Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Slecht beeld bij bepaalde zenders op TV: hoe te verhelpen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Slecht beeld bij bepaalde zenders op TV: hoe te verhelpen?

    Hoi,

    Ik heb een nieuwe TV gekocht. Prima toestel (Sony KDL2000W) en goed beeld op alle zenders behalve Vijf TV (nu niet echt belangrijk) maar ook op Een.

    Ik heb nu al vanalles geprobeerd: andere kabelsnoeren, handmatig instellen etc. maar het beeld wordt nauwelijks beter (met kabelsnoer van een doe hetzelf zaak , alhoewel op de doos stond dat het voor de beste doorstroming van beeld bestemd was, was het beeld nog slechter.

    Is er een mogelijkheid om de beeldkwaliteit te verbeteren op een of andere manier? Vooral de mindere beeldkwaliteit op Een stoort mij wel.

    Ik kijk (nog) niet digitaal.

  • #2
    Re: Slecht beeld bij bepaalde zenders op TV: hoe te verhelpen?

    Ofwel overschakelen op digitaal of anders misschien een kabelversterkerke tussen zetten.

    Maar digitaal is het zekerste
    To make your dreams come true, wake up

    Comment


    • #3
      Re: Slecht beeld bij bepaalde zenders op TV: hoe te verhelpen?

      Oorspronkelijk geplaatst door Robby Bekijk bericht
      Hoi,

      Ik heb een nieuwe TV gekocht. Prima toestel (Sony KDL2000W) en goed beeld op alle zenders behalve Vijf TV (nu niet echt belangrijk) maar ook op Een.

      Ik heb nu al vanalles geprobeerd: andere kabelsnoeren, handmatig instellen etc. maar het beeld wordt nauwelijks beter (met kabelsnoer van een doe hetzelf zaak , alhoewel op de doos stond dat het voor de beste doorstroming van beeld bestemd was, was het beeld nog slechter.

      Is er een mogelijkheid om de beeldkwaliteit te verbeteren op een of andere manier? Vooral de mindere beeldkwaliteit op Een stoort mij wel.

      Ik kijk (nog) niet digitaal.
      De juiste, preciese frequenties instellen?
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: Slecht beeld bij bepaalde zenders op TV: hoe te verhelpen?

        - Fijn afstemmen
        - Alle bekabeling voorbij het punt waar de kabeldistributie binnenkomt volledig afkoppelen
        - Vanaf daar een rechtstreekse (100 Hz) kabel naar je TV leggen.

        Als dit niet helpt, de kabelmaatschappij laten komen en het signaal laten uitmeten, het zou kunnen dat er aftakprobleem is aan jouw huis, geoxideerde connectoren, ...

        Als dit wel helpt dan kan je de volgende stappen ondernemen:
        - een versterker plaatsen met meerdere uitgangen
        - alle aftapplaatsen elimineren, en rechtstreeks op de versterker met meerdere uitgangen aansluiten
        - Als je niet anders kan dan aftappen, plaats dan op die plaats een echte distributiedoos, en steek er indien nodig nog een kwalitatief, gefilterd T-stukje op als je 2 toestellen moet aansluiten.
        - Als je aftakkingen hebt, of een relatief lange signaalkabel, plaats dan een versterker waar het signaal binnenkomt (dus niet ergens tussenin)
        - alle interne kabels vervangen door zilvercoax

        Wij hebben een oude enkelkanaals Kathrein versterker, 3 aftakpunten in serie, allemaal mooi voorzien van distributie wanddoosjes, met in totaal 25 meter zilvercoax. Het zijn allemaal gewone oude beeldbuis TVs, maar zelfs de laatste TV heeft op geen enkele zender ruis, of dubbel beeld.

        Comment


        • #5
          Re: Slecht beeld bij bepaalde zenders op TV: hoe te verhelpen?

          Ik heb er hier ook een extra versterker tussenzitten omdat het signaal te zwak is. Met die versterker heb ik wel goed beeld.

          Aan de bekabeling ligt het hier niet, er komt één kabel binnen, en die gaat rechtstreeks naar het tv-stopkontakt. Er zitten dus geen andere aansluitingen op die lijn.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Slecht beeld bij bepaalde zenders op TV: hoe te verhelpen?

            Mss een domme vraag, maar al is geprobeerd met een andere tv?
            Ik zou stap voor stap gaan.
            Eerst kijken of het aan de tv ligt, ofwel tv naar familie is meedoen.
            Vragen of de buren er ook last van hebben.
            Heb je pc met tv-kaart? Je pc als tussenstationgebruiken en dan met scart aan tv verbinden.

            btw : iets naast je tv staan dat storingen kan veroorzaken zoals draadloze telefoon ofzo. Je zou niet de eerste zijn

            Als je de kabelmaatschappij laat komen (die doen dat niet gratis hoor).

            Kan je beter eerst de winkel contacteren waar je je toestel gekocht hebt, als zij kunnen uitsluiten dat het je toestel niet is, ben je al stapje verder.
            Canon 400D, 60D+ canon 17-85 IS usm + Sigma 105 F2.8 Macro + canon 50mm 1.8 + canon 70-200 l IS 4.0 + Metz 48 AF1

            Comment


            • #7
              Re: Slecht beeld bij bepaalde zenders op TV: hoe te verhelpen?

              Bedankt allen!

              Ik heb een andere kabel genomen en de TV eens aangesloten op een andere kabelwandcontact. Er zijn er namelijk twee in de living. Dat gaf een veel beter beeld. Maar dan liep wel die ganse kabel door mijn salon. Was ook geen zicht. Gelukkig ging het al wat beter toen ik die andere kabel op de gebruikte kabelwandcontactdoos stopte. Het beeld van Een en Vijf TV is nog niet super, maar toch stukken beter.

              Ik had ook problemen met het binnenkrijgen van de informatie van showview en teletekst op Een. Is nu opgelost door die andere kabel. Ik zal eens in de winkel informeren naar een goede kabel.

              Wat doet zo een versterker eigenlijk en hoe ziet zo een ding er uit?

              Comment


              • #8
                Re: Slecht beeld bij bepaalde zenders op TV: hoe te verhelpen?

                ALs je telenet liggen hebt dan heb je toch al een versterker/splitter staan ?Tenminste als je ook internet hebt van Telenet heb je een splitter staan voor TV en internet !

                Je kan misschien eens proberen je kabel op een ander poort te steken.

                je sprak van 2 stopkontakten ..worden die appart gevoed of via een splitter ?

                Comment


                • #9
                  Re: Slecht beeld bij bepaalde zenders op TV: hoe te verhelpen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Fabbe Bekijk bericht
                  ALs je telenet liggen hebt dan heb je toch al een versterker/splitter staan ?Tenminste als je ook internet hebt van Telenet heb je een splitter staan voor TV en internet !

                  Je kan misschien eens proberen je kabel op een ander poort te steken.

                  je sprak van 2 stopkontakten ..worden die appart gevoed of via een splitter ?
                  Ik kijk niet digitaal. Veel verstand heb ik van technische dingen echter niet. De kabel komt in de hal binnen. Vandaaruit vertrekt een leiding naar boven (voor kabelTV op de slaapkamer) een andere leiding vertrekt naar de living, waar twee kabelwandcontacten zijn. Er is nog een derde in de keuken.

                  Heeft het te maken met die kabelaansluitingen die in serie zijn geplaatst dat het beeld verzwakt en dat je dat zou kunnen oplossen met een versterker of zoiets, nu sommige posters over een versterker spreken?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Slecht beeld bij bepaalde zenders op TV: hoe te verhelpen?

                    Mijn vraag heeft niks met digitaal te maken.Heb je telenet als kabel leverancier ?
                    Heb je internet via telenet ?Of heb je adsl voor internet ?

                    In de hal waar liggen alle leidingen (coax'en) die naar de diverse plaatsen lopen aangesloten ?

                    Die moeten toch op een splitter of versterker zitten ?


                    Een splitter is daarvoor aangewezen.Deze verdeelt netjes het signaal over de andere uitgangen !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Slecht beeld bij bepaalde zenders op TV: hoe te verhelpen?

                      Elke tv aansluiting in je huis moet zijn eigen coax hebben.Al die kabels komen dan samen en daar plaats je dan een splitter of versterker.

                      Vroeger werd er 1 coax getrokken die dan naar de living gaat en dan van daar verder loopt naar andere aansluitingen in huis.Dus alles in serie.
                      Dit geeft enorme verliezen en slecht beeld tot gevolg.

                      Schroef eens het deksel van een tv aansluiting.Normaal mag daar maar 1 kabel aangesloten zijn en mag je maar 1 vijsje zien zitten waar je de kern mee vast zet.Heb je daar 2 vijsjes naast elkaar zitten dan zit je met doorvoer tv doosjes.

                      Een versterker kan soms de oplossing bieden maar ook daar heb je veel verschil in.

                      mir
                      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Slecht beeld bij bepaalde zenders op TV: hoe te verhelpen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Fabbe Bekijk bericht
                        Mijn vraag heeft niks met digitaal te maken.Heb je telenet als kabel leverancier ?
                        Heb je internet via telenet ?Of heb je adsl voor internet ?

                        In de hal waar liggen alle leidingen (coax'en) die naar de diverse plaatsen lopen aangesloten ?

                        Die moeten toch op een splitter of versterker zitten ?


                        Een splitter is daarvoor aangewezen.Deze verdeelt netjes het signaal over de andere uitgangen !
                        Oei ja, Telenet van de kabel en telenet digitaal...'t is allemaal Telenet hé. Ik kijk dus gewoon via de kabel verdeeld door Telenet. Internet is ADSL van Scarlet.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Slecht beeld bij bepaalde zenders op TV: hoe te verhelpen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Robby Bekijk bericht
                          Oei ja, Telenet van de kabel en telenet digitaal...'t is allemaal Telenet hé. Ik kijk dus gewoon via de kabel verdeeld door Telenet. Internet is ADSL van Scarlet.

                          De Telenet kabel komt binnen in de hal en vertrekt dan naar twee plaatsen. Hoe is die verdeling in de hal gefikst ? Op die plaats een versterker plaatsen zou de zaak vermoedelijk verbeteren.
                          Die drie coax kabels zijn toch niet gewoon aan mekaar "gedraaid" ?
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • #14
                            Re: Slecht beeld bij bepaalde zenders op TV: hoe te verhelpen?

                            Kabels in serie is nog niet zo erg, zolang het maar goed gebeurt.
                            Bij ons is door omstandigheden alles in serie geplaatst, met een 1 kanaals versterker vooraf.

                            Dus schematisch:

                            kabel -> Kathrein versterker (oud, maar zeer goed) -> zilvercoax -> Niko TV/FM contact -> zilvercoax -> Niko TV/FM contact -> zilvercoax -> Niko TV/FM contact

                            Op het eerste en het laatste contactpunt zit een analoog TV-toestel, het middencontact is een PC-TV kaart. Alle kabels naar de TV's zijn 100 Hz kabels.

                            Het is echter wel van belang dat ALLE kabels degelijk aangesloten zijn:
                            http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:RG-59.jpg
                            Op deze foto zie je de coax kabel, en eigenlijk is deze in dit voorbeeld te ver gestript. Massa B moet zo dicht mogelijk bij de aansluiting zelf over isolator C blijven, zonder contact te maken met centrale geleider D.

                            Dit geld evengoed als je een versterker plaatst met meerdere uitgangen, alleen ga je daar enkel storing veroorzaken zonder de andere tv's te beinvloeden.
                            Zo'n versterker van Telenet is bvb de NIU NIU-2D4TB, waar je weinig info gaat over vinden.

                            Bij coax kabels krijg je voornamelijk te maken sneeuw en dubbelbeeld. Dubbelbeeld is reflectie van het signaal op de kabel door verschillen in impedantie en afsluitweerstanden (dit wordt al wat tegengewerkt door die TV/FM dozen), en sneeuw ontstaat meestal door slechte aansluiting van de massa, of door slechte coax (verkeerde impedantie, dus geen 75 ohm, maar 50 ohm zoals gebruikt door radio amateurs, of oudere types kopercoax, die meer verliezen hebben dan bvb een zilvercoax voor buiten). Meermaals heb ik ook gemerkt dat mensen bij het plaatsen van een extra wandcontact dat ze wel de centrale geleider aansluiten, maar gewoon niet weten dat ze de "mantel" (B in het voorbeeld hierboven Wikipedia) ook moeten aansluiten op het overeenkomstige aansluitpunt. (idem als men zelf een kabel maakt met stekkers eraan. De huidige generatie stekkers is trouwens allemaal van het type F-connector (http://en.wikipedia.org/wiki/F_connector)
                            Dat is eigenlijk gewoon de centrale geleider D van de coax kabel, met op de mantel een metalen bus geperst waarover een schroefhuls zit. Zo creeert men een perfecte isolatie rond een coax kabel. Daar ga je dit minder voor hebben. Dit NIU versterkers hebben trouwens allemaal zo aansluitingen. Er bestaan daar ook koppelstukjes voor zodat je gewone "coax-stekkers" kan oppluggen.

                            En tot zover de snelle introductie tot signaaloverdracht

                            Comment


                            • #15
                              Re: Slecht beeld bij bepaalde zenders op TV: hoe te verhelpen?

                              Algemeen:

                              Tip 1: Vaakst voorkomend probleem: slechte kabeltjes van contactdoos naar TV. Gooi al die flinterdunne kabeltjes en plastic stekkertjes en splittertjes liefst weg. Vroeger was afscherming minder belangrijk, maar met alles wat er nu "in de lucht" hangt is het belangrijker dan ooit. Vervang ze liefst allemaal.
                              Koop goed afgeschermde kabeltjes (maar laat je in de "grote winkels" géén "zilveren" kabels van 30€ aansmeren) of maak ze zelf, hischmann heeft een uitgebreid gamma voorgemaakte en losse onderdelen. In véél gevallen is een versterker compleet overbodig als er van goede kabels gebruik gemaakt wordt.

                              Tip 2: als je Telenet internet hebt dan staan er een paar "bakjes" bij het verdeelpunt van de kabel. Op één daarvan komt je TV-kabel binnen en vertrekken data- en TV-kabelaansluitingen. Meestal wordt de TV op een onversterkte uitgang aangesloten (0dB). Even op een 4dB versterkte uitgang steken en vaak is het beter. (Je hebt mogelijk een fijne bektang nodig om de connector los te krijgen, of een daartoe bestemde sleutel.)

                              Tip 3: een kabelversterker van 20€ gooi je best bij het afval. Deze veroorzaken meer ruis en rommel dan ze oplossen. Een goeie TV-versterker kost rond de 100€, Hischmann heeft er (ik heb geen percent bij hen maar 't is gewoon goed materiaal). Een versterker zet je idealiter aan het BEGIN van je installatie, anders wordt alle ruis die onderweg opgepikt wordt extra versterkt.

                              Tip 4: serieschakeling van aansluitdozen kàn, maar hou er wel rekening mee dat die meer verzwakken dan "enkele" dozen. Bij Niko: aansluitverzwakking enkele doos (EDU) = ca 1 à 2 dB, aansluitverzwakking serie-doos (GEDU) = 12dB, doorvoerverzwakking ca 1 dB. Om reflecties te voorkomen MOET een serieschakeling afgesloten worden met een afsluitweerstandje (daartoe bestemd en in de handel verkrijgbaar), en wordt sterk AFGERADEN om een serieschakeling af te sluiten met een gewone enkele doos (hoewel het wel kàn natuurlijk, en in een enkel geval kan het ook wel een oplossing zijn voor een beeldprobleem).

                              Tip 5: vooraleer je een dure versterker koopt kijk je beter eerst eens de kwaliteit na van de kabel naar en tussen de aansluitdozen. Best is uiteraard de telenet-goedgekeurde kabel of soortgelijk, die is dubbel afgeschermd en heeft een goeie degelijke kern, niet zo 'n flutdraadje dat direct breekt. Als het flauwe kabel is: eerst proberen vervangen.

                              Tip 6: een aansluitdoos kan ook kapotgaan. Meestal vijs ik de aansluitdoos eens los, zet ik een f-connectortje en verloopstukje recht op de kabel, zo weet je meteen of het al dan niet je aansluitdoos is die kapot is of te veel verzwakt.
                              Last edited by vanslycken; 10 oktober 2007, 22:53.

                              Comment

                              Working...
                              X