Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Straatfotografie in Molenbeek? Verboden volgens "blauw op de straat"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Straatfotografie in Molenbeek? Verboden volgens "blauw op de straat"

    Bron: http://www.standaard.be/artikel/deta...21004_00323069

    Opletten dus waar je tegenwoordig je camera op richt!

    BRUSSEL - De Brusselse fotojournalist Bruno Stevens wist gisteren niet of hij moest lachen of boos zijn toen de Molenbeekse politiediensten hem vroegen zijn fototoestel op te bergen.







    Zowat de eenvoudigste manier om de spanning in een stadswijk te meten, is je fototoestel bovenhalen, zo lijkt het wel. De Brusselse fotojournalist Bruno Stevens weet er alles van.
    Op zijn Facebookpagina uitte Stevens gisteren zijn ongenoegen over het optreden van de Molenbeekse politiediensten: op een klein evenement voor de gemeenteraadsverkiezingen haalde hij zijn fototoestel boven. Hij werd tot tweemaal toe aangesproken door politiecommissarissen. Ze wezen hem erop dat fotograferen niet toegelaten was omdat het als provocerend ervaren kon worden.
    ‘Ik heb de commissarissen mijn perskaart getoond en hen meteen ook de wet uitgelegd: dat het toegestaan is om beelden te maken in de publieke ruimte, zolang je niemands privacy schendt. Dat was niet het geval dus ik heb mijn werk verdergezet. ’
    Molenbeek versus Gaza
    In Luik vond afgelopen vrijdag nog een incident plaats toen een beroepsfotografe door de politiediensten verplicht werd haar foto’s te wissen die ze genomen had van het Luikse justitiepaleis.
    ‘Als zelfs de politiediensten de wetgeving niet kennen, wordt het lastig werken’, vindt Bruno Stevens. ‘Maar het wijst natuurlijk in de eerste plaats op de gespannen sfeer in een aantal stadswijken. ’
    Stevens is ook fotograaf in het Midden-Oosten. ‘Molenbeek is uiteraard een andere schaal dan pakweg Gaza, maar je voelt een gelijkaardige spanning als fotograaf: zodra mensen weten dat je het beste met hen voor hebt, beschermen ze je. Maar zodra ze je ervan verdenken foto’s te maken die tegen hen gebruikt kunnen worden, treden ze agressief op. In Molenbeek speelt de politie in dat opzicht een belangrijke rol: niet overgevoelig reageren is de boodschap .’



  • #2
    Re: Straatfotografie in Molenbeek? Verboden volgens "blauw op de straat"

    De mens van tegenwoordig kan niets meer verdragen....
    Bigger aint always better........ Unless you're me!

    Comment


    • #3
      Re: Straatfotografie in Molenbeek? Verboden volgens "blauw op de straat"

      Hey juppekes

      Ik heb ook eens meegemaakt hier in de haven van Oostende dat een paar agenten vroegen om mijn foto's te wissen.

      Ik heb toen gezegd dat ik dat niet wou omdat het maar foto's zijn van wat bootjes.

      Toen heb ik er ook bijgezegd dat het thuis maar 5 min duurt om gewiste foto's terug te vinden.

      Daarna mocht ik wel onmiddellijk ophoepelen en nooit meer terugkeren
      Bootjes

      Comment


      • #4
        Re: Straatfotografie in Molenbeek? Verboden volgens "blauw op de straat"

        Ik was in Frankrijk en maakte een paar foto's van een mooi gebouw (mooier dan mijn foto's...). Komt er een stel zware geüniformeerde en gewapende kerels, je mag dit niet fotograferen. Ik vraag waarom, antwoord "secret d'état"... Dus vraag ik waar er een verbodsbord staat, of zelfs maar een bord met de vermelding staatsdomein, privé, geen toegang etc. Dat was er niet. Die jongens (Légionaires) waren kordaat, niet agressief, maar ze hadden hun orders. Dus ik delete de foto's onder hun waakzaam oog, waarop ze mij bedanken en zich excuseren (légionaires zijn beter opgevoed dan vele gewone burgers) en wandel verder. Daar heb ik een ander kaartje in de camera gestopt. De beelden heb ik dezelfde avond nog gerecupereerd.

        BTW: Mriya, nooit zeggen dat je ze kunt terugvinden, veel mensen weten dat niet. Je kaartje zou in een aantal gevallen in beslag genomen kunnen worden.
        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

        Comment

        Working...
        X