Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Slecht nieuws voor zonnepanelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #91
    Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

    kijk eens op de grafiek van je installatie : bij zon leveren de panelen 10 keer meer dan onder (schapen)wolken.
    mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
    nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
    https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

    Comment


    • #92
      Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Geen digitale meter nodig om te weten dat op sombere dagen de opbrengst niet genoeg is om rechtstreeks te verbruiken.
      Dagen met nog geen halve kWh zijn er ook hoor. [emoji849]
      Zeg me eens op welk uur van de dag ik mijn wasmachine en zo best “vooraf geprogrammeerd” kan laten draaien om rechtstreeks verbruik te hebben. [emoji848]
      En alle dagen was er licht want anders zou het donker zijn, maar geen zon en dus onvoldoende licht.
      Zal het u gemakkelijk maken, een dagresultaat en een maandresultaat.
      Er is een piek per dag, maar weet jij vooraf om welk uur een wolk even opzij gaat trekken?
      In elk geval zal de wasmachine op alle sombere dagen zo goed als niets van de panelen krijgen.

      Inderdaad, met terugdraaiende teller is dat geen probleem maar nu wordt het fameus puzzelen om iets van uw eigen opbrengst te recupereren. [emoji849]
      Het is niet alleen een extra kost mazr ook een heel gedoe.
      Het nieuwe systeem heeft m.i. enkel zin met een opslagbatterij, en dan nog wordt het puzzelen in de wintermaanden.
      Stel dat ik 3 kWp panelen leg met een batterij van 3kWh (ons jaarlijks verbruik is minder dan 2500kWh) dan vang ik grof gerekend heel de maand januari 80 kWh.
      Reken dat je met een volle acculading één keer kan wassen (voor drogen zal er al niet genoeg meer in zitten) dan kan je statistisch bijna elke dag wassen of drogen.

      Maar zo moet je niet rekenen, alles wat de batterij opslaat zal direct worden gebruikt wanneer de zon weg is.
      Als ik dus gemiddeld in januari 2,5 kWh per dag opvang, en ik gebruik er 9 (in de winter gebruik je meer dan in de zomer) zal de batterij elke dag volledig leeg zijn, wat een goede zaak is.
      Maar dan is mijn eigengebruik in de slechtste maand maar 28% in plaats van de beloofde 66%.

      Anderzijds zal ik in de beste maanden 350kWh per maand of 11 per dag opvangen terwijl ik er maar 6 gebruik (55%).
      Of ik nu de wasmachine, vaatwas opzet wanneer de zon schijnt of niet gaat niet veel verschil maken (een milieubewuste consument hangt zijn was buiten te drogen ).
      De weken dat ik niet thuis ben mag ik verwaarlozen want het verbruik is laag, ik zou zonder panelen ook bijna niets betalen.

      Deze zeer grove berekeningen (verbeteren mag) geven wel aan dat de simulaties van de VREG (nu offline) van ongeveer 33% eigengebruik zonder batterij en 66% met - voor wie dikwijls overdag thuis is - zeer optimistisch zijn.

      Als je dan weet hoeveel zo'n kleine installatie gaat kosten, en ik er maximum de helft van mijn jaarlijkse elektriciteitsrekening van €600 kan mee uitsparen, ben ik een grote idealist om het te doen (zelfs maximaal gesubsidieerd gauw €6000, ik zal blij zijn als ik nog leef wanneer het terugbetaald is).
      Voor het capaciteitstarief heb ik geen schrik, de kans dat we boven de minima (2,5 of 3,15 kWh) per kwartier gaan zitten is bijna uitgesloten.

      PS: geen rekening gehouden met de injectievergoeding, anderzijds zijn de kosten hieraan verbonden ook niet duidelijk

      Comment


      • #93
        Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Het nieuwe systeem heeft m.i. enkel zin met een opslagbatterij, en dan nog wordt het puzzelen in de wintermaanden.
        Maar op bezit van een batterij gaan ook kosten komen (reeds aangekondigd).
        Ze willen gewoon dat iedereen evenveel of meer blijft betalen ook al neem je (bijna) niets meer van het net.
        Toch wel een beetje banditisme. [emoji848]
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #94
          Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

          Iedereen wist of kon weten dat dit zou crashen; het systeem was niet fair. Velen hebben zich laten vangen door de vuile commerce. Maar die info was er heel duidelijk; heb dit zelf een paar keer berekend voor mensen en dat was steeds een slechte investering. Weet niet waarom mensen met hun ogen open er toch intrapten.
          Spijtig dat wie de centjes niet had om te investeren of wie het probleem inzag weeral opdraait. Is dit typisch voor ... ?
          De politiekers voelen zich nu verantwoordelijk, waarom eigenlijk ?

          Comment


          • #95
            Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

            Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
            simpel omdat zaterdagen, zondagen en feezstdagen daluren zijn. Mijn instalatie heeft nog nooit één watt geleverd tussen 22:00 en 6:00.
            Nachttarief (daluren) gaat er ook uit, want dat zorgt voor iets minder inkomsten...

            En wacht maar, de arbeidsfactor (cos phi) van vrijwel alle verbruikers is slecht (gloeilamp = 1, led lampen met al hun elektronica ?, TV's, alle mogelijk batterijladers.....)
            Reken maar dat dit, na het capacitietstarief de volgende melkkoe gaat worden voor onze belastingsbrief die ze nog altijd elektriciteitsrekening durven noemen.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #96
              Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

              Oorspronkelijk geplaatst door Pat38 Bekijk bericht
              De politiekers voelen zich nu verantwoordelijk, waarom eigenlijk ?
              Dit is toch als grap bedoeld ???
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • #97
                Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                En wacht maar, de arbeidsfactor (cos phi) van vrijwel alle verbruikers is slecht (gloeilamp = 1, led lampen met al hun elektronica ?, TV's, alle mogelijk batterijladers.....)
                Vooral dat het al gekend is en getest is dat de digitale meters wanneer er veel geschakelde voedingen als verbruikers zijn tot 500% meer tellen dan echt verbruikt.

                Comment


                • #98
                  Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                  Even verduidelijken . Stroom, electiricteit is zoals het woord zelf zegt. Stroom, iets dat vloeit.
                  Maw, het is niet zo dat je zonnepanneel electriciteit aanlevert en dan in pakjes ter beschikking stelt. 't is zoals de waterkraan. De kraan staat open of dicht en er zit nergens een voorraad voor zoals bv in de toiletbak.£Ik snap dan ook niet dat je digitale meter het electriciteitsverbruik per kwartier meet. Ik ben de mening toegedaan dat ook die continue meet, de resultaten dan kunnen best per kwartier getoond worden in tegenstelling met de mechnaiche teller waar alles mechanisch loopt.
                  Wanneer je wasmachine opslaat heb je indien er warme was wordt gedaan wel wat power nodig en indien je dan bv nog even het fornuis op zet zal je te weinig productie hebben en haal je dan stroom van het net.
                  En wanner op tijd 12.00 de zon volop schijnt en er geen verbruik is tot bv 12.12 dan heb je 12 minuten stroom in het net gepompt. Zet je dan je fornuis, ... op en de productie van jet zonnepanelen produceren dan door omstandigheden maar een habbekras, dan weer haal je alle stroom uit het net. Het geeft een vertekent beeld in blokken te rekenen zoals ik hier continue merk. In blokken rekenen kan perfect indien je een soort spaarpotje van stroom kan maken (is het geval met terugtellende teller). In het andee geval moet je opbrengst en verbuik per ogenblik rekenen en wanneer je dit eens goed op volgt slaat de balans enorm rap in het negatief.
                  Ofwel heb je een ogeblikkelijk verbruik dat hoger is dan je productie (je betaal het tekort aan de maatschappij) ofwel produceer je dan meer dan nodig en de delta geef je dan gratis aan het net. Ik vrees dat er weinig installaties zijn die een perfecte break-even zullen hebben. Ofwel steeds ietske tekort en je betaalt of een ietske teveel en dat schenk je gratis weg, of betaal je wanneer je rekening houdt met het prosumerstarief.

                  EN neen een batterij is niet de oplossing enkel een soort pleister op de wonde, maar kan dan wel als opslagplaats fungeren waardoor je wel je productie, opname in blokmeting kan doen. Maar in de winter zal je met je accu's niet toe komen en in de zomer, eenmaal je batterij is opgeladen (emmer is vol) dan doe je weer aan schenking aan het net.

                  Wie electrisch verwarmt zou zijn accumulatoren via de panelen kunnen opladen, maar, .... je accumulatoren zou je dan moeten kunnen sturen zodat ze pas stroom opnemen op het ogenblik dat je zonnepanelen produceren. Probleem is wel dat je accumulatoren normaliter in de winter gebruik waar er al een pak minder zonnetijd is en het licht een pak flauwer. Een fleece is dan een handig hulpmiddel ...
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #99
                    Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    Vooral dat het al gekend is en getest is dat de digitale meters wanneer er veel geschakelde voedingen als verbruikers zijn tot 500% meer tellen dan echt verbruikt.
                    Kan dit dan geen basis zijn om naar het grondwettelijk hof te gaan ? Niet om over de beslissing te babbelen want dat kan niet meer, maar dan wel als onderwerp dat met gebruik van de digitale meter er diefstal is, bedrog en dat die niet voor iedereen gelijk is.
                    Nagenoeg hetzelfde argumentsprincipe als dat van de teruglopende teller. ?
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      Vooral dat het al gekend is en getest is dat de digitale meters wanneer er veel geschakelde voedingen als verbruikers zijn tot 500% meer tellen dan echt verbruikt.
                      Voor wie dit niet gelooft:

                      En het originele artikel van Universiteit Twente:

                      En andere zaken die ons te wachten staan:


                      Hier ten lande wordt er geen kick gegeven over die dingen. Niemand die de nauwkeurigheid van die dingen in vraag stelt. Heeft Test-Aankoop die al eens op de rooster gelegd?

                      Comment


                      • Slecht nieuws voor zonnepanelen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                        Het geeft een vertekent beeld in blokken te rekenen zoals ik hier continue merk.
                        Zeg dat tegen de VREG hé, zij gaan per kwartiervermogen de piek meten om het capaciteitstarief te bepalen.


                        Het capaciteitstarief wordt aangerekend op basis van de ‘gemiddelde maandpiek’ (kW). Deze gemiddelde maandpiek wordt maandelijks berekend als het gemiddelde van uw 12 laatste ‘maandpieken’. De maandpiek is het hoogste kwartiervermogen (ofwel ‘piekvermogen’) dat u in een maand hebt gebruikt. Het wordt geregistreerd door de digitale meter.
                        Het maakt hierbij niet uit hoe vaak – tijdens 1 of meerdere kwartieren – u dit piekvermogen heeft gebruikt.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Zeg dat tegen de VREG hé, zij gaan per kwartiervermogen de piek meten om het capaciteitstarief te bepalen.


                          Het capaciteitstarief wordt aangerekend op basis van de ‘gemiddelde maandpiek’ (kW). Deze gemiddelde maandpiek wordt maandelijks berekend als het gemiddelde van uw 12 laatste ‘maandpieken’. De maandpiek is het hoogste kwartiervermogen (ofwel ‘piekvermogen’) dat u in een maand hebt gebruikt. Het wordt geregistreerd door de digitale meter.
                          Het maakt hierbij niet uit hoe vaak – tijdens 1 of meerdere kwartieren – u dit piekvermogen heeft gebruikt.
                          Tariefberekening is wel iets anders dan metingen doen. Je kan metingen doen en per kwartier samenblokken, maar je stroom houdt daar geen rekneing mee, die stroomt en stroomt continue .... Je afname ook en de impact op de meting is steeds ogenblikkelijk ... Het is niet zo dat ergens een spaarvarkentje staat dat je gedurende 15 min vult met stroom en eventueel stroom afneemt, om dan na 15 het verschil te hebben. Een registratie is geen meting in deze paragraaf. de registratie is enkel een berekent getal van meintgen die continue worden gedaan.
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment


                          • Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                            Voor wie dit niet gelooft:

                            En het originele artikel van Universiteit Twente:

                            En andere zaken die ons te wachten staan:


                            Hier ten lande wordt er geen kick gegeven over die dingen. Niemand die de nauwkeurigheid van die dingen in vraag stelt. Heeft Test-Aankoop die al eens op de rooster gelegd?
                            Dat van die ledlampen, daar kan ik inkomen.

                            Maar 500% meer lijkt me "broodje aap".

                            Comment


                            • Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                              Het is niet zo dat ergens een spaarvarkentje staat dat je gedurende 15 min vult met stroom en eventueel stroom afneemt, om dan na 15 het verschil te hebben.
                              Dat de realiteit nog overeenkomt met wat ze zelf ooit voorgesteld hebben, da’s weer iets anders natuurlijk ... maar het is wel zo dat het voorgesteld werd.
                              Uiteraard niet meer op jaarbasis zoals met de analoge terugdraaiende meter en ook niet op maand of dagbasis maar op basis van korte blokken.
                              Enfin ... toch niks aan te doen en we zien wel. [emoji6]
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                                Dat van die ledlampen, daar kan ik inkomen.

                                Maar 500% meer lijkt me "broodje aap".
                                Die 500% ging, volgen wat ik mij herinner, over een paar duizend meters in Nederland die fout waren.

                                Comment

                                Working...
                                X