Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Slecht nieuws voor zonnepanelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Niet zo somber.
    De laatste tijd waren zonnepanelen goedkoop.
    In het nieuwe systeem moet je zien zoveel mogelijk zelf te gebruiken (geschat op 1/3).
    Maar je betaalt uiteraard geen prosumententarief meer en er is sprake van €0,03 vergoeding voor de geïnjecteerde stroom.

    Dat verlaagt het rendement uiteraard behoorlijk, maar vanaf 1 januari krijg je wel een subsidie van €300 per geïnstalleerde kWh (niet dus voor wie vorig jaar nog snel panelen heeft gelegd).
    Ook opslagbatterijen, waarmee je het eigenverbruik kan vergroten en ook de komende piekbelasting kan verminderen zullen worden gesteund (maar de pot is beperkt).

    Dit alles was op voorhand geweten, OOK dat de beloofde verlenging van de terugdraaiende teller juridisch met haken en ogen aaneenhing en mogelijk zou vernietigd worden.

    Het was uiteraard een hele domme zet van de Vlaamse politici om dat te beloven.

    Anderzijds - en ik ga hier heel veel flak voor krijgen - wist iedereen dat de maatregel kon vernietigd worden, het was gewoon speculatie.
    Als je op de beurs geld verliest ga je ook niet aan de overheid vragen om vergoed te worden.

    Draai die bladzijde om, die zonnepanelen zijn geen geldezel meer, maar helemaal nutteloos zijn ze ook niet.
    Inderdaad de zonnepanelen zijn geen geldezel meer, ze zijn gewoon niks meer waard !

    Een contract is in mijn ogen nog steeds een contract, dat dit zomaar kan vernietigd worden door de RVS is eigenlijk veelzeggend naar het volk toe, m.a.w. gelijk welk contract je krijgt we doen toch ons goesting.

    En dan die vergoeding die ik krijg voor mijn stroom die ik op het net zet 0,03€, is mijn geïnjecteerde groene stroom dan minder waard dan de stroom die ik van hen moet kopen, dus eigenlijk mijn eigen groene stroom ? Als mijn stroom minder waard is dan dat wat ik moet aankopen is dat pure discriminatie, komt nog bij dat die van mij puur groene stroom is en degene die verkocht wordt door Engie waarschijnlijk vanuit bruinkool centrales afkomstig is.

    Het is gewoon schandalig dat dit nog kan ik deze tijden ... benieuwd of er ook voor de gewone mens advocaten zullen klaarstaan om erop te springen, heb al een flauw vermoeden.

    België haalt z'n doelstelling niet van groene stroom, het zal nu wel volledig gedaan zijn want van het volk zal het niet meer komen.

    En je spreekt over die mensen die vanaf nu een installatie leggen, die krijgen een subsidie van 300€ per geïnstalleerde KWh, dan weet je nu toch al wie met die subsidies gaat gaan lopen hé

    Vraag me wel nog steeds af waarom die grote zonnepaneelvelden, dus van grote investeerders, waarom die totaal niet onder die noemer vallen van alle zaken die al zijn afgenomen van de gewone mens

    grts
    Sieg
    Last edited by Sieg; 15 januari 2021, 00:46.
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #17
      Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

      Hier een bezitter van panelen sinds 11 jaar. Ik heb m'n panelen peperduur betaald, en recupereer via GSC en terugdraaiende teller. Moet dat? Neen. Ik had liever een marktconforme prijs betaald voor alles. Zonder al die apothekersrekeningen achteraf. Tout court.

      Hoe meer de overheid intervenieert op de markt voor nutsvoorzieningen hoe duurder het wordt.

      Elke politieker heeft nu eenmaal een horizon van enkele jaren en een agenda die zich moet vullen met de 'waan van de dag'. Dat staat haaks op een energiebeleid dat over enkele decennia moet gevoerd worden.

      Politici zijn per definitie ongeschikt om ook maar iets te beslissen over energie.

      Ik droom over off grid. En laat ze dan maar keuvelen over hun postjes.
      | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

      Comment


      • #18
        Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

        In november 10 panelen laten plaatsen en een digitale meter.
        We kunnen nu beter pakweg 5 panelen bij laten leggen, dan kunnen we in de subsidie vallen want de installatie is dan aan de voorwaarden van na 1/1/2021.
        Toch?
        ...leeg...

        Comment


        • #19
          Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

          Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
          In november 10 panelen laten plaatsen en een digitale meter.
          We kunnen nu beter pakweg 5 panelen bij laten leggen, dan kunnen we in de subsidie vallen want de installatie is dan aan de voorwaarden van na 1/1/2021.
          Toch?
          De leverancier zal wel rekening houden met de subsidie....AKA een deel in zijn zak steken...reken daarbij nog de vaste kosten (verplaatsing, administratie, keuring e.d.) en er is niet veel meer over van die subsidie (als er al iets overblijft)

          Comment


          • #20
            Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

            Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
            Hoe onbetrouwbaar kan een regering zijn...
            Euh sorry, het is wel de raad van state die dat beslist heeft, zeggen ze toch.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #21
              Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

              Komen jullie nu allemaal uit de lucht vallen? Dat hele zonnepanelensprookje was toch gewoon te mooi om waar te zijn?
              Reden waarom ik nooit zonnepanelen gelegd heb - als het niet rendabel is zonder subsidie moet je er niet aan beginnen. Geldt overigens ook voor windenergie in Vlaanderen, compleet niet rendabel maar wel dik gesubsidieerd. Maar dat is een andere discussie

              Comment


              • #22
                Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                Verdacht dat B. Tommelein zo pushte om zonnepanelen te leggen. Nu komt de aap uit de mouw se.
                Beetje malchance voor mijn kleinzoon die pas op zichzelf begonnen met platte daken en vijvers en er zonnepanelen nog geen twee maand geleden erbij gepakt heeft.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #23
                  Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                  In november 10 panelen laten plaatsen en een digitale meter.
                  We kunnen nu beter pakweg 5 panelen bij laten leggen, dan kunnen we in de subsidie vallen want de installatie is dan aan de voorwaarden van na 1/1/2021.
                  Toch?
                  Ik meen ergens gelezen te hebben dat het geen uitbreiding mag zijn...

                  Comment


                  • #24
                    Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Inderdaad de zonnepanelen zijn geen geldezel meer, ze zijn gewoon niks meer waard !

                    Een contract is in mijn ogen nog steeds een contract, dat dit zomaar kan vernietigd worden door de RVS is eigenlijk veelzeggend naar het volk toe, m.a.w. gelijk welk contract je krijgt we doen toch ons goesting.

                    En dan die vergoeding die ik krijg voor mijn stroom die ik op het net zet 0,03€, is mijn geïnjecteerde groene stroom dan minder waard dan de stroom die ik van hen moet kopen, dus eigenlijk mijn eigen groene stroom ? Als mijn stroom minder waard is dan dat wat ik moet aankopen is dat pure discriminatie, komt nog bij dat die van mij puur groene stroom is en degene die verkocht wordt door Engie waarschijnlijk vanuit bruinkool centrales afkomstig is.

                    Het is gewoon schandalig dat dit nog kan ik deze tijden ... benieuwd of er ook voor de gewone mens advocaten zullen klaarstaan om erop te springen, heb al een flauw vermoeden.

                    België haalt z'n doelstelling niet van groene stroom, het zal nu wel volledig gedaan zijn want van het volk zal het niet meer komen.

                    En je spreekt over die mensen die vanaf nu een installatie leggen, die krijgen een subsidie van 300€ per geïnstalleerde KWh, dan weet je nu toch al wie met die subsidies gaat gaan lopen hé

                    Vraag me wel nog steeds af waarom die grote zonnepaneelvelden, dus van grote investeerders, waarom die totaal niet onder die noemer vallen van alle zaken die al zijn afgenomen van de gewone mens

                    grts
                    Sieg
                    Sieg, de nieuwe subsidies zin enkel voor kleine installaties, dat hebben "ze" ondertussen al wel geleerd...

                    Comment


                    • #25
                      Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      De kl**tz*ken, de regels veranderen tijdens het spel.....
                      Nee, het is eerder "regels invoeren waarvan we weten dat ze niet goedgekeurd zijn"
                      Negatief advies, daar houden we geen rekening mee.

                      De politiek denk dat alles mag en kan.
                      En de kleine man mag op de blaren zitten....

                      Verstuurd vanaf mijn SM-G985F met Tapatalk

                      Comment


                      • #26
                        Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        Euh sorry, het is wel de raad van state die dat beslist heeft, zeggen ze toch.
                        En was er al niet opvoorhand een negatief advies gegeven?

                        Ja, maar........ zei de politiek , en we doen het toch....

                        Dus de volledige schuld licht bij de politiek.

                        Je kunt zeggen dat de consument het moest weten, maar als iedereen bezig is "je panelen moeten gekeurd zijn voor eind 2020" en niemand zegt "let op, het is nog niet zeker" kun je de consument hier geen schuld aan geven vind ik.

                        De politiek is wereldvreemd, ze hanteren andere wetten en regels voor henzelf [emoji19]

                        Verstuurd vanaf mijn SM-G985F met Tapatalk

                        Comment


                        • #27
                          Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Niet zo somber.
                          De laatste tijd waren zonnepanelen goedkoop.
                          In het nieuwe systeem moet je zien zoveel mogelijk zelf te gebruiken (geschat op 1/3).
                          Maar je betaalt uiteraard geen prosumententarief meer en er is sprake van €0,03 vergoeding voor de geïnjecteerde stroom.

                          Dat verlaagt het rendement uiteraard behoorlijk, maar vanaf 1 januari krijg je wel een subsidie van €300 per geïnstalleerde kWh (niet dus voor wie vorig jaar nog snel panelen heeft gelegd).
                          Ook opslagbatterijen, waarmee je het eigenverbruik kan vergroten en ook de komende piekbelasting kan verminderen zullen worden gesteund (maar de pot is beperkt).

                          Dit alles was op voorhand geweten, OOK dat de beloofde verlenging van de terugdraaiende teller juridisch met haken en ogen aaneenhing en mogelijk zou vernietigd worden.

                          Het was uiteraard een hele domme zet van de Vlaamse politici om dat te beloven.

                          Anderzijds - en ik ga hier heel veel flak voor krijgen - wist iedereen dat de maatregel kon vernietigd worden, het was gewoon speculatie.
                          Als je op de beurs geld verliest ga je ook niet aan de overheid vragen om vergoed te worden.

                          Draai die bladzijde om, die zonnepanelen zijn geen geldezel meer, maar helemaal nutteloos zijn ze ook niet.
                          De VREG heeft dat gevraagd nadat bij velen de panelen hier gekocht werden.
                          Op dat moment was er nog geen echte sprake van afschaffing en NIET door iedereen vooraf geweten.

                          De zonnepanelen zijn nu een extra geldezel voor de maatschappijen want we gaan nu meer betalen dan zonder panelen en zijn totaal nutteloos voor onszelf maar heel nuttig voor hun.

                          Wegens discriminatie zeggen ze?
                          Goed, geef mij dan ook certificaten, subsidies en belastingvoordelen want hier hebben we 0,0 voordeel gehad en anderen wel ... discriminatie.

                          En goedkoop zou ik een investering van 12.000€ niet echt noemen, wij hadden voorzien om 100% van ons verbruik te dekken.
                          Zonder de niet-terugverdiende investeringen te tellen zal de kost in ons geval (werkend overdag) 58% hoger liggen dan zonder panelen.

                          Een vergoeding van 3 cent is trouwens niet verplicht, er zijn leveranciers die 0 cent geven.
                          Let wel dat men op injectie ook distributiekosten zal moeten betalen, dan legt men nog bij!

                          En een batterij heeft ook geen zin, ook daar komt een te betalen vergoeding wegens inkomensverlies van leveranciers ... ook een vraag van de VREG.

                          Het letterlijk antwoord dat de VREG mij ooit gaf is dat iedereen ongeveer evenveel zou moeten betalen aan de leveranciers om hun inkomen te garanderen.
                          Zelfs al is uw verbruik nul.
                          Daarom meer en meer vaste kosten zoals capaciteitstarief ... betalen volgens wat je zou kunnen verbruiken, niet wat je verbruikt hebt.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            Euh sorry, het is wel de raad van state die dat beslist heeft, zeggen ze toch.
                            Neen, het is het Grnondwettelijk Hof. Raad van staten geeft raad en advies ... Grondwettelijk hof is bindend en kan moeilijk betwist worden.
                            Maar, iedere Belg voor de wet gelijk. Gelden deze maatregelen dan ook voor de grote zonnepaneelparken die veel zaken hebben staan. Daar wordt op zondag en mindere mate op zaterdag wel geen stroom intern verbruikt.

                            Nu een technische vraag.

                            Ik produceer stroom met de zonnepanelen. Mijn wasmachine draait en ik zit met iets overproductie tov afname. De stroom gaat het net in. BV 100 eenheden prodcuctie en 90 eenheden verbruikt.
                            Dus 10 eenheden het net in.
                            Ik krijg een aalmoes voor 10 eenheden.
                            De zon verdwijnt en plots zakt de productie naar 80 eenheden terwijl ik verder 90 eenheden nodig heb ... Dus ik haal de nodige 10 eenheden van het net. Daar betaal ik dus de volle pot voor.
                            Wasmachine valt even stil en de volle 80 eenheden in het net ... Wat later weer 90 eenheden nodig... Schone investering gedaan voor de electriciteitsleveranciers, verkopers ...
                            En hun aangeprezen accu is ook wel lucht in een zak. De in de zomer opgeladen accu(s zullen wel niet echt bruikbaar zijn in de winter, tenzij ik een accu-park zet dat groot genoeg is om de hele winter te overbruggen.

                            Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat met mensen met dubbel traifiering. Mijn nachttarief is nog steeds beterkoop dan gewoon tarief, alhoewel de leverancier al jaren staat te popelen om mijn een contract aan te smeren voor slechts 1 tarief.
                            https://www.fotospotter.be
                            Je suis content d’être heureux

                            Comment


                            • #29
                              Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                              Over politiek spreken is niet toegelaten volgens de forumregels, maar voor één keer dit:

                              Door onbetrouwbaar gedrag van de overheid kunnen de burgers zich afkeren van de politiek. Maar beide moeten inzien dat niet alle wensen van iedereen kunnen voldaan worden.
                              De "politiekers" gebruiken voor het eigen belang leidt tot dergelijke toestanden.

                              De taak van de overheid is in de eerste plaats zorgen voor hoofdzaken als veiligheid, gezondheid, sociale zekerheid, economie enz.
                              Ook milieubeleid hoort hier bij.
                              Wanneer uitvoerende maatregelen tegen het individuele belang van sommige burgers ingaan, zouden die, zeker gezien de relatieve onbelangrijkheid, moeten inzien dat het algemene belang voorgaat.
                              Je ziekteverzekering of pensioen worden toch niet afgepakt ?

                              Er was nu een ideale gelegenheid om een punt te zetten achter deze onverkwikkelijke zonnepaneelsaga en nu is er een extra splijtbom van gemaakt, hoe is het mogelijk ?

                              Dit is enkel een observatie, geen stellingname, voor mij is dit een faites divers en mijn eigen beslissingen over PV-panelen ed zullen afhangen van de situatie op dat moment.
                              Last edited by palombian; 15 januari 2021, 10:15. Reden: zinswending

                              Comment


                              • #30
                                Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                                Je moet niet meer aan panelen plaatsen dan dat je voor eigen gebruik nodig hebt. De kleine vergoeding die je krijgt voor de stroom die je aan het net levert is veel minder dan de investering van panelen.
                                Toen ze afgelopen zomer bij mij (huur)panelen plaatsen hadden ze van te voren gekeken wat mijn jaarlijks verbruik is en adviseerde ze mij vier panelen minder te nemen omdat het overschot aan stroom naar het net minder oplevert dan de huur van de panelen.

                                Comment

                                Working...
                                X