Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tax-on-web

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Tax-on-web

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Enige die ik nodig had was van de bank, al de rest was ingevuld en bewijzen stonden online bij hun.
    Het meeste hebben ze dus sneller dan wij. ☺
    Vorig jaar heb ik zelfs niet gewacht tot ik de fiches had ontvangen. Al die gegevens waren ingevuld in tax-on-web. Ik heb meteen mijn aangifte ingestuurd via tax-on-web. En inderdaad eind september stond het bedrag dat ik tegoed had op mijn rekening.

    Dit jaar zal ik toch wel wachten op de belastinggids en cd-rom van Test-Aankoop, aangezien er wat wijzigingen zijn in mijn fiscale situatie en met al die nieuwe codes voor onroerende goederen en leningen, neem ik er dit jaar een tragere terugbetaling voor lief bij.

    De gegevens zijn wel al ingevuld, maar toch maar zeker zijn dat ik geen "bouletten" heb geschoten voor ik het doorstuur.

    Peter

    Comment


    • Re: Tax-on-web

      We blijven wel bezig, al twee jaar.

      Nog maar eens een paar dingen op een rijtje zetten.
      1. Een "voorstel voor vereenvoudigde aangifte" is geen aangifte maar een brief met een voorstel die de aangifte vervangt of overbodig maakt. Men mag op die brief reageren en gegevens verbeteren.
      2. Een aangifte vul je zelf in (of laat die invullen) maar er op reageren kan en mag niet. Je kan wel je aanslagbiljet betwisten in een bezwaarschrift, maar niet je aangifte. Nooit.
      3. De fiscus kent alleen maar de gegevens die zijn gedigitaliseerd, en dat zijn (nog altijd) niet alle fiches. De fiscus weet ook niet wie al alle fiches ontvangen hebt en of al die fiches ook bij hen bekend zijn. Overigens zijn er als ik me niet vergis 810 mogelijke vakjes om in te vullen en de fiscus kan er zelf maar 301 invullen met de gegevens die ze heeft. Veel van die 810 vakjes zijn trouwens een keuze om ze in te vullen (maar niet de inkomsten) of niet en dat beslis jij, niet de belastingdienst. Bijvoorbeeld kan iemand kiezen zijn aftrek levensverzekering niet toe te passen om later belastingvrij de opbrengst ervan te krijgen. Ja, dat kan en ja, dat gebeurt en ook ja, dat kan voordelig zijn.
      4. Men behoort niet tot de categorie die een "voorstel voor vereenvoudigde aangifte" ontvangt omdat men alle fiches reeds lang heeft ontvangen, maar omdat men gepensioneerde is en aan een aantal voorwaarden voldoet om tot die categorie te behoren, o.a. slechts bepaalde inkomsten krijgen of niet krijgen. Wanneer men bijvoorbeeld jaarlijks inkomsten uit een buitenlandse levensverzekering geniet en ze weten dat (omdat je die in het verleden in de aangifte invulde), krijgt men geen "vereenvoudigde aangifte".
      5. Ondanks de informatica is het nog altijd een immens werk om de miljoenen belastingbrieven en "voorstellen voor vereenvoudigde aangifte" te drukken en te verzenden. En ook om die bijhorende gegevens (ook de adressen, denk maar aan overledenen en de erfgenamen, koppels die apart zijn gaan wonen, of juist samen, kinderen die het huis uit zijn gegaan, ...) op te laden.
      6. Pas vorige week is het model van de belastingaangifte, dus ook van het "voorstel voor vereenvoudigde aangifte" goedgekeurd. En met het model, ook de codes die moeten geprogrammeerd en (automatisch) ingevuld.


      Tenslotte nog dit: de belastingadministratie stuurt geen vereenvoudigde PB-aangifte meer naar belastingplichtigen die via Tax-on-web of via Myminfin aanduiden dat ze niet langer een vereenvoudigde PB-aangifte willen ontvangen (art. 178/1, § 2, KB/WIB 1992).

      Comment


      • Re: Tax-on-web

        Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
        Tenslotte nog dit: de belastingadministratie stuurt geen vereenvoudigde PB-aangifte meer naar belastingplichtigen die via Tax-on-web of via Myminfin aanduiden dat ze niet langer een vereenvoudigde PB-aangifte willen ontvangen (art. 178/1, § 2, KB/WIB 1992).
        Dat ga ik dan eens moeten nakijken voor volgend jaar.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • Re: Tax-on-web

          Iemand al ingelogd hier met een Mac.
          Zoals ieder jaar lukt dat niet van de eerste keer... (mijn vrouw heeft een eerste poging gedaan)

          Mag ik dan ook weten welke browser je gebruikt hebt, welke eid lezer, en of je speciale software hebt geïnstalleerd?

          Comment


          • Re: Tax-on-web

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Iemand al ingelogd hier met een Mac.
            Zoals ieder jaar lukt dat niet van de eerste keer... (mijn vrouw heeft een eerste poging gedaan)

            Mag ik dan ook weten welke browser je gebruikt hebt, welke eid lezer, en of je speciale software hebt geïnstalleerd?
            Ik werk met de Token op Mac, nooit geen problemen.
            EiD-reader heb ik opgegeven, is elk jaar miserie en een hoop gedoe met updates.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • Re: Tax-on-web

              Ik heb zelfs een nieuwe Eid-lezer gekocht, en ik kan niet inloggen (Windows 8.1 en Explorer 11).
              Software van de reader ingeladen (zowel met bijhorende CD, als daarna met de software van TOW).
              ID-kaart wordt gelezen en correct weergegeven.
              Dan proberen in te loggen via CSAM.
              Certificaat bevestigd (na ingeven pincode).
              Dan moet je een link aanklikken om naar Tax On Web te gaan.
              Ik krijg een "deze pagina kan niet worden weergegeven" error en de vraag of de link juist is. Weet ik veel, ze geven die link zélf op !
              https://certif.camfas.belgium.be 't Kan zijn dat ik er nu een paar letters verkeerd van heb geschreven, want ik heb geen copy/paste gedaan.

              Comment


              • Re: Tax-on-web

                Dit jaar geen probleem met e-ID (ik sta er van te kijken), maar ze zijn nog bezig met de "Voorstellen van vereenvoudigde aangifte" in te laden, waarschijnlijk één voor één ?
                Ik MOET ook nog eerst een papieren voorstel ontvangen.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • Re: Tax-on-web

                  Kleine update: nu al keuze gemaakt om volgend jaar geen vereenvoudigde aangifte meer te ontvangen.

                  De verzendperiode van die voorstellen en het "opladen" is al opgeschoven tot tussen 9 mei en eind mei...
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • Re: Tax-on-web

                    Ik hoop dat ik tegen het einde van het jaar mijn renteloze lening van de staat terugkrijg.

                    Comment


                    • Re: Tax-on-web

                      En ondertussen wachten we ook nog altijd op onze terugbetaling. Dit terwijl we dus een heel eenvoudige aangifte hebben: geen kinderen, geen eigendom, gewone werknemers, etc.
                      Dat ze maar rap komen met dat vereenvoudigd gedoe. Zolang het dan ook een snellere uitbetaling meebrengt...

                      Comment


                      • Re: Tax-on-web

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
                        En ondertussen wachten we ook nog altijd op onze terugbetaling. Dit terwijl we dus een heel eenvoudige aangifte hebben: geen kinderen, geen eigendom, gewone werknemers, etc.
                        Dat ze maar rap komen met dat vereenvoudigd gedoe. Zolang het dan ook een snellere uitbetaling meebrengt...
                        Wij hebben ook al een paar jaar een vereenvoudigde aangifte , maar daarom krijg je je geld niet sneller.

                        Comment


                        • Re: Tax-on-web

                          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          Kleine update: nu al keuze gemaakt om volgend jaar geen vereenvoudigde aangifte meer te ontvangen.

                          De verzendperiode van die voorstellen en het "opladen" is al opgeschoven tot tussen 9 mei en eind mei...
                          Je ziet dat je dat kan kiezen hé.

                          En in de mail dat ik van hun kreeg om te melden dat TOW geopend werd stond dat de veereenvoudigde aangiftes zouden verstuurd worden tussen 9 en 20 mei.
                          Ik zie er niet echt een problerm in dat dit tot eind mei kan, er is toch geen nadeel aan?
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Re: Tax-on-web

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Ik zie er niet echt een probleem in dat dit tot eind mei kan, er is toch geen nadeel aan?
                            Het is ook helemaal geen "probleem", het is gewoon een beetje Belgische Kafka vind ik: je wenst TOW te gebruiken voor je aangifte, je krijgt ergens in maart je fiches op papier, je wil je "vereenvoudigde aangifte" in TOW nakijken en eventueel aanpassen vanaf 26 april (zoals mensen met een zéér ingewikkelde zelf in te vullen aangifte wel kunnen), maar dat lukt niet. Je MOET eerst nog die aangifte op papier krijgen, ergens tussen 9 en eind mei (een week terug was dat tussen 2 en eind mei). Pas dan zal die "opgeladen" worden in TOW.
                            Dus we wachten gewoon af en vanaf volgend jaar een gewone aangifte die ik als ik wil op de eerste dag kan invullen.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • Re: Tax-on-web

                              Ik heb nog niet eens mijn afrekening van vorig jaar gekregen, en dat wordt een rekening van ca 8000€ bij te betalen.

                              Wie wacht er nog op zijn afrekening?

                              Comment


                              • Re: Tax-on-web

                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                                Ik heb nog niet eens mijn afrekening van vorig jaar gekregen, en dat wordt een rekening van ca 8000€ bij te betalen.

                                Wie wacht er nog op zijn afrekening?
                                Heb de mijn al teruggekregen , voor te betalen kunnen ze niet lang genoeg wachtenwant dan heb jij een renteloze lening.Wel het geld achter de hand houden hé.

                                Comment

                                Working...
                                X