Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Suggestie voor eerste muziek in huis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Suggestie voor eerste muziek in huis

    Ik probeer een passende combinatie te vinden voor een jong familielid.

    Men wenst muziek in de leef/woonkamer. Er is luidspreker kabel aangelegd door de electrieker tijdens de bouw (2014): nl op 4 plaatsen in de woonkamer, dit op +- 2,30m hoogte (dus dat worden geen “LS boxen”).
    Er is wifi en Proximus kabel en er zijn iPhones.

    Ik dacht misschien een setje DALI Fazon https://www.stassen.nl/luidsprekers/...dali-fazon-sat, eventueel aangevuld met een bijpassende subwoofer.

    Kan ik hier wat suggesties krijgen voor muziekbron?
    Ik denk een receiver? bvb zoiets: Denon DRA-800H
    (“stereoreceiver met 2 x 100 watt, DAB-radio, muziekstreaming, HEOS-multiroom, voice-control, draaitafelingang en schitterend hifi-geluid”)

  • #2
    Re: Suggestie voor eerste muziek in huis

    Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
    Ik probeer een passende combinatie te vinden voor een jong familielid.

    Men wenst muziek in de leef/woonkamer. Er is luidspreker kabel aangelegd door de electrieker tijdens de bouw (2014): nl op 4 plaatsen in de woonkamer, dit op +- 2,30m hoogte (dus dat worden geen “LS boxen”).
    Er is wifi en Proximus kabel en er zijn iPhones.

    Ik dacht misschien een setje DALI Fazon https://www.stassen.nl/luidsprekers/...dali-fazon-sat, eventueel aangevuld met een bijpassende subwoofer.

    Kan ik hier wat suggesties krijgen voor muziekbron?
    Ik denk een receiver? bvb zoiets: Denon DRA-800H
    (“stereoreceiver met 2 x 100 watt, DAB-radio, muziekstreaming, HEOS-multiroom, voice-control, draaitafelingang en schitterend hifi-geluid”)
    Wat moeten anderen hier nog aan toevoegen?

    Comment


    • #3
      Re: Suggestie voor eerste muziek in huis

      Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
      Wat moeten anderen hier nog aan toevoegen?
      Zo vraag ik me bvb af of die receiver geen overkill is ten opzichte van die kleine luidsprekers.
      Er is ook geen cd-speler op die Denon waarbij de vraag rijst in hoeverre cd nog een toekomst heeft. (Voorlopig is er nog een beperkte verzameling cd's - vooral klassieke muziek - die afspeelbaar waren op hun oude, intussen haperende, mini keten).

      Comment


      • #4
        Re: Suggestie voor eerste muziek in huis

        De eerste vraag is, net zoals bij vragen over fototoestellen, welk is het budget? Je kan hier gemakkelijk van 500 tot 50.000 euro en meer gaan

        Comment


        • #5
          Re: Suggestie voor eerste muziek in huis

          Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
          Zo vraag ik me bvb af of die receiver geen overkill is ten opzichte van die kleine luidsprekers.
          Er is ook geen cd-speler op die Denon waarbij de vraag rijst in hoeverre cd nog een toekomst heeft. (Voorlopig is er nog een beperkte verzameling cd's - vooral klassieke muziek - die afspeelbaar waren op hun oude, intussen haperende, mini keten).
          CD en zelfs de zwarte schijven klinken ondanks de tikken in de groeven beter en warmer dan al die sterk gecomprimeerde bestanden als de Mpegs. Velen verkiezen bij radio de in de toekomst verdwijnende FM-band boven DAB. Ik ben wel content met DAB daar ik bij FM vaak slechte ontvangst heb. Door de bandbreedte te versmallen worden voor de meeste mensen de onhoorbare hoge en of lage tonen afgevlakt, dat is nodig om de bestanden zo klein mogelijk te maken. Deze tonen zijn dan wel onhoorbaar maar toch merk je de vervlakking. Bij de meeste popmuziek is dat te verwaarlozen maar een klassiek muziek liefhebber met een goed gehoor gaat het missen. Of Cd’s een toekomst hebben hangt volledig van de commercie af en helaas het aanbod wordt steeds minder evenals de winkels. De cd-vakken bij de Media Markt krimpen steeds verder in. Maar dat laatste geld voor mij als filmliefhebber ook voor de Dvd’s

          Comment


          • #6
            Re: Suggestie voor eerste muziek in huis

            Als je muziek in "HD" wenst te horen omdat CD niet goed genoeg is, ga dan voor WAV of FLAC formaat. Natuurlijk moet je voldoende ontvangst hebben om DAB in fatsoenlijke kwaliteit te horen.
            Mij maakt het zoveel niet meer uit. Niet alleen tinnitus maar ook een flink gat in het frequentiebereik waardoor ik sommige zaken zoals de beeper van de vaatwasser en microgolf niet meer hoor. Ook bepaalde ringtones en hele stukken van muziekinstrumenten zijn niet meer of nauwelijks te horen. Erg lage tonen hoor ik dan weer bovengemiddeld goed.
            Wel jammer dat de Denon geen surround heeft, toch een meerwaarde voor bepaalde films.
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • #7
              Re: Suggestie voor eerste muziek in huis

              Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
              Wel jammer dat de Denon geen surround heeft, toch een meerwaarde voor bepaalde films.
              Maar moet die daarvoor dienen? [emoji848]
              Originele vraag is voor muziek en vervanging van een mini keten.
              Als men echt voor surroundgeluid wil gaan, dan ook nog aan een subwoofer denken.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Suggestie voor eerste muziek in huis

                Zoals al gevraagd:
                1. Wat is het budget?
                2. Wordt de set gebruikt voor toegewijd luisteren of eerder als achtergrond sfeermaker? Uit de 2.4m hoogte kan ik alleen maar het laatste opmaken.
                3. Stond de (kapotte) miniketen bij een TV en wordt die ook voor film gebruikt?

                Tenzij je een zeer hoogwaardige set hebt waarbij vinyl een centrale plaats bekleedt en je echt naar die audiofiele kippenvel moment verlangt, zou ik resoluut voor een mooie streaming speaker gaan en CD vergeten. De hoogste bitrate MP3 is voor achtergrondmuziek meer dan voldoende en de muziek kan makkelijk op een centrale plaats in het thuisnetwerk opgeslagen worden. Je kan ook audio abonnementen nemen waarbij Spotify de meest voor de hand liggende is. Bij Apple is verliesloos gecomprimeerd audio zelf verkrijgbaar zonder meerprijs.

                Als film/series aan de orde zijn, is surround uiteraard het toverwoord. Gisteren hebben we hier nog een paar afleveringen van The Witcher op Netflix "bingewatched" met subwoofer(s) + surround speakers. Dan staat je haar gegarandeerd recht op je armen tijdens de intensere passages
                Last edited by frank207be; 7 januari 2022, 07:33.

                Comment


                • #9
                  Re: Suggestie voor eerste muziek in huis

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Maar moet die daarvoor dienen? [emoji848]
                  Originele vraag is voor muziek en vervanging van een mini keten.
                  Als men echt voor surroundgeluid wil gaan, dan ook nog aan een subwoofer denken.
                  Het is voor een jong familielid. Als -10 jarige zal surround en (actie-) films je zo misschien nog niet interesseren maar als puber kan dat wel eens verkeren en dan zou het jammer zijn als die optie niet op het toestel beschikbaar is.
                  Die subwoofer kan je ook voor reguliere stereo gebruiken, maar voor surroundgeluid is het wel een must, net zoals de satelliet speakers.
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • #10
                    Re: Suggestie voor eerste muziek in huis

                    Dank voor de bruikbare opmerkingen en vragen, waarop ik hieronder probeer te antwoorden.

                    Wat budget betreft:
                    dat is een beetje rekbaar in tijden van nul rente maar ook en vooral naargelang de verwachtingen/wensen/ambitie.
                    Ik zou het zo benaderen: ik zie 3 categorieën met daarbij horende prijsvorken:
                    – categorie “als er maar muziek uit komt” (geluidskwaliteit van ondergeschikt belang )
                    – categorie “hifi” : “grote natuurgetrouwheid aan het origineel en lage toegevoegde ruis en vervorming
                    – high end : de duurste en technisch meest geavanceerde stereo-apparatuur

                    Geen high end alvast.

                    Waarvoor moet die dienen?
                    Beiden hebben druk professioneel leven, weinig tijd, kleutertje in huis. Mini ketentje (dat toch al lang “stil” stond) defect. Aankoop gericht op huidig weinig en toekomstig wat meer luisteren en kwaliteit, dus doelgroep “hifi” maar geen wens voor “bioscoopervaring in de woonkamer” dus geen noodzaak voor surround.
                    Een CD speler lijkt wel wenselijk. Voorlopig geen plaats voor platenspeler. Of dat ooit wenselijk wordt moet ik checken maar is zeker nu nog niet aan de orde.

                    @ frank207be: wat bedoel je met een mooie streaming speaker?
                    Bedoel je dan draadloze zoals bvb dit gamma: https://www.hifiklubben.nl/luidsprek...r%20-%20stereo
                    (dan missen ze wel hun CD, wat vermoed ik leuker “handling” is voor de kleuter nu en de komende jaren).

                    Mijn vrees is dat die DALI Fazon Sat (en de voorbekabeling in de muren door de elektrieker destijds) een limiterende factor zal zijn. (alhoewel ikzelf ook geen superkabels in mijn hifi installatie heb).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Suggestie voor eerste muziek in huis

                      “Superkabels” zijn pure nonsens en geldklopperij. Dus wat er in de muur zit zal zeker voldoen, tenzij het kabeltjes zijn van minder dan normale dikte.
                      Die Dali Fazon Sat zijn satelietspeakers, zelfs met een subwoofer zou ik ze niet willen als hifi-boxen. Dali heeft beter dan dat. Ga eerder voor een stel kleine Kef, B&W, Yamaha, Cabasse of toch Dali.
                      Rotel, Yamaha, Marantz hebben allemaal prima versterkers in modale prijsklasse.
                      Daar een passende CD-speler bij, en iets dat Spotify of Apple Music kan streamen, en je bent gesteld.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Suggestie voor eerste muziek in huis

                        Andere vraag is hoe groot de ruimte is. Zo'n kleine speaker mag dan leuk zijn, maar gaat die de ruimte kunnen vullen?

                        Ik ben hier net aan het experimenteren met luidsprekers in mijn living (30m², een appartement). En zoiets als een PMC DB1 die krijgt dat niet vol. Nochtans geen slechte kastjes. Naast de pc is dat fantastisch maar een living krijgen die niet vol.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Suggestie voor eerste muziek in huis

                          Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                          “Superkabels” zijn pure nonsens en geldklopperij. Dus wat er in de muur zit zal zeker voldoen, tenzij het kabeltjes zijn van minder dan normale dikte.
                          Dure kabels zijn niet altijd beter, maar de dikte van de kabel kan inderdaad afhankelijk van het vermogen wel een grote impact hebben.
                          Zonder te weten wat er in de muur steekt en de uiteindelijke keuze van installatie moeilijk zomaar te zeggen. [emoji6]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Suggestie voor eerste muziek in huis

                            Als het de elektrieker is die het gelegd heeft dan zou ik zeggen 0.75-1.5mm². Met wat geluk is soepele draad. Voor huis-tuin-keuken gebruik is dat ok.

                            Dat vermogen dat is iets waar meestal veel over ge*****d wordt maar in realiteit is dat echt niet veel wat je nodig hebt. Tenzij je met van die rare "high-end" dingen bezig bent of fuiven geeft in je living.

                            Comment


                            • #15
                              Suggestie voor eerste muziek in huis

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                              Als het de elektrieker is die het gelegd heeft dan zou ik zeggen 0.75-1.5mm². Met wat geluk is soepele draad. Voor huis-tuin-keuken gebruik is dat ok.

                              Dat vermogen dat is iets waar meestal veel over ge*****d wordt maar in realiteit is dat echt niet veel wat je nodig hebt. Tenzij je met van die rare "high-end" dingen bezig bent of fuiven geeft in je living.
                              Rare high-end of fuiven? [emoji848]
                              Men moet niet zo ver gaan om toch wat deftige muziek te hebben en een verschil te merken.
                              Uiteraard zullen kleine speakers (formaat) niet echt zo’n verschil geven met dikkere draad, maar als je wat betere speakers hebt met een redelijke woofer (lage tonen) … dan is het al heel wat anders.
                              Voor het gebruik dat TS aankaart is 1,5 zeker goed, maar hopelijk toch wel de juiste kabelsoort gebruikt en zoals je zelf aankaart soepele draden. [emoji57]
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X