Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Smartphone fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Smartphone fotografie

    Deze foto's is genomen ietsje na de middag met mijn iPhone en een heel klein beetje bewerkt in CS5. Een rubriek "Smartphone fotografie" ontbreekt hier nog op BD. Is volgens mij wel toekomst. Waar zou ik hem posten ?


  • #2
    Re: Smartphone fotografie

    Zelf heb ik een hekel aan mensen die van alles en nog wat foto's met hun Smartphone maken.
    Ook laat nog steeds de kwaliteit ten wensen over zoals te zien op deze foto
    - Photography made me look at things differently -

    Comment


    • #3
      Re: Smartphone fotografie

      Gelijk heb je over het ontbreken van een dergelijke rubriek.
      Maar: een foto met een smartphone nemen en daarna met CS5 bewerken: daar klopt iets niet.
      Het interessante aan smartphone fotografie is voor mij de mogelijkheid om direct te bewerken (indien nodig) en te posten, zonder langs de Mac/PC te moeten passeren.

      Comment


      • #4
        Re: Smartphone fotografie

        zowel natuur als transport komt volgens mij in aanmerking. Je zal moeten kiezen en kiezen is verliezen hé
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

        Comment


        • #5
          Re: Smartphone fotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door NielsDV Bekijk bericht
          Zelf heb ik een hekel aan mensen die van alles en nog wat foto's met hun Smartphone maken.
          Ook laat nog steeds de kwaliteit ten wensen over zoals te zien op deze foto
          Met respect voor je mening : maar je zal de toekomst wel niet tegenhouden !!!!

          Comment


          • #6
            Re: Smartphone fotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
            Met respect voor je mening : maar je zal de toekomst wel niet tegenhouden !!!!
            Klopt, een (r)evolutie hou je niet tegen maar zoals bovenstaande foto toont is deze foto niet om ergens in SC te plaatsen maar bij fotobeoordeling. Nee, het heeft niks met snobisme te maken en met de grote en prijs van het toestel maar de kwaliteit is in veel gevallen niet iets wat me kan verrassen. Ik gebruik ook soms mijn smartphone voor een foto maar dat is enkel om een onderdeel van een machine of zo te fotograferen als herinnering hoe het eruit zag voor de herstelling.

            Comment


            • #7
              Re: Smartphone fotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
              Een rubriek "Smartphone fotografie" ontbreekt hier nog op BD.
              Er is ook geen rubriek voor fullframe of compactjes of analoge foto's. De huidige classificatie rond onderwerpen lijkt me toch logischer.
              Een tijd terug vroeg ik of er al smartphone foto's in de HOF stonden. Verschillende mensen beweerden van wel maar niemand kwam met een linkje. Misschien is er nu wel iemand die naar een voorbeeld kan verwijzen?
              Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

              Comment


              • #8
                Re: Smartphone fotografie

                In het begin van digitale fotografie waren de (zeer)dure toestellen ook niet in staat degelijke fotos te maken.
                Dat is bij smartphone ook zo, die technologie zal zeer zeker nog fel verbeteren.
                Maar dat staat eigenlijk los van WAT je fotografeerd en HOE je het doet. Kom je automatisch ergens in een discipline terecht en daarvoor zijn al alle denkbare subforums voor aanwezig.

                Om de bal terug te kaatsen. Ik zie niet in wat een smartphone een foto anders zou moeten maken dan met eender welke andere technologie.

                PS: je foto is leuk om mss op facecook te zetten maar voor dit forum is em toch echt minderwaardig hoor.
                Je mag de zelfde foto nemen met een dure Mamiya, hij zal beter zijn in dynamisch bereik en resolutie maar de einbeoordeling zal de zelfde zijn.

                PS2: je mag hier ook fotos plaatsen die gemaakt zijn met de inferieure technologie van polaroid, er zijn mensen die daar echt mooie fotos mee kunnen maken

                Comment


                • #9
                  Re: Smartphone fotografie

                  Een beetje verduidelijking : toen ik naar mijn wagen liep ingevolge de felle regen zag ik bovenstaand tafereel. Ik heb altijd goed fotogerief in mijn wagen liggen maar een iPhone, ook een werk instrument, zit altijd in mijn zak. Het was een kwestie van seconden om bovenstaande foto te nemen en zond hem onmiddellijk naar mijn account Instagram. Het grote voordeel van het nemen van foto's met een Smartphone is de snelheid waarmee je een foto kan nemen. Maar uiteraard zal het nooit de kwaliteit van een met goed glas genomen foto overtreffen. Het is een andere soort fotografie. Jullie moeten maar eens neuzen op Instagram en ik garandeer dat jullie zullen verschieten wat een prachtige foto's, scherp etc erop staan. Normaal bewerk ik de met een Smartphone genomen foto's met APP's maar vermits de foto's ook op Photostream staan was de verleiding groot om ze via Photoshop met Niksofware een beetje te bewerken. Over foto's in de HOF genomen met een Smartphone kan ik niets zeggen. De HOF is heilig gebied hier op BD en ik waag mij tot geen heiligschennis om mijn mening te ventileren.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Smartphone fotografie

                    Ik vind het een zeer goed gezien tafereel.

                    Over de bijzaak, je zit hierop een fotografieforum en de meesten hier zijn dus puristen. Zoals de reacties aanduiden: ze willen technisch goede foto's. Zelf was ik ook zo, tot een paar jaar terug. Toen kwam ik erachter dat fotografie niet om de techniek gaat maar om het beeld. Mijn dure DSLRs met nog duurdere lenzenarsenaal is ondertussen allemaal de deur uit of ligt stof te vangen. Het is vervangen door praktisch materiaal om beelden op te nemen. 80% van mijn foto's maak ik met de iPhone. Waarom? Omdat ik die in 99% van de tijd bij me heb en in 20% van de gevallen heb ik m'n camera bij (een Sony Nex tegenwoordig). Maar de beelden zijn overal en de smartphones zijn perfect om die te vereeuwigen.
                    Jouw foto is een perfecte illustratie hiervan. Een technisch verre van perfecte foto die toch iets oproept bij me. Daarmee is het voor mij een zeer geslaagde foto en ik waardeer de fotograaf die oog voor dit detail had.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Smartphone fotografie

                      Ik ga maar eens de knuppel in het hoenderhok gooien door te herhalen wat ik een poos geleden in een ander draadje heb geschreven;
                      tegenwoordig is het zo dat iedere smartphone en aaipad bezitter zichzelf tot pro fotograaf benoemt.

                      Zal ik een aantal mooie foto's van maken van jou bij zonsondergang aan het meer ? Nee hoor, mijn vriendin heeft een smartphone en maakt daarmee best aardige foto's...

                      Telefenoren doe je met een smartphone of GSM, mooie plaatjes schiet je in de eerste plaats nog steeds met een DSLR toestel.
                      Een combinatie van beide is imho een no go !

                      "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                      Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Smartphone fotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                        Telefenoren doe je met een smartphone of GSM, mooie plaatjes schiet je in de eerste plaats nog steeds met een DSLR toestel.
                        Helemaal oneens. Mooie plaatjes schiet je met wat je voor handen hebt. Technische goede plaatjes schiet je met een DSLR. Niet de camera maakt de foto, maar de fotograaf.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Smartphone fotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door Havezet Bekijk bericht
                          Helemaal oneens. Mooie plaatjes schiet je met wat je voor handen hebt. Technische goede plaatjes schiet je met een DSLR. Niet de camera maakt de foto, maar de fotograaf.
                          Amen.
                          https://www.tinicleemputfotografie.com/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Smartphone fotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Havezet Bekijk bericht
                            " Het is vervangen door praktisch materiaal om beelden op te nemen. 80% van mijn foto's maak ik met de iPhone. Waarom? Omdat ik die in 99% van de tijd bij me heb en in 20% van de gevallen heb ik m'n camera bij (een Sony Nex tegenwoordig).
                            Een Nikon D700 weegt 995 gram, zonder batterij, geheugenkaart etc
                            Een AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED 900 gram
                            Voeg daarbij wat klein gerief...
                            Een Smartphone heb je sowieso bij omdat de eerste functie ervan telefoneren is...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Smartphone fotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                              Er is ook geen rubriek voor fullframe of compactjes of analoge foto's. De huidige classificatie rond onderwerpen lijkt me toch logischer.
                              Een tijd terug vroeg ik of er al smartphone foto's in de HOF stonden. Verschillende mensen beweerden van wel maar niemand kwam met een linkje. Misschien is er nu wel iemand die naar een voorbeeld kan verwijzen?
                              En hier ben ik volledig akkoord mee...

                              Je kan niet voor elk type camera een rubriek maken...
                              je begint bij smartphone-fotografie/full-frame/compact/analoog/nikon/canon/sony/....
                              je kan je foto's gewoon in een categorie plaatsen, en misschien erbij vermelden dat het smartphone-foto is?

                              maar een aparte categorie lijkt mij niet nodig/nuttig
                              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                              Comment

                              Working...
                              X