Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tankklep VW-Audi-Seat- Skoda-...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tankklep VW-Audi-Seat- Skoda-...

    Sinds enige tijd is er iets raar aan de hand (alhoewel) als ik ga tanken.
    Even erbij zeggen dat ik met een keyless Seat rijd, met de sleutel kan ik in noodgeval de deur openen, maar er is geen contactslot, enkel een startknop.

    Als de auto afgesloten is, is de tankklep mee vergrendeld, altijd zo geweest, ook met mijn vorige auto Skoda. Auto geopend, tankklep in principe niet meer vergrendeld.
    De laatste 2 jaar ben ik niet dikwijls gaan tanken. Tja, Covid, 100% thuiswerk (2 jaar!) en sinds kort op pensioen.
    Maar dat gaat al jaren zo: ik rijd naar de pomp, zet de motor af, stap uit, open de tankklep (erop drukken) en begin te tanken.
    Nu al 2 keer dat de tankklep niet meer opengaat op die manier. Na wat vloeken en lichte paniek de afstandsbediening erbij en auto van slot halen (die is wel niet gesloten) en oh wonder, de tankklep kan dan normaal open.

    Ik heb geen idee hoe dat zo ineens kan. Zou er een software-update zijn uitgevoerd in de garage? Als ik erover nadenk, ik ben de laatste keer in de garage geweest bij de bandenwissel winter-zomer, maar over een update is niets gezegd. Maar qua veiligheid is dat -denk ik- een stapje vooruit want een dief die de code kan onderscheppen kan niet meer tanken, vermoed ik.

    Iemand ervaring hiermee? Nog iemand meegemaakt?

  • #2
    Re: Tankklep VW-Audi-Seat- Skoda-...

    Toevallig is uw centrale vergrendeling niet zo dat als je uitstapt als chauffeur enkel die deur los is?
    Ik heb een ander merk en daar is dat ook zo, enkel als alle deuren los zijn dan gaat de tankklep open.
    Dus ofwel volledig openen met de afstandsbediening ofwel binnen op knopke drukken om alles te ontgrendelen.
    Als ge een start/stop hebt en de motor is zo gestopt en niet volledig door op stop te drukken, dan mogelijks ook.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Tankklep VW-Audi-Seat- Skoda-...

      Het is simpel : bij mijn MB gaat de klep manueel open, bij mijn Audi ook. Bij mijn Patrol moet ik eerst binnen aan een klepje trekken dat via een kabel de tankklep ontgrendelt, hapert nooit.
      Doe rustig verder met de vooruitgang van de achteruitgang, mij niet gelaten.

      Comment


      • #4
        Re: Tankklep VW-Audi-Seat- Skoda-...

        Bij mijn VW zit er recent ook een storing in het centraal vergrendelen.
        Ik moet het controleren want hij sluit niet altijd goed af overal.

        Zoals opapol zegt. Dat modern is allemaal goed en wel voor zolang het werkt.
        Ik ben er ook geen voorstander van maar een wagen vinden zonder die snufjes bestaat bijna niet meer denk ik?

        Nu, ja, los van dit debat.
        Best even navragen in de garage. Met wat geluk is het geen grote reparatie.

        Comment


        • #5
          Re: Tankklep VW-Audi-Seat- Skoda-...

          Al eens nagekeken of er niet teveel troep op de bewegende delen hangt?

          Comment


          • #6
            Tankklep VW-Audi-Seat- Skoda-...

            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
            Het is simpel : bij mijn MB gaat de klep manueel open, bij mijn Audi ook. Bij mijn Patrol moet ik eerst binnen aan een klepje trekken dat via een kabel de tankklep ontgrendelt, hapert nooit.
            Doe rustig verder met de vooruitgang van de achteruitgang, mij niet gelaten.
            Er is niks mis mee dat men moderniseert, alles heeft voor- en nadelen maar wat is slecht?
            Een oude wagen waar de tankklep niet op slot gaat en waar men nog redelijk eenvoudig brandstof kan stelen of een tankklep dat mee op slot gaat en dit deels mee helpt bemoeilijken.
            Een losse dop met of zonder sleutel … er lagen er vroeger genoeg op straat.
            Uw systeem met kabel hapert nooit … omdat u het geluk heeft dat dit nog nooit stuk ging, vroeger genoeg geweten dat mensen hun tankklep niet open kregen omdat de kabel te los zat of in de winter vastgevroren.
            Gebeurt misschien niet alle dagen, maar alles kan haperen.
            Koop een nieuwe van de door u aangekaarte merken en u heeft 9/10 ook een elektrisch bediende tankklep.
            Last edited by VerSeg; 14 juni 2022, 20:08.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Tankklep VW-Audi-Seat- Skoda-...

              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Best even navragen in de garage. Met wat geluk is het geen grote reparatie.
              Als men twijfelt of iets correct werkt of men is er zeker van dat het defect is, dan is dat meestal nog de beste oplossing. [emoji6]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Tankklep VW-Audi-Seat- Skoda-...

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Uw systeem met kabel hapert nooit … omdat u het geluk heeft dat dit nog nooit stuk ging, vroeger genoeg geweten dat mensen hun tankklep niet open kregen omdat de kabel te los zat of in de winter vastgevroren.
                +1

                Het vroeger-was-alles-beter syndroom. Men vergeet allicht de vele kleine en grote miserie en ergernissen die men destijds gehad heeft. Zou voor geen geld willen ruilen met de Opel Rekord diesel die ik begin jaren '80 reed, ook al had die geen automatische tankdop.
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • #9
                  Re: Tankklep VW-Audi-Seat- Skoda-...

                  Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                  Het is simpel : bij mijn MB gaat de klep manueel open, bij mijn Audi ook. Bij mijn Patrol moet ik eerst binnen aan een klepje trekken dat via een kabel de tankklep ontgrendelt, hapert nooit.
                  Doe rustig verder met de vooruitgang van de achteruitgang, mij niet gelaten.
                  Ieder zijn mening, ik apprecieer je inbreng, ook al is die naast de kwestie.
                  Mijn tankklep opent namelijk ook manueel, hoor. Ik moet erop duwen en dan zou ze moeten open gaan
                  Er zit alleen een slot op (via de centrale vergrendeling). En die moet ik nu extra ontgrendelen.
                  Last edited by nabi; 15 juni 2022, 09:48.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tankklep VW-Audi-Seat- Skoda-...

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Toevallig is uw centrale vergrendeling niet zo dat als je uitstapt als chauffeur enkel die deur los is?
                    Ik heb een ander merk en daar is dat ook zo, enkel als alle deuren los zijn dan gaat de tankklep open.
                    Dus ofwel volledig openen met de afstandsbediening ofwel binnen op knopke drukken om alles te ontgrendelen.
                    Als ge een start/stop hebt en de motor is zo gestopt en niet volledig door op stop te drukken, dan mogelijks ook.
                    Dat van die bestuurdersdeur ga ik sffs toch eens proberen. Alhoewel dat in de voorbije 4 en half jaar geen gevolgen had voor de tankklep.
                    En ik heb idd een start/stop, maar als het contact niet wordt uitgeschakeld klinkt er een alarm.

                    Edit
                    Getest en geen verschil. Als een (voor)deur opent zijn alle deuren van het slot.
                    Last edited by nabi; 15 juni 2022, 12:01.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tankklep VW-Audi-Seat- Skoda-...

                      Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                      Dat van die bestuurdersdeur ga ik sffs toch eens proberen. Alhoewel dat in de voorbije 4 en half jaar geen gevolgen had voor de tankklep.
                      En ik heb idd een start/stop, maar als het contact niet wordt uitgeschakeld klinkt er een alarm.

                      Edit
                      Getest en geen verschil. Als een (voor)deur opent zijn alle deuren van het slot.
                      Heb je binnen een knop om alles te vergrendelen/ontgrendelen?
                      Indien ja, probeer nog eens daarop te klikken voordat je de tankklep probeert.
                      Auto heeft toevallig geen software-update gekregen waardoor iets anders werkt dan voorheen?
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tankklep VW-Audi-Seat- Skoda-...

                        Als ik me niet vergis is dat een optie in de boordcomputer: bij ontgrendelen enkel het bestuurdersportier openen, ofwel alle deuren (en tankklep). Waarschijnlijk software update in de garage gehad. Je kan altijd je garage eens bellen, dan ben je zeker waar het aan light.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tankklep VW-Audi-Seat- Skoda-...

                          Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                          Als ik me niet vergis is dat een optie in de boordcomputer: bij ontgrendelen enkel het bestuurdersportier openen, ofwel alle deuren (en tankklep). Waarschijnlijk software update in de garage gehad. Je kan altijd je garage eens bellen, dan ben je zeker waar het aan light.


                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Heb je binnen een knop om alles te vergrendelen/ontgrendelen?
                          Indien ja, probeer nog eens daarop te klikken voordat je de tankklep probeert.
                          Auto heeft toevallig geen software-update gekregen waardoor iets anders werkt dan voorheen?
                          Yep, die knop is er, geen verschil.

                          Ik ga eens navragen in de garage, alhoewel het onderhoud ergens in januari is geweest en de tankklep pas die kuren vertoont sinds enkele weken.
                          Mogelijk hebben ze toch een update gedaan met de bandenwissel in april?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tankklep VW-Audi-Seat- Skoda-...

                            https://youtu.be/qBHhxKZrlogh



                            Het gaat hier wel over de tankdop van een Tiguan...misschien bijna zelfde systeem als bij Seat.....binnenbekleding bij Tiguan hoeft er niet helemaal af, beetje werk...
                            Volgens mijn herinnering zijn die motortjes ook bij autodoc of welke andere automaterialen handel te bestellen op type auto.
                            Niet persevbij Vw of Seat vanwege vaak duurder.
                            Succes
                            Last edited by Mullie; 16 juni 2022, 10:53.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tankklep VW-Audi-Seat- Skoda-...

                              Een Tiguan is het neefje van mijn Ateca. Het lijkt dus een defect te zijn.
                              Dat lijkt me ineens bevestigd want de garage vraagt me zonet om eens langs te komen

                              Comment

                              Working...
                              X