Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 47

Standaard Suggestie voor eerste muziek in huis

Ik probeer een passende combinatie te vinden voor een jong familielid.

Men wenst muziek in de leef/woonkamer. Er is luidspreker kabel aangelegd door de electrieker tijdens de bouw (2014): nl op 4 plaatsen in de woonkamer, dit op +- 2,30m hoogte (dus dat worden geen “LS boxen”).
    Er is wifi en Proximus kabel en er zijn iPhones.

Ik dacht misschien een setje DALI Fazon https://www.stassen.nl/luidsprekers/...dali-fazon-sat, eventueel aangevuld met een bijpassende subwoofer.

Kan ik hier wat suggesties krijgen voor muziekbron?
    Ik denk een receiver? bvb zoiets: Denon DRA-800H
    (“stereoreceiver met 2 x 100 watt, DAB-radio, muziekstreaming, HEOS-multiroom, voice-control, draaitafelingang en schitterend hifi-geluid”)

Standaard Re: Suggestie voor eerste muziek in huis

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
    Ik probeer een passende combinatie te vinden voor een jong familielid.

Men wenst muziek in de leef/woonkamer. Er is luidspreker kabel aangelegd door de electrieker tijdens de bouw (2014): nl op 4 plaatsen in de woonkamer, dit op +- 2,30m hoogte (dus dat worden geen “LS boxen”).
    Er is wifi en Proximus kabel en er zijn iPhones.

Ik dacht misschien een setje DALI Fazon https://www.stassen.nl/luidsprekers/...dali-fazon-sat, eventueel aangevuld met een bijpassende subwoofer.

Kan ik hier wat suggesties krijgen voor muziekbron?
    Ik denk een receiver? bvb zoiets: Denon DRA-800H
    (“stereoreceiver met 2 x 100 watt, DAB-radio, muziekstreaming, HEOS-multiroom, voice-control, draaitafelingang en schitterend hifi-geluid”)
    Wat moeten anderen hier nog aan toevoegen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
    Wat moeten anderen hier nog aan toevoegen?
    Zo vraag ik me bvb af of die receiver geen overkill is ten opzichte van die kleine luidsprekers.
    Er is ook geen cd-speler op die Denon waarbij de vraag rijst in hoeverre cd nog een toekomst heeft. (Voorlopig is er nog een beperkte verzameling cd's - vooral klassieke muziek - die afspeelbaar waren op hun oude, intussen haperende, mini keten).

De eerste vraag is, net zoals bij vragen over fototoestellen, welk is het budget? Je kan hier gemakkelijk van 500 tot 50.000 euro en meer gaan

Zo vraag ik me bvb af of die receiver geen overkill is ten opzichte van die kleine luidsprekers.
    Er is ook geen cd-speler op die Denon waarbij de vraag rijst in hoeverre cd nog een toekomst heeft. (Voorlopig is er nog een beperkte verzameling cd's - vooral klassieke muziek - die afspeelbaar waren op hun oude, intussen haperende, mini keten).
    CD en zelfs de zwarte schijven klinken ondanks de tikken in de groeven beter en warmer dan al die sterk gecomprimeerde bestanden als de Mpegs. Velen verkiezen bij radio de in de toekomst verdwijnende FM-band boven DAB. Ik ben wel content met DAB daar ik bij FM vaak slechte ontvangst heb. Door de bandbreedte te versmallen worden voor de meeste mensen de onhoorbare hoge en of lage tonen afgevlakt, dat is nodig om de bestanden zo klein mogelijk te maken. Deze tonen zijn dan wel onhoorbaar maar toch merk je de vervlakking. Bij de meeste popmuziek is dat te verwaarlozen maar een klassiek muziek liefhebber met een goed gehoor gaat het missen. Of Cd’s een toekomst hebben hangt volledig van de commercie af en helaas het aanbod wordt steeds minder evenals de winkels. De cd-vakken bij de Media Markt krimpen steeds verder in. Maar dat laatste geld voor mij als filmliefhebber ook voor de Dvd’s

Als je muziek in "HD" wenst te horen omdat CD niet goed genoeg is, ga dan voor WAV of FLAC formaat. Natuurlijk moet je voldoende ontvangst hebben om DAB in fatsoenlijke kwaliteit te horen.
    Mij maakt het zoveel niet meer uit. Niet alleen tinnitus maar ook een flink gat in het frequentiebereik waardoor ik sommige zaken zoals de beeper van de vaatwasser en microgolf niet meer hoor. Ook bepaalde ringtones en hele stukken van muziekinstrumenten zijn niet meer of nauwelijks te horen. Erg lage tonen hoor ik dan weer bovengemiddeld goed.
    Wel jammer dat de Denon geen surround heeft, toch een meerwaarde voor bepaalde films.
    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
    Wel jammer dat de Denon geen surround heeft, toch een meerwaarde voor bepaalde films.
    Maar moet die daarvoor dienen?
    Originele vraag is voor muziek en vervanging van een mini keten.
    Als men echt voor surroundgeluid wil gaan, dan ook nog aan een subwoofer denken.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Zoals al gevraagd:
    1. Wat is het budget?
    2. Wordt de set gebruikt voor toegewijd luisteren of eerder als achtergrond sfeermaker? Uit de 2.4m hoogte kan ik alleen maar het laatste opmaken.
    3. Stond de (kapotte) miniketen bij een TV en wordt die ook voor film gebruikt?

Tenzij je een zeer hoogwaardige set hebt waarbij vinyl een centrale plaats bekleedt en je echt naar die audiofiele kippenvel moment verlangt, zou ik resoluut voor een mooie streaming speaker gaan en CD vergeten. De hoogste bitrate MP3 is voor achtergrondmuziek meer dan voldoende en de muziek kan makkelijk op een centrale plaats in het thuisnetwerk opgeslagen worden. Je kan ook audio abonnementen nemen waarbij Spotify de meest voor de hand liggende is. Bij Apple is verliesloos gecomprimeerd audio zelf verkrijgbaar zonder meerprijs.

Als film/series aan de orde zijn, is surround uiteraard het toverwoord. Gisteren hebben we hier nog een paar afleveringen van The Witcher op Netflix "bingewatched" met subwoofer(s) + surround speakers. Dan staat je haar gegarandeerd recht op je armen tijdens de intensere passages
    Laatst gewijzigd door frank207be; 7 januari 2022 om 08:33

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Maar moet die daarvoor dienen?
    Originele vraag is voor muziek en vervanging van een mini keten.
    Als men echt voor surroundgeluid wil gaan, dan ook nog aan een subwoofer denken.
    Het is voor een jong familielid. Als -10 jarige zal surround en (actie-) films je zo misschien nog niet interesseren maar als puber kan dat wel eens verkeren en dan zou het jammer zijn als die optie niet op het toestel beschikbaar is.
    Die subwoofer kan je ook voor reguliere stereo gebruiken, maar voor surroundgeluid is het wel een must, net zoals de satelliet speakers.
    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Dank voor de bruikbare opmerkingen en vragen, waarop ik hieronder probeer te antwoorden.

Wat budget betreft:
    dat is een beetje rekbaar in tijden van nul rente maar ook en vooral naargelang de verwachtingen/wensen/ambitie.
    Ik zou het zo benaderen: ik zie 3 categorieën met daarbij horende prijsvorken:

– categorie “als er maar muziek uit komt” (geluidskwaliteit van ondergeschikt belang )
    – categorie “hifi” : “grote natuurgetrouwheid aan het origineel en lage toegevoegde ruis en vervorming
    – high end : de duurste en technisch meest geavanceerde stereo-apparatuur

Geen high end alvast.

Waarvoor moet die dienen?
    Beiden hebben druk professioneel leven, weinig tijd, kleutertje in huis. Mini ketentje (dat toch al lang “stil” stond) defect. Aankoop gericht op huidig weinig en toekomstig wat meer luisteren en kwaliteit, dus doelgroep “hifi” maar geen wens voor “bioscoopervaring in de woonkamer” dus geen noodzaak voor surround.
    Een CD speler lijkt wel wenselijk. Voorlopig geen plaats voor platenspeler. Of dat ooit wenselijk wordt moet ik checken maar is zeker nu nog niet aan de orde.

@ frank207be: wat bedoel je met een mooie streaming speaker?
    Bedoel je dan draadloze zoals bvb dit gamma: https://www.hifiklubben.nl/luidsprek...r%20-%20stereo
    (dan missen ze wel hun CD, wat vermoed ik leuker “handling” is voor de kleuter nu en de komende jaren).

Mijn vrees is dat die DALI Fazon Sat (en de voorbekabeling in de muren door de elektrieker destijds) een limiterende factor zal zijn. (alhoewel ikzelf ook geen superkabels in mijn hifi installatie heb).

“Superkabels” zijn pure nonsens en geldklopperij. Dus wat er in de muur zit zal zeker voldoen, tenzij het kabeltjes zijn van minder dan normale dikte.
    Die Dali Fazon Sat zijn satelietspeakers, zelfs met een subwoofer zou ik ze niet willen als hifi-boxen. Dali heeft beter dan dat. Ga eerder voor een stel kleine Kef, B&W, Yamaha, Cabasse of toch Dali.
    Rotel, Yamaha, Marantz hebben allemaal prima versterkers in modale prijsklasse.
    Daar een passende CD-speler bij, en iets dat Spotify of Apple Music kan streamen, en je bent gesteld.

Andere vraag is hoe groot de ruimte is. Zo'n kleine speaker mag dan leuk zijn, maar gaat die de ruimte kunnen vullen?

Ik ben hier net aan het experimenteren met luidsprekers in mijn living (30m², een appartement). En zoiets als een PMC DB1 die krijgt dat niet vol. Nochtans geen slechte kastjes. Naast de pc is dat fantastisch maar een living krijgen die niet vol.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
    “Superkabels” zijn pure nonsens en geldklopperij. Dus wat er in de muur zit zal zeker voldoen, tenzij het kabeltjes zijn van minder dan normale dikte.
    Dure kabels zijn niet altijd beter, maar de dikte van de kabel kan inderdaad afhankelijk van het vermogen wel een grote impact hebben.
    Zonder te weten wat er in de muur steekt en de uiteindelijke keuze van installatie moeilijk zomaar te zeggen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Als het de elektrieker is die het gelegd heeft dan zou ik zeggen 0.75-1.5mm². Met wat geluk is soepele draad. Voor huis-tuin-keuken gebruik is dat ok.

Dat vermogen dat is iets waar meestal veel over ge*****d wordt maar in realiteit is dat echt niet veel wat je nodig hebt. Tenzij je met van die rare "high-end" dingen bezig bent of fuiven geeft in je living.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Als het de elektrieker is die het gelegd heeft dan zou ik zeggen 0.75-1.5mm². Met wat geluk is soepele draad. Voor huis-tuin-keuken gebruik is dat ok.

Dat vermogen dat is iets waar meestal veel over ge*****d wordt maar in realiteit is dat echt niet veel wat je nodig hebt. Tenzij je met van die rare "high-end" dingen bezig bent of fuiven geeft in je living.
    Rare high-end of fuiven?
    Men moet niet zo ver gaan om toch wat deftige muziek te hebben en een verschil te merken.
    Uiteraard zullen kleine speakers (formaat) niet echt zo’n verschil geven met dikkere draad, maar als je wat betere speakers hebt met een redelijke woofer (lage tonen) … dan is het al heel wat anders.
    Voor het gebruik dat TS aankaart is 1,5 zeker goed, maar hopelijk toch wel de juiste kabelsoort gebruikt en zoals je zelf aankaart soepele draden.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Rare high-end of fuiven?
    Men moet niet zo ver gaan om toch wat deftige muziek te hebben en een verschil te merken.
    Als je met single-ended triodes bezig bent die hoogstens een paar watt kunnen leveren of van die luidsprekers die een hele slechte gevoeligheid hebben dan is dat misschien een optie. Maar dan ben in het gebied van de esoterische dingen van de PB&FBPS. Iemand die daar mee bezig is, die heeft waarschijnlijk kabels die een half jaarloon kosten en op teflon steunen van de grond/wand gehouden worden en in een patroon dat rekening houdt met de aardstralen lopen. Die gaan de vraag hier niet stellen.

Het verschil door kabels ga je niet merken met normale hifi. Tenzij je natuurlijk wire-wrap draad gaat gebruiken (en dan nog). Doe de test eens en zet 2-3 Ohm in serie met je luidsprekers. De kans dat je dat merkt is zo goed als onbestaande. (ja, als je het zelf doet ga je dat merken omdat je het weet. Dit is het terrein van ABX testen) Je zou je verschieten hoe weinig vermogen je nodig hebt om een living met muziek te vullen als je luidsprekers aangepast zijn aan het volume van de ruimte.

Als je met single-ended triodes bezig bent die hoogstens een paar watt kunnen leveren of van die luidsprekers die een hele slechte gevoeligheid hebben dan is dat misschien een optie. Maar dan ben in het gebied van de esoterische dingen van de PB&FBPS. Iemand die daar mee bezig is, die heeft waarschijnlijk kabels die een half jaarloon kosten en op teflon steunen van de grond/wand gehouden worden en in een patroon dat rekening houdt met de aardstralen lopen. Die gaan de vraag hier niet stellen.

Het verschil door kabels ga je niet merken met normale hifi. Tenzij je natuurlijk wire-wrap draad gaat gebruiken (en dan nog). Doe de test eens en zet 2-3 Ohm in serie met je luidsprekers. De kans dat je dat merkt is zo goed als onbestaande. (ja, als je het zelf doet ga je dat merken omdat je het weet. Dit is het terrein van ABX testen) Je zou je verschieten hoe weinig vermogen je nodig hebt om een living met muziek te vullen als je luidsprekers aangepast zijn aan het volume van de ruimte.
    Dure kabels zijn zeker niet altijd specifiek beter voor de gemiddelde gebruiker, dat had ik al aangekaart.
    Maar een juiste minimale dikte van correcte kabels gebruiken, daar gaat men wel degelijk een verschil kunnen horen.
    Uiteraard niet in het hoge of midden frequentiegebied en evenmin op laag volume en ook niet met een mini keten.

Maar als men een deftige (ik zeg niet extreem dure high-end) installatie heeft en het ook eens even wat luider wil zetten en wil genieten van diepe bassen, dan is er wel degelijk een verschil merkbaar vanaf een bepaald volume.

Het goedkoopste kabelke van 0,75 uit de doe-het-zelf zou ik voor een wat betere installatie toch nooit gebruiken al zal dat ook werken, er zijn genoeg betaalbare deftige kabels te vinden die heel goed zijn en dus zeker geen stukken van mensen hoeven te kosten.

Wat is een paar Watt hé … hetgeen men te horen krijgt zal inderdaad fors afhangen van de gevoeligheid van de luidsprekers en de eerlijke weergave van de fabrikant wat specificaties betreft.
    Groot verschil tussen piekvermogen, RMS, bij welke maximale vervorming, …
    En de eerlijkheid van de verkoper speelt ook … er zijn er die kabels van 2€ de lopende meter durven verkopen aan 36€ (of meer) de lopende meter.

De Denon die hier ter sprake kwam heeft een vermogen van 145W per kanaal bij 6 Ohm en 1% THD (100W en 0,08% THD bij 8 Ohm), de voorgestelde Dali luidsprekers zijn 6 Ohm.
    Echter hebben deze luidsprekers maar een gevoeligheid van 86 dB en een frequentiebereik vanaf 86 Hz, van veel bass gaan we daarmee niet spreken.
    (Specificaties bekeken via geposte links, niet gaan opzoeken bij de fabrikanten.)

Iedereen heeft uiteraard verschillende verlangens en de ene is al sneller tevreden dan de andere en men moet uiteraard zien waarvoor het moet dienen.
    Echte audiofielen zullen daar uiteraard nog anders over denken, die geven vele duizenden uit aan wat zij belangrijk vinden en waar elke 1% verbetering 100% prijsverhoging kan betekenen.
    Wie zijn wij om mensen hun hobby of droom te bekritiseren, als ze daar zelf maar gelukkig mee zijn en het zelf betalen.
    Bij de voorgestelde installatie zal een verschil in kabels inderdaad weinig uitmaken.
    Laatst gewijzigd door VerSeg; 9 januari 2022 om 12:14
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

...
    Die Dali Fazon Sat zijn satelietspeakers, zelfs met een subwoofer zou ik ze niet willen als hifi-boxen. Dali heeft beter dan dat. Ga eerder voor een stel kleine Kef, B&W, Yamaha, Cabasse of toch Dali. Rotel, Yamaha, Marantz hebben allemaal prima versterkers in modale prijsklasse.
    Daar een passende CD-speler bij, en iets dat Spotify of Apple Music kan streamen, en je bent gesteld.
    Zie verder waar ik voorlopig op uitkwam.

Andere vraag is hoe groot de ruimte is. Zo'n kleine speaker mag dan leuk zijn, maar gaat die de ruimte kunnen vullen?
    Ik ben hier net aan het experimenteren met luidsprekers in mijn living (30m², een appartement). En zoiets als een PMC DB1 die krijgt dat niet vol. Nochtans geen slechte kastjes. Naast de pc is dat fantastisch maar een living krijgen die niet vol.
    - De leefruimte (open keuken/living) is zo’n 58 m2 (ong. kleine 8 x8), maar - belangrijker denk ik - afstand zetels tot luidsprekers +- 4m !?.
    – “De ruimte vullen” is allicht een nogal subjectief begrip. Wat versta je daaronder?
    - Uw PCM is wel al een prijzig beestje (1.550€ per stuk). Zie verder voor waar ik voorlopig op uitkwam. (+commentaar welkom)

Dure kabels zijn zeker niet altijd specifiek beter voor de gemiddelde gebruiker, dat had ik al aangekaart.
    Maar een juiste minimale dikte van correcte kabels gebruiken, daar gaat men wel degelijk een verschil kunnen horen.
    Uiteraard niet in het hoge of midden frequentiegebied en evenmin op laag volume en ook niet met een mini keten.

Maar als men een deftige (ik zeg niet extreem dure high-end) installatie heeft en het ook eens even wat luider wil zetten en wil genieten van diepe bassen, dan is er wel degelijk een verschil merkbaar vanaf een bepaald volume.

Het goedkoopste kabelke van 0,75 uit de doe-het-zelf zou ik voor een wat betere installatie toch nooit gebruiken al zal dat ook werken, er zijn genoeg betaalbare deftige kabels te vinden die heel goed zijn en dus zeker geen stukken van mensen hoeven te kosten.

Wat is een paar Watt hé … hetgeen men te horen krijgt zal inderdaad fors afhangen van de gevoeligheid van de luidsprekers en de eerlijke weergave van de fabrikant wat specificaties betreft.
    Groot verschil tussen piekvermogen, RMS, bij welke maximale vervorming, …
    En de eerlijkheid van de verkoper speelt ook … er zijn er die kabels van 2€ de lopende meter durven verkopen aan 36€ (of meer) de lopende meter.

De Denon die hier ter sprake kwam heeft een vermogen van 145W per kanaal bij 6 Ohm en 1% THD (100W en 0,08% THD bij 8 Ohm), de voorgestelde Dali luidsprekers zijn 6 Ohm.
    Echter hebben deze luidsprekers maar een gevoeligheid van 86 dB en een frequentiebereik vanaf 86 Hz, van veel bass gaan we daarmee niet spreken.
    (Specificaties bekeken via geposte links, niet gaan opzoeken bij de fabrikanten.)

Iedereen heeft uiteraard verschillende verlangens en de ene is al sneller tevreden dan de andere en men moet uiteraard zien waarvoor het moet dienen.
    Echte audiofielen zullen daar uiteraard nog anders over denken, die geven vele duizenden uit aan wat zij belangrijk vinden en waar elke 1% verbetering 100% prijsverhoging kan betekenen.
    Wie zijn wij om mensen hun hobby of droom te bekritiseren, als ze daar zelf maar gelukkig mee zijn en het zelf betalen.
    Bij de voorgestelde installatie zal een verschil in kabels inderdaad weinig uitmaken.
    - Waarom precies “soepele draden”, tenzij in functie van het gemakkelijk trekken door bestaande elektro installatiebuizen..?
    Ik heb bvb Atmos Air 195 een tijd geleden aangekocht ter vervanging van mijn bestaande maar durfde er totnutoe nog niet aan beginnen die door te trekken bij gebrek aan specifieke trekdraad.

- "Niet veel bass met die wall mounted Dali Fazon is inderdaad te verwachten. Ergens las ik die best aan te vullen met een subwoofer: deze Dali Fazon sub1

Verdere commentaren welkom.
    Intussen kwam ik daarnaast hier op uit : websiste whathifi : System suggestions deze combinatie
    Music streamer: Audiolab 6000N Play (£449, $600)
    CD player: Marantz CD6006 (£349)
    Amplifier: Marantz PM6006 (£349)
    Speakers: Dali Oberon 1 (£349, $599)
    Total: £1496

Geen wall speaker dus en bovendien, als het dan toch geen wallspeaker wordt, kan er misschien uitgekeken worden naar een upgrade voor die Oberon 1.

Is Whathifi trouwens een degelijke en betrouwbare site? Het lijkt mij wel.

- Waarom precies “soepele draden”, tenzij in functie van het gemakkelijk trekken door bestaande elektro installatiebuizen..?
    Misschien niet zo duidelijk, maar ik bedoel draad dat niet uit 1 geleider bestaat zoals de gekende stijve elektriciteitskabels.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

- De leefruimte (open keuken/living) is zo’n 58 m2 (ong. kleine 8 x8), maar - belangrijker denk ik - afstand zetels tot luidsprekers +- 4m !?.
    – “De ruimte vullen” is allicht een nogal subjectief begrip. Wat versta je daaronder?
    - Uw PCM is wel al een prijzig beestje (1.550€ per stuk). Zie verder voor waar ik voorlopig op uitkwam. (+commentaar welkom)
    4 meter begint inderdaad al op te lopen. Met ruimte vullen bedoel ik dat het volume en de klank overal in de ruimte ongeveer gelijk is. Dus niet dat je vlakbij een goeie uitgebalanceerde klank hebt en dan aan het andere einde het een heel stuk minder is.

Die PMC's heb ik jaren geleden wel een stuk minder betaald (goeie 500 euro bijna 20 jaar geleden). En er zijn ook veel verschillende modellen van. De eenvoudigste staan vind ik nu voor €1200/paar. Het model dat ik heb maken ze niet meer maar de naam is wel gebleven. De DB is de kleinste van de reeks en die naam blijft zelfs als de speaker verandert. Als ik die in mijn living zet die ongeveer half zo klein is als jouw ruimte, dan is dat wel te doen vlakbij de speakers, maar eenmaal een meter of 2-3 er af valt de bas weg. Tenzij je het volume zo hoog zet dat het dichtbij niet meer prettig is.

Soepele draden zijn te verkiezen omdat de aansluitingen achteraan de luidsprekers en de versterkers gemaakt zijn voor dat type draden.

Volgens de website van Dali is die Oberon 1 bruikbaar voor "wall mounting". Je zal dan nog een set ophangmateriaal moeten aanschaffen maar dat gaat de kost niet zijn.

“Soepele draden” zijn kabels die uit meerdere dunne draden gevlochten zijn. De reden om deze te verkiezen heeft niets te maken met de aansluitingen op de boxen, maar alles met het minimaliseren van het “skin effect”.

Btw, als je Dali’s zou nemen, zou ik gaan voor de iets grotere Oberon 3. Ietsje pietsje beter in de bassen.

“Soepele draden” zijn kabels die uit meerdere dunne draden gevlochten zijn. De reden om deze te verkiezen heeft niets te maken met de aansluitingen op de boxen, maar alles met het minimaliseren van het “skin effect”.
    Neen. Met soepele draden verminder je enkel het skin effect als elke van de dunne draden geïsoleerd is tov de andere. Dan spreken we over "Litze" draad, voor wie ooit in oude radio's gezeten heeft, dat was die draad waarmee de ferriet antenne gewikkeld was. Gewoon soepele elektriciteitsdraad daar is elke van de dunne draden niet geïsoleerd dus dat helpt niets tegen skin effect.

Litze-draad: link

Lees deze, die klopt wel: https://en.wikipedia.org/wiki/Litz_wire

Litz wire is a particular type of multistrand wire or cable used in electronics to carry alternating current (AC) at radio frequencies. The wire is designed to reduce the skin effect and proximity effect losses in conductors used at frequencies up to about 1 MHz.[1] It consists of many thin wire strands, individually insulated and twisted or woven together, following one of several carefully prescribed patterns[2][better source needed] often involving several levels (groups of twisted wires are twisted together, etc.).
    Als je trouwens de link in de nederlandse versie naar de fabrikant volgt dan staat daar ook duidelijk:
    Hochfrequenzlitze, auch HF-Litze, ist eine Litze, welche aus einer größeren Anzahl feiner, meist durch Lack voneinander isolierter Drähte besteht, die so verflochten sind , dass im Mittel jeder Einzeldraht möglichst jede Stelle im Gesamtquerschnitt der Litze gleich oft einnimmt.

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Suggestie voor shoot.be
    Door theokus in forum Shoot - Discussie
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 9 juni 2009, 05:34
  2. Koopjeshoek: suggestie voor aanpassing
    Door sailor in forum Algemeen
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 29 mei 2004, 22:34

Regels voor berichten