkes niet meer. (alle andere instellingen minutieus gecontroleerd, poorten en vinkjes die je moet zetten etc...)
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Telenet E-mail probleem

    Misschien dit, het is tegenwoordig in dat er met een authenticatie gewerkt wordt bij een login bv met een telefoon nummer waar je een eenmalige code ontvangt ter authenticatie, of met een authenticatie app waar je alle adressen /login in opslaat. Soms gebruiken providers eigen apps, zoals Microsoft, Adobe enz. Die stuurt dan aan de gekoppelde inlog ( als het adres erin staat) een unieke 6 code. En je bent ingelogd ! Dus als er ergens staat wilt u in 2 stappen inloggen, best doen om de authenticatie te maken. Kan ook met beide als het toegestaan is, sms en app. Of alleen sms. Het werk zoals Itsme, u wel bekend.
    Last edited by guido.g; 2 mei 2022, 10:25.
    https://ggpics.be/

    Comment


    • #3
      Re: Telenet E-mail probleem

      Het is onzin om te werken met die speciale tekens.
      Het slaat nergens op en is nergens voor nodig.
      Je bent stukken beter af door een lange wachtwoordzin te maken met de nodige complexiteit.
      Combineer grote en kleine letters en cijfers in een soort zin waarvan de woorden niet in het woordenboek staan.
      Zo voorkom je rainbow aanvallen.

      Probeer deze site even om een idee te hebben hoe complex het wachtwoord moet zijn tegen bruteforce aanval.
      How long would it be to crack your password? Try out our quick tool to find out how secure your password is.


      Je ziet dat je met mijn eenvoudige tips als snel wachtwoorden hebt die duizenden jaren duren om te kraken.
      PS: Voer op die website NIET uw finaal wachtwoord in !!!!!!!!!
      Last edited by buurmanBert; 2 mei 2022, 12:41.

      Comment


      • #4
        Re: Telenet E-mail probleem

        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        Het is onzin om te werken met die speciale tekens.
        Het slaat nergens op en is nergens voor nodig.
        Wat doe je dan met de vele websites of toepassingen die zodanig geconfigureerd zijn dat het gebruik van minstens één speciaal teken verplicht is? [emoji848]
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Telenet E-mail probleem

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Wat doe je dan met de vele websites of toepassingen die zodanig geconfigureerd zijn dat het gebruik van minstens één speciaal teken verplicht is? [emoji848]
          Ja daar kan je niet onderuit natuurlijk als de software u dat gaat opleggen.

          Maar wetenschappelijk is daar weinig basis voor dat het veel meer veilig zou zijn.
          Moeilijker te onthouden wel.

          Kort uitgelegd....

          Stel dat we 1 teken gebruiken. Dan heb je grofweg 35 combinaties van letters en cijfers. Voeg er hoofdletters aan toe en dat worden er een 60 tal.
          Als we nu de reeks uitbreiden met vreemde tekens dan komen daar slordig weg een 20 tal tekens bij wat tot 80 combinaties leid. Veel van die vreemde tekens kan je niet eens invoeren op een smartphone.
          Er zijn trouwens nog andere problemen mee zoals niet gelijklopende charactersets over verschillende werelddelen.
          In werkelijkheid worden letters, cijfers, tekens allemaal omgezet in een getal. Uw wachtwoord is dus binnenin de computer een lang getal.
          Meer dan dat is het niet.

          Beperken we ons terug tot gewone letters en cijfers MAAR dan met 2 tekens dan krijg je 60^2 of 3600 combinaties.
          En zo kan je blijven doorgaan voor lange reeksen.
          De complexiteit neemt exponentieel toe met het langer maken van wachtwoorden.
          De complexiteit neemt lineair toe bij het toevoegen van vreemde tekens.

          Het is dus pakken meer zinvol je wachtwoord langer te maken dan vreemde tekens te gebruiken die moeilijk te onthouden zijn.

          Echter is het wel opletten met gekende woorden. Een bekende methode om een aanval uit te voeren noemt rainbow table aanval.
          Simpel gezegd gebruiken ze een woordenboek om combinaties te maken.
          Dat maakt dat je gekende woorden eigenlijk moet aanzien als 1 teken in de combinatie.
          Als je dus een wachtwoord gaat instellen zoals "mijnwachtwoord" dan telt dat bij een rainbow aanval voor veel minder pogingen.

          Naargja, het is wat het is.
          Maar het is me als informaticus bekend dat niet alle informatici slimme dingen ontwerpen.
          De idioot die ooit gezegd heeft dat we vreemde tekens moeten gebruiken in een wachtwoord kan maar best aan de schandpaal voor wat mij betreft.
          EN het is me ook bekend dat veel mensen er te ligt mee omspringen.

          Wat betreft websites kan ik nog een extra tip kwijt.
          Websites zijn potentieel erg kwetsbaar. Niet de site zelf maar vooral de infrastructuur die er achter zit of ook invoervelden op een website. Dat maakt ze een geliefkoosd doelwit voor hackers.
          Op het darkweb circuleren toolkits om doelwitten aan te vallen en er zijn ook gekende methoden die erg goed werken.

          Lang verhaal kort....
          Zorg dat je op elke website een ander wachtwoord gaat gebruiken.
          Als er dan ergens een lek ontstaat ben je geen doelwit voor al de diensten die je gebruikt.
          Veel mensen gebruiken 1 wachtwoord voor zowat alles en dat is echt niet slim.

          We moeten er dus ergens opnieuw over gaan nadenken wat goed werkt.
          Wat ik kan aanraden is daar een eigen systeem in te hanteren als je de wachtwoorden wil kunnen onthouden.
          Iets wat goed werkt is een basis wachtwoord die altijd terug komt, aangevuld met een hint naar de dienst die je gebruikt.
          Hackers kunnen zoiets erg moeilijk achterhalen maar zelf kan je het wachtwoord dan gemakkelijk reproduceren.

          vb:
          Basis wachtwoord is "M1jnK4tIsZ1ek" (mijn kat is ziek, waarbij we enkele letters vervangen door cijfers) Gemakkelijk te onthouden.
          Voor BD gebruik je dan bv "M1jnK4tIsZ1ekBDc" De toevoeging BDc ligt voor de hand.
          Voor hotmail wordt het dan "M1jnK4tIsZ1ekHMc"
          enz....
          Ik hou het nu wat eenvoudig ter illustratie maar met wat goede wil kan je daar een systeem in bedenken die geen mens kan achterhalen maar jij wel.
          Je kan het desgevallend ook aanvullen met een vreemd teken aan het begin of einde indien nodig of indien je er beter bij zou voelen.

          Andere gekende valkuilen zijn bv het nooit invullen van wachtwoorden op websites die niet voorafgaan door HTTPS

          Installeer ook niet alles op je smartphone van apps. Sommige van die apps zijn er op uit om wachtwoorden te stelen.
          Een gekende aanval was bv de instagram "followme" app. De app beloofd je na te gaan wie je ontvolgt op insta maar je moet je wachtwoord afstaan aan hun dienst. Op hun beurt verkopen ze je wachtwoord op darkweb.
          Erg opletten met dit soort lepe tricks. (Die app is trouwens offline gehaald ondertussen.)
          Ga ook nooit aanmelden op vreemde computers. Zeker niet in vreemde landen, hotels,... Kans is groot dat er een keylogger op staat.

          Comment


          • #6
            Re: Telenet E-mail probleem

            Uiteindelijk alles laten resetten door Telenet zelf (ik kon zelfs het wachtwoord niet meer zelf wijzigen, gaf steeds "ongeldig wachtwoord".
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: Telenet E-mail probleem

              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Het is dus pakken meer zinvol je wachtwoord langer te maken dan vreemde tekens te gebruiken die moeilijk te onthouden zijn.
              Het is uiteraard ook zinvol om het te kunnen onthouden. [emoji6]
              Maar laat de meerderheid eens kiezen wat ze het beste kunnen onthouden.
              belGiumdigTalsAfeLoGin
              BDlogin44!
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Telenet E-mail probleem

                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                Uiteindelijk alles laten resetten door Telenet zelf (ik kon zelfs het wachtwoord niet meer zelf wijzigen, gaf steeds "ongeldig wachtwoord".
                Het was in elk geval heel veilig. [emoji6]
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Telenet E-mail probleem

                  Zo is dat. En er vooral een eigen systeem in ontwikkelen wil je ze kunnen onthouden.
                  Je bent wel een klein beetje meer kwetsbaar dan per site een totaal random tekenreeks te maken.
                  Zelf beheer ik honderden wachtwoorden en codes.
                  Vroeger, als het voor bedrijven was lag dat onder enveloppe in de kluis. Je weet maar nooit dat ik kan sterven of uitvallen. Moeten ze verder kunnen.
                  Prive hou ik dat bij in een kluis, op stick die ook nog eens versleuteld is met een master wachtwoord.
                  Voor gewoon gebruik zou ik dit niet aanraden. Het is net iets te omslachtig om practisch te zijn.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Telenet E-mail probleem

                    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                    Uiteindelijk alles laten resetten door Telenet zelf (ik kon zelfs het wachtwoord niet meer zelf wijzigen, gaf steeds "ongeldig wachtwoord".
                    Komt wel goed.
                    Nu met de nieuwe tips erbij kan je een nieuw wachtwoord maken. Tenminste als je daar zin in hebt.
                    Veel succes!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Telenet E-mail probleem

                      Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                      Komt wel goed.
                      Nu met de nieuwe tips erbij kan je een nieuw wachtwoord maken. Tenminste als je daar zin in hebt.
                      Veel succes!
                      Het is nu niet dat hij problemen had om een wachtwoord te verzinnen, enkel om het de dag nadien nog aan de praat te krijgen bij Telenet.
                      Zo zijn er ook anderen die zichzelf blokkeren door tijdens de aanmaak van een nieuw wachtwoord niet te zien dat caps-lock op staat of wat ook, zou ook niet de eerste zijn.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Telenet E-mail probleem

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Het is nu niet dat hij problemen had om een wachtwoord te verzinnen, enkel om het de dag nadien nog aan de praat te krijgen bij Telenet.
                        Zo zijn er ook anderen die zichzelf blokkeren door tijdens de aanmaak van een nieuw wachtwoord niet te zien dat caps-lock op staat of wat ook, zou ook niet de eerste zijn.
                        Ja idd. Maar de moraal van mijn verhaal was om vooral erg voorzichtig te zijn met vreemde tekens. Of nog beter: gebruik ze niet.
                        Verschillende systemen gaan vreemde tekens omzetten naar andere codes.
                        Je kan het een beetje vergelijken met de verschillende toetsenbordindelingen die er zijn over de hele wereld.
                        Zeker als er dan gewerkt wordt met buitenlandse software kan dat een probleem zijn.
                        Het is een probleem die al bestaat sinds het prille begin van de informatica.
                        Je moet weten dat e-mail protocollen de meest oude protocollen zijn.
                        In moderne toepassingen hebben we daar oplossingen voor.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Telenet E-mail probleem

                          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                          Ja idd. Maar de moraal van mijn verhaal was om vooral erg voorzichtig te zijn met vreemde tekens. Of nog beter: gebruik ze niet.
                          Feit blijft dat men bijna overal het gebruik van speciale tekens aanbeveelt of verplicht.

                          Enkel is het hier blijkbaar niet aangegeven welke karakters niet te gebruiken en is het bizar dat het bij het wijzigen van het wachtwoord wel aanvaard werd.

                          Enfin, gelukkig is TS zijn probleem opgelost. [emoji106]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment

                          Working...
                          X