Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sterkere lader voor iPad Pro 12.9 - schadelijk ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Sterkere lader voor iPad Pro 12.9 - schadelijk ?

    Waarom zou 95% te veel zijn?
    Die batterijen worden nooit overladen want wat de gebruiker ziet als zijnde 100% is wat de fabrikant (Apple) ingesteld heeft als waarde waarop het laden moet stoppen en is niet de 100% maximum capaciteit van de batterij zelf.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #17
      Re: Sterkere lader voor iPad Pro 12.9 - schadelijk ?

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Waarom zou 95% te veel zijn?
      Die batterijen worden nooit overladen want wat de gebruiker ziet als zijnde 100% is wat de fabrikant (Apple) ingesteld heeft als waarde waarop het laden moet stoppen en is niet de 100% maximum capaciteit van de batterij zelf.
      Ah, omdat ik dacht aan het antwoord van Bart ?

      Zou kunnen zijn wat je zegt. Het valt me wel op dat de laatste procenten zéér traag gaan.
      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

      Comment


      • #18
        Re: Sterkere lader voor iPad Pro 12.9 - schadelijk ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
        Ah, omdat ik dacht aan het antwoord van Bart ?

        Zou kunnen zijn wat je zegt. Het valt me wel op dat de laatste procenten zéér traag gaan.
        Dat antwoord is dan ook niet van toepassing omdat het voorzien is om sneller te kunnen laden volgens de gegevens van de fabrikant, omdat er een beveiliging zit in het toestel om niet te kunnen overladen en omdat u originele onderdelen gebruikt van dezelfde fabrikant welke te vertrouwen vallen.
        Zijn uitleg is volgens mij (tenzij ik me vergis) eerder van toepassing als men dergelijke batterijen afzonderlijk (uit een toestel) aan een niet zo betrouwbare of compatibele lader zou hangen.
        De laatste procenten gaan inderdaad trager omdat eens een bepaald percentage het snelladen beperkt wordt en er terug traag wordt geladen, idem bij o.a. Samsung (of andere deftige merken).
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #19
          Re: Sterkere lader voor iPad Pro 12.9 - schadelijk ?

          Testje is bijgewerkt: precies 3 uur om tot aan 100 % te geraken.

          ( maar wifi en BT stonden AAN )
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #20
            Re: Sterkere lader voor iPad Pro 12.9 - schadelijk ?

            Als je de accu telkens tot 100% laadt, dan kan dat helemaal geen kwaad, maar als je altijd net onder de uiterste grenswaarde blijft, dan zou de accu veel langer moeten kunnen meegaan (in principe zelfs langer dan wat de fabrikant opgeeft).
            Dat de accu zo traag laadt op het einde is om ze niet te snel te laten verouderen, de temperatuur en de spanning zijn daarbij erg belangrijk, zeker tegen het einde van de laadcyclus.

            Als je met een lading van 80-90% voldoende lang kan werken, dan is er geen reden om drie uur te wachten, het kan voor een lithium-ion accu geen kwaad om ze gedeeltelijk bij te laden.
            Alleen als er meerdere cellen in serie staan moeten ze af en toe tot 100% worden geladen om de cellen de kans te geven om te balanceren zodat alle cellen weer dezelfde spanning krijgen.
            Maar dat is hier niet het geval, want dan moet de laadspanning hoger zijn dan 5V omdat elke lithium-ion cel tot maximum 4,2V wordt geladen (bij de meeste laptops zie je dat de lader een veel hogere spanning geeft om een aantal 18650 cellen in serie te kunnen laden).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #21
              Re: Sterkere lader voor iPad Pro 12.9 - schadelijk ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Als je de accu telkens tot 100% laadt, dan kan dat helemaal geen kwaad, maar als je altijd net onder de uiterste grenswaarde blijft, dan zou de accu veel langer moeten kunnen meegaan (in principe zelfs langer dan wat de fabrikant opgeeft).
              Dat de accu zo traag laadt op het einde is om ze niet te snel te laten verouderen, de temperatuur en de spanning zijn daarbij erg belangrijk, zeker tegen het einde van de laadcyclus.

              Als je met een lading van 80-90% voldoende lang kan werken, dan is er geen reden om drie uur te wachten, het kan voor een lithium-ion accu geen kwaad om ze gedeeltelijk bij te laden.
              Alleen als er meerdere cellen in serie staan moeten ze af en toe tot 100% worden geladen om de cellen de kans te geven om te balanceren zodat alle cellen weer dezelfde spanning krijgen.
              Maar dat is hier niet het geval, want dan moet de laadspanning hoger zijn dan 5V omdat elke lithium-ion cel tot maximum 4,2V wordt geladen (bij de meeste laptops zie je dat de lader een veel hogere spanning geeft om een aantal 18650 cellen in serie te kunnen laden).
              Dus als ik 2u15' laad moet dit voldoende zijn - dan kan ik wel weer een tijdje voort
              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
              Si non, on devient bonbon
              Et les gens nous mangent !"

              Comment


              • #22
                Sterkere lader voor iPad Pro 12.9 - schadelijk ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Als je de accu telkens tot 100% laadt, dan kan dat helemaal geen kwaad, maar als je altijd net onder de uiterste grenswaarde blijft, dan zou de accu veel langer moeten kunnen meegaan (in principe zelfs langer dan wat de fabrikant opgeeft).
                Dat de accu zo traag laadt op het einde is om ze niet te snel te laten verouderen, de temperatuur en de spanning zijn daarbij erg belangrijk, zeker tegen het einde van de laadcyclus.
                Als je met een lading van 80-90% voldoende lang kan werken, dan is er geen reden om drie uur te wachten, het kan voor een lithium-ion accu geen kwaad om ze gedeeltelijk bij te laden.
                Die marge zit al ingebouwd, zowel bij Apple, Samsung als elk deftig merk.
                Bij 100% op de display is de batterij (afhankelijk van type toestel) maar tot 89 à 90% van de capaciteit geladen, geen reden om dit zelf ook nog eens te doen.

                De uitleg dat je geeft is voor het laden van losse batterijen in losse laders, niet zozeer voor batterijen in deze toestellen.
                Sorry maar u verschaft mogelijks deels verkeerde informatie op deze manier of geeft ten minste de indruk dat men best vroeger stopt met laden.
                Last edited by VerSeg; 30 oktober 2017, 17:00.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #23
                  Re: Sterkere lader voor iPad Pro 12.9 - schadelijk ?

                  Afgezien van wie nu gelijk heeft, is een dikke 2 uur laden de meest werkbare optie.
                  7 uur laadtijd is niet echt "werkbaar"- als de ipad per ongeluk ' ochtends volledig ontladen is, duurt het een ganse werkdag voor je weer gerust verder kan zonder range anxiety

                  En trouwens...de batterij zal de ipad wellicht overleven.

                  Verleden jaar mijn ipad1 verkocht en die batterij was nog als nieuw. Wat niet van het iOs kon gezegd worden - want ik kon die niet meer upgraden.
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #24
                    Sterkere lader voor iPad Pro 12.9 - schadelijk ?

                    Eerlijk gezegd, ik hang mijn toestellen aan de lader bij het slapengaan en dat tot ik die terug gebruik ... het laden stopt toch wanneer vol en herbegint pas als er x procent terug af is.
                    Goed of niet, een volle batterij om te beginnen is mooi meegenomen en praktisch.
                    En mocht ooit een batterij eens stuk gaan, awel dan koop ik een nieuwe. [emoji1]

                    En kost dat wat meer aan elektriciteit ... pfff, is zoals een auto dat dient om te rijden en te genieten en niet om te besparen tot de laatste cent op verbruik.
                    Ieder doet wat hij wil en ieder zijn visie ... maar die kleine futiliteiten daar hou ik me niet echt mee bezig.

                    Maar zoals Marc denk ik nu ook wel ... 7 uur om te laden is niet echt plezant.
                    En dat heeft niets te maken met gelijk hebben of niet, gewoon wat realistisch zijn.
                    En anders de powerbank ... da’s heel handig.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Sterkere lader voor iPad Pro 12.9 - schadelijk ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Die marge zit al ingebouwd, zowel bij Apple, Samsung als elk deftig merk.
                      Bij 100% op de display is de batterij (afhankelijk van type toestel) maar tot 89 à 90% van de capaciteit geladen, geen reden om dit zelf ook nog eens te doen.

                      De uitleg dat je geeft is voor het laden van losse batterijen in losse laders, niet zozeer voor batterijen in deze toestellen.
                      Sorry maar u verschaft mogelijks deels verkeerde informatie op deze manier of geeft ten minste de indruk dat men best vroeger stopt met laden.
                      Als je er tijd voor hebt, bekijk dan deze uitleg, die professor werkt samen met Tesla voor de ontwikkeling van lithium-ion cellen: https://www.youtube.com/watch?v=pxP0Cu00sZs&t=3176s
                      Ergens legt hij zelf uit dat lithium-ion cellen vele malen langer meegaan als je ze nooit tot 100% (= 4,2v) laadt.
                      Maar ze zijn ook bezig om de cellen te verbeteren zodat ze bij die hoogste spanning geen (of veel minder) problemen ondervinden, waardoor de levensduur flink omhoog kan.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #26
                        Sterkere lader voor iPad Pro 12.9 - schadelijk ?

                        Nogmaals Bart, die uitleg klop ... maar daar is al rekening mee gehouden door bij 80 à 90 % de toestellen 100% te laten aangeven.
                        Als men dan zelf op 80% zou stoppen, dan is dat 80% van 80%.
                        Dat betekent dat men dan op64% al stopt.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #27
                          Re: Sterkere lader voor iPad Pro 12.9 - schadelijk ?

                          Ik heb al bij een paar verschillende apparaten de laadspanning van lithium-ion en lithium-polymeer cellen gecontroleerd, en tot nu toe waren die allemaal tot 4,2V geladen, ik heb er nog geen gezien die al eerder stoppen met laden.
                          Dat was zo bij mijn Asus tablet, en de Canon accu's worden in de originele lader ook tot 4,2V per cel geladen.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #28
                            Sterkere lader voor iPad Pro 12.9 - schadelijk ?

                            Eigenlijk maakt het weinig uit wat er over geschreven wordt en wat men effectief zou kunnen meten.
                            Eerlijk gezegd is het nog nooit in mij opgekomen om de laadspanning na te meten van een smartphone of tablet ... in een gesloten toestel is dat anders toch wat lastig ook.
                            Ook niet iedereen heeft de nodige geijkte apparatuur in huis om dat correct te meten.

                            Vraag blijft of je al effectief een verschil vastgesteld hebt in gebruiksduur van een dergelijke smartphone(iPhone, Note 8, ...) tussen eentje dat je enkel tot 80 of 90% laat laden (volgens display) en eentje dat je gewoon laat laden tot die vol is.

                            Ik zou niet weten hoeveel ik zou kunnen winnen, het is zeker al 8 jaar geleden dat ik overdag nog eens een volledig platte batterij gehad heb met mijn GSM/smartphone ... toch gebruik ik die redelijk intensief.
                            En zoals eerder gemeld ... ‘s avonds aan de lader tot ‘s morgens.
                            Een tablet heeft natuurlijk een grotere display en als men die heel helder gaat instellen, dan gaat het veel sneller.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #29
                              Re: Sterkere lader voor iPad Pro 12.9 - schadelijk ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Eigenlijk maakt het weinig uit wat er over geschreven wordt en wat men effectief zou kunnen meten.
                              Eerlijk gezegd is het nog nooit in mij opgekomen om de laadspanning na te meten van een smartphone of tablet ... in een gesloten toestel is dat anders toch wat lastig ook.
                              Ook niet iedereen heeft de nodige geijkte apparatuur in huis om dat correct te meten.

                              Vraag blijft of je al effectief een verschil vastgesteld hebt in gebruiksduur van een dergelijke smartphone(iPhone, Note 8, ...) tussen eentje dat je enkel tot 80 of 90% laat laden (volgens display) en eentje dat je gewoon laat laden tot die vol is.

                              Ik zou niet weten hoeveel ik zou kunnen winnen, het is zeker al 8 jaar geleden dat ik overdag nog eens een volledig platte batterij gehad heb met mijn GSM/smartphone ... toch gebruik ik die redelijk intensief.
                              En zoals eerder gemeld ... ‘s avonds aan de lader tot ‘s morgens.
                              Een tablet heeft natuurlijk een grotere display en als men die heel helder gaat instellen, dan gaat het veel sneller.
                              Mijn iPhone en mijn iPad staan meestal op 100% helderheid, ik heb ze nu ietsje minder gezet, maar niet heel veel.
                              Als je een schitterend scherm hebt mag je dat ook gebruiken hé
                              "auto-modus" vind ik vaak te donker.

                              Maar dat is puur persoonlijke smaak denk ik
                              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                              Si non, on devient bonbon
                              Et les gens nous mangent !"

                              Comment


                              • #30
                                Re: Sterkere lader voor iPad Pro 12.9 - schadelijk ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                                Mijn iPhone en mijn iPad staan meestal op 100% helderheid, ik heb ze nu ietsje minder gezet, maar niet heel veel.
                                Als je een schitterend scherm hebt mag je dat ook gebruiken hé
                                "auto-modus" vind ik vaak te donker.

                                Maar dat is puur persoonlijke smaak denk ik
                                Dat is inderdaad heel persoonlijk want voor mezelf zie ik me niet op 100% helderheid werken of ik ben verblind. [emoji1]

                                Op de iPhone staat het nu op automatisch, op een Samsung op manueel en iets lager dan 50% ... klaar genoeg alvast.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X