Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 4 1 2 3 4 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 100

Standaard STEMPLICHT anno 2018

4 OP 10 stemmen alleen omdat het moet !! U ook ?????
    Volgens HLN hebben veel mensen er genoeg van & gaan NIET stemmen ; nog veel mooier is het feit : de stemming is verplicht : " maar kiezers die verstel laten gaan, worden door geen enkel parket vervolgd " ( volgens HLN )
    Weet iemand hier het fijne van de hele zaak??

Standaard Re: STEMPLICHT anno 2018

Dag,
    er geldt niet echt een stemplicht, wel een "opkomstplicht". U mag ongeldig stemmen, bijvoorbeeld.
    Ik wil geen maatschappelijke discussie op gang brengen, maar zo'n opkomstplicht zorgt er wel voor dat er met zo veel mogelijk mensen rekening gehouden wordt.
    Ons democratisch bestel zal wel ver van perfect zijn, maar ik verkies het toch boven bvb een dictatuur of zelfs de presidentsverkiezingen in de U.S.A.

mvg
    Filip

Je riskeert €80 boete als je niet gaat stemmen, of beter, als je je niet aanmeldt in het kiesbureau.
    Als HLN een poll heeft georganiseerd bij hun lezers dan snap ik het wel

Ons systeem is nog zo slecht niet, als je niet verplicht bent dan kan een minderheid beslissen bij verkiezingen zoals bv. in de US waar de uitslag mogelijk anders had geweest mocht iedere stemgerechtigde zijn stem uitgebracht hebben. Wie niet gaat stemmen moet achteraf ook niet aan de zijlijn staan roepen hoe slecht "ze" het doen.
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Filip1962 Bekijk bericht
    ...zo'n opkomstplicht zorgt er wel voor dat er met zo veel mogelijk mensen rekening gehouden wordt.
    Een opkomstplicht zal er volgens mij eerder voor zorgen dat de politieker die het vaakst met zijn kop op tv is geweest de meeste stemmen haalt.
    Het is niet voor niets dat politici zo vaak meedoen met allerlei tv shows die niets met politiek te maken hebben.
    Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

En na de verkiezingen sluiten ze akkoorden om het anders te verdelen ... of ze wachten meer dan 500 dagen zoals we reeds hadden.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Mijn hart stemt op de ene, mijn verstand op een andere, en ikzelf ongeldig.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
    Wie niet gaat stemmen moet achteraf ook niet aan de zijlijn staan roepen hoe slecht "ze" het doen.
    Als je wel gaat stemmen doen ze toch nog wat ze willen, dus eigenlijk maakt het totaal geen zier uit

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Mijn vrouw een ik gaan in elk geval stemmen "tegen" het huidig dictatoriaal en lieve vriendjes-beleid in onze gemeente.
    Gezien er nog weinig traditionele kleuren te bespeuren zijn bij deze verkiezingen, wat bewijst dat kandidaten het door hebben dat veel mensen al walgen van sommige politieke partijen en of kleuren, gaan ze het nu onder een gemeenschappelijke noemer doen. Als het dan nog gaat om die partijen die momenteel de lakens uitdelen moet een mens soms kiezen met een contra-stem en dat is soms tegen zijn natuur...
    Leeft en LAAT LEVEN !

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Als je wel gaat stemmen doen ze toch nog wat ze willen, dus eigenlijk maakt het totaal geen zier uit

grts
    Sieg
    Weinig respect voor democratie....
    Ga dat eens in China binnenskamers vertellen. Alles beter dan een dictatuur.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Weinig respect voor democratie....
    Ga dat eens in China binnenskamers vertellen. Alles beter dan een dictatuur.
    Heeft er totaal niks mee te maken en dat weet U best

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Als buitenlander (ik heb nog steeds de Engelse nationaliteit) heb ik jaren geijverd voor stemrecht, op z'n minst voor de gemeente waar men woont en belastingen betaalt, en ik heb me dan ook meteen laten registreren toen bepaalde buitenlanders eindelijk stemrecht kregen. Als je geregistreerd bent, wordt dat meteen een stemplicht, maar daar kijk ik telkens naar uit. Een kans om mijn zeg te doen in de plaatselijke gemeenschap. Voor de provincie mag ik niet stemmen, en volgend jaar voor de nationale politiek evenmin, maar Europees dan weer wel. Al zal ik moeten zien wat dat gaat worden (voor mij toch) na de Brexit...
    BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 2TB HD (0SX 10.15.7) - iPhone XR (iOS 14.3) + iPad5 WiFi (iPadOS 14.3)

Los van de verplichting: wie niet gaat stemmen, of ongeldig stemt, heeft volgens mij geen enkel recht tot klagen over politieke beslissingen.

Voor wie blanco stemt: je beslist indirect toch mee, want je maakt de grootste partijen nog groter (totale hoeveelheid uitgebrachte stemmen wordt kleiner, terwijl de verhouding tussen de uitgebrachte stemmen gelijk blijft).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
    Los van de verplichting: wie niet gaat stemmen, of ongeldig stemt, heeft volgens mij geen enkel recht tot klagen over politieke beslissingen.

Voor wie blanco stemt: je beslist indirect toch mee, want je maakt de grootste partijen nog groter (totale hoeveelheid uitgebrachte stemmen wordt kleiner, terwijl de verhouding tussen de uitgebrachte stemmen gelijk blijft).
    Je moet blij zijn dat je in een beschaafd land woont waar je mag stemmen en je vrijheid van meningsuiting hebt. Ook al vind je alle kandidaten slecht dan stem je maar op de minst slechte. Het zijn vaak zij die niet of nooit stemmen die later de grootste muil opzetten wanneer er zaken beslist worden waarmee ze het oneens zijn.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Als buitenlander (ik heb nog steeds de Engelse nationaliteit) heb ik jaren geijverd voor stemrecht, op z'n minst voor de gemeente waar men woont en belastingen betaalt, en ik heb me dan ook meteen laten registreren toen bepaalde buitenlanders eindelijk stemrecht kregen. Als je geregistreerd bent, wordt dat meteen een stemplicht, maar daar kijk ik telkens naar uit. Een kans om mijn zeg te doen in de plaatselijke gemeenschap. Voor de provincie mag ik niet stemmen, en volgend jaar voor de nationale politiek evenmin, maar Europees dan weer wel. Al zal ik moeten zien wat dat gaat worden (voor mij toch) na de Brexit...
    ik ken verscheidene mensen met britse nationaliteit die zich het laatste jaar tot belg hebben laten naturaliseren omdat ze niet akkoord konden gaan met de brexit en zelf europeaan wilden blijven.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Mijn vrouw is nog nooit gaan stemmen, en nog nooit iets van gehoord.
    Ze moeten dat binnen 7 dagen beboeten.
    1e keer is een berisping, 2e keer een boete tussen de 30 en 60 euro of zoiets, 3e keer hetzelfde
    en de 4e keer een ontzegging van 10 jaar stemmen hahahaha
    15% komt gewoon niet opdagen en het zou best eens als statement 80% mogen zijn.
    Ze denken mijns inziens alleen maar aan hun portemonnee en om iets te kunnen gedaan hebben om in de geschiedenis boekskes te komen.
    Alla Freya van de Bosche.
    En het is idd opkomstplicht en geen stemplicht. Als je geweest bent hoef je zelfs het stemhokje niet binnen.
    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
    Mijn vrouw is nog nooit gaan stemmen, en nog nooit iets van gehoord.
    Niets om trots op te zijn
    bye, Maurice
    Nikon D7500

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
    Niets om trots op te zijn
    Waarom niet, niet gekozen is ook een keuze.
    En als je kiest komt er niets van.
    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Ik maak gebruik van mijn democratisch recht en ben blij dat we dit recht hebben.
    Ben niet altijd tevreden met de uitslag, maar dat hoort er nu eenmaal bij.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
    Minstens 50% van de kiezers zou in minder of meerdere mate moeten tevreden zijn met de uitslag want het hun keuze die aan de macht komt.
    bye, Maurice
    Nikon D7500

1) Een stemming zou over een programma moeten gaan en niet op één of andere persoon. Je stemt voor een ideolgie, voor een voor jouw goed idee. Wie dat uiteindelijk in uitvoering brengt is in feite niet belangrijk, wel de inhoud. Vandaar, één lijststem waar je een overzicht hebt van hun doelstellingen
    2) In feite zou na iedere legislatuur het document (programma) dat werd vooropgesteld afgeklopt met datgene er nu in werkelijkheid is van terecht gebracht. Zeker indien de budgetaire sleutel aan dit of dat programma (lijst) werd gegeven.
    3) Na een stemming geen burgemeester en/of schepenen ... Het kan niet dat na een democratische stemming, de gestelde democratische verdeling teniet wordt gedaan door onderhandeling. Je stemt op een programma en in dat programma staat wel niet dat men nadien akkoordjes ... maakt.

Dit in het kort.
    Er is een opkomstplicht. Een goede zaak. Wie op die data niet kan komen wegens zogezegde overmacht zou een deel van zijn rechten moeten in leveren. Met zogezegde overmacht heb je mensen die toevallig dat weekend op reis zijn. De data van de verkiezingen liggen wel al iets langer vast dan het plannen van een reis op die data. Er zijn natuurlijk ook wel omstandigheden waardoor de persoon die werd opgeroepen om te gaan stemmen echt niet kan deel nemen. Of je dan een volmacht moet kunnen geven wil ik geen oordeel over maken. SOms is dat volkomen terecht en in andere gevallen zal dat dan weer niet zo zijn.

Wetgever zou moeten verbieden dat er eindeloos reclame wordt uitgedeeld, getaleerd. Geen affiches met figuren op, geen reclame met figuren op. Wat wel moet kunnen is een eenmalige of tweemalige bezorging van een pamflet waar de standpunten, programmapunten worden uitgelegd en aangeboden. Indien er twee pamfletten mogen worden uitgestuurd zouden beiden dezelfde inhoud moeten hebben.
    Het uit sturen van de pamfletten gebeurt voor alle deelnemende groepen op dezelfde dag. Gedaan om in elkanders folders te snuisteren en replieken te sturen ...

Bij de verkiezingsdag zelf geen rijen van schijnpolitiekers die er zijn omdat je op hen zou stemmen. Hetzelfde voor de deurbezoekers en de kermislopers of marktlopers. Stop die onozele handel.

Hervorm eveneens de telling en verdeel de zetels op een duidelijke correcte manier waarbij er niet zoals nu, een voordeel komt voor die partijen die een grotere buit binnen rijven.
    Last but least. Indein toch geopteerd voor personen. Ofwel ben je politieker op de gemeente ofwel ben je politieker op hoger niveau. Wie zich nu op geeft voor de lokale politiek zou geen enkele aanstelling mogen ambiëren en/of heben op een hoger niveau. Wie nu minister is of volksvertegenwoordiger dient zijn job op te zeggen vanaf het ogenblik dat de lijsten officieel zijn binnen gebracht. En wie zijn job verliest, heeft pech gehad.
    Tommeleyn wil bv burgemeester van Oostende worden, maar niet voor mei 2019 ...
    Crevits wil burgemeester worden in Torhout (dat is ze al) maar ze heeft de job doorgeschoven omdat ze liever minister is...

Mijnge8
    https://www.fotospotter.be
    1% van iets is meer dan 100% van niets - koplopers in een kudde lopen zelden in de str*nt

Ik maak gebruik van mijn democratisch recht en ben blij dat we dit recht hebben.
    Zo is dat.
    BD0473BE / www.nete.be
    Lumix G90 / Lumix GM5
    12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Standaard STEMPLICHT anno 2018

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
    En het is idd opkomstplicht en geen stemplicht. Als je geweest bent hoef je zelfs het stemhokje niet binnen.
    Normaal wel want stemmen moet anoniem en als je dat hokje niet binnen gaat, dan weet iedereen je keuze ... een ongeldige, maar toch een stem voor de meerderheid.

Maar ik denk dat velen van de ongeïnteresseerden dan ofwel blanco stemmen ofwel op eender wat klikken om er vanaf te zijn.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Mijn inziens is het beter de stemplicht af te schaffen. Gewoon al het idee dat je MAG maar niet MOET.
    Dat er minder opkomst zal zijn is al sowieso zeker. Maar of het resultaat echt anders zal zijn is twijfelachtig.
    1 ding is zeker dat de politiekers meer moeite zouden moeten doen om zieltjes te winnen. Want je moet de kiezer 2 x overhalen. 1 keer voor je stem en 1 keer dat hij nog komt opdagen ook.
    Anderzijds gaan ze dan wel meer beloven en na de verkiezing niet kunnen waar maken. Kijk maar naar de VS.
    Het blijft kiezen tussen de cholera en de pest welk systeem je ook kiest.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
    Mijn inziens is het beter de stemplicht af te schaffen. Gewoon al het idee dat je MAG maar niet MOET.
    Dat er minder opkomst zal zijn is al sowieso zeker. Maar of het resultaat echt anders zal zijn is twijfelachtig.
    1 ding is zeker dat de politiekers meer moeite zouden moeten doen om zieltjes te winnen. Want je moet de kiezer 2 x overhalen. 1 keer voor je stem en 1 keer dat hij nog komt opdagen ook.
    Anderzijds gaan ze dan wel meer beloven en na de verkiezing niet kunnen waar maken. Kijk maar naar de VS.
    Het blijft kiezen tussen de cholera en de pest welk systeem je ook kiest.
    Er is in België geen stemplicht.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Er is in België geen stemplicht.
    Tiens, op mijn oproepformulier lees ik toch duidelijk : de stemming is verplicht.

Pagina 1 van 4 1 2 3 4 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Privacy wet anno 25 mei 2018 ???
    Door Duffy-16 in forum Algemeen
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 12 mei 2018, 20:09
  2. [Oordeel] Paris-Roubaix 1912 anno 2018
    Door josdevos in forum Actie
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 27 april 2018, 12:56
  3. 6/4/2018 tot 8/4/2018 - De Gevleugelde stad - Ieper
    Door Heembeek in forum Waarheen vandaag?
    Laatste bericht: 5 april 2018, 17:17
  4. Bodypainting Kampioenschap BIFFF 2018 op 8 april 2018 vanaf 14u, BOZAR Brussel
    Door Fantasy-Worldwide in forum Waarheen vandaag?
    Laatste bericht: 29 maart 2018, 14:55
  5. Anno......
    Door rdirky45 in forum Beginnershoek
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 6 mei 2012, 23:25

Regels voor berichten