Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stekkerdozen met rand en penaarde, wat mag in België?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stekkerdozen met rand en penaarde, wat mag in België?

    Een Nederlandse vriend van me is hier onlangs in België komen wonen en tijdens de verhuis stelt ik vast dat hij een heleboel Nederlandse stroomkabels, stekkerdozen, enz.. vanuit Nederland heeft meegebracht.
    Hierbij vroeg ik me af of zaken met randaarding wel wettelijk is in België en hij met de verzekering in orde is in geval van een ongeval?

    Tijdens het doormeten van enkele stekkerdozen stel ik wel vast dat de randaarde van bv een stekkerdoos netjes doorgeeft aan de penaarde van de stekker.
    Het lijkt me dus technisch geen probleem te vormen, maar wat zegt de wetgeving hierover precies?



    . .
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

  • #2
    Re: Stekkerdozen met rand en penaarde, wat mag in België?

    Ben ook benieuwd naar de meningen hier. Het AREI is duidelijk wat de vaste installatie betreft: het moet penaarde zijn. Maar het AREI zegt niets over ander elektrisch materiaal behalve dat het veilig moet zijn: gekeurd dus.

    Comment


    • #3
      Re: Stekkerdozen met rand en penaarde, wat mag in België?

      Ik heb mij daar ook eens suf naar gezocht omdat aardig wat toestellen (oa timers en thermostaten met sensor) aangekocht via het net meestal, om niet te zeggen altijd, met randaarde komen (met al de miserie vandien)
      Ik heb ooit eens aan "officieel" artikel gevonden dat zei dat in België "toestellen" met randaarde gewoon verboden zijn. maar de referentie heb ik niet meer. helaas.
      edit: Het probleem is mogelijk als men een ongelukje heeft waar de "brandverzekering" moet tussen komen ... voor de functionaliteit maakt het waarschijnlijk niets uit ..

      Comment


      • #4
        Re: Stekkerdozen met rand en penaarde, wat mag in België?

        Wat ik als elektricien geleerd heb ( jaren 60 vorige eeuw) is dat elk elektrisch toestel of component een keurmerk moest hebben. Voor België is dat CEBEC, maar dat toestellen en componenten met het Nederlandse keurmerk KEMAKEUR ook mochten gebruikt worden. Nochtans zouden stopcontacten met randaarding niet mogen worden gebruikt in België.
        Mvg.
        Robert
        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

        Comment


        • #5
          Re: Stekkerdozen met rand en penaarde, wat mag in België?

          Ik erger me dat die verschillen per land nog altijd niet weggewerkt zijn in hetgeen we Europa noemen.
          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

          Comment


          • #6
            Re: Stekkerdozen met rand en penaarde, wat mag in België?

            Goedkope én veilige oplossing: adapters aanschaffen. Na verloop van tijd worden de toestellen toch aangeschaft met de correcte stekker, dan kunnen ze weer weg. Bijvoorbeeld:
            Koop uw Bachmann 921.005 Reisstekker bij Conrad Electronic. ✓ Altijd originele producten ✓ Gratis retourneren ✓ 30 dagen bedenktijd
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • #7
              Re: Stekkerdozen met rand en penaarde, wat mag in België?

              Als randaarding niet mag, dan is de verkoop ervan ook verboden.
              Echter wordt er heel wat verkocht in België met randaarding ... uiteraard zijn het merendeel van online winkels ook Nederlandse winkels.
              Koopt men een stekkerdoos online, grote kans dat het randaarde is.

              Toestellen met aarding hebben in principe een Euro-stekker die beide aardingen heeft, dus zowel penaarding als randaarding.

              Langs de andere kant zijn er niet zoveel toestellen met aarding en de belangrijkste hebben wel altijd penaarding, frigo, diepvries, wasmachine, droogkast, afwasmachine, ... en laat staan dat we hiervoor “normaal gezien” geen stekkerdoos gebruiken.

              Voor de verzekering zal dat niet veel uitmaken, tenzij dit duidelijk in de (algemene) voorwaarden zou staan.
              Tot nu toe nog niets tegengekomen in die zin.
              Een illegaal geplaatste bouw kan men trouwens ook perfect verzekeren.


              Wettelijk is uiteraard weer iets anders.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Stekkerdozen met rand en penaarde, wat mag in België?

                Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                Goedkope én veilige oplossing: adapters aanschaffen. Na verloop van tijd worden de toestellen toch aangeschaft met de correcte stekker, dan kunnen ze weer weg. Bijvoorbeeld:
                https://www.conrad.be/p/bachmann-921...tekker-1838777
                Ik vrees dat men hier net omgekeerd bedoelt tenzij ik me vergis ... stekkerdoos heeft randaarding op de verschillende stekkers.
                Duidelijk op de derde foto.
                Daar heeft een tussenstuk dan weinig zin.

                De stekker naar het stopcontact toe zal in principe beiden hebben mits een Euro-stekker beiden heeft.
                Alles wat men aansluit (met aarding) zal dus geaard zijn.
                Last edited by VerSeg; 18 december 2019, 08:46.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Stekkerdozen met rand en penaarde, wat mag in België?



                  Voor alle duidelijkheid
                  De stekker zelf is voorzien voor gebruik op een vast stopcontact met pen-aarding.
                  Het stekkerblok op zicht is enkel voorzien van rand-aarding,
                  Sony A7 mkIII
                  Is all I need :-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stekkerdozen met rand en penaarde, wat mag in België?

                    in dat geval verwacht ik niet dat er problemen zullen zijn. Brandverzekering kan alleen moeilijk doen als ze kunnen bewijzen dat de brand veroorzaakt werd door de randaarding en dat kan volgens mij nooit daar de toestellen die op zulk blok worden aangesloten waarschijnlijk van randaarding zijn voorzien en dat dus gewoon via de blokstekker doorgeven aan de aardleiding van de woning.
                    Albums
                    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Stekkerdozen met rand en penaarde, wat mag in België?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                      in dat geval verwacht ik niet dat er problemen zullen zijn. Brandverzekering kan alleen moeilijk doen als ze kunnen bewijzen dat de brand veroorzaakt werd door de randaarding en dat kan volgens mij nooit daar de toestellen die op zulk blok worden aangesloten waarschijnlijk van randaarding zijn voorzien en dat dus gewoon via de blokstekker doorgeven aan de aardleiding van de woning.
                      Oké, laat ons even van de stelling uit gaan.

                      Iemand die me met zekerheid kan zeggen of dit alles wel wettelijk in België is toegestaan?
                      Sony A7 mkIII
                      Is all I need :-)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Stekkerdozen met rand en penaarde, wat mag in België?

                        Update!

                        Ik heb zonet mijn licht eens opgestoken bij een keuringsfirma voor laagspanningsinstallaties.
                        Indien de betreffende Nederlandse niet vaste toestellen allen voorzien zijn van de reguliere Europese en Belgische keurmerken is het wettelijk in orde.
                        Buiten de vaste elektrische installatie staat hierover verder iets vermeld in het AREI.

                        @allen
                        Bedankt voor jullie bijdrage
                        Last edited by Moris; 18 december 2019, 13:20.
                        Sony A7 mkIII
                        Is all I need :-)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Stekkerdozen met rand en penaarde, wat mag in België?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                          Update!

                          Ik heb zonet mijn licht eens opgestoken bij een keuringsfirma voor laagspanningsinstallaties.
                          Indien de betreffende Nederlandse niet vaste toestellen allen voorzien zijn van de reguliere Europese en Belgische keurmerken is het wettelijk in orde.
                          Buiten de vaste elektrische installatie staat hierover verder iets vermeld in het AREI.

                          @allen
                          Bedankt voor jullie bijdrage
                          Goed om weten.
                          Als je Nederlandse vriend de randaardestekker aan z'n "priseblokken" vervangt door een Europese (die bij ons aan alle toestellen staat) kan hij zowel in België (en Frankrijk) als in Nederland (en Duitsland, Oostenrijk enz) zijn toestellen aansluiten.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Stekkerdozen met rand en penaarde, wat mag in België?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                            Brandverzekering kan alleen moeilijk doen als ze kunnen bewijzen dat de brand veroorzaakt werd door de randaarding
                            En mits dit niet in de algemene voorwaarden bij de uitsluitingen staat, kunnen ze daar niet eens over beginnen.
                            Trouwens zal een aarding weinig brand voorkomen, is eerder een bescherming van personen tegen elektrocutie.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Stekkerdozen met rand en penaarde, wat mag in België?

                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Goed om weten.
                              Als je Nederlandse vriend de randaardestekker aan z'n "priseblokken" vervangt door een Europese (die bij ons aan alle toestellen staat) kan hij zowel in België (en Frankrijk) als in Nederland (en Duitsland, Oostenrijk enz) zijn toestellen aansluiten.
                              De stekker die in het stopcontact moet, die heeft dat al. [emoji6]
                              Dus ook niets te veranderen.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X