Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Slimme huishoudapparaten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Slimme huishoudapparaten

    Ze zijn blijkbaar niet allemaal even slim : https://tweakers.net/nieuws/193950/a...-na-foute.html

    Ik had het eerst hier gezien: https://www.youtube.com/watch?v=YEZCySVQHEU&t=322s

    Ik vraag mij ook af waarom alles op het internet aangesloten moet zijn, toen ik mijn microgolf kocht wou ik er eigenlijk een meebrengen met twee draaiknoppen (eentje voor het vermogen, en een mechanische timer), maar omdat die uitverkocht waren heb ik er nu een met veel teveel knoppen en functies die nooit gebruikt worden, de enige knop die ik gebruik is de "start/30sec" knop die ik meerdere keren indruk om de gewenste tijd in te stellen.
    Er staan verschillende "menu"s" op, maar de icoontjes op het kleine display zijn voor mij alleen leesbaar met mijn sterkste leesbril, en die heb ik nooit bij als ik naar de keuken ga, daarom zijn die voor mij overbodig.
    Mijn zoon gebruikt de microgolf op dezelfde manier als ik, 4 minuten is 8 keer klikken op de "start/30sec" knop, dat gaat sneller dan met de andere instelmogelijkheden.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

  • #2
    Re: Slimme huishoudapparaten

    Dat is met alle toestellen het geval. Eenmaal er software in zit dan gaat user interface naar de knoppen. Ik heb het zo met mijn radiowekker. Gewoon om de tijd van de wekker in te stellen moet je een heel menu doorlopen. Allemaal instellingen die ik nooit verzet.

    Ik ben zo op zoek naar een simpele DAB+ radio voor de hifi. Gewoon niet te vinden. Allemaal ook netwerk radio, mediaplayer, server, ethernet, wifi, bluetooth, usb, etc. En een afstandsbediening met meer knoppen dan mijn toetsenbord. Ik heb het opgegeven.

    Comment


    • #3
      Re: Slimme huishoudapparaten

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Mijn zoon gebruikt de microgolf op dezelfde manier als ik, 4 minuten is 8 keer klikken op de "start/30sec" knop, dat gaat sneller dan met de andere instelmogelijkheden.
      Gaat die dan nan een paar seconden drukken op die knop niet automatisch gaan bijtellen?
      Anders zal die knop het tere punt worden bij veelvuldig gebruik.

      Comment


      • #4
        Re: Slimme huishoudapparaten

        Ik sluit me hier bij aan. Ik noem dat regelmatig : de vooruitgang van de achteruitgang.
        Hier krioelt het ook van de afstandsbedieningen, en wil je eens wat moois weten ? In de handleiding van die ene staat regelmatig "press any key", op de bediening zelf zit er een knop die "anykey" heet....

        Comment


        • #5
          Re: Slimme huishoudapparaten

          Ik zie het niet zo somber, maar het is wel zo dat geen enkele fabrikant nog een toestel op de markt durft te brengen zonder app.

          Spijtig genoeg zijn er nog te weinig standaarden. Dat zullen we nodig hebben om al die dingen met één energiebeheersysteem aan te kunnen sturen (denk maar aan het capaciteitstarief, dynamische elektriciteitstarieven).
          Wat zijn we met een appje voor elk apparaat ?

          Comment


          • #6
            Re: Slimme huishoudapparaten

            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            Ik zie het niet zo somber, maar het is wel zo dat geen enkele fabrikant nog een toestel op de markt durft te brengen zonder app.
            Waar haal je deze info vandaan? [emoji848]
            Er zijn nog meer dan genoeg toestellen verkrijgbaar zonder app, alleen hebben sommige winkels deze niet altijd standaard op voorraad omdat er net meer vraag is naar toestellen met een app.
            Het zou uiteraard wel beter zijn mochten ze allemaal dezelfde norm ondersteunen.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Slimme huishoudapparaten

              Magnetron was stuk, nieuwe gekocht via Bol,
              gewoon mechanisch, was trouwens een van de goedkoopste.
              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
              George Orwell

              Comment


              • #8
                Re: Slimme huishoudapparaten

                Onze AEG diepvrieskast aangekocht in 1996 (!) vertoonde vandaag plots kuren. De temperatuur, die normaal ingesteld staat op -18°, toonde plots in het display 118 (zonder min streepje of iets anders), dit nadat de snelvriesfunctie een paar uur was ingeschakeld en terug werd uitgeschakeld.
                Na diverse pogingen, zonder stroom zetten, met stroom maar uitschakelen en terug aanzetten kwam er geen verandering op het temperatuurdisplay (ik dacht hierbij aan een reset).
                Een dik jaar geleden was er ook al plots alarm omdat de temperatuur te hoog kwam.
                Raar maar waar, maar met een goeie "bonk" op het motorgedeelte sloeg het spul weer aan en werkte het tot vandaag weer perfect.
                Toch maar een nieuwe besteld. Deze keer een Liebherr die vrijdag geleverd wordt (hopelijk houdt de oude AEG het nog een paar dagen vol )
                Na 26 jaar met die AEG, we kunnen niet klagen zeker (?)

                Comment


                • #9
                  Re: Slimme huishoudapparaten

                  Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                  Onze AEG diepvrieskast aangekocht in 1996 (!) vertoonde vandaag plots kuren. De temperatuur, die normaal ingesteld staat op -18°, toonde plots in het display 118 (zonder min streepje of iets anders), dit nadat de snelvriesfunctie een paar uur was ingeschakeld en terug werd uitgeschakeld.
                  Na diverse pogingen, zonder stroom zetten, met stroom maar uitschakelen en terug aanzetten kwam er geen verandering op het temperatuurdisplay (ik dacht hierbij aan een reset).
                  Een dik jaar geleden was er ook al plots alarm omdat de temperatuur te hoog kwam.
                  Raar maar waar, maar met een goeie "bonk" op het motorgedeelte sloeg het spul weer aan en werkte het tot vandaag weer perfect.
                  Toch maar een nieuwe besteld. Deze keer een Liebherr die vrijdag geleverd wordt (hopelijk houdt de oude AEG het nog een paar dagen vol )
                  Na 26 jaar met die AEG, we kunnen niet klagen zeker (?)
                  De snelvriesfunctie van een vriezer is meestal gewoon een schakelaar die de thermostaat overbrugt, en waardoor de temperatuur lager zakt dan de normale -18°C, de koeling blijft dan draaien tot de schakelaar terug in de andere stand wordt gezet.
                  Als je die schakelaar terug in de normale stand zet, dan schakelt de vriezer pas terug in als de temperatuur voldoende is gestegen om de thermostaat weer in te schakelen, afhankelijk van een aantal factoren (massa in de vriezer, de temperatuur in de vriezer en de omgevingstemperatuur) kan het dan doorgaans meerdere uren duren vooraleer de compressor terug inschakelt.
                  Door de stroom in en uit te schakelen zal de temperatuur in de vriezer ook niet sneller oplopen, als die door de invriesfunctie bijvoorbeeld op -24°C staat, dan duurt het gewoon een tijdje vooraleer die weer boven de -18°C komt.
                  Wat het display aanduidt als de temperatuur onder een bepaalde temperatuur komt, dat weet ik niet (ik ken die vriezer niet) maar het is mogelijk dat er dan een foutcode op komt om erop te wijzen dat er iets niet correct is, maar eigenlijk is het dan logischer om toch de gemeten temperatuur weer te geven. (Bij sommige thermostaten die wij gebruiken op het werk kan je een low en high alarm instellen, dan zie je meteen of de temperatuur buiten het normale werkgebied komt.)
                  Let er ook op dat het heel slecht is voor een vriezer en een koelkast om de stroomtoevoer kort te onderbreken terwijl die aan het draaien is, dan zijn de drukverschillen tussen het hoge en lagedrukgedeelte te groot waardoor de compressor niet kan opstarten.
                  Aan die compressortjes hangt bijna altijd een startinrichting met een laag startkoppel (= goedkoper), als de compressor door een te groot drukverschil niet opgestart geraakt, dan zal die een tijdje in en uitgeschakeld worden door de Klixon (motorbeveiliging), maar bij dat schakelen gaat er toch een vrij hoge stroom door de wikkelingen van de compressor (sommige soorten startrelais branden dan soms door).
                  Daarom moet je eigenlijk minstens 5 minuten wachten om de stekker van een koelkast of vriezer terug in te steken.

                  Het is daarom best mogelijk dat er niets mankeert aan die oude vriezer, maar een nieuwe zal waarschijnlijk wel wat zuiniger zijn dan eentje van 1996.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Slimme huishoudapparaten

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Ik zie het niet zo somber, maar het is wel zo dat geen enkele fabrikant nog een toestel op de markt durft te brengen zonder app.

                    Spijtig genoeg zijn er nog te weinig standaarden. Dat zullen we nodig hebben om al die dingen met één energiebeheersysteem aan te kunnen sturen (denk maar aan het capaciteitstarief, dynamische elektriciteitstarieven).
                    Wat zijn we met een appje voor elk apparaat ?
                    Dit is onzin. Net eens rondgekeken op site van Vandenborre, "smart" apparaten zijn grote een uitzondering. Behalve bij de televisies. Kan zijn dat een fabrikant een app ontwerpt voor zijn toestellen, maar daarom zijn die toestellen nog niet verbonden met die app. Meestal dient die app voor handleidingen etc, voor mensen die niet meer weten hoe ze iets moeten opzoeken op een gewone website. Bijkomend doel: meer info verzamelen over de klanten, is ook geld waard.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Slimme huishoudapparaten

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      De snelvriesfunctie van een vriezer is meestal gewoon een schakelaar die de thermostaat overbrugt, en waardoor de temperatuur lager zakt dan de normale -18°C, de koeling blijft dan draaien tot de schakelaar terug in de andere stand wordt gezet.
                      Als je die schakelaar terug in de normale stand zet, dan schakelt de vriezer pas terug in als de temperatuur voldoende is gestegen om de thermostaat weer in te schakelen, afhankelijk van een aantal factoren (massa in de vriezer, de temperatuur in de vriezer en de omgevingstemperatuur) kan het dan doorgaans meerdere uren duren vooraleer de compressor terug inschakelt.
                      Door de stroom in en uit te schakelen zal de temperatuur in de vriezer ook niet sneller oplopen, als die door de invriesfunctie bijvoorbeeld op -24°C staat, dan duurt het gewoon een tijdje vooraleer die weer boven de -18°C komt.
                      Wat het display aanduidt als de temperatuur onder een bepaalde temperatuur komt, dat weet ik niet (ik ken die vriezer niet) maar het is mogelijk dat er dan een foutcode op komt om erop te wijzen dat er iets niet correct is, maar eigenlijk is het dan logischer om toch de gemeten temperatuur weer te geven. (Bij sommige thermostaten die wij gebruiken op het werk kan je een low en high alarm instellen, dan zie je meteen of de temperatuur buiten het normale werkgebied komt.)
                      Let er ook op dat het heel slecht is voor een vriezer en een koelkast om de stroomtoevoer kort te onderbreken terwijl die aan het draaien is, dan zijn de drukverschillen tussen het hoge en lagedrukgedeelte te groot waardoor de compressor niet kan opstarten.
                      Aan die compressortjes hangt bijna altijd een startinrichting met een laag startkoppel (= goedkoper), als de compressor door een te groot drukverschil niet opgestart geraakt, dan zal die een tijdje in en uitgeschakeld worden door de Klixon (motorbeveiliging), maar bij dat schakelen gaat er toch een vrij hoge stroom door de wikkelingen van de compressor (sommige soorten startrelais branden dan soms door).
                      Daarom moet je eigenlijk minstens 5 minuten wachten om de stekker van een koelkast of vriezer terug in te steken.

                      Het is daarom best mogelijk dat er niets mankeert aan die oude vriezer, maar een nieuwe zal waarschijnlijk wel wat zuiniger zijn dan eentje van 1996.
                      Dank voor je info. Ik moet toegeven dat het laatste lijntje van je reactie ook voor ons een reden was om maar direct voor nieuw te gaan. Oude werkt nu nog steeds goed, alleen weten we niet hoeveel graden onder nul het is in de vriezer. Om het even, vrijdag gaat ie naar de recyclage, bedankt voor bewezen diensten.
                      Nog een vraagje, is het nog zo dat bij het plaatsen van een nieuwe diepvries of koelkast deze eerst een tijd waterpas moet staan voor die aan te zetten, of is dit reeds achterhaald ? Misschien was dit vroeger ook wel larie, maar dat werd toen wel aangeraden.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Slimme huishoudapparaten

                        Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                        Nog een vraagje, is het nog zo dat bij het plaatsen van een nieuwe diepvries of koelkast deze eerst een tijd waterpas moet staan voor die aan te zetten, of is dit reeds achterhaald ? Misschien was dit vroeger ook wel larie, maar dat werd toen wel aangeraden.
                        Info via Google wachten 4 'a 12 uur voordat je de koelkast aansluit.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Slimme huishoudapparaten

                          Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                          Nog een vraagje, is het nog zo dat bij het plaatsen van een nieuwe diepvries of koelkast deze eerst een tijd waterpas moet staan voor die aan te zetten, of is dit reeds achterhaald ? Misschien was dit vroeger ook wel larie, maar dat werd toen wel aangeraden.
                          Normaalgezien wordt het nog altijd aangeraden om de koelkast of vriezer een tijdje rechtop te laten staan vooraleer die opgestart wordt.
                          Maar de laatste koelkasten die ik gekocht heb, die heb ik toch meteen in het stopcontact gestoken omdat alles wat er nog uit de oude koelkast kwam zo snel mogelijk terug gekoeld moest worden.
                          De leverancier raadde wel aan om die te laten staan, ik heb die "op eigen risico" toch meteen ingeschakeld terwijl de leverancier er zelf nog bij stond.
                          De compressor startte gewoon op, zonder rare geluiden te maken, en dan kan het zeker geen kwaad.
                          Ik weet zelf wel hoe een koelkast en een koelcompressor er vanbinnen uitziet, en persoonlijk zie ik eigenlijk helemaal geen reden om te wachten als die platgelegen heeft tijdens transport.
                          De kans op vloeistofslag doordat een compressor op zijn kant heeft gelegen is volgens mij zo goed als onbestaande.
                          Als de cilinder vol olie zou zitten, dan zal de motor zelfs te weinig startkoppel hebben om de compressor te laten draaien, er is dan ook geen kans op vloeistofslag (als de krukas niet rond draait, dan gaat er niets kapot).
                          Als je die inschakelt terwijl die op zijn kant ligt, dan krijgt de compressor geen smering (dat mag je dus zeker nooit doen), maar zodra je die terug rechtop zet dan zit de olie weer onderaan in de compressor, waar die thuis hoort.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Slimme huishoudapparaten

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            De snelvriesfunctie van een vriezer is meestal gewoon een schakelaar die de thermostaat overbrugt, en waardoor de temperatuur lager zakt dan de normale -18°C, de koeling blijft dan draaien tot de schakelaar terug in de andere stand wordt gezet.
                            Bij onze nieuwe vriezer kan je met een drukknop in vier stappen per zes uur uitkiezen hoe lang de thermostaat op Max blijft staan, dat tot 24 uur lang.
                            Maar eigenlijk heeft dat weinig of geen zin als je het maar gebruikt
                            op het moment dat je er wat bij steekt, ben je van plan er een redelijke hoeveelheid bij te steken, dan laat je deze beter vooraf
                            wat dieper koelen.
                            En bij een volledige vulling trekt de thermostaat daar wel zijn plan mee.
                            Last edited by Guest42; 24 maart 2022, 07:06.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Slimme huishoudapparaten

                              Als we binnenkort de dure energie zo zuinig zullen moeten gebruiken zou het handig zijn dat de instellingen van de toestellen automatisch kunnen gebeuren.
                              Dat is nog iets anders dan dat zelf te doen met een appje per toestel.

                              Je zou bv je diepvriezer meer kunnen laten koelen wanneer je panelen veel stroom produceren.
                              Het verbruik van dit toestel is uiteraard niet zo hoog om hier veel winst uit te halen, maar een (warmtepomp) boiler is al een betere kandidaat (dergelijke toestellen hebben al wel signaalingangen voor PV, zonneboiler ed, maar vindt eens een installateur die daarin meegaat).

                              Ondanks de al een tijdje hoge energieprijzen schijnt de consument daar nog altijd weinig oog voor te hebben.
                              Vorige week waren we gaan kijken voor een nieuwe oven en we vroegen wat het energieverbruik was (onze oude slikt m.i. nogal veel). De verkoper antwoordde dat het de eerste keer was dat een klant die vraag stelde . Zijn gezicht sprak boekdelen.

                              Vroeger waren er ook speciale hotfill was- en vaatwastoestellen voor geitewollensokkers, in de huidige situatie zou je daar ook niet veel meer mee zijn (als ze dan vroeger al niet meer distributieverliezen veroorzaakten dan het opbracht).

                              Het is dus nog de vraag of de gemiddelde consument voor nieuwe slimme snufjes zal willen betalen.
                              Ik zie de huidige features eerder als marketing en om je geweten te sussen.
                              Last edited by palombian; 24 maart 2022, 08:58.

                              Comment

                              Working...
                              X