Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Shimano Nexus 5 Speed naafversnelling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Shimano Nexus 5 Speed naafversnelling

    Heeft iemand ervaring met de Shimano Nexus 5 Speed naafversnelling op een elektrische fiets ?
    Blijkbaar is de Nexus 5 speciaal ontworpen om bestand te zijn tegen de krachtiger e-bikes met oa Bosch Performance motor en hoger koppel. De Nexus 8 daarentegen zou minder bestand zijn tegen het hoger koppel.
    Mvg.

  • #2
    Re: Shimano Nexus 5 Speed naafversnelling

    Geeuw...wedden dat de 8 niet leverbaar is.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Shimano Nexus 5 Speed naafversnelling

      Ik heb hier 2 jaar geleden een topic gestart over de Nexus 7, dat die vast gelopen was.
      Intussen is dat opgelost geraakt,
      In een oliebad gelegd, werkte eerst niet, dan een jaar opzij gezet en ja werkt weer.
      Dus ik kan enkel iets zeggen over de 7...
      Ps
      Om die reden is mijn e-bike met een ontspoorder...
      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
      George Orwell

      Comment


      • #4
        Re: Shimano Nexus 5 Speed naafversnelling

        De Nexus 5 versnellingsnaaf bestaat volgens mij al langer dan dat er elektrische fietsen zijn.
        Het zou mij dus verbazen dat die speciaal ontworpen is om langer heel te blijven op een elektrische fiets.
        Het is ook wel mogelijk dat die ondertussen aangepast is, maar omdat de 5 versnellingsnaaf de minst populaire is zou je verwachten dat de 7 en 8 versnellingsnaaf eerder zo'n "upgrade" zouden krijgen.
        Er worden tegenwoordig bijna geen fietsen meer verkocht met de Nexus 5 versnellingsnaaf, maar in deze tijden zou het wel eens kunnen dat de 7 en 8 versnellingsnaven niet voldoende leverbaar zijn (zoals dat het geval is met sommige andere fietsonderdelen).
        En dan kan een goede verkoper met de uitleg komen dat een 5 versnellingsnaaf "beter" is voor een elektrische fiets, om die toch maar verkocht te kunnen krijgen...

        Met de 7 versnellingsnaaf heb ik zelf problemen gehad op een gewone fiets, sindsdien gebruik ik een fiets met derailleur, ook 7 versnellingen, om mee naar het werk te rijden.
        Nadeel van de derailleur is dat er meer onderhoud is, maar de kostprijs van de slijtage onderdelen (ketting en tandwielen) van zo'n 7 versnellings-derailleur is dan weer zo laag dat ik de ketting + tandwielen verschillende keren kan vervangen voor het prijsverschil van zo'n fiets tegenover een van hetzelfde merk en ongeveer dezelfde uitrusting, maar dan met naafversnellingen.
        Vooral de 7 versnellingsnaaf is de minst efficiënte "versnellingsbak" een derailleur heeft veel minder verliezen (in sommige versnellingen lopen bij de Nexus 7 de verliezen op tot wel 20%).
        Op een elektrische fiets zal je dat niet meteen merken, de motor zal wel wat harder moeten werken om dezelfde snelheid aan te houden, en daardoor zal de accu wat sneller leeg zijn.
        Sommige fietsen lopen zwaar, andere fietsen met dezelfde onderdelen lopen weer lichter. Hoe kan dat? TestKees ontraadselt het mysterie.



        Ik heb even wat info gezocht over de Nexus 5, blijkbaar zou die toch aangepast zijn voor elektrische fietsen: https://www.pegasus-bikes.nl/nieuws/...l-voor-e-bikes
        Ze hebben het daar wel over de "nieuwe" 5-versnellingsnaaf, er was al lang een Nexus 5-versnellingsnaaf (ik ken iemand die voor zover ik mij kan herinneren meer dan 20 jaar geleden al een fiets had met zo'n naaf).
        Last edited by Black B@ndit; 16 mei 2021, 17:05.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Shimano Nexus 5 Speed naafversnelling

          Geen nexus meer voor mij, ook omwille van die gesloten kettingkast, moeilijk terug ineen te zetten zonder brokken of schurende ketting.
          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
          George Orwell

          Comment


          • #6
            Re: Shimano Nexus 5 Speed naafversnelling

            Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
            Geen nexus meer voor mij, ook omwille van die gesloten kettingkast, moeilijk terug ineen te zetten zonder brokken of schurende ketting.
            Vorige week heb ik nog een achterband moeten vervangen bij een fiets met Nexus 7, daar heb ik inderdaad een heel stuk langer aan gewerkt dan wanneer ik hetzelfde bij mijn eigen fietsen moet doen.
            Mijn meest gebruikte fiets heeft 7 versnellingen, de sportievere heeft 27 versnellingen (allebei derailleur dus), die 27 versnellingen heb ik eigenlijk lang niet allemaal nodig op de vlakke wegen hier in de Kempen.
            Dat is dus inderdaad een nadeel van naafversnellingen, banden vervangen is moelijker, en een gesloten kettingkast maakt het dan nog moeilijker (daar breken dan soms nog nokjes af, zeker als de plastiek wat ouder begint te worden).
            Last edited by Black B@ndit; 16 mei 2021, 17:42.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Shimano Nexus 5 Speed naafversnelling

              Ik heb ook een elektrische fiets met nexus 8 ( denk ik). En riem i.p.v. ketting

              Ik gebruik maar twee versnellingen. 5 en 6.
              Die andere gebruik ik eigenlijk niet . Dus vijf versnellingen was ook al goed geweest.

              Trouwens een fiets met een riem, kan wel beter zijn, maar om dan zelf nog een fietsband te vervangen gaat moeilijk zijn. De riem moet op de juiste spanning staan.
              nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

              Comment


              • #8
                Re: Shimano Nexus 5 Speed naafversnelling

                De eerste Nexus 7 versnellingsnaven (meer dan 20 jaar geleden) gingen niet zolang mee. Ondertussen heb ik die op de fiets van mijn vrouw vervangen (kost minder dan €100 als je zelf kan herspaken) en die is prima.
                Anderhalf jaar geleden zelf een nieuwe fiets gekocht met een Nexus 8 premium naaf, die heeft kogellagers en bolt beter (ondanks onze leeftijd vinden we het totaal zinloos om in dit vlakke land met een elektrische fiets te rijden- en Leuvense is dat al niet echt, maar daarvoor heb ik mijn 1e versnelling van minder dan 2m ).
                Op de elektrische bakfiets van mijn zoon staat ook een Nexus 8 maar die zouden nog beter gebouwd zijn. Hij rijdt 5000 km per jaar en nog geen probleem gehad, maar hij vertelde me ook al over de nieuwe Nexus 5 voor elektrische fietsen.
                Deze naven moeten inderdaad regelmatig een oliebad krijgen (met olie die bijna zo duur is als een nieuwe naaf, maar mijn fietsenmaker zei koudweg dat hij dat nooit deed...).
                Persoonlijk vind ik de onderhoudsvriendelijkheid van een naaf belangrijker dan het rendementsverlies tegenover een - goed onderhouden - derailleur. Met de huidige Schwalbe banden rij je nog zelden plat.
                Last edited by palombian; 16 mei 2021, 21:06.

                Comment


                • #9
                  Re: Shimano Nexus 5 Speed naafversnelling

                  De Nexus5 doet het goed qua rijgedrag. Heb ook de technische dienst gecontacteerd van Shimano. Deze Nexus5 is speciaal ontworpen voor e-bikes met krachtiger motor. De lagers en tandwielen zijn merkelijk dikker en steviger. Daarom heeft de naaf ook maar 5 versnellingen. De Nexus7 en 8 zijn feitelijk niet bedoeld voor de krachtiger e-bikes. Indien de fietsfabrikanten de specs goed zouden opvolgen, zouden ze op de power e-bikes best geen 7 of 8 monteren.
                  De technische dienst van de fietsfabrikant zelf geeft ook gelijkaardige informatie. De montage van de Nexus5 op een aantal fietsmodellen is een weloverwogen designkeuze die los staat van een eventueel te kort aan bepaalde onderdelen.
                  NB: bellen naar de technische dienst geeft iets meer garantie dat je objectievere info krijgt van technici op het terein wat bij sales/marketing lang niet het geval is.
                  De verdeler zelf geeft aan al vrij veel fietsen met Nexus5 geleverd te hebben zonder een probleem gehad te hebben tot nu toe. Met de Nexus 7 en 8 zijn er wel gevallen van defecte naven.
                  Het algemeen advies is ook altijd starten in 1 en Eco modus en dan pas verhogen. Net zoals een auto. Daarmee start je ook niet in 3de of 4de.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Shimano Nexus 5 Speed naafversnelling

                    Het is inderdaad beter voor de middenmotor om te vertrekken in een lagere versnelling, dan moet die minder hard werken en zal het stroomverbruik ook lager zijn.
                    De accu zal wat langer meegaan, en ik ken iemand die op een paar jaar tijd drie kapotte motors heeft gehad, die fiets stond altijd in de hoogste versnelling.
                    Ondertussen heeft hij een andere elektrische fiets gekocht, nu met een Bosch motor, misschien kan die wat beter tegen het vertrekken in de hoogste versnelling dan de Bafang motor, want ik denk dat dat nog altijd zo gebeurt op zijn nieuwe fiets.
                    Ik denk dat op zijn nieuwe fiets ook een 7 versnellingsnaaf zit (net als op zijn vorige fiets).

                    Op een elektrische fiets heb je inderdaad niet zoveel versnellingen nodig, door de trapondersteuning maakt het minder uit hoe snel de trappers rond gaan, zolang het maar niet té snel gaat natuurlijk.
                    Op een speed-pedelec is dat wel wat anders, want daar is het snelheidsbereik veel groter, daar heb je al zeker een veel zwaardere hoogste versnelling nodig dan op een elektrische fiets die maar tot 25km/h trapondersteuning blijft leveren.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment

                    Working...
                    X