Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tax On Web : niets meer doen vanaf nu ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tax On Web : niets meer doen vanaf nu ?

    Vroeger moet je klikken op een knop om je voorgestelde aangifte definitief in te dienen, nu precies niets meer ?

    Er staat op Tax On Web nu :
    Wat moet ik controleren in mijn voorstel van vereenvoudigde aangifte?
    Als uw gegevens correct en volledig zijn, moet u niets doen. Alles is in orde en u moet ons niets meedelen.
    We zullen u uw aanslagbiljet uiterlijk op 30 juni 2023 toesturen. Dat document zal de definitieve berekening van uw belasting bevatten gebaseerd op de gegevens van dat voorstel.

    Wat ik raar vind is dat ik normaal mijn aangifte nu rond deze periode indien en mijn terugbetaling altijd in December is.
    Nu spreken zij dat zij mijn aanslagbiljet uiterlijk 30 juni 2023 toesturen, is dit geen vergissing en 2022?

    Want eind 2022 krijg ik normaal al mijn terugbetaling.
    Ik kreeg raar genoeg al mijn aangifte via de post binnen (en alles is ook digitaal geselecteerd).
    Begrijp er niets meer van

  • #2
    Tax On Web : niets meer doen vanaf nu ?

    Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
    Nu spreken zij dat zij mijn aanslagbiljet uiterlijk 30 juni 2023 toesturen, is dit geen vergissing en 2022?
    Dat is correct, ze hebben “uiterlijk” tot dan om het toe te sturen maar het kan ook vroeger.
    Dat is al heel lang zo. [emoji6]
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Tax On Web : niets meer doen vanaf nu ?

      Kleine correctie: ze hebben tot 30 juni 2023 om de aanslag te vestigen, verzending kan later nog.

      Comment


      • #4
        Tax On Web : niets meer doen vanaf nu ?

        Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
        Kleine correctie: ze hebben tot 30 juni 2023 om de aanslag te vestigen, verzending kan later nog.
        Hetgeen TS aankaart is wat hij als melding kreeg op de website ToW en daar staat “toesturen”.

        Edit: Even opgezocht … ook in het voorbeeld gaat het om de uiterste verzenddatum.



        Last edited by VerSeg; 24 juni 2022, 11:14.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Tax On Web : niets meer doen vanaf nu ?

          Ik refereer naar de Wet, niet wat (foutief) vermeld staat op TOW of in de bijhorende brief

          Voor de geďnteresseerden, artikel 359, WIB92, te raadplegen op fisconet plus (https://eservices.minfin.fgov.be/mym...5-ef7e0cd9564d), luidt (2e lid): "Evenwel kan de voor een aanslagjaar verschuldigde belasting op geldige wijze gevestigd worden tot 30 juni van het jaar dat volgt op dat waarnaar het aanslagjaar wordt genoemd."


          Ook zo staat op de infopagina https://financien.belgium.be/nl/part.../aanslagbiljet

          "De termijn loopt tot 30 juni

          Tot 30 juni van het jaar volgend op het jaar waarop u uw aangifte hebt ingediend, kunnen we de verschuldigde belasting of de terugbetaling vestigen. De verzending van het aanslagbiljet volgt na de berekening van de belasting.

          Aangifte 2022 (inkomsten 2021): de verschuldigde belasting of de terugbetaling mag tot 30 juni 2023 worden gevestigd."

          De administratie zegt dus duidelijk zelf het aanslagbiljet op te zenden NA de berekening (= inkohiering).

          Dus: gevestigd is ingekohierd en ingekohierd is nog altijd niet hetzelfde als verzonden.

          Bij discussie kijkt de Rechter naar de Wet, niet wat in een bijhorende brief staat. De inkohieringsdatum telt, de verzendingsdatum opent de bezwaartermijn.
          Mogelijke discussie is enkel "ontvangen". Er zijn vele redenen waarom een brief niet wordt ontvangen (adreswijziging bijv., of fout post, of ....)

          Oh, 30 juni is de datum enkel ingeval een geldige en tijdige belastingaangifte wordt ingediend. Bij laattijdige of onjuiste aangifte telt een termijn tot 31 december van het tweede jaar na het aanslagjaar (31/12/2024). Een voorstel van vereenvoudigde aangifte die wordt aanvaard ("u moet niets doen") geldt als geldig en tijdig.
          Last edited by nabi; 25 juni 2022, 12:24. Reden: link verbeterd

          Comment


          • #6
            Tax On Web : niets meer doen vanaf nu ?

            Nabi, doe lekker verder vervelend … de tekst die zowel ik als TS eerder postte staat letterlijk op de website van het ministerie van financiën en ook op het voorstel van vereenvoudigde aangifte dat betrokkenen krijgen.
            Niemand heeft het eerder over wet of wat dan ook gehad, dat is de verdraaiing dat u eraan geeft.
            De belastingen geven letterlijk aan dat ze uiterlijk 30 juni het aanslagbiljet zullen “versturen”, niet meer of niet minder!
            Als ze dat letterlijk aan de mensen melden, dan zullen ze dat toch ook zo doen zeker? [emoji849]
            Neem anders misschien eens contact op met de belastingen en zeg dat jij het beter weet en zij een hoop debielen zijn die niet weten wat ze naar de mensen sturen. [emoji1785]
            Bij een vereenvoudigde aangifte (daarover gaat het) waar de gegevens juist van zijn, daar is alles al van gekend, daar dient de belastingdienst eigenlijk niet veel meer te doen.

            PS Een van uw links geeft een 404 error.
            Last edited by VerSeg; 25 juni 2022, 09:22.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Tax On Web : niets meer doen vanaf nu ?

              Ik begrijp niet dat sommige mensen hiermee moeilijkheden hebben. Wij (allebei noobs op dat gebied) doen dit nu al jaren via Tax on Web en hebben nog nooit moeilijkheden ondervonden.
              Toevallig gisteren ingediend en "alles" was reeds mooi ingevuld, alleen de voorheffing die reeds werd afgehouden op dividenden die wij uitgekeerd kregen moest ik nog zelf invullen. Dan allebei ondertekenen en het zaakje is verzonden.

              Wat ik wel nog voor verbetering vatbaar vind is dat ondertekenen. Wij moeten dus allebei ondertekenen en dat kan niet tegelijkertijd. Eerst moet ik ondertekenen, dan moet je volledig uitloggen, opnieuw inloggen en dan kan mijn vrouw ondertekenen (!?). Er zal wel ergens een logica achter zitten, maar het is dan een die ik niet begrijp. Waarom kunnen wij niet allebei ondertekenen met Itsme terwijl de pagina open staat ?

              Comment


              • #8
                Re: Tax On Web : niets meer doen vanaf nu ?

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Nabi, doe lekker verder vervelend … de tekst die zowel ik als TS eerder postte staat letterlijk op de website van het ministerie van financiën en ook op het voorstel van vereenvoudigde aangifte dat betrokkenen krijgen.
                Niemand heeft het eerder over wet of wat dan ook gehad, dat is de verdraaiing dat u eraan geeft.
                De belastingen geven letterlijk aan dat ze uiterlijk 30 juni het aanslagbiljet zullen “versturen”, niet meer of niet minder!
                Als ze dat letterlijk aan de mensen melden, dan zullen ze dat toch ook zo doen zeker? [emoji849]
                Neem anders misschien eens contact op met de belastingen en zeg dat jij het beter weet en zij een hoop debielen zijn die niet weten wat ze naar de mensen sturen. [emoji1785]
                Bij een vereenvoudigde aangifte (daarover gaat het) waar de gegevens juist van zijn, daar is alles al van gekend, daar dient de belastingdienst eigenlijk niet veel meer te doen.

                PS Een van uw links geeft een 404 error.
                Vervelend??? Ik waardeer altijd jouw inbreng, die getuigt van gezond verstand. Meestal, want deze keer????
                Deze reactie vind ik er zwaar over ! Omdat ik je verbeter?

                De teksten die ik citeer staan net zo goed letterlijk op de website van Financiën als de tekst die jij citeert in de brieven van de fiscus staat!
                Over de 404 error, idd, maar is wel zeer eenvoudig recht te zetten en dan kan je exact lezen wat er staat in mijn post. Dus jij breekt me af met hetzelfde argument dat ik gewoon terug kaatsen kan.

                Lees ook nog eens goed wat ik schrijf over de verzending na berekening. Die verzending kan net zo goed op 30 juni zijn als niet. Als de werkelijke datum toevallig 1 juli (of 4 juli, een maandag dit jaar) is - en het aanslagbiljet vermeldt wel 30 juni als verzendingsdatum, sta je daar. Daarbij, heb je ergens gelezen dat je op 30 juni het aanslagbiljet moet hebben ontvangen?
                Dat lijkt me zo wel het geval.

                En nog dit: 3 keer raden waarom ik de fiscus niet hoef te contacteren


                Dat alles is nog geen reden om me een vervelend ventje te noemen
                Last edited by nabi; 25 juni 2022, 12:00.

                Comment


                • #9
                  Re: Tax On Web : niets meer doen vanaf nu ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                  Ik begrijp niet dat sommige mensen hiermee moeilijkheden hebben. Wij (allebei noobs op dat gebied) doen dit nu al jaren via Tax on Web en hebben nog nooit moeilijkheden ondervonden.
                  Toevallig gisteren ingediend en "alles" was reeds mooi ingevuld, alleen de voorheffing die reeds werd afgehouden op dividenden die wij uitgekeerd kregen moest ik nog zelf invullen. Dan allebei ondertekenen en het zaakje is verzonden.

                  Wat ik wel nog voor verbetering vatbaar vind is dat ondertekenen. Wij moeten dus allebei ondertekenen en dat kan niet tegelijkertijd. Eerst moet ik ondertekenen, dan moet je volledig uitloggen, opnieuw inloggen en dan kan mijn vrouw ondertekenen (!?). Er zal wel ergens een logica achter zitten, maar het is dan een die ik niet begrijp. Waarom kunnen wij niet allebei ondertekenen met Itsme terwijl de pagina open staat ?
                  Daar heb ik me ook altijd aan geërgerd. Maar blijkbaar kan er maar 1 persoon tegelijk ingelogd zijn en die ene persoon moet gelinkt zijn aan de aangifte.
                  Last edited by nabi; 25 juni 2022, 11:58.

                  Comment


                  • #10
                    Tax On Web : niets meer doen vanaf nu ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                    Vervelend??? Ik waardeer altijd jouw inbreng, die getuigt van gezond verstand. Meestal, want deze keer????
                    Deze reactie vind ik er zwaar over ! Omdat ik je verbeter?
                    Neen je verbetert mij niet, je haalt heel andere teksten aan die niets te maken hebben met hetgeen TS origineel post.

                    Er bestaat inderdaad een wetgeving dat ze tot 30 juni van het jaar daarop de tijd hebben om de belasting te vestigen.
                    Hier gaat het om een heel andere melding, ze geven aan dat indien je geen correcties aanbrengt aan de “vereenvoudigde aangifte” en de aangifte correct is, ze uiterlijk 30 juni 2023 een aanslagbiljet zullen “sturen”.
                    Ik heb dan ook niets verkeerd geschreven en er diende ook niets verbeterd te worden, de tekst is zoals vermeld door zowel TS, de belastingdienst en mezelf, daar zit geen fout in.
                    Nogmaals, het is hetgeen de belastingdienst zelf zet op de vereenvoudigde aangiften en dat valt binnen de wettelijk vastgelegde termijn.
                    Alles wat korter is dan de uiterste limiet mogen ze toch doen en is daarom toch niet foutief? [emoji6]
                    Last edited by VerSeg; 25 juni 2022, 12:50.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tax On Web : niets meer doen vanaf nu ?

                      Wie verdraait nu de dingen zodat het beter past bij wat hij eerder schreef?

                      Mijn hogere posts hebben wel degelijk alles te maken met de originele vraag, ook al denkt u misschien van niet.

                      Ik herhaal wat ik een aantal keer heb geschreven:
                      Die 30e juni is een uiterste limietdatum voor inkohiering, niet alleen voor de vereenvoudigde aangifte, maar ook voor alle tijdige en geldige aangiften in de personenbelasting en andere belastingen, voor zover die passen in de normale aanslagtermijnen. Er zijn ook uitzonderingen, die hier niet toe doen.
                      Nergens zegt de wet dat de uiterste verzendingstermijn op 30 juni valt. De tekst van de brief is daarom in zekere zin dubbelzinnig opgesteld. Opzettelijk of niet, wie zal het zeggen?

                      U mag gerust begin juli de telefoons beantwoorden over de nog niet ontvangen belastingbrief ("en wanneer krijg ik nu mijn geld?"). Mijn gewezen collega's zullen uw versterking waarderen

                      Comment


                      • #12
                        Tax On Web : niets meer doen vanaf nu ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                        Mijn hogere posts hebben wel degelijk alles te maken met de originele vraag, ook al denkt u misschien van niet.
                        Te zot voor woorden!

                        De originele post:


                        LEES wat de belastingen naar de mensen stuurt en wat op hun website staat betreffende “vereenvoudigde aangiften die correct zijn”, over die tekst gaat het en niets anders.

                        TS twijfelt enkel dat het 2022 moest zijn en niet 2023 … 2023 is wel degelijk juist en dat ze het uiterlijk 30 juni 2023 zullen versturen is ook juist!

                        De uiterste datum voor vestigen van belasting is 30 juni 2023 en niemand beweert hier dat dit niet klopt, maar de belastingen geven aan dat ze voor “vereenvoudigde aangiften die correct zijn” de “verzending” uiterlijk 30 juni 2023 gaan doen.

                        Ik heb toch nergens iets geschreven van wat in de wet staat of dat 30 juni voor vestigen niet klopt?
                        Het gaat enkel om wat de belastingen vermelden wat ze gaan doen … ze hebben toch het recht om te vermelden dat ze dat voor een bepaalde datum gaan doen zeker?
                        Stel dat ze 30 maart 2023 hadden geschreven, dat recht hadden ze toch en er is niets mis mee dat ze dat willen doen.



                        Als ge het nog niet snapt dat het een los staat van het ander. [emoji849]
                        Last edited by VerSeg; 26 juni 2022, 09:58.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tax On Web : niets meer doen vanaf nu ?

                          Als ze TS morgen de aanslag al toe sturen, dat kan ook. dan hebt U gelijk, maar ik ook. Of niet soms?
                          ik heb er lang genoeg gewerkt en weet hoe het er in de praktijk aan toe gaat. U ook?
                          Maar het is al goed, dit wordt hier een straatje zonder einde als we blijven discuteren over zulke onbenulligheid.

                          Comment


                          • #14
                            Tax On Web : niets meer doen vanaf nu ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                            Als ze TS morgen de aanslag al toe sturen, dat kan ook. dan hebt U gelijk, maar ik ook. Of niet soms?
                            Neen u heeft geen gelijk, u heeft het over iets anders ook al gaat het over dezelfde belastingen.
                            Als ze melden dat ze het voor 30 juni zullen toesturen, wat is daar verkeerd aan?
                            We hebben het niet over de uiterste datum voor vestiging van belastingen, enkel over de tekst op de brief.
                            Het is zoals de algemene regel is dat men maximum 120 mag op de snelweg, maar de politie zegt dat ze zelf maximum 100 gaan rijden.
                            Is dat dan fout?
                            Beweren ze daarmee dat de algemene regel niet juist is?
                            Mogen ze de belofte niet maken het beter te doen dan wat wettelijk moet?
                            Last edited by VerSeg; 26 juni 2022, 10:05.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tax On Web : niets meer doen vanaf nu ?

                              Zonet fiscale fiches in mijn e-box. Ze mogen Tax-on-web voor mij dus openzetten.

                              De mail gelezen en dan toch maar via itsme naar de e-box gesurfd, erg dat je tegenwoordig geen enkele mail nog kan vertrouwen en gewoon klikken...
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment

                              Working...
                              X