Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Slapeloosheid.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Slapeloosheid.

    Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
    Ik heb soms ook een nacht dat ik moeilijk in slaap kom maar dan sta ik op en loop buiten even een rondje door de straat. Maar verder maak ik me er niet druk om, dan denk ik dat ik die slaap niet nodig heb. Er wordt ook gezegd dat voor een PC scherm zitten slecht voor de slaap is van wegen het blauwe licht maar ik merk daar niets van. Een licht therapie kan goed werken zeker in de sombere donkere wintermaanden en daar zijn speciale lampen voor, ik heb er een thuis die ik tijdens het ontbijt een kwartier aanzet: daar wordt je wat actiever van. Een mens heeft (zon)licht nodig om goed te functioneren en s'nachts te slapen.
    https://www.medipoint.nl/producten/l...amp-fysic.html
    Ik zie er dus erg vanaf hoor. Voel me ziek, heb nergens nog goesting in (zie mijn opening van dit draadje).

    Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
    Ik weet er van mee te praten na 30 jaar gesukkel en 2 x slaapkliniek gespreid over die periode.

    In een “slaapkliniek” doen ze volgende:
    gedurende de (vroeger 2 of 3 nachten, nu 1) nacht registreert men o.a. hersenactiviteit en slaapstadia, ademhaling, beenbewegingen, oogspieren, ademhalingsspieren, hartslag, zuurstof, gedragingen en geluid via IR camera...
    Je “bewegingsvrijheid” is verbeterd (vergeleken met mijn eerste slaaptest) maar je ligt toch nog met een hoop bedrading op diverse plaatsen op je lichaam. (Geen garantie voor een perfecte slaap). Misschien is dat intussen alweer verbeterd met wat meer draadloze toestanden.
    Reken vooral met een lange wachttijd, zowel voor het onderzoek als nadien voor de resultaten (al die registraties van een ganse nacht bekijken vergt tijd).

    Verwacht er echter niet teveel van. Je “probleemperiode” is nog erg kort.
    Dit kan ik je als tips geven:

    TIPS VOOR SLECHTE SLAPERS: van somnologe Dr Inge Declercq uza
    Staar je niet blind op polsdevices die je slaap zouden meten:ze geven geen accuraat beeld van wat er zich in je hersenen afspeelt en kunnen de angst voor slecht slapen verergeren.
    Schiet niet meteen in paniek, een slaapprobleem is vaak minder erg dan je zelf denkt:mensen geven vaak aan veel minder te slapen dan ze in werkelijkheid doen. Het zijn de negatieve gedachten over je slaap die je slaapprobleem zullen aanwakkeren.
    De luchtkwaliteit en temperatuur in je slaapkamer zijn belangrijk:zet regelmatig ramen en deuren op en kies eventueel voor een luchtzuiverende plant.
    Heb je het warm?Neem een lauwe douche voor je gaat slapen, zo daalt je centrale lichaamstemperatuur.
    Pak je stressprobleem aan:er zijn ondertussen veel studies die bewijzen dat stress een negatieve invloed heeft op je nachtrust. Hoe meer je die stress kan verminderen tijdens de dag, hoe beter je zal slapen.
    Zoek het licht overdag op:je lichaam en brein werken volgens een natuurlijke klok, bij daglicht word je wakker, wanneer het donker wordt, geef je je brein het signaal dat het tijd is om te slapen. Het is écht belangrijk om het daglicht op te zoeken, trek naar buiten en maak een wandeling. Dat zal zowel je energie overdag als je nachtrust bevorderen.
    Neem niet zomaar slaapmedicatie:die is verslavend en lost de onderliggende oorzaak van het slaapprobleem niet op.

    Tracht vooral gedurende de dag slaapnood op te bouwen (door buitenlicht en activiteit).

    De tv-reeks “de slapelozen” met Annick Ruyts was (hallucinant) interessant. Enkel het bijhorende radioprogramma kan je nog herbeluisteren. Diverse slapelozen en artsen aan het woord:


    Annick geeft blijkbaar ook nog lezingen


    https://www.erpe-mere.be/events/deta...uyts-slapeloos
    Hier heb ik echt iets aan, bedankt Wasbeer.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #17
      Re: Slapeloosheid.

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Neen, slaapkliniek is niet alleen voor mensen met mentale problemen.

      Ik heb het omgekeerde, ik zou niets anders doen dan slapen. Als ik geen 8h geslapen heb dan voel ik me niet goed. En liever 10h. In het weekend loopt dat op tot 12h slapen. (ok, sanitaire noden niet meegerekend). Ik kom in bed, draai enkele keren rond en ben weg. Slapen tot 10h 's morgens en dan om 19h terug beginnen geeuwen is "normaal". En van de bureaujob die ik doe zal het niet van fysieke uitputting zijn.

      Slaapkliniek heeft bevestigd dat ik apneu heb. Tot 45 keer per uur als ik op mijn rug lig en maar 35 als ik op mijn zij lig. Ok, die depressie de laatste jaren zal er ook niet helpen. Maar het verklaart toch wel een en ander.
      Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
      Dan ben je verkeerd ingelicht.
      Misschien dit eens rustig lezen: https://www.uzgent.be/nl/zorgaanbod/...oornissen.aspx
      Een verkeerde opvatting van mij zeker.
      Mijn excuses heren.

      Maar ik apprecieer elke inbreng hoor.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #18
        Re: Slapeloosheid.

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Maak je je niet te druk om allerlei dingen waar nadien blijkt dat het helemaal niet nodig was Luc?
        Zo kom je hier toch soms over in wat je post, is geen kritiek hé, maar je lijkt mij een mens die zich om soms kleine dingen druk maakt.
        Nu, ik heb makkelijk praten en heb er gelukkig nog nooit last van gehad, als ik mij leg slaap ik gemakkelijk 8á9 U aan een stuk door,
        is altijd zo geweest, maar ben totaal geen piekeraar.
        Maar kan mij wel voorstellen dat dat lastig moet zijn.
        Relaxatie op een of andere manier kan misschien een oplossing bieden, desnoods met professionele hulp.
        Over die eerste 2 zinnen kan ik niet veel zeggen, daarvoor ken ik RedFalcon Luc en zijn posts niet genoeg, maar wat je schrijft Geert maakt wel uit. Piekeren kan een heel grote rol spelen.
        Het zal al een stap vooruit zijn als Luc het piekeren over zijn slaap kan afhouden want dat wordt een vicieuze cirkel.

        Van mijn eerste slaaptest (na 2,5 jaar problematische slaap, ook met milde medicatie), was het verdict "ernstige insomnia". Ettelijke jaren heb ik achter de rug met een kruistocht met ups en downs en reguliere en alternatieve geneeskunde en therapieën. Het beste was ik geholpen met een 8 weekse cursus Mindfulness. Maar het thuis verder zetten wordt zoals vaak verwaarloosd van zodra het beter gaat. Ik ben op zoek gegaan naar nieuwe cursussen maar die vallen tegen heb ik gehoord (door het grote succes heeft de kwaliteit allicht wat ingeboet). Maar misschien is het voor een "nieuweling" toch het proberen waard.
        Medicatie (voornamelijk antidepressiva) heb ik moeten stopzetten wegens bijwerkingen. Een slaappil neem ik nu als het 4 nachten achter mekaar heel slecht is geweest (+- 1 x per maand) om dat ritme te doorbreken.

        Intussen ben ik nu op het punt dat ik het aanvaard en vooral: ik heb intussen - hoe sneu dat het zo lang heeft moeten duren - beseft dat het familiaal kan zijn (zo is het zeker bij mij: mijn vader en zijn moeder).
        Ik heb enorm veel aan een opgestarte moestuin en de natuur. Het therapeutisch effect van tuinieren wordt meer en meer erkend.

        Comment


        • #19
          Re: Slapeloosheid.

          Met andere woorden de oorzaak zit eigenlijk tussen de twee oren.
          klopt als ik ga slapen dat ik bewuqt schrik heb dat het weer een slapeloze nacht zal zijn.
          Na zo'n nacht ben ik echt ziek hoor.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #20
            Re: Slapeloosheid.

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Een verkeerde opvatting van mij zeker.
            Mijn excuses heren.

            Maar ik apprecieer elke inbreng hoor.
            Geeft niet. Wat ik zelf ook niet wist voor ik er naar toe ging is dat de slaapkliniek afhangt van pneumologie. Je moet dus eerst op consultatie bij een longarts die zal beslissen of je probleem mogelijks door een slaaptest kan gevonden worden. Vraag eens aan je huisarts of het een goed idee zou zijn.

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Met andere woorden de oorzaak zit eigenlijk tussen de twee oren.
            klopt als ik ga slapen dat ik bewuqt schrik heb dat het weer een slapeloze nacht zal zijn.
            Na zo'n nacht ben ik echt ziek hoor.
            Zoals met veel dingen zeker? Als je met dat beeld naar bed gaat dan zal dat je inslapen niet bevorderen. Ik had een jaar of 2 geleden moeite om in te slapen. Toen heeft veranderen van enkele gewoontes goed geholpen. Waren gewoon een aantal tips uit een artikel ergens. Ik ben dan gestopt met lezen in bed. Dus zelfs als je niet kan slapen en iets wil lezen: je bed uit. Je mag je bed enkel associëen met slapen en nog iets anders Dus geen tv, laptop, boek, tablet, smartphone. Ook niet direct van iets mentaal inspannend direct naar je bed gaan. Ik had nogal de gewoonte van tot laat op de pc met iets bezig te zijn, printplaatjes tekenen, plannen voor modelbouw tekenen en dan plots mijn bed in te gaan. Dan blijft het tussen je oren gewoon voortgaan en slaap je niet in. Je blijft maar denken "als ik nu dat eens daar doe, dan kan ik misschien..." uren aan een stuk. Ook nog wat problemen met een collega die bleven doordraaien in mijn hoofd. Nu stop ik vroeger en lees dan bvb nog een artikeltje in een tijdschrift of enkele blaren in een echt boek. Sindsdien minder last met inslapen.

            Mindfulness... mijn psychologe is daar ook mee afgekomen, maar ik erger me dood aan dat gedoe. Had meer last van de stress die het veroorzaakte dan wat anders. Na het lezen van de "oefeningen" was het gedaan.

            Comment


            • #21
              Re: Slapeloosheid.

              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Met andere woorden de oorzaak zit eigenlijk tussen de twee oren.
              klopt als ik ga slapen dat ik bewuqt schrik heb dat het weer een slapeloze nacht zal zijn.
              Na zo'n nacht ben ik echt ziek hoor.
              Mocht mijn laatste post overkomen als een bagatelliseren...dat is zeker niet mijn bedoeling geweest hoor.
              Dat je echt ziek bent geloof ik ten stelligste. Ik heb ook periodes gekend van zelfs een soort haat tegenover mijn bed. En dat je doffe ellende en wanhoop kan ervaren, je dag doorslepen als een wrak... Ik zit er af en toe nog dicht bij. Het is moeilijk voor iemand die het niet meemaakt het je voor te stellen.

              Je huisarts zal je best kunnen helpen en eventueel doorverwijzen. Destijds werd ik naar UZA verwezen omdat ze daar pionier waren ivm slaaponderzoek (toen al een aparte afdeling; nu lijken ze zelfs een aparte kinderafdeling bij gecreëerd te hebben!).
              In UZGent zit dit idd bij de afd. pneumologie. Misschien is men in andere ziekenhuizen ook daarmee bezig maar allicht zijn dat de 2 belangrijkste in Vlaanderen.

              Comment


              • #22
                Re: Slapeloosheid.

                Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                Mocht mijn laatste post overkomen als een bagatelliseren...dat is zeker niet mijn bedoeling geweest hoor.
                Dat je echt ziek bent geloof ik ten stelligste. Ik heb ook periodes gekend van zelfs een soort haat tegenover mijn bed. En dat je doffe ellende en wanhoop kan ervaren, je dag doorslepen als een wrak...
                Hoho, uw voorgaande post bagatelliseer ik allerminst, ik heb zelfs geantwoord dat ik aan uw post veel had, ik zag onmiddellijk aan uw schrijven dat u ook door deze hel bent gegaan.
                Deze week ga ik nogmaals langs bij onze huisarts want gisteren had ik het redelijk moeilijk moeilijk op bijna alle toestellen en dat kwam omdat ik de nacht ervoor hooguit 3 uur had geslapen.
                Er zal iets moeten gebeuren want nu krijg ik moeilijkheden over bijna heel mijn lijf.

                Mijn post die u citeerde was een antwoord op dat ik niet meer mocht denken dat ik naar bed zou gaan en weer een slapeloze nacht zou doormaken.
                Daar denk ik nu niet aan omdat dit wel degelijk tussen mijn twee oren zat.
                Aan uw posts heb ik zeer veel, gezien u ook met dat fenomeen te maken heb gehad.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #23
                  Re: Slapeloosheid.

                  zelf heb ik zelden last om in te slapen en slaap ook gemiddeld acht uur. Soms, als ik te veel over iets aan het piekeren ben en ik word me daar van bewust begin ik terug te tellen van 9999 naar 9998 en zo verder, ik let er wel op enkel daar mee bezig te zijn en me niet te laten afleiden. Ik ben nog nooit aan 9780 geraakt. En het absurde daaraan is dat als ik met een ander getal dan 9999 begin het niet helpt.
                  dit kan belachelijk lijken maar bij helpt het dus in de zeldzame gevallen dat ik niet direct inslaap.
                  Albums
                  Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Slapeloosheid.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                    zelf heb ik zelden last om in te slapen en slaap ook gemiddeld acht uur. Soms, als ik te veel over iets aan het piekeren ben en ik word me daar van bewust begin ik terug te tellen van 9999 naar 9998 en zo verder, ik let er wel op enkel daar mee bezig te zijn en me niet te laten afleiden. Ik ben nog nooit aan 9780 geraakt. En het absurde daaraan is dat als ik met een ander getal dan 9999 begin het niet helpt.
                    dit kan belachelijk lijken maar bij helpt het dus in de zeldzame gevallen dat ik niet direct inslaap.
                    Als dat bij u helpt waarom zou ik dat nu ook eens niet proberen.



                    (Moest wel sofort aan dat schaap van de reclame denken, twee hekken gesprongen en dan vlam tegen die neppillen aan en KO.)
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Slapeloosheid.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Hoho, uw voorgaande post bagatelliseer ik allerminst,.
                      Misverstand Luc (hoe makkelijk kan een misverstand opduiken in schriftelijke communicatie).

                      Ik refereerde naar mijn laatste post met op het einde "Intussen ben ik nu op het punt dat ik het aanvaard en vooral: ik heb intussen - hoe sneu dat het zo lang heeft moeten duren - beseft dat het familiaal kan zijn ...."

                      Uw antwoord daarna "Met andere woorden de oorzaak zit eigenlijk tussen de twee oren.....Na zo'n nacht ben ik echt ziek hoor. " leek op uw conclusie in de trant van de gebruikelijke spreuk ("het zit tussen de oren” stel je niet aan, wees flink, het valt wel mee, je overdrijft. En dat soort dingen" . Dus alsof ik had willen zeggen "het valt wel mee, overdrijf niet zo".
                      Ook omdat je eindigde met "Na zo'n nacht ben ik echt ziek hoor." (Alsof ik dat niet had geloofd)

                      Vandaar dus mijn "Mocht mijn laatste post overkomen als een bagatelliseren...dat is zeker niet mijn bedoeling geweest ...."

                      Comment


                      • #26
                        Re: Slapeloosheid.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                        zelf heb ik zelden last om in te slapen en slaap ook gemiddeld acht uur. Soms, als ik te veel over iets aan het piekeren ben en ik word me daar van bewust begin ik terug te tellen van 9999 naar 9998 en zo verder, ik let er wel op enkel daar mee bezig te zijn en me niet te laten afleiden. Ik ben nog nooit aan 9780 geraakt. En het absurde daaraan is dat als ik met een ander getal dan 9999 begin het niet helpt.
                        dit kan belachelijk lijken maar bij helpt het dus in de zeldzame gevallen dat ik niet direct inslaap.
                        Awel Karel, geloof het of niet, maar het heeft potvolkoffie geholpen al zat ik wel al op 9820.
                        Maar twee haperingen onderweg, ik was twee keer de tel kwijt en ik denk dat ik twee bijna in dromenland was.
                        Ik ga sebiet slapen en zal dat weer eens proberen.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                        Misverstand Luc (hoe makkelijk kan een misverstand opduiken in schriftelijke communicatie).

                        Ik refereerde naar mijn laatste post met op het einde "Intussen ben ik nu op het punt dat ik het aanvaard en vooral: ik heb intussen - hoe sneu dat het zo lang heeft moeten duren - beseft dat het familiaal kan zijn ...."

                        Uw antwoord daarna "Met andere woorden de oorzaak zit eigenlijk tussen de twee oren.....Na zo'n nacht ben ik echt ziek hoor. " leek op uw conclusie in de trant van de gebruikelijke spreuk ("het zit tussen de oren” stel je niet aan, wees flink, het valt wel mee, je overdrijft. En dat soort dingen" . Dus alsof ik had willen zeggen "het valt wel mee, overdrijf niet zo".
                        Ook omdat je eindigde met "Na zo'n nacht ben ik echt ziek hoor." (Alsof ik dat niet had geloofd)

                        Vandaar dus mijn "Mocht mijn laatste post overkomen als een bagatelliseren...dat is zeker niet mijn bedoeling geweest ...."
                        Zand erover, er zijn geen oren en poten gebroken en de kerk staat nog in het midden.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Slapeloosheid.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Awel Karel, geloof het of niet, maar het heeft potvolkoffie geholpen al zat ik wel al op 9820.
                          Maar twee haperingen onderweg, ik was twee keer de tel kwijt en ik denk dat ik twee bijna in dromenland was.
                          Ik ga sebiet slapen en zal dat weer eens proberen.
                          Vannacht weer de schaapjes geteld en tot 9820 geraakt. al een verbetering en al zeker dat inslapen, ZALIG !!!
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Slapeloosheid.

                            hopelijk blijft het helpen. Succes
                            Albums
                            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Slapeloosheid.

                              Ik heb het ook geprobeerd en herinner mij zelfs het laatste schaap niet meer want ik lag in slaap .
                              Met andere woorden; ook bij mij heeft het gewerkt.
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Slapeloosheid.

                                Google eens 'inslapen en ademhaling'. Die ademhalingsoefeningen werken heel rustgevend en bevorderen het snel inslapen.
                                Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
                                And why do we fall, Bruce?

                                Comment

                                Working...
                                X