Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statiefje €25.98 met €34.46 douane/invoer/BTW : weigeren/retour

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Statiefje €25.98 met €34.46 douane/invoer/BTW : weigeren/retour

    Ik kocht een projectorstatiefje via Ali van €25,98 dus net iets boven de max €22 en heb het zitten.

    Kreeg bericht via Bpost dat deze in mijn postpunt via PostNL binnenkwam en kan afgehaald worden mits betaling €34,46 kosten.
    Serieus erover, dus ik zal het niet accepteren.

    Bij een waarde van €150 komt er +-10% invoertaks bij (hier dus niet).
    In dit geva wel 21% BTW, zo'n Euro of €8 extra, maar PostNL of Bpost gaan er wel vette adminkost van €25 ofzo bijlappen, dus ik wil het zelfs niet horen.

    Wat is best nu, gewoon niet afhalen en laten terugsturen naar China, of kun je ook naar het postpunt gaan en als status weigeren zetten ofzo?
    Zal gewoon op Ali markeren na enige tijd niets ontvangen, ze hebben toch geen leverbewijs.
    Last edited by CanonYouCan; 12 februari 2021, 11:50.

  • #2
    Re: Statiefje €25.98 met €34.46 douane/invoer/BTW : weigeren/retour

    Als je aangeeft dat je niets hebt ontvangen, doe het dan binnen de 60 dagen na je bestelling.
    Ik had half december een pakketje moeten ontvangen, maar dat is toen niet aangekomen.
    Ik dacht dat het door Kerstmisdrukte en Corona vertraagd was en wachtte nog wat af, maar niets aangekomen.
    Half januari (3 maanden na bestelling) contact opgenomen met Ali.
    Kreeg antwoord dat ik enkel mijn geld terugkreeg als de klacht gedaan werd binnen de 60 dagen na de bestelling.
    Is dat een nieuw reglement ?

    Comment


    • #3
      Re: Statiefje €25.98 met €34.46 douane/invoer/BTW : weigeren/retour

      Een geοnformeerd man is er twee waard.

      https://www.bpost.be/nl/faq/wanneer-...e-betaal-ik-ze

      Comment


      • #4
        Re: Statiefje €25.98 met €34.46 douane/invoer/BTW : weigeren/retour

        Oorspronkelijk geplaatst door Denis Bekijk bericht
        Een geοnformeerd man is er twee waard.

        https://www.bpost.be/nl/faq/wanneer-...e-betaal-ik-ze
        Hetgeen niet duidelijk is ...
        “Als je de douanekosten niet wil betalen, wordt je zending teruggezonden of vernietigd.”
        Maar wat met de administratiekosten, worden die dan ook kwijtgescholden?
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Statiefje €25.98 met €34.46 douane/invoer/BTW : weigeren/retour

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Maar wat met de administratiekosten, worden die dan ook kwijtgescholden?
          Ik vermoed dat je de kosten altijd zal moeten betalen, ook als je het pakje niet gaat ophalen.
          En als je die niet op tijd betaalt, dan komen er gewoonlijk nog extra kosten bij.

          Spullen bestellen in China, als ze duurder zijn dan 22 Euro, dan heb je vroeg of laat wel eens prijs.
          Kleine pakjes geraken er dikwijls wel gewoon door, maar als ze wat groter zijn, dan trekken ze meer de aandacht van de douaniers.

          Binnenkort zou het systeem veranderen, er zal dan altijd BTW bij komen, en voor zover ik op een ander internationaal forum al heb gelezen betaal je dan de BTW aan de verkoper, en die moet dat dan doorstorten naar de Belgische staat (dat is toch al zo in een aantal staten van de VS).
          Misschien dat je dan ook duurdere spulletjes (meer dan 22 euro ) kan kopen zonder dat er een (in verhouding) zware boete volgt van de douane.

          Voor de duurdere spullen ga ik bij Aliexpress dikwijls op zoek of ze die niet kunnen leveren vanuit Spanje, Polen, Duitsland, Frankrijk...
          Dan zijn ze al langs de douane gepasseerd en sta je niet voor "verassingen" (de prijs is dan wel wat hoger omdat je de belastingen betaalt in het Europese land van waaruit de spullen naar Belgiλ worden verstuurd.
          Zoals iedereen betaal ik ook niet graag belastingen, maar als het alleen maar de BTW is, dan is dat veel minder erg dan wanneer de douane de rekening nog een stuk duurder maakt.
          Je moet dan ook veel minder lang wachten op je bestelling.

          Op dit ogenblik wacht ik nog op ιιn pakje dat volgens de tracking al vanaf 31 december bij de douane ligt (een pakje met een waarde van net geen 8 euro).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Statiefje €25.98 met €34.46 douane/invoer/BTW : weigeren/retour

            Was Ali niet van plan om meerdere Europese hubs te maken om aldus de douanerechten te kunnen vermijden ?
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Statiefje €25.98 met €34.46 douane/invoer/BTW : weigeren/retour

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Binnenkort zou het systeem veranderen, er zal dan altijd BTW bij komen, en voor zover ik op een ander internationaal forum al heb gelezen betaal je dan de BTW aan de verkoper, en die moet dat dan doorstorten naar de Belgische staat (dat is toch al zo in een aantal staten van de VS).
              Misschien dat je dan ook duurdere spulletjes (meer dan 22 euro ) kan kopen zonder dat er een (in verhouding) zware boete volgt van de douane.
              Dat systeem van te betalen aan de verkoper die dan moet aan de staat betalen is er ook binnen europa. Als een verkoper voor meer dan een bepaald bedrag verkoopt in een land, moet hij daar de btw betalen op wat hij in dat land betaalt. Daarom dat zoveel internetwinkels een .be site hebben. Bij Conrad bvb kan je vanuit Belgiλ enkel op de .be site iets kopen. Op de .de site kan je niet bestellen. Dat is een gevolg hiervan en al jaren het geval.

              BTW betalen is geen "boete". Eigenlijk zou je dat altijd moeten betalen. Tot nu toe hebben we geluk gehad dat veel niet behandeld werd. Die tijd is nu gedaan. Het voelt misschien als een boete, maar dat is het niet. Een boete ga je krijgen als je namaak goederen invoert. Tot 3x de waarde. Dat is iets anders dan die 21% BTW en 20 euro dossierkosten.

              De laatste keren heb ik voor mijn printplaten in china de douanekosten ginder betaald. Je betaalt ook, maar er zijn niet de buitensporige dossierkosten van hier. Ik denk dat zelfs als de verkopers ons Belgische BTW gaan aanrekenen dat we er nog voordelig uitkomen. Nu is het vaak met de dossierkosten en invoerrechten en BTW al goedkoper. Als het dan enkel de BTW wordt heb ik daar zeker geen probleem mee.

              Comment


              • #8
                Re: Statiefje €25.98 met €34.46 douane/invoer/BTW : weigeren/retour

                Webwinkels moet nu altijd de BTW-voet aanrekenen van het land van de koper.
                Als je als Belg op amazon.de iets koopt betaal je 21% (en niet 19 of vorig jaar zelfs 16%).

                Als dat systeem ook voor verkopers buiten Europa wordt toegepast is er inderdaad geen reden om nog extra inklaringskosten aan te rekenen.
                Voor Britse webshops is het nog extra complex, de vrijstelling van invoerrechten in de EU geldt niet voor (het deel van) het product dat van elders komt.
                Aliexpress krijgt het wel in orde met BTW aan de bron te betalen (dan zijn de prijzen nog altijd zeer interessant).

                Comment


                • #9
                  Re: Statiefje €25.98 met €34.46 douane/invoer/BTW : weigeren/retour

                  Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                  Was Ali niet van plan om meerdere Europese hubs te maken om aldus de douanerechten te kunnen vermijden ?
                  Klopt, maar dan zijn die rechten al in de prijs verrekend.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Statiefje €25.98 met €34.46 douane/invoer/BTW : weigeren/retour

                    OT De Britten zijn plots met een boenk wakker geschoten nu blijkt dat ze bij web aankopen in de EU de volle pot aan kosten moeten betalen, maar er is nog geen sluitende regelgeving. Ze betalen nu dus 2x VAT als die door de verkoper al bijgerekend werd. Ergo, of ze in China kopen of in de EU, de kosten blijven hetzelfde alleen wordt er nu beter/strenger gecontroleerd als het uit de EU komt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Statiefje €25.98 met €34.46 douane/invoer/BTW : weigeren/retour

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      BTW betalen is geen "boete". Eigenlijk zou je dat altijd moeten betalen.
                      Daar heb ik ook geen probleem mee (BTW betalen we hier ook als we naar de winkel gaan), zolang het daarmee opgelost is dan is het nog altijd interessant om daar iets te kopen.
                      Ik heb het over de andere kosten die er nog bijkomen, en die voor iedereen die het meemaakt wel overkomen als een boete (ook al noemen ze dat "dossierkosten").
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Statiefje €25.98 met €34.46 douane/invoer/BTW : weigeren/retour

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Ik heb het over de andere kosten die er nog bijkomen, en die voor iedereen die het meemaakt wel overkomen als een boete (ook al noemen ze dat "dossierkosten").
                        Dat is een administratieve kost dat in bepaalde gevallen inderdaad wel doortelt en zeker op aankopen met kleine waarde.
                        Op een aankoop van 23€ meteen minstens 22€ inklaringskosten (administratieve kost) is veel, op een aankoop van 800€ is dat al minder opvallend.
                        Maar uiteindelijk is voor hun het werk om goederen met een kleine waarde of grote waarde in orde te brengen ongeveer hetzelfde.
                        Daar is net het nut van lokale distributiecentra ... ze kunnen een heel pak goederen in bulk invoeren en een grote aangifte doen in plaats van duizenden kleine.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Statiefje €25.98 met €34.46 douane/invoer/BTW : weigeren/retour

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Klopt, maar dan zijn die rechten al in de prijs verrekend.
                          Dat vind ik dan al beter, is transparanter naar prijsvergelijking toe en de levertermijn hoeft dan tenminste geen maanden te duren omwille van douanecontrole.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • #14
                            Statiefje €25.98 met €34.46 douane/invoer/BTW : weigeren/retour

                            Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                            Dat vind ik dan al beter, is transparanter naar prijsvergelijking toe en de levertermijn hoeft dan tenminste geen maanden te duren omwille van douanecontrole.
                            Klopt, maar wie tot nu toe in China bestelt die weet ook vooraf hoe het zal lopen.
                            Het blijft een beslissing die de koper zelf neemt of hij onder die voorwaarden al dan niet een bestelling wil plaatsen.
                            Ik heb ook eens meer betaald voor alle bijkomende kosten dan het product zelf kostte, inderdaad niet plezant.
                            Ook al eens geluk gehad ... twee bestellingen gedaan elk voor minder dan 20€, maar ze werden gegroepeerd verzonden in ιιn zending en gelukkig geen kosten op moeten betalen.
                            Uiteraard eenvoudiger als men daar allemaal geen rekening mee moet houden. [emoji106]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Statiefje €25.98 met €34.46 douane/invoer/BTW : weigeren/retour

                              Pet gekocht om een Amerikaanse YouTuber te steunen. Prijs van de pet $ 28,98; verzendkosten $ 22,80.

                              Bij afhaling in het postkantoor hing er een douaneformulier aan het pakje:
                              - douaneformaliteiten: € 24
                              - BTW import: € 10,69

                              Pfff ... ik heb nu een pet waar ik zιιr zuinig op ben.
                              Vriendelijke groet,

                              Jos

                              Comment

                              Working...
                              X