Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Staat het schoentje klaar?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Staat het schoentje klaar?

    Hier wel hoor...
    Zijn er nog die St. Maarten (i.p.v. St. Niklaas) mogen ontvangen morgen, alléé deze nacht.
    perman
    canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

  • #2
    Re: Staat het schoentje klaar?

    Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
    Hier wel hoor...
    Zijn er nog die St. Maarten (i.p.v. St. Niklaas) mogen ontvangen morgen, alléé deze nacht.
    Als ik was zoals die gasten van de 'Tea Party' (USA) dan was je een ketter

    Op latere leeftijd heb ik dit pas geleerd over Sint-Maarten, perman.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: Staat het schoentje klaar?

      Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
      Hier wel hoor...
      Zijn er nog die St. Maarten (i.p.v. St. Niklaas) mogen ontvangen morgen, alléé deze nacht.
      Aolst !
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #4
        Re: Staat het schoentje klaar?

        In grote delen van Vlaams Brabant bestond vroeger geen Sinterklaas, enkel Sint Maarten ... Ik heb mijn moeder en haar broers en mijn grootouders enkel maar horen spreken over St M .. nooit over St N ... die bestond niet!

        Comment


        • #5
          Re: Staat het schoentje klaar?

          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          In grote delen van Vlaams Brabant bestond vroeger geen Sinterklaas, enkel Sint Maarten ... Ik heb mijn moeder en haar broers en mijn grootouders enkel maar horen spreken over St M .. nooit over St N ... die bestond niet!
          Tja, zo zie je maar
          Zonder Sint-Maarten en zonder Sinterklaas zou november of december niet hetzelfde zijn
          We zijn er mee opgegroeid en het is een traditie.

          Ik denk ook niet dat er echt op bezuinigd wordt.
          Hetzelfde voor Kerstmis of Nieuwjaar (Pasen, Valentijn).
          Over Halloween zwijg ik

          Als kind vond ik het "hatelijk" dat we die dag naar school moesten.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #6
            Re: Staat het schoentje klaar?

            Bij ons krijgen ze met Sinterklaas een kleinigheid. Wij vieren Kerstmis en Halloween uitgebreid, zoals in de UK. Sinterklaas is een traditie ja, en voor de kids betekent het alleen dat ze wat speelgoed krijgen. Niks te maken met het gedoe onlangs over zwarte piet, maar voor mij mogen ze 't afschaffen, de sfeer rond Sinterklaas, in vergelijking met Halloween en Kerstmis, trekt op niks.
            Panasonic Lumix FZ2000

            Comment


            • #7
              Re: Staat het schoentje klaar?

              Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
              Bij ons krijgen ze met Sinterklaas een kleinigheid. Wij vieren Kerstmis en Halloween uitgebreid, zoals in de UK. Sinterklaas is een traditie ja, en voor de kids betekent het alleen dat ze wat speelgoed krijgen. Niks te maken met het gedoe onlangs over zwarte piet, maar voor mij mogen ze 't afschaffen, de sfeer rond Sinterklaas, in vergelijking met Halloween en Kerstmis, trekt op niks.
              en daar durf ik dan het omgekeerde van zeggen
              dat commercieel gedoe van vooral halloween mag men afschaffen en hoe sneller hoe beter.
              dan is pas over de kop getild commercieel gedoe , idem in verband met valentijn
              de kerstman, nog zoiets dat uit commercieel oogpunt is ontstaan, als coca cola er niet was geweest was er vermoedelijk nooit een kerstman geweest
              Sint Maarten en Sinterklaas die bestaan al veel langer

              Comment


              • #8
                Re: Staat het schoentje klaar?

                Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                Bij ons krijgen ze met Sinterklaas een kleinigheid. Wij vieren Kerstmis en Halloween uitgebreid, zoals in de UK. Sinterklaas is een traditie ja, en voor de kids betekent het alleen dat ze wat speelgoed krijgen. Niks te maken met het gedoe onlangs over zwarte piet, maar voor mij mogen ze 't afschaffen, de sfeer rond Sinterklaas, in vergelijking met Halloween en Kerstmis, trekt op niks.
                Is een kwestie van inleving en beleving
                Is een kwestie van overlevering via de ouders.

                Met Sint-Maarten had ik laat ik zeggen ong. 30 jaar geleden geen voeling.
                Ik bedoel het niet slecht maar ik ben er nooit over gaan zeuren of zagen
                Je moet aanvaarden dat het zo is.
                Sfeer maak je ook zelf.
                Zelf heb ik meer aan Kerstmis dan aan een opgeklopt of wellicht een geforceerd gedoe met Oudejaarsavond.
                Het mag van mij hoor maar ik doe niet mee :-)
                Er wordt veel (en negatief) gesproken over die commercie maar dat trek ik me niet aan.
                Niemand is verplicht om daarin mee te gaan.

                Kerstbomen, koud en sneeuw, verlichting in dorp of stad en zelfs geheeld versierde straten
                vind ik toch fijn
                Het kan aan mij liggen maar mensen zijn dan anders.
                Meer gevoel voor rust en wat vrede.
                Is ook een tijd dat 'geven' meer betekent dan 'krijgen'.

                Dat is tenminste mijn ervaring he
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: Staat het schoentje klaar?

                  Vreemd genoeg was er destijds nog aan ander gebruik waarbij kinderen een "kleinigheid" kregen (bvb een sinaasappel, wat toendertijd iets speciaals was) .. en dat was "de greef van half-vaste" ofte "de graaf van half vasten" ... is dit onstaan doordat de "graaf" (adel) bezitter van de landerijen een versnapering kwam uitdelen op "half vasten" (ttz halfweg de vastentijd) ... iemand die van dit gebruik gehoord heeft?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Staat het schoentje klaar?

                    Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                    en daar durf ik dan het omgekeerde van zeggen
                    dat commercieel gedoe van vooral halloween mag men afschaffen en hoe sneller hoe beter.
                    dan is pas over de kop getild commercieel gedoe , idem in verband met valentijn
                    de kerstman, nog zoiets dat uit commercieel oogpunt is ontstaan, als coca cola er niet was geweest was er vermoedelijk nooit een kerstman geweest
                    Sint Maarten en Sinterklaas die bestaan al veel langer
                    En Kerstmis ook
                    Pasen idem.
                    Kan er ook niets aan doen dat dit allemaal een christelijke oorsprong heeft.
                    Ik heb geen vaste stoel in de kerk

                    En dan kan je in dezelfde context gaan praten over de jaarlijkse communiefeesten of het Vormsel.
                    Op veel plaatsen kan je daar moeilijk onderuit komen

                    Tja Halloween, heb ik ook geen voeling mee.
                    Het zit niet in mijn (kinderlijke) genen zoals met de kinderen in de USA bijv.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #11
                      Re: Staat het schoentje klaar?

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Vreemd genoeg was er destijds nog aan ander gebruik waarbij kinderen een "kleinigheid" kregen (bvb een sinaasappel, wat toendertijd iets speciaals was) .. en dat was "de greef van half-vaste" ofte "de graaf van half vasten" ... is dit onstaan doordat de "graaf" (adel) bezitter van de landerijen een versnapering kwam uitdelen op "half vasten" (ttz halfweg de vastentijd) ... iemand die van dit gebruik gehoord heeft?
                      Neen maar wel interessant.

                      Hier se :


                      "Na de eerste wereldoorlog werd de Graaf stilaan verdrongen door Sinterklaas".
                      In Turnhout heb ik veel tijd gesleten maar niets over gehoord.
                      Mijn familie die er woont is uit Limburg afkomstig.
                      Last edited by theokus; 11 november 2013, 21:09.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Staat het schoentje klaar?

                        Bedankt Theo ... het gebruik was dus ook bekend in Brabant (aangezien mijn familie aan moederskant allemaal "Brabanders" zijn en ik de info daar vandaan heb) ... het gebruik is dus verdorie flink oud!!

                        Edit: vreemd dat er zo een "seizoens-shift" bij hoorde bij de "verdringing"

                        Comment


                        • #13
                          Re: Staat het schoentje klaar?

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          Bedankt Theo ... het gebruik was dus ook bekend in Brabant (aangezien mijn familie aan moederskant allemaal "Brabanders" zijn en ik de info daar vandaan heb) ... het gebruik is dus verdorie flink oud!!

                          Edit: vreemd dat er zo een "seizoens-shift" bij hoorde bij de "verdringing"
                          Graag gedaan.
                          De oudste bekende vermelding dateert uit 1451...
                          Mooi verhaal ook.
                          Dateert zelfs van voor de tijd dat Hendrik VIII aan zijn zes vrouwen begon
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment


                          • #14
                            Re: Staat het schoentje klaar?

                            Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                            dat commercieel gedoe van vooral halloween mag men afschaffen en hoe sneller hoe beter.
                            dan is pas over de kop getild commercieel gedoe , idem in verband met valentijn
                            de kerstman, nog zoiets dat uit commercieel oogpunt is ontstaan, als coca cola er niet was geweest was er vermoedelijk nooit een kerstman geweest
                            Sint Maarten en Sinterklaas die bestaan al veel langer
                            Wanneer ik het over sfeer heb, dan heb ik het niet over het kopen van een berg cadeautjes, wel de sfeer, decoratie in huis, op straat enz. Sinterklaas heeft geen sfeer, punt. (Pasen is ook maar onnozel gedoe, behalve de chocolade-eieren, die ik toch niet lustte als kind, had ik er ook niks aan).
                            Dat Sinterklaas en St-Maartne al veel langer bestaan, dat gaat me geen bal aan. Er zijn nog zo veel dingen die al lang bestaan, die al lang achterhaald zijn. Out with the old, in with the new...
                            Trouwens, geen enkele voeling met het christendom of katholicisme, onze kinderen hebben dit jaar hun lentefeest gedaan, geen communie, we zijn vrijzinnig...
                            Last edited by Kaneda; 11 november 2013, 21:49.
                            Panasonic Lumix FZ2000

                            Comment


                            • #15
                              Re: Staat het schoentje klaar?

                              Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                              En Kerstmis ook
                              Pasen idem.
                              Kan er ook niets aan doen dat dit allemaal een christelijke oorsprong heeft.
                              Ik heb geen vaste stoel in de kerk

                              ...
                              Wel al onze? christelijke feesten zijn schaamteloos "gepikt" uit de heidense cultuur! ga het maar na! Het christendom heeft deze truk steeds toegepast om zieltjes te winnen ook in Zuid Amerika!

                              Kijk maar naar ons Paasfeest .. In andere talen verwijst het nog naar het heidense feest, namelijk het lentefeest van de Germaanse godin Ostara (Ostara

                              De naam en de ganse symboliek is dus gepikt ... De "vruchtbaarheidssymbolen" waren eieren haha .. en alle Germaanse goden en godinnen hadden een zogenoemd "geleide-dier" een symbolisch dier dat door iedereen direct kon geassocieerd worden .. andermaal haha .. ge mooght 1x raden welke dier samen gaar met Ostara .. juist ja: de haas!

                              Ik las over een prachtige kerk in Zuid Amerika, rijk versierd met gepikt goud uiteraard, en langs de wand staan prachtige schilderijen die engelen en aartsengelen voorstellen ... maar die domme "roomsen" werden er flink bij de neus genomen want alle figuren dragen de symboliek van de oude "heidense" goden zodanig "vermomd dat "de kerkelijken" ze niet zien, maar elke inlander weet perfect wie er op elk schilderij staat ... haha boontje komt om zijn loontje ?

                              Comment

                              Working...
                              X