Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 3 van 10 EersteEerste 1 2 3 4 5 6 7 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 75 van 238

Standaard Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Gratis weggeven is dan de minst dure oplossing (ik vind het ook een eigenaardige instelling om dat niet te willen doen).
    Gratis weggeven doet niemand, iedereen betaalt daar tot op heden prosumententarief voor!
    Het is dus eigenlijk erger dan gratis als je over hebt ... je betaalt om het te mogen geven.
    Zij krijgen het gratis en verkopen het aan uw buur voor de volle prijs en die betaalt ook netvergoeding voor gebruik van kabels vanaf de centrale niettegenstaande die elektriciteit misschien maar 20 meter van het net gebruikt.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
    Er komt blijkbaar een nieuwe compensatieregel: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01...-zonnepanelen/
    Ze moesten er wel iets aan doen maar dit lijkt me totaal de oplossing niet.
    Iemand die reeds 5% rendement gehaald heeft met zijn panelen krijgt niks meer .... euh waarom niet, ze nemen die mensen toch ook hun verdere opbrengsten af
    Zoals ik reeds zei, een digitale meter komt er hier niet in !

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Ik kan nog altijd niet vatten waarom iedereen nu meent "gestraft" te zijn.
    Heb het al geschreven ... volgens de gegevens van de VREG komt onze factuur met de nieuwe regel 58% hoger uit dan zonder panelen.
    De grote investering brengt bij deze geen cent meer op en zal NOOIT terugverdiend worden.
    Waarom zou men met panelen en een lager verbruik meer moeten betalen dan zonder panelen?
    Als jij dat niet “gestraft” noemt?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Gaan ze uberhaupt nog wel panelen geplaatst krijgen nu het grootste voordeel weg is??!
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Kan je vergelijken met BD. Je hebt betalende en niet-betalende leden.
    Eveneens sportgebeuren. Veel geld van overheid (onrechtstreeks) waar ik niet snap waarom. Kijk geen voetbal, kijk geen tennis, kijk geen koers...
    En waarom betaal ik voor een roker die zware longproblemen heeft? De verzorgingskosten worden door iedereen gedragen.
    Solidariteitsprincipe heet dat en dan zowel in goede en slechte dagen.
    Ik kan erin komen dat de Vlaamse regering geen andere keuze had, anders was het laatste greintje geloof in het energiebeleid verloren.
    We moeten nu eenmaal door Europa opgelegde doelstellingen halen en anders riskeert het geld op te gaan aan boetes.

Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat hier grotere belangen achterzitten.
    Is er ooit protest geweest wanneer fiscale aftrekken voor energiebesparende maatregelen - m.i. nochtans vergelijkbaar qua bedrag met de huidige subsidies en nu ook compensatie voor PV-panelen - werden afgeschaft ? Dat heeft toch ook voor minder omzet geleid voor installateurs van verwarming, ramen en isolatie ?
    Iedereen begreep dat Sinterklaas gedaan was.

@Verseg: er zijn inderdaad al geruchten over belasten van een batterij.

Het resultaat is in elk geval dat mijn plannen voor zonnepanelen e.d. voorlopig zijn opgeborgen.
    De 500 miljoen aan compensatie zullen ten koste gaan van subsidies voor het nieuwe systeem (voor batterijen bv was er toch maar een potje van 5 miljoen).
    Een off-grid installatie is blijkbaar niet mogelijk met het 3x220V netwerk hier zonder sterpunt aan de aarding.
    En op mijn leeftijd ga ik het nooit terugverdienen...
    Laatst gewijzigd door palombian; 15 januari 2021 om 18:56

Standaard Slecht nieuws voor zonnepanelen

@Verseg: er zijn inderdaad al geruchten over belasten van een batterij.
    Dat was heden al beperkt ... wie er eentje plaatste moest verplicht een digitale meter nemen en overstappen op nieuwe manier van aanrekenen.
    Maar ze gaan ook nog eens kosten aanrekenen om verlies aan inkomsten te compenseren.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Dat was heden al beperkt ... wie er eentje plaatste moest verplicht een digitale meter nemen en overstappen op nieuwe manier van aanrekenen.
    Maar ze gaan ook nog eens kosten aanrekenen om verlies aan inkomsten te compenseren.
    Met of zonder batterij kon ik leven met een digitale meter en de nieuwe manier van aanrekenen.
    Daar stond een redelijke eenmalige subsidie van ongeveer 1/3 van de investering tegenover.

Nu er in 2021 al 100 miljoen zal nodig zijn om de vroegere flaters van de overheid (nogmaals, zie de Turteltaks) recht te trekken heb ik terechte twijfels of ik ten eerste die subsidie ga krijgen en ze ten tweede niet achteraf op één of andere manier zal moeten terugbetalen.
    De beslissing van vandaag zal misschien kort de gemoederen sussen (alhoewel blijkbaar niemand tevreden is), maar het maakt een consequent beleid in de toekomst nog meer onmogelijk.

Ik wens alle huidige zonnepaneelbezitters een genoegzame avond.

BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 2TB HD (0SX 10.15.7) - iPhone XR (iOS 14.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 14.4)

en zo plegen ze voor de derde keer contractbreuk. Eerst kregen we het prosumer tarief, daarna werd de terugdraaiende teller beperkt tot vijftien jaar waarna men deze nu afschaft. De elektronische meter had ik geweigerd waarna men me er van overtuigde dat het geen verschil ging uitmaken want dat geïnjecteerd werd afgetrokken van gebruikt wat nu een jaar na plaatsing van de elektronische meter weer wordt ongedaan gemaakt. Mijn besluit: de overheid is een onbetrouwbare partner
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Ik heb geen panelen, dus vandaag deze misschien idiote vraag: MOET je je overschot terugsturen naar het net? Eerlijk gezegd, als je toch niet meer hebt liggen dan je verbruikt, waarom zou je dan stroom het net in sturen als het je enkel geld kost? PV is niet zoals een thermische centrale die een energie verbruik heeft om te produceren. Je kan perfect zonnepanelen in de zon leggen en er niets op aansluiten. Misschien ook idioot, maar als het niets opbrengt...
    Die stroom MOET nergens naartoe, de omvormer regelt dat wel. Met de nieuwste omvormers kan je trouwens instellen dat er totaal geen stroom naar het net gaat, dus enkel eigengebruik. Met de nieuwe situatie kan ik me best voorstellen dat er flink wat eigenaars daar voor kiezen. Persoonlijk heb ik geen enkel bezwaar dat men mijn "overschot" gebruikt. Dat is toch wel 50% van de opgewekte energie schat ik. Maar moet ik er dan wel voor opdraaien? Kosten betalen omdat ik gratis stroom lever? Dat is wat mensen tegensteekt. Ook de mogelijke minivergoeding voor netinjectie is om te lachen. Je kan dan wel "hun" energie terugkopen aan 900% meerwaarde. Een beetje eerlijkheid mag wel.
    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Wat ik ergens niet volg van het besluit Grondwettelijk hof.
    De personen die zonnepanelen hebben gelegd bij de eerste subsidiering kregen en de terugteller en GroenCertikaten ...
    Bij de eerste sanctie konden de nieuwe leggers van zonnepanelen enkel nog gebruik maken van de terugtellende meter. Certicaten niet meer uitgedeeld en voor de personen bij de eerste golf werd de 29 jaar leefbaarheid van de certificaten herleidt naar 15 jaar.
    Bij de laatste regeling merken we nu dat groep 1 en 2 de terugwerkende teller wordt geschrapt ... En wat met de certificaten ? In feite even onrechtvaardig als de terugtellende teller indien je argumenten van VREG voor de oneerlijkheid van de terugtellende teller na leest.
    Of komt dit om grote bedrijven die massaal zonnepaneelparken hebben aangelegd toch te voorzien in een goede opbrengstbonus ?
    Laatst gewijzigd door Wim.Vanmaele; 15 januari 2021 om 22:00
    https://www.fotospotter.be
    1% van iets is meer dan 100% van niets - koplopers in een kudde lopen zelden in de str*nt

Heb het al geschreven ... volgens de gegevens van de VREG komt onze factuur met de nieuwe regel 58% hoger uit dan zonder panelen.
    De grote investering brengt bij deze geen cent meer op en zal NOOIT terugverdiend worden.
    Waarom zou men met panelen en een lager verbruik meer moeten betalen dan zonder panelen?
    Als jij dat niet “gestraft” noemt?
    Ben je zeker dat je alle velden correct hebt ingevuld? Als je aangeeft dat je zonnepanelen hebt en een digitale meter (dus geen terugdraaiende teller) dan betaal je precies hetzelfde bedrag als zonder zonnepanelen.
    Met de zonnepanelen kan je dan enkel de gratis stroom verbruiken die op jouw zonnepanelen op datzelfde moment produceren (jouw jaarlijks vebruik zal dus wat lager liggen), de rest van de productie die je terug op het net plaatst kan je slechts enkele eurocent per KWH opleveren via een terugleveringscontract.
    Is this the real life? Is this just fantasy?
    Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
    Gaan ze uberhaupt nog wel panelen geplaatst krijgen nu het grootste voordeel weg is??!
    De prijs van energie die geleverd wordt door energiebedrijven stijgt ook jaarlijks. Over een lange periode ga je zeker voordeel halen uit die panelen. In de winter wordt de meeste stroom geleverd door het net dus is je voordeel dan minder. Vergeet niet dat wanneer overdag niemand thuis is er ook veel stroom gebruikt wordt bv door koel en vrieskasten, maar ook al je apparaten die stand-by of in of sluimerstand staan zoals tv; pc; huishoudelijke apparaten en opladers. Wanneer je slim bent doe je de was/afwas overdag.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door k@rel Bekijk bericht
    Ben je zeker dat je alle velden correct hebt ingevuld? Als je aangeeft dat je zonnepanelen hebt en een digitale meter (dus geen terugdraaiende teller) dan betaal je precies hetzelfde bedrag als zonder zonnepanelen.
    Met de zonnepanelen kan je dan enkel de gratis stroom verbruiken die op jouw zonnepanelen op datzelfde moment produceren (jouw jaarlijks vebruik zal dus wat lager liggen), de rest van de productie die je terug op het net plaatst kan je slechts enkele eurocent per KWH opleveren via een terugleveringscontract.
    Hmm, dat moet je toch eens wat beter uitleggen hoor
    Dus volgens jouw gaat die persoon minder betalen nu dat hij zijn eigen overschot van elektriciteit niet meer kan gebruiken
    En dus verplicht is zijn eigen elektriciteit aan een véél hogere prijs terug te kopen
    Denk dat uw zienswijze ofwel uw berekening niet echt kloppen, ofwel bent u gepensioneerd en een ganse dag thuis zodat u de opgewekte elektriciteit onmiddellijk kan opgebruiken

grts
    Sieg

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
    Absoluut niet Francis, degene die nu na dit besluit nog zonnepanelen legt kan evengoed zijn geld in een put steken en wachten totdat er een boom uitgroeit .
    Iemand die het tegendeel zegt moet eerst maar eens een deftige berekening maken.
    Mensen wekken elektriciteit op overdag en in de zomer als de zon schijnt, niet 's avonds als ze thuiskomen van het werk en ook niet in de winter als er geen zon schijnt.
    Een onmiddellijk verbruik is enkel mogelijk bij mensen die ganse dagen thuis zijn, en dan nog doen die hun nu een héél pak verlies.
    Ook voor bedrijven verandert er uiteraard niks, zij verbruiken hun opgewekte elektriciteit overdag terwijl het bedrijf draait.
    Daarmee dat ik reeds zei dat het weeral eens de kleine man is die er voor opdraait
    Het is geen vliegtuigtechnologie hé, het is gewoon pure logica

grts
    Sieg

prosumententarief moet dus ook niet meer betaald worden bij een niet terug draaiende teller?
    In mijn geval scheelt dit toch ook 500 euro per jaar.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Zoals ik reeds zei, een digitale meter komt er hier niet in !

grts
    Sieg
    Hier ook van dat gedacht Sieg, vraag is enkel, kan je die wel weigeren.
    In elk geval, eerst zullen ze mijn advocaat moeten passeren.

En blijkbaar is er een Vlaams, Waals en Brussels Grondwettelijk hof ?

En dit kan dan wel voor het GH ?

Wallonië: prosumententarief: forfaitair of proportioneel

De invoering van het prosumententarief in Wallonië lijkt wel een (politieke) soap. Na veelvuldig uitstellen kwam de Waalse regering tot een vergelijk. Het prosumententarief gaat van kracht op 1 oktober 2020. De Waalse overheid voorziet begeleidende maatregelen. In eerste instantie ontvangen de prosumenten een vergoeding van honderd procent van het prosumententarief voor de opgewekte energie die ze niet zelf verbruiken. Die compensatie bedraagt vanaf 2022 nog 54%. Vanaf 2024 moet het voor eigenaars van zonnepanelen mogelijk zijn om hun niet-verbruikte elektriciteit door te verkopen, waardoor de compensatie van de Waalse regering wegvalt.
    BD0473BE / www.nete.be
    Lumix G90 / Lumix GM5
    12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Volgens mij vergeet je hier de afschrijfkosten voor de zonnepanelen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    En blijkbaar is er een Vlaams, Waals en Brussels Grondwettelijk hof ?

En dit kan dan wel voor het GH ?

Wallonië: prosumententarief: forfaitair of proportioneel

De invoering van het prosumententarief in Wallonië lijkt wel een (politieke) soap. Na veelvuldig uitstellen kwam de Waalse regering tot een vergelijk. Het prosumententarief gaat van kracht op 1 oktober 2020. De Waalse overheid voorziet begeleidende maatregelen. In eerste instantie ontvangen de prosumenten een vergoeding van honderd procent van het prosumententarief voor de opgewekte energie die ze niet zelf verbruiken. Die compensatie bedraagt vanaf 2022 nog 54%. Vanaf 2024 moet het voor eigenaars van zonnepanelen mogelijk zijn om hun niet-verbruikte elektriciteit door te verkopen, waardoor de compensatie van de Waalse regering wegvalt.
    Dit is een artikel van september 2020 René, toen wisten wij ook nog van niet beter.

Maar dat is nog straffer, waar wij reeds vijf jaar voor betalen komt daar nog maar in voege en ze krijgen bovendien nog steun...
    https://www.engie.be/nl/blog/zonnepa...lonie-in-2020/

Standaard Slecht nieuws voor zonnepanelen

Echt zeker, daar zelfs met VREG over gecommuniceerd en ze hebben bevestigd dat het correct was dat het voor sommige mensen een nadeel ging zijn, vooral wie overdag niet thuis is (werkende mensen dus) en vooral ‘s avonds verbruiken.
    Maar zelfs dat de prijs hetzelfde zou zijn met of zonder zonnepanelen, welk nut hebben de panelen dan?
    Blijft ook dan een verloren investering.
    Trouwens niet elke leverancier geeft iets voor de injectie, daar,zijn ze vrij in en is geen verplichting.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Maar dat is nog straffer, waar wij reeds vijf jaar voor betalen komt daar nog maar in voege en ze krijgen bovendien nog steun...
    https://www.engie.be/nl/blog/zonnepa...lonie-in-2020/
    Willen we naar het grondwettelijk hof gaan en discriminatie aanhalen?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door yepla hoi Bekijk bericht
    prosumententarief moet dus ook niet meer betaald worden bij een niet terug draaiende teller?
    In mijn geval scheelt dit toch ook 500 euro per jaar.
    Klopt, scheelt hier meer dan 600€ per jaar ... maar er komt heel veel meer bij dan er af gaat.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Echt zeker, daar zelfs met VREG over gecommuniceerd en ze hebben bevestigd dat het correct was dat het voor sommige mensen een nadeel ging zijn, vooral wie overdag niet thuis is (werkende mensen dus) en vooral ‘s avonds verbruiken.
    Maar zelfs dat de prijs hetzelfde zou zijn met of zonder zonnepanelen, welk nut hebben de panelen dan?
    Blijft ook dan een verloren investering.
    Trouwens niet elke leverancier geeft iets voor de injectie, daar,zijn ze vrij in en is geen verplichting.
    Dat het voor sommige (en ik denk zelfs de meeste) mensen een nadeel gaat zijn, daar ben ik absoluut mee akkoord, VerSeg! In mijn geval is dat trouwens ook zo.
    Maar in je oorspronkelijke post schrijf je "volgens de gegevens van de VREG komt onze factuur met de nieuwe regel 58% hoger uit dan zonder panelen", dat klopt niet volgens mij.
    De factuur wordt wél duurder t.o.v. een installatie met terugdraaiende teller, maar kan volgens mij nooit hoger zijn dan een consument met hetzelfde verbruik, maar zonder zonnepanelen.
    Tenzij je met 'factuur' de totale kostprijs bedoelt, afschrijving van de installatie inbegrepen. In dat geval kan je natuurlijk gelijk hebben. Dan hebben we mekaar slecht begrepen

Zoals ik al schreef: de enige 'winst' die eigenaren van zonnepanelen nog overhouden is de stroom die je zelf gratis kan verbruiken op het moment dat jouw zonnepanelen ze produceren (en dat gaat minder zijn dan de meeste mensen denken), en de paar eurocentjes die je eventueel nog zou kunnen krijgen voor de injectie van geproduceerde, maar niet verbruikte stroom.
    Maar van die twee voordelen gaan er echt nog weinig particulieren de investering van hun installatie kunnen afbetalen denk ik. Als je dat bedoelt, ben ik helemaal akkoord
    Is this the real life? Is this just fantasy?
    Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

Pagina 3 van 10 EersteEerste 1 2 3 4 5 6 7 ... LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Slecht nieuws ?
    Door Grupello in forum Showcase Mensen & Straatfotografie
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 1 mei 2010, 00:40
  2. Reacties: 0
    Laatste bericht: 1 mei 2007, 13:45

Regels voor berichten