Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

STEMPLICHT anno 2018

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: STEMPLICHT anno 2018

    Niet stemmers zijn doorgaans de grootste domkoppen in een samenleving: maar goed dat zij niet gaan stemmen.

    Comment


    • #32
      Re: STEMPLICHT anno 2018

      Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
      En toch is dit niet zo, er is wel een opkomstplicht.
      In het hokje ben je niet verplicht om een stem uit te brengen.
      Ik ben geen jurist maar waar staat dit zwart op wit beschreven ?

      Comment


      • #33
        Re: STEMPLICHT anno 2018

        Er is toch niemand die controleert of je wel iets met je stemkaart hebt gedaan ???

        Comment


        • #34
          Re: STEMPLICHT anno 2018

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Normaal wel want stemmen moet anoniem en als je dat hokje niet binnen gaat, dan weet iedereen je keuze ... een ongeldige, maar toch een stem voor de meerderheid. [emoji6]

          Maar ik denk dat velen van de ongeïnteresseerden dan ofwel blanco stemmen ofwel op eender wat klikken om er vanaf te zijn.
          Dat is een fabeltje dat blijft bestaan.
          Een ongeldig of blanco stem wordt gewoon genegeerd.

          Zoek in google op ongeldig stemmen

          Comment


          • #35
            Re: STEMPLICHT anno 2018

            Een hoop vragen waar foute antwoorden op gegeven worden.

            Een ongeldige of blanco stem wordt niet mee geteld, men negeert deze.
            In het stem hokje gaan is verplicht, zowel bij digitaal als op papier stemmen.

            En verder vind je op Vlaanderen kiest zowat alles wat je over de verkiezing wilt weten ;-)

            Zelfs de mogelijkheid om in sommige gevallen gratis met de trein te gaan kiezen vind je er terug ;-)

            En als je tussen 1 juli 2018 tot en 14 oktober 2018 van een politieker een balpen, een ballon of een ander gadget gekregen hebt,
            dan was deze in overtreding ;-)
            tijdens de sper periode mag dit niet, zelfs een gratis drankje kan problemen geven.
            toch een interessante site ;-)

            Comment


            • #36
              Re: STEMPLICHT anno 2018

              Wij in NL hebben geen verplichtte stemplicht. Zelf vind ik de stemplicht bij jullie overdreven en ja ik was er al lang van op de hoogte. Al die keren dat ik mocht stemmen, ben ik nog altijd gegaan. Gewoon omdat het hier in de buurt is en dat ik een bepaalde dure politieker G.W. met zijn dure beveiliging en bepaalde partijen niet aan de macht wil hebben.
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #37
                Re: STEMPLICHT anno 2018

                En ik heb nog altijd geen gefundeerd antwoord op het feit dat er op mijn oproepingsformulier duidelijk staat : de stemming is verplicht.

                Comment


                • #38
                  Re: STEMPLICHT anno 2018

                  Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                  En ik heb nog altijd geen gefundeerd antwoord op het feit dat er op mijn oproepingsformulier duidelijk staat : de stemming is verplicht.
                  Iedereen die in aanmerking komt om te stemmen, moet deelnemen aan de verkiezingen.

                  Niemand kan verplicht worden om een stem uit te brengen op een lijst of een kandidaat: je mag blanco of ongeldig stemmen.

                   



                  Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

                  Comment


                  • #39
                    Re: STEMPLICHT anno 2018

                    @opapol

                    Laat ons stellen dat de formulering beter kon.
                    U bent verplicht zich aan te bieden bij de stemming en dus ook te stemmen. Interpreteerbaar: Je moet je kenbaar maken met je oproepingsbrief en je pasport en normalieter moet je het stemhokje binnen gaan. De stembrief moet je in de urne plaatsen. Dus je hebt gestemd à la lêtre. Wat je in het hokje met je stembrief doet is anoniem
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #40
                      Re: STEMPLICHT anno 2018

                      Dus je bent verplicht te stemmen, maar die stem mag blanco zijn (en als je informatorisch stemt kan je niet ongeldig stemmen)

                      Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

                      Comment


                      • #41
                        Re: STEMPLICHT anno 2018

                        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                        En ik heb nog altijd geen gefundeerd antwoord op het feit dat er op mijn oproepingsformulier duidelijk staat : de stemming is verplicht.
                        ja, de stemming is verplicht.
                        je hebt 2 of 3 keuzes afhankelijk of het via computer of digitaal is.
                        - geldig stemmen op candidaat of lijst
                        - Blanco stemmen.
                        - ongeldig stemmen ( enkel met papier mogelijk )


                        Maar mijn info kan altijd verkeerd zijn.
                        Dus als de website Vlaanderen stemt niet klopt
                        of als er wetten in Belgie zijn die niet wettelijk zijn en dus niet tellen.
                        dan .......

                        Ik weet niet wat je anders met "gefundeerd" bedoeld.
                        En als je over de letter van de wet gaat discusieren, ...... onze rechters en ministers zijn het daar ook niet altijd over eens ;-)

                        zoek anders op in onze wetboek wat "stemmen" juist inhoud. ;-)



                        --
                        mlap.
                        T.T.

                        Comment


                        • #42
                          Wat gebeurt er eigenlijk als je het stemhokje binnen gaat, Je blijft een paar minuten daar en doet alsof je stemt maar je gaat buiten zonder iets te doen...
                          Dat weet toch niemand?
                          Last edited by Franciskine; 13 oktober 2018, 15:30.
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                          Comment


                          • #43
                            Re: STEMPLICHT anno 2018

                            Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                            Wat gebeurt er eigenlijk als je het stemhokje binnen gaat, Je blijft een paar minuten daar en doet alsof je stemt maar je gaat buiten zonder iets te doen...
                            Dat weet toch niemand?
                            van de website "vlaanderen kiest"
                            Bij stemming op computer moet de kiezer bovendien in het stemhokje de chipkaart in de stemcomputer steken, 'blanco' stemmen als hij dat wil, en het stembiljetje uit de computer nemen. Deze handeling staat gelijk met het aannemen van het stembiljet bij stemming op papier.

                            --
                            mlap.
                            T.T.

                            Comment


                            • #44
                              Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                              van de website "vlaanderen kiest"
                              Bij stemming op computer moet de kiezer bovendien in het stemhokje de chipkaart in de stemcomputer steken, 'blanco' stemmen als hij dat wil, en het stembiljetje uit de computer nemen. Deze handeling staat gelijk met het aannemen van het stembiljet bij stemming op papier.

                              --
                              mlap.
                              T.T.
                              En hoe gaat men controleren of ik wel degelijk die kaart in de pc heb gestoken....... het is anoniem....controle achteraf is dus niet mogelijk...
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                              Comment


                              • #45
                                Re: STEMPLICHT anno 2018

                                Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                                En hoe gaat men controleren of ik wel degelijk die kaart in de pc heb gestoken....... het is anoniem....controle achteraf is dus niet mogelijk...
                                probeer het, en laat ons weten of het gaat ;-)

                                --
                                mlap.
                                T.T.

                                Comment

                                Working...
                                X