Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stekkerdoos met overspanningsbeveiliging

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stekkerdoos met overspanningsbeveiliging

    Hoi,
    Paar weken geleden de bliksem op bezoek gehad...geen rechtstreekse inslag maar er was wel het een en ander kapot..o.a. PC en monitor....deze zijn niet aangesloten op een geaard stopcontact..(gaat niet) waren op weg op stekkers uit stopcontact t trekken, helaas te laat..was een compleet onverwacht plaatselijk onweer.
    Zou ik de pc en monitor een beetje kunnen beschermen met een Stekkerdoos met overspanningsbeveiliging..of is t weg gegooid geld.

  • #2
    Re: Stekkerdoos met overspanningsbeveiliging

    Ik denk dat er een aarding nodig is om een overspanningsbeveiliging te laten werken, de spanningspieken worden naar de aarding afgeleid.
    Bij een stopcontact zonder aarding heb je er dan niet veel aan.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Stekkerdoos met overspanningsbeveiliging

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Ik denk dat er een aarding nodig is om een overspanningsbeveiliging te laten werken, de spanningspieken worden naar de aarding afgeleid.
      Bij een stopcontact zonder aarding heb je er dan niet veel aan.
      Dat klopt volledig.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Stekkerdoos met overspanningsbeveiliging

        Helaas zitten op de stopcontacten in deze hoek van de kamer geen aarding...dus weg gegooid geld...zal eens een vakman laten kijken of het nog mogelijk is een aarding door de leidingbuis te trekken...bedankt voor antwoord

        Comment


        • #5
          Re: Stekkerdoos met overspanningsbeveiliging

          Je moet beveiligen tegen overspanning in elke richting: tussen de fase en neutraal en van fase en neutraal naar aarde. Bliksem doet rare dingen met de spanningen. Vooral omdat het een heel snel fenomeen is gaat elk klein verschil in lengte van draden beginnen spelen.

          Ander probleem is dat je beveiliging moet doen op verschillende niveaus in snelheid. Dit is iets dat meestal volledig verwaarloosd wordt. Je krijgt een heel snelle spanningstoename. En die kan je enkel opvangen met heel snelle beveiligingen. Probleem is dat eenmaal deze werken, tragere beveiligingen niet meer werken. Maar snelle beveiligingen kunnen niet lang genoeg werken, ze falen na korte tijd. Dus moet je de beveiliging snel laten aanspreken, maar genoeg weerstand laten zodat de spanning toch terug kan opbouwen om de tragere beveiligingen (maar die meer vermogen aankunnen) in werking te stellen. Die heel snelle (varistors, zeners, etc) moeten in je stekkerdoos zitten, de trage (vonkbruggen) waar de spanning het huis in komt.

          En zo'n beveiligingen moet je om goed te zijn na elke keer dat ze gewerkt hebben vervangen. Bliksem beveiliging is niet simpel.

          Comment


          • #6
            Re: Stekkerdoos met overspanningsbeveiliging

            Oorspronkelijk geplaatst door Mullie Bekijk bericht
            Hoi,
            Paar weken geleden de bliksem op bezoek gehad...geen rechtstreekse inslag maar er was wel het een en ander kapot..o.a. PC en monitor....deze zijn niet aangesloten op een geaard stopcontact..(gaat niet) waren op weg op stekkers uit stopcontact t trekken, helaas te laat..was een compleet onverwacht plaatselijk onweer.
            Zou ik de pc en monitor een beetje kunnen beschermen met een Stekkerdoos met overspanningsbeveiliging..of is t weg gegooid geld.
            Als de bliksem echt op het net komt is het in 9 van de 10 gevallen inderdaad weg gegooid geld.
            Geen enkel relais, varister, solid state en noem maar op is snel genoeg
            om te schakelen in geval van een blikseminslag.
            Last edited by Guest42; 24 september 2019, 08:29.

            Comment


            • #7
              Re: Stekkerdoos met overspanningsbeveiliging

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Als de bliksem echt op het net komt is het in 9 van de 10 gevallen inderdaad weg gegooit geld.
              Geen enkel relais, varister, solid state en noem maar op is snel genoeg om te schakelen in geval van een blikseminslag.
              Bij een echte inslag bij u thuis zal inderdaad weinig helpen, maar het kan toch wel spanningspieken tegen houden die ontstaan door blikseminslagen elders.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Stekkerdoos met overspanningsbeveiliging

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Bij een echte inslag bij u thuis zal inderdaad weinig helpen, maar het kan toch wel spanningspieken tegen houden die ontstaan door blikseminslagen elders.
                Een overspanningsbeveiliging zal helaas weinig nut hebben als de bliksem op het net komt Freddy,
                moet zelfs niet bij je thuis zijn.
                Bij ondergrondse netverdeling is de kans natuurlijk véél kleiner dan bij een bovengronds net.
                Bovendien leggen alle maatschappijen tegenwoordig de nul aan de aarde, en bij veel ondergrondse
                netten voorzien ze ook in eigen afleiding naar de grond.
                Keiharde bliksem inslagen blijven hoe dan ook zeer verwoestend en dat hou je met geen bakje tegen.

                Comment


                • #9
                  Re: Stekkerdoos met overspanningsbeveiliging

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Bij een echte inslag bij u thuis zal inderdaad weinig helpen, maar het kan toch wel spanningspieken tegen houden die ontstaan door blikseminslagen elders.
                  Correct, al zelf voor gehad bij een 'indirecte' inslag in de straat.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stekkerdoos met overspanningsbeveiliging

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Bij een echte inslag bij u thuis zal inderdaad weinig helpen, maar het kan toch wel spanningspieken tegen houden die ontstaan door blikseminslagen elders.
                    De meeste toestellen met geschakelde voedingen zijn eigenlijk bijna allemaal voorzien van
                    een varistor en een zekering op de ingang en relatief gemakkelijk herstelbaar in geval van overspanning Freddy.
                    Maar weinig techniekers zullen je dat zeggen, en een dozenschuiver weet dat zelfs niet...
                    Bij een directe inslag op je huis is zoals je zelf zegt alles wat aan het net hangt kapot.
                    Last edited by Guest42; 25 september 2019, 08:37.

                    Comment


                    • #11
                      Stekkerdoos met overspanningsbeveiliging

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      De meeste toestellen met geschakelde voedingen zijn eigenlijk bijna allemaal voorzien van
                      een varister en een zekering op de ingang en relatief gemakkelijk herstelbaar in geval van overspanning Freddy.
                      Maar weinig techniekers zullen je dat zeggen, en een dozenschuiver weet dat zelfs niet...
                      Bij een directe inslag op je huis is zoals je zelf zegt alles wat aan het net hang kapot.
                      Bij een echte inslag liggen uw leidingen zelfs niet meer in de muren, laat staan dat het huis er nog staat.
                      Triestig om meemaken hoor, ken iemand dat dit voorgehad heeft.

                      Bij overspanning is inderdaad vaak de voeding stuk, maar herstelkosten en personeel zijn vaak duurder dan de onderdelen.
                      En ze zijn zo slim dat ge de meeste zaken niet meer open en dicht krijgt zonder iets stuk te maken.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Stekkerdoos met overspanningsbeveiliging

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Bij een echte inslag liggen uw leidingen zelfs niet meer in de muren, laat staan dat het huis er nog staat.
                        Triestig om meemaken hoor, ken iemand dat dit voorgehad heeft.

                        Bij overspanning is inderdaad vaak de voeding stuk, maar herstelkosten en personeel zijn vaak duurder dan de onderdelen.
                        En ze zijn zo slim dat ge de meeste zaken niet meer open en dicht krijgt zonder iets stuk te maken.
                        Klopt, heel lang geleden ook nog gezien, toen er nog tv antennes op de daken stonden,
                        de buis van de antenne was uit de muur geslagen van op zolder tot beneden.
                        Dat hou je niet tegen met een slofje met een overspanningsbeveiliging.
                        Om het nog eens over het systeem te hebben, een overspanningsbeveiliging
                        wordt meestal gemaakt met een varistor tot een jaar of 15 geleden en voor op het net waren dat er
                        meestal van 250 volt, wij maakten deze bij Philips Evere waar ik regelmatig kwam.
                        Toen ze spanning van de netten hebben verhoogd naar 3 maal 400 volt of 230 volt mono
                        en de zonnepanelen er aan kwamen zijn pakken van die varistors door geslagen, ik meen dat de standaard nu op
                        270 of 280 volt staat voor VDR's (varistor) voor op het net, een zonnepaneel omvormer gaat er namelijk maar uit iets boven de 250 volt.
                        Een VDR vliegt soms gewoon letterlijk in stukken bij een hevige overspanning, maar laat ook de zekering springen.
                        Een VDR is eigenlijk niet meer dan een variabele weerstand met een speciale curve die boven een bepaalde spanning de weerstand verkleind
                        naar een paar ohm, niet meer en niet minder, als daar een zekering voor staat zou deze in normale omstandigheden moeten springen.
                        Vandaar dat ze veel servers in werkelijkheid maar op 200 volt laten werken via een UPS dus.
                        VDR's vind je tegenwoordig ook terug in de betere wasmachines en noem maar op.
                        Maar overspanningsbeveiligingen geven meestal totaal geen garantie tegen de bliksem, geloof dat maar niet.
                        Iets over varistors KLIK

                        Comment


                        • #13
                          Re: Stekkerdoos met overspanningsbeveiliging

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Iets over varistors KLIK
                          Ik ken een varistor wel. [emoji6]
                          Men zou beter wettelijk verplichten om zekeringkasten te voorzien van overspanningsbeveiliging in plaats van andere soms wel domme regeltjes.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Stekkerdoos met overspanningsbeveiliging

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Ik ken een varistor wel. [emoji6]
                            Men zou beter wettelijk verplichten om zekeringkasten te voorzien van overspanningsbeveiliging in plaats van andere soms wel domme regeltjes.
                            Wist ik wel dat jij dat kende Freddy, maar er lezen hier ook nog anderen mee denk ik.
                            Je hebt gelijk wat betreft je ganse systeem te beveiligen, maar dat zijn dan echt geen type beveiliging met een VDR van 2 gram
                            heb je nog deze gezien die ze in hun eigen kasten steken. Ik denk dat ik er nog een aantal weet liggen bij een vriend van mij,
                            probleem is dan ook dat deze al snel 20 à 30 watt eigen verbruik hebben.
                            Ik heb hier alvast de nul aan de aarde liggen, voor het geval de nul in de straat zou weg vallen, hebben we hier eens voor gehad 20 jaar geleden.
                            Ik weet dat het voor een huishoudelijke toepassing niet echt wettelijk is, maar zij doen het zelfs aan iedere verlichtingspaal......

                            Comment


                            • #15
                              Re: Stekkerdoos met overspanningsbeveiliging

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Ik heb hier alvast de nul aan de aarde liggen, voor het geval de nul in de straat zou weg vallen, hebben we hier eens voor gehad 20 jaar geleden.
                              Ik weet dat het voor een huishoudelijke toepassing niet echt wettelijk is, maar zij doen het zelfs aan iedere verlichtingspaal......
                              Twee jaar geleden 400V op alles gehad ... niet echt leuk. [emoji42]
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X