Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sectionaal poort hapering motor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sectionaal poort hapering motor

    Tijdens het openen van de poort haperde die de laatste tijd even op zo'n 50 cm van de grond. De laatste tijd raakt ze niet meer verder open en blijft ze daar hangen, tenzij we helpen met de hand.
    Eens over dat kritieke punt heen wordt de poort verder automatisch geopend.
    Ik zie geen echt obstakel in rails of rollers.
    Heb een installateur laten komen en die zag dat ook eens gebeuren en zijn snelle conclusie (zonder verdere tests of controles): motor kapot, dient vervangen te worden.

    Maar achteraf bekeken, ... als die motor kapot is, werkt die dan überhaupt nog ? Het betreft een Sommer Sprint 550S.

  • #2
    Re: Sectionaal poort hapering motor

    Is het een poort met torsieveren? Mogelijk moeten die eens aangespannen worden. Onlangs hebben wij het hier ook moeten laten doen voor de eerste keer sinds de poort een jaar of acht geleden gehangen werd.
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • #3
      Re: Sectionaal poort hapering motor

      Wij hebben een poort van Baert (zitten op het bedrijventerrein op de Denen) en zijn wel tevreden over hun service. Misschien daar eens uw probleem uitleggen (tenzij uw poort ook al van hen komt, dan heeft u de uitslag al...).
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: Sectionaal poort hapering motor

        Kan zijn dat je de motor eens terug moet inleren.
        Hij kan dan terug de kracht bepalen die nodig is om de poort te openen en te sluiten.

        Het zou best kunnen dat er een condensator in de motor zit die slecht is.
        Dan krijg je deze toestanden ook.
        Die gaan dan wel erger worden.
        Maar ik zou eerst proberen om de motor terug af te regelen.

        mvg
        nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

        Comment


        • #5
          Re: Sectionaal poort hapering motor

          Het smeren van de scharnieren van de secties kan soms ook helpen.

          Jaja
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • #6
            Re: Sectionaal poort hapering motor

            Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
            Tijdens het openen van de poort haperde die de laatste tijd even op zo'n 50 cm van de grond. De laatste tijd raakt ze niet meer verder open en blijft ze daar hangen, tenzij we helpen met de hand.
            Eens over dat kritieke punt heen wordt de poort verder automatisch geopend.
            Ik zie geen echt obstakel in rails of rollers.
            Heb een installateur laten komen en die zag dat ook eens gebeuren en zijn snelle conclusie (zonder verdere tests of controles): motor kapot, dient vervangen te worden.

            Maar achteraf bekeken, ... als die motor kapot is, werkt die dan überhaupt nog ? Het betreft een Sommer Sprint 550S.
            Mogelijks kan die gewoon het gewicht niet meer aan en hoe hoger de poort is, hoe minder moeite de motor moet doen omdat het gewicht dan afneemt.
            Normaal wordt dit effect opgevangen door veren.
            Ofwel zijn die veren niet voldoende meer gespannen ofwel is de motor echt op zijn einde aan het gaan.
            Ik zou alvast toch beginnen met het aanspannen van de veren.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Sectionaal poort hapering motor

              Het is een poort met torsieveren.

              @nete: Dank voor de tip. De poort komt niet van Baert maar ik contacteerde hen wel ivm dit probleem. Het was hun technieker die snel de conclusie maakte (zonder verdere tests of controles): motor kapot en dient vervangen te worden. en nadien offerte 550€.

              Intussen heb ik wat verder gezocht en info van de fabrikant gekregen. Wat ik daar allemaal uit leer is dat idd zoals hier al gezegd, de balans zou moeten gecontroleerd worden en indien nodig torsieveren aangespannen, alsook een reset en/of terug "aanleren".
              Smeren en manuele balanstest heb ik dan zelf gedaan en volgens mij zit dat niet goed: de poort valt te zwaar naar beneden eens ze halfweg is. Die torsieveren moeten dus (na 15 jaar) eens gecontroleerd en aangespannen worden. Lijkt wel een gevaarlijke klus.

              Ambetant affaire: het is altijd delicaat terug te gaan met kritiek of invraagstelling van een diagnose, ... een boodschap die lijkt op "ik weet het beter" kan averechts werken in tijden van corona. Maar die technieker heeft niet de normale testen gedaan.

              Comment

              Working...
              X