Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tegelvoegen uitslijpen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tegelvoegen uitslijpen.

    De voegen van de tegels in mijn living en keuken zijn slecht gelegd.
    Omdat de tegelzetter na 2 pogingnen liever korting geeft dan nog een derde poging te wagen, en ik er eigenlijk geen vertrouwen in heb, wil ik de boel zelf oplossen.
    Ik heb ook het geduld niet om er verder een zaak van te maken.


    Na wat rondgebeld te hebben wordt me dit toestel aangeraden om de voegen minstens 4-6 mm diep uit te halen:


    Dit toestel werkt met een soor slijpschijf, maar die draait niet helemaal rond. Ze vibreert over een paar mm.

    Heeft er iemand al met dit toestel gewerkt om voegen uit te slijpen. Hoe was je ervaring?

    Iemand een idee wat het zou kosten dit te laten doen voor een oppervlakte van ca 60-80 m2?

  • #2
    Re: Tegelvoegen uitslijpen.

    link: Pagina niet gevonden!
    Z9 • Z 14-24/2.8 • Z 70-200/2.8 VR • 105/2.8 macro • 105mm 1.4 • SB900 • NiSi • Gitzo

    Comment


    • #3
      Re: Tegelvoegen uitslijpen.

      Als je deze bedoelt http://www.bosch-do-it.be/boptocs2-b...5226/index.htm

      NOTA: blijkbaar is de link te lang, hij wordt ingekort. Het gaat over de Bosch PMF 180 E

      Dat is een heel veelzijdig stuk gereedschap, hou wel rekening met de vrij korte levensduur van de bladen, die nogal duur zijn.
      Het werkt goed, maar je zit lange uren voorover, je rug zal niet blij zijn. Dit geldt voor alle methoden om voegen te verwijderen.
      Stofzuiger met een soepele slang op de machine is geen luxe, je ziet beter wat je doet. Door de kleine bewegingen van de machine (een oscillatie van 3° als ik me niet vergis) vliegt het stof niet teveel in het rond. Draag dan ook een bril en gehoorbescherming.

      Er bestaan andere merken, ook Dremel heeft er eentje. Maar "The Original" is van Fein (oranje machines, echte pro's) Ga maar eens naar de vakhandel, de Fein is duurder, maar de bladen zijn beter van kwaliteit.
      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

      Comment


      • #4
        Re: Tegelvoegen uitslijpen.

        Misschien een schijf van Fein kopen en op dat Bosch machien zetten...
        Ik heb al gezien dat Bosch ook een blad heeft met diamant, maar eigenlijk vrees ik dat ik daarmee de tegels ga beschadigen.

        Comment


        • #5
          Re: Tegelvoegen uitslijpen.

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Misschien een schijf van Fein kopen en op dat Bosch machien zetten...
          Ik heb al gezien dat Bosch ook een blad heeft met diamant, maar eigenlijk vrees ik dat ik daarmee de tegels ga beschadigen.
          Fein bladen passen niet op een bosch

          Comment


          • #6
            Re: Tegelvoegen uitslijpen.

            Ik heb de versie van blauwe Bosch, op batterijen. Die werkt heeeel goed en er zaten 3 accu's bij, je zit dus nooit zonder stroom.
            Ik heb ze gebruikt om tegels in te korten bvb met het diamant "schijfje" van Bosch. Heeft wel heel lang meegegaan hoor. Als ik met zoiets werk dan koel ik wel de schijf met water (plantenspuit). Je hebt dan wel wat smurrie op te kuisen.

            De originele is inderdaad van Fein, maar die zijn pokkeduur. En daarom niet beter...

            Comment


            • #7
              Re: Tegelvoegen uitslijpen.

              Welke tegels zijn het? Is wel belangrijk, wan bv een keramische tegel zal niet zo rap beschadigd zijn dan pakweg een faïence.
              Als je dat zo gaat uitslijpen met die machine van Bosch ga je er niet mee lachen...
              Veel beter is met een kleine slijpschijf waarop een diamantschijf van 1 of 1,5 mm geplaatst is. Dat gaat goed vooruit maar je zal wel wat meer stof hebben, tenzij je iemand hebt die met een stofzuigerslang naast de slijpschijf het stof wegzuigt of natuurlijk een machine met stofafzuiging.
              Belangrijker is te weten waarom de voegen loskomen. Want dat is niet evident. Met welk product is de vloer opgevoegd? Op welke ondergrond is er gevloerd? Liggen de tegels niet los of hol?
              Vier mm diep uitslijpen is niet genoeg! De voeg moet er helemaal uit.
              Ik zou nog niet te rap zeggen dat je het zelf gaat oplossen, want als de vloerder al een paar maal langs geweest is en het euvel is nog niet verholpen is er wel degelijk iets goed fout... Bewijs is dat hij je een korting geeft om toch maar een gedeelte van zijn centen te recupereren.
              Ik heb meerdere keren aanwezig geweest bij expertises van onder andere uw probleem, en dikwijls werd de hele vloer afgekeurd. Dat was in samenwerking met een architect die opdrachten kreeg van de rechtbank. Ik moest kijken en zwijgen en naderhand op zijn bureau vroeg hij naar mijn oordeel
              Moest je nog vragen hebben, geen probleem shoot.
              Het is in ieder geval niet normaal en ik vermoed dat er een onderliggend probleem is dat niet gemakkelijk op te lossen is.
              Mil
              D90 - D70 - F80 + glas

              Comment


              • #8
                Re: Tegelvoegen uitslijpen.

                In dat apparaat ben ik ook al een tijdje gëintreseert, iets gelijksoortig maken ze reklame op de TV maar ik koop liever zoiets van een bekend merk.
                Die van Fein heb ik al vast gehad maar ik weet er de prijs niet van en die blijkt duur te zijn daarom had ik ook al eens naar Bosch gegluurd.
                De schijfjes zijn niet uitwisselbaar omdat blijkbaar elk merk weer zijn eigen ding heeft inplaats van dat er een standaard toegepast word.
                Op de TV slijpen ze er voegen mee uit maar ja das reklame he, hoe het in werkelijkheid werkt weet ik niet want het staat nog op mijn wenslijst en die is nog lang hoor want ik wil eigenlijk nog veel te veel zelfs zoveel dat ik niet weet wat eerst kopen.
                D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                Comment


                • #9
                  Re: Tegelvoegen uitslijpen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door mil1 Bekijk bericht
                  Welke tegels zijn het? Is wel belangrijk, wan bv een keramische tegel zal niet zo rap beschadigd zijn dan pakweg een faïence.
                  Als je dat zo gaat uitslijpen met die machine van Bosch ga je er niet mee lachen...
                  Veel beter is met een kleine slijpschijf waarop een diamantschijf van 1 of 1,5 mm geplaatst is. Dat gaat goed vooruit maar je zal wel wat meer stof hebben, tenzij je iemand hebt die met een stofzuigerslang naast de slijpschijf het stof wegzuigt of natuurlijk een machine met stofafzuiging.
                  Belangrijker is te weten waarom de voegen loskomen. Want dat is niet evident. Met welk product is de vloer opgevoegd? Op welke ondergrond is er gevloerd? Liggen de tegels niet los of hol?
                  Vier mm diep uitslijpen is niet genoeg! De voeg moet er helemaal uit.
                  Ik zou nog niet te rap zeggen dat je het zelf gaat oplossen, want als de vloerder al een paar maal langs geweest is en het euvel is nog niet verholpen is er wel degelijk iets goed fout... Bewijs is dat hij je een korting geeft om toch maar een gedeelte van zijn centen te recupereren.
                  Ik heb meerdere keren aanwezig geweest bij expertises van onder andere uw probleem, en dikwijls werd de hele vloer afgekeurd. Dat was in samenwerking met een architect die opdrachten kreeg van de rechtbank. Ik moest kijken en zwijgen en naderhand op zijn bureau vroeg hij naar mijn oordeel
                  Moest je nog vragen hebben, geen probleem shoot.
                  Het is in ieder geval niet normaal en ik vermoed dat er een onderliggend probleem is dat niet gemakkelijk op te lossen is.
                  Mil
                  Hij heeft de eerste keer gewoon slordig gevoegd. Waarschijnlijk te veel ineens willen doen. Resultaat was dat sommige voegen onvoldoende gevuld waren.

                  Om het "op te lossen" heeft hij dan hier en daar wat bijgevuld.
                  De helft daarvan is terug losgekomen, en is veel bleker dan de rest.
                  Architect heeft de zaak bekeken en aangeraden om het er uit te krabben, en dan opnieuw te voegen. Een hels werk...

                  Als ik het zelf doe met dat machien, kan ik stuk per stuk werken, en in verschillende fases. Anders moet ik,terug heel de living weg verhuizen, en dat ziet de grote baas niet zitten hier.

                  De tegels zijn volkeramisch, en van een zeer goede italiaanse kwaliteit, maar met een diamantschijf zou ik ze toch beschadigen.
                  Om stof te vermijden wil ik alles nat eens proberen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tegelvoegen uitslijpen.

                    Het instapmodel van Fein kost ongeveer 299€ dacht ik en in de koffer zitten een deel toebehoren erbij.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tegelvoegen uitslijpen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Hij heeft de eerste keer gewoon slordig gevoegd. Waarschijnlijk te veel ineens willen doen. Resultaat was dat sommige voegen onvoldoende gevuld waren.

                      Om het "op te lossen" heeft hij dan hier en daar wat bijgevuld.
                      De helft daarvan is terug losgekomen, en is veel bleker dan de rest.
                      Architect heeft de zaak bekeken en aangeraden om het er uit te krabben, en dan opnieuw te voegen. Een hels werk...

                      Als ik het zelf doe met dat machien, kan ik stuk per stuk werken, en in verschillende fases. Anders moet ik,terug heel de living weg verhuizen, en dat ziet de grote baas niet zitten hier.

                      De tegels zijn volkeramisch, en van een zeer goede italiaanse kwaliteit, maar met een diamantschijf zou ik ze toch beschadigen.
                      Om stof te vermijden wil ik alles nat eens proberen.
                      Nat slijpen geeft een smurrie en spat langs alle kanten...
                      Nu ben je ook duidelijker, de voegen zijn er niet uitgekomen, enkel te ondiep opgevoegd.
                      Dat het 'bijgevulde' deel loskomt is normaal, dat hecht niet meer.
                      Als je stuk per stuk wil werken is zon machine als een Fein de beste oplossing, En geeft het minste stof. Zeker als je er een stofzuiger bij houdt.
                      Hoe breed zijn die voegen dan als je ze zou beschadigen met een schijfje van 1 of 1,5mm.
                      Die halve cirkelvormige schijfjes met carborandum van bv Fein zijn ook niet van de dunste.
                      Toch veel succes!
                      Mil
                      D90 - D70 - F80 + glas

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tegelvoegen uitslijpen.

                        Het ontwerp van die machientjes is al oud hoor want in 1969 zaagden ze daar de plaaster mee van mijn arm in het ziekenhuis van Turnhout.
                        D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tegelvoegen uitslijpen.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                          Het ontwerp van die machientjes is al oud hoor want in 1969 zaagden ze daar de plaaster mee van mijn arm in het ziekenhuis van Turnhout.
                          Reeds veel vroeger Sus, in de jaren, 57-58 (ik kan het echt niet meer juist zeggen) de plaaster van rond mijn been (enkel en voet) gezaagd. 'k Weet wel nog dat het in een privé-kliniek was in Brussel in de "rue Belliard". (Ze hebben daar toen mijn rechterenkel gered of ik zat van dan - toen een klein manneken van +/_ 5jaar- in een rolstoel).

                          Nu OT Dit wordt een serieuze klus welke zeer precies zal moeten uitgewerkt worden, zowel breedte als diepte...denk Dremel niet weg..voor de laatste verfijning (het muggezicten weet je wel).
                          Last edited by perman; 17 mei 2012, 22:58.
                          perman
                          canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tegelvoegen uitslijpen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            De voegen van de tegels in mijn living en keuken zijn slecht gelegd.
                            Omdat de tegelzetter na 2 pogingnen liever korting geeft dan nog een derde poging te wagen, en ik er eigenlijk geen vertrouwen in heb, wil ik de boel zelf oplossen.
                            Ik heb ook het geduld niet om er verder een zaak van te maken.
                            Om dat werkje te klaren zal geduld niet genoeg zijn vrees ik, en iedere uitschieter met een machine zal je verder blijven zien.

                            Je zal hier aan iets beginnen waar je het einde nog niet van kent, om een vloer goed in te wassen, moet het product ook onder de randen van de tegel kunnen hechten, ik vrees dat na het uitslijpen je nooit voldoende hechting krijgt op je geslepen naad.

                            Mijn schoonzoon is aannemer, en legt zelf geen vloeren, als hij zoiets voorheeft met een vloerder, dan gaat de vloer er onheroepelijk terug uit, en kan de vloerder hem herleggen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tegelvoegen uitslijpen.

                              Kan ik begrijpen als het gebouw nog in de steigers staat.
                              De vloer helemaal uitbreken is geen optie.
                              Sowieso ben ik dan vertrokken voor een rechtszaak met de vloerder waar ik geen zin in heb, om nog niet te spreken over de miserie in huis.
                              De living helemaal leeg maken, keuken eiland terug afbreken etc.
                              Vloer uitkappen is gewoon een drama, en ik kan waarschijnlijk opnieuw behangen en schilderen....

                              Nee, als ik de voegen er uit krijg is me al bevestigd (door een architect, een andere vloerder, en door de fabrikant van het voegsel) dat het moet lukken om de zaak terug proper afgewerkt te krijgen.

                              Comment

                              Working...
                              X