Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

taaladvies ivm betrekkelijk voornaamwoord

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • taaladvies ivm betrekkelijk voornaamwoord

    15 jaar geleden zei mijn leraar Nederlands al dat het typisch was voor het Nederlands Nederlands om dat en wat verkeerdelijk door elkaar te gebruiken. Ik lees hier op het forum heel regelmatig 'het product wat daar gemaakt...", "het draadje wat..." Juist is dat niet en dat voelt ook heel vreemd aan als je dat niet gewoon bent.

    Het gebruik van "wat" als betrekkelijk voornaamwoord is helemaal niet verkeerd, maar wordt in Algemeen Nederlands gereserveerd voor een aantal specifieke gevallen. Als het antecedent (het woord/de woorden waarop het betrekkelijk voornaamwoord betrekking heeft) aan een van onderstaande voorwaarden voldoet wordt het gebruik van "wat" zelfs aangeraden.


    1 het antecedent is een als zelfstandig naamwoord gebruikt bijvoeglijk naamwoord is.
    Het liefst wat ik doe is na mijn werk op café gaan
    2 het antecedent is een hele zin is
    Ik kwam pas 5u na het beëindigen van mijn werk zat thuis van café, wat mijn echtgenote niet leuk vond.
    3 het antecedent is een onbepaald voornaamwoord (alles, iets, niets)
    Alles wat ik doe loopt mis
    4 het antecedent is zelf een voornaamwoord
    Dat wat ik na mijn werk drink, is tijdens mijn werk door het arbeidsreglement verboden op straffe van ontslag

    Als nu de mods het verbod op het verkeerdelijk gebruik van de betrekkelijke voornaamwoorden in het forumreglement opnemen zou mijn dag geslaagd zijn.
    The Knight That Says Ni...kon

  • #2
    Re: taaladvies ivm betrekkelijk voornaamwoord

    Het gebruik van 'hun' in bv 'Hun werken heel hard' vind ik veel erger.

    En wie kent er nog het verschil tussen wier en wiens ?
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #3
      Re: taaladvies ivm betrekkelijk voornaamwoord

      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
      ......

      Als nu de mods het verbod op het verkeerdelijk gebruik van de betrekkelijke voornaamwoorden in het forumreglement opnemen zou mijn dag geslaagd zijn.
      en wie gaat dat controleren.....jij.
      doe dan meteen dan en als!
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: taaladvies ivm betrekkelijk voornaamwoord

        Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
        Het gebruik van 'hun' in bv 'Hun werken heel hard' vind ik veel erger.

        En wie kent er nog het verschil tussen wier en wiens ?

        wier en wiens heeft te maken met mannelijk en vrouwelijk en enkelvoud en meervoud.

        Het ergst van al vind ik het gebruik van naar... toe. Zoals in "naar de slachtoffers toe is het blablabla heel erg blablabla". Die draak van een constructie is zo verspreid dat men stilaan zou kunnen denken dat het juist is. Terwijl Van Dale nog altijd spreekt over naar...toe als de richting waarin iemand zich verplaatst, het antwoord op "waar ga je naartoe?".
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: taaladvies ivm betrekkelijk voornaamwoord

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          en wie gaat dat controleren.....jij.
          doe dan meteen dan en als!
          grt,bouk.
          er zijn er hier genoeg die regelmatig naar de forumreglement refereren. Nietwaar, Bouk
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: taaladvies ivm betrekkelijk voornaamwoord

            Waar ik mij al eens aan durf te ergeren is het verkeerd uitspreken van het woord "verkoop" (en ook wel "verkopen"): ik vrees dat Vlaamse radio en tv mensen te vaak naar hun Nederlands collega's hebben geluisterd want ze leggen steeds vaker verkeerdelijk de nadruk op het eerste deel van het woord, nl "ver-koop", alsof er ook zoiets als dichtkoop bestaat ...
            People don't quit playing games when they grow old; they grow old when they quit playing games.
            http://www.flickr.com/photos/canon_elvis/

            Comment


            • #7
              Re: taaladvies ivm betrekkelijk voornaamwoord

              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              er zijn er hier genoeg die regelmatig naar de forumreglement refereren. Nietwaar, Bouk
              en terrecht hoor, maar alleen als een verwijzing naar de regels daarvan.
              waar staat er in de regelmenten van BD iets over het/de/een juiste woord gebruik, of zinsopbouw?
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: taaladvies ivm betrekkelijk voornaamwoord

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                en terrecht hoor, maar alleen als een verwijzing naar de regels daarvan.
                waar staat er in de regelmenten van BD iets over het/de/een juiste woord gebruik, of zinsopbouw?
                grt,bouk.
                volgens mij nergens, maar ik denk dat jij ze beter kent dan ik. Dat van dat reglement was ook maar bij wijze van grap en aangezien Crabbé ter sprake kwam moest het een flauwe zijn.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: taaladvies ivm betrekkelijk voornaamwoord

                  Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  ....... Dat van dat reglement was ook maar bij wijze van grap en aangezien Crabbé ter sprake kwam moest het een flauwe zijn.
                  effe niet mee hoor......?
                  waar komt Crabbé ter sprake in deze discussie?
                  en wie is dat?
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: taaladvies ivm betrekkelijk voornaamwoord

                    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                    15 jaar geleden zei mijn leraar Nederlands al dat het typisch was voor het Nederlands Nederlands om dat en wat verkeerdelijk door elkaar te gebruiken. Ik lees hier op het forum heel regelmatig 'het product wat daar gemaakt...", "het draadje wat..." Juist is dat niet en dat voelt ook heel vreemd aan als je dat niet gewoon bent.

                    Het gebruik van "wat" als betrekkelijk voornaamwoord is helemaal niet verkeerd, maar wordt in Algemeen Nederlands gereserveerd voor een aantal specifieke gevallen. Als het antecedent (het woord/de woorden waarop het betrekkelijk voornaamwoord betrekking heeft) aan een van onderstaande voorwaarden voldoet wordt het gebruik van "wat" zelfs aangeraden.


                    1 het antecedent is een als zelfstandig naamwoord gebruikt bijvoeglijk naamwoord is.
                    Het liefst wat ik doe is na mijn werk op café gaan
                    2 het antecedent is een hele zin is
                    Ik kwam pas 5u na het beëindigen van mijn werk zat thuis van café, wat mijn echtgenote niet leuk vond.
                    3 het antecedent is een onbepaald voornaamwoord (alles, iets, niets)
                    Alles wat ik doe loopt mis
                    4 het antecedent is zelf een voornaamwoord
                    Dat wat ik na mijn werk drink, is tijdens mijn werk door het arbeidsreglement verboden op straffe van ontslag

                    Als nu de mods het verbod op het verkeerdelijk gebruik van de betrekkelijke voornaamwoorden in het forumreglement opnemen zou mijn dag geslaagd zijn.
                    En dat dat verschrikkelijke verkeerdelijke gebruik van het werkwoord noemen.Het festival "noemt zus" , of hij "noemt" puntje puntje puntje.

                    Maar... hoe moet men afdwingen dat dat verbod nageleefd worden? Misschien via lijfstraf


                    Walter
                    D850

                    Comment


                    • #11
                      Re: taaladvies ivm betrekkelijk voornaamwoord

                      Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                      , of hij "noemt" puntje puntje puntje.



                      Walter
                      is er iemand die puntje puntje zegt als hij puntje bedoelt?
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #12
                        Re: taaladvies ivm betrekkelijk voornaamwoord

                        een taal is een levend iets dat dus aan verandering onderhevig is. Wat dus gisteren voor van Dae fout was kan vandaag voor de modale vlaming correct zijn
                        Albums
                        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                        Comment


                        • #13
                          Re: taaladvies ivm betrekkelijk voornaamwoord

                          Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                          ........ Wat dus gisteren voor van Dae fout was kan vandaag voor de modale vlaming correct zijn
                          Hi...hi...
                          dat is wel een heel goeie.
                          begrijp nu ook, waarom de formatie zo lang duurt.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: taaladvies ivm betrekkelijk voornaamwoord

                            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            is er iemand die puntje puntje zegt als hij puntje bedoelt?
                            Meestal is dat "blablabla"
                            Mvg.
                            Robert
                            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                            Comment


                            • #15
                              Re: taaladvies ivm betrekkelijk voornaamwoord

                              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              Hi...hi...
                              dat is wel een heel goeie.
                              begrijp nu ook, waarom de formatie zo lang duurt.
                              grt,bouk.
                              oh we willen gewoon dit vermijden
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X