Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schone Schijn op 17 februari 2019

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Schone Schijn op 17 februari 2019

    Allen,

    Ja, iedereen is volop aan het praten over klimaat, mensen komen
    op straat, maar weinigen die eigenlijk weten waarover het inhoudelijk gaat en
    wat er gebeurd achter de schermen en met welk doel.
    Reeds +35 j werk ik met de natuur in prive-domeinen en stel ik vast dat de natuur
    oppermachtig is en het laatste woord geeft en ook zal hebben in de toekomst,
    dus daar maak ik mij helemaal geen zorgen over.
    Reeds vele jaren volg ik allerhande lezingen, volg cursussen over
    wetenschappelijke waarnemingen/besluiten enz. om meer inzicht te krijgen.
    Ik stel volop vast (ik niet alleen) dat (vooral) bomen en planten in het algemeen sneller aan het
    groeien zijn de laatste 10-tallen jaren, daar er meer voedingsstoffen aanwezig zijn in de lucht.

    Wij horen allemaal : "Red onze Bossen" en hebben bossen in handen
    gegeven aan zogenaamde "Groene Beheerders" "Opzichters"

    Wel nu, voor deze die interesse hebben, op een kleine km
    van mijn deur gaat zo'n organisatie voor de Schone Schijn een bosaanplanting
    doen op 1 ha grond die ze afgenomen hebben van een landbouwer, maar
    wetende in gedachte dat diezelfde organisatie in het najaar van
    2018, 35 ha bestaand bos hebben vernietigd op zo'n 10 km afstand van deze
    aanplantingsplaats, en wetende dat dit bos in +/-1750 is aangeplant,
    deze 35ha moet zogenaamd omgezet worden in "Nieuwe Menselijk Gecreëerde Natuur"
    zonder bomen.

    Voor de geïnteresseerden hierbij de uitnodiging :


    Allen welkom en ja, de pers en geleerden zullen volop aanwezig zijn om verslag te doen.

    Tot slot om even over te denken:
    Als je een bepaald gebied van x-aantal km2 gedurende 300j onaangeroerd laat, vanaf
    dan mag je pas spreken over een gebied die in evenwicht is en praat je over een
    zogenaamd "Oerbos" of "Oerlandschap" Het dichtstbijzijnde dat ik ken ligt op de
    grens van Polen en Wit-Rusland. Al de rest is "Cultuurlandschap"

    Ik geeft dit alles gewoon even mee ter bezinning van allen die dit lezen !!

    Alle bemerkingen en opmerkingen zijn meer dan welkom, en ja, ik schrijf dit
    niet om eindeloze discussies te voeren hier op dit forum.

    Groetjes,

    Dirk

  • #2
    Re: Schone Schijn op 17 februari 2019

    Hier in de buurt hebben ze ook een heleboel bossen "in vroegere staat" terug gebracht, maar ik vraag mij wel af over welk tijdperk in de geschiedenis ze het dan hebben als ze zo goed als alle bomen weghalen en er hier en daar nog eentje laten staan.
    Van de "opgeslagen koolstof" blijft er misschien nog 10% over, wat er met de rest van het hout gebeurd is, dat weet ik niet...
    Misschien hebben ze er pellets van gemaakt voor "milieuvriendelijke" pellet kachels om zo de opgeslagen CO2 weer in de lucht te blazen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Schone Schijn op 17 februari 2019

      Gisteren gehoord, Roeselare stelt tien soorten gratis af te halen bomen ter beschikking,
      dat om het groen in en rond de stad te verhogen.
      Maar van die tien soorten zitten daar drie soorten exoten bij, terwijl de provincie er momenteel alles aan doet
      om in alle provinciale bossen alle exoten te rooien en te vervangen door europese exemplaren, een wereldwijde
      overeenkomst.
      Ik weet wel dat een boom in een tuin geen bos is, maar lijkt mij toch een eigenaardige keuze.

      Comment


      • #4
        Re: Schone Schijn op 17 februari 2019

        Ondertussen is de show volop bezig en zijn massaal ouders
        met hun kinderen gekomen om een boompje te planten op een weide
        die de groetjes afgenomen hebben van een landbouwer.

        Ben reeds benieuwd wat ze ons straks in de pers weer gaan wijsmaken over
        de zogenaamde goede doelen van de groentjes.

        Groetjes,

        Dirk

        Comment


        • #5
          Re: Schone Schijn op 17 februari 2019

          Ik wil Dirk even bijvallen. Ik woon pal op de grens van een bos van ik-weet-niet-hoeveel ha. Denk een stuk op 15. Vroeger privé, minstens 35 jaar niet onderhouden voor zover ik weet en vervolgens in alle stilte verkocht aan ANB. We hadden hier net voor de zomer en de grote kap ook een wandeling met experten : hydrologen, biologen, plantkundigen, dierkundigen, de hele reutemeteut. De bomen die er uit moesten waren toen al geschalmd (lees : gemerkt). Velen onder hen waren terecht (naaldhout in kaprijp stadium) maar er zaten ook vreselijk veel gezonde amerikaanse eiken tussen. Ik vroeg dus waarom die er uit moesten. Het antwoord kwam neer op : "dit zijn exoten, die moeten er uit". Waarom ? "Op een inlandse eik zitten er 160 (ik zeg maar wat) insectensoorten en op een amerikaanse maar de helft". Toen ik vroeg wanneer ze exoten als aardappelen, tabak, mais, de boshyacinthen van het Hallerbos gingen verbieden of doodsproeien werd het al wat stiller. Mijn volgende vraag betrof het aantal nakomelingen die een inlandse eik heeft (ik kende het antwoord : 6). Ik heb hier destijds nog het experiment geprobeerd met eikels van beider soorten. Inlandse eikels : nulkommanada. Amerikaanse eiken : allemaal. Hier bij ons was het vroeger allemaal heide (Hertsberge, Wingene, Beernem), wel : ze willen terug naar heide. Waarom ? En nu zuig ik het niet uit mijn duim hé : ze willen de habitat van de kruisbek terug. Ik heb hier in de 32 jaar dat ik hier woon nog nooit een kruisbek gezien maar als ik het goed begrijp zal er nu een file ontstaan.

          Comment


          • #6
            Re: Schone Schijn op 17 februari 2019

            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
            Ik wil Dirk even bijvallen. Ik woon pal op de grens van een bos van ik-weet-niet-hoeveel ha. Denk een stuk op 15. Vroeger privé, minstens 35 jaar niet onderhouden voor zover ik weet en vervolgens in alle stilte verkocht aan ANB. We hadden hier net voor de zomer en de grote kap ook een wandeling met experten : hydrologen, biologen, plantkundigen, dierkundigen, de hele reutemeteut. De bomen die er uit moesten waren toen al geschalmd (lees : gemerkt). Velen onder hen waren terecht (naaldhout in kaprijp stadium) maar er zaten ook vreselijk veel gezonde amerikaanse eiken tussen. Ik vroeg dus waarom die er uit moesten. Het antwoord kwam neer op : "dit zijn exoten, die moeten er uit". Waarom ? "Op een inlandse eik zitten er 160 (ik zeg maar wat) insectensoorten en op een amerikaanse maar de helft". Toen ik vroeg wanneer ze exoten als aardappelen, tabak, mais, de boshyacinthen van het Hallerbos gingen verbieden of doodsproeien werd het al wat stiller. Mijn volgende vraag betrof het aantal nakomelingen die een inlandse eik heeft (ik kende het antwoord : 6). Ik heb hier destijds nog het experiment geprobeerd met eikels van beider soorten. Inlandse eikels : nulkommanada. Amerikaanse eiken : allemaal. Hier bij ons was het vroeger allemaal heide (Hertsberge, Wingene, Beernem), wel : ze willen terug naar heide. Waarom ? En nu zuig ik het niet uit mijn duim hé : ze willen de habitat van de kruisbek terug. Ik heb hier in de 32 jaar dat ik hier woon nog nooit een kruisbek gezien maar als ik het goed begrijp zal er nu een file ontstaan.
            Het is echt niet normaal wat ze allemaal weghalen. Al jaren zijn ze in Hertsberghe/Beernem en hier in het Drongengoed aan het kappen alsof hun leven er van af hangt. En als je om het waarom vraagt, dan krijg je bijna een draai rond uw oren
            My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

            Comment


            • #7
              Re: Schone Schijn op 17 februari 2019

              De groentjes vergeten echter dat er voordien over heel west-europa één groot bos was, ingesneden door wat beken en rivieren - verder één groene zee. Daar hebben wij heimwee naar! Wij willen dat terug (gewoon om dwars te kunnen liggen - als gebruikelijk). Om maar te zeggen hoe belachelijk die hang naar vroeger wel is. Het is eigen aan de natuur dat er evolutie in zit - en dat menselijke ingrepen die evolutie zelfs nog versnellen. Dat al knoeiende willen terugdraaien is gedoemd om te falen.

              Comment


              • #8
                Re: Schone Schijn op 17 februari 2019

                Wat velen blijkbaar niet weten:
                Jaren geleden hebben ze in Europa beslist (onder druk van de groentjes) dat de natuur moet teruggedraaid
                worden naar het jaar 1600 en dat dit afgerond zou moeten zijn tegen 2030. Let maar eens op de vele borden
                die ze geplaatst hebben bij de kunstmatige natuur dat ze aan het creeëren zijn. Overal vind je het jaar 1600 terug als streefdoel.

                Ikzelf heb hier de gedetailleerde kaarten liggen van het jaar 1600 en ja ik woon in een heel slechte streek, een
                streek waar het vroeger moeras + heide + klein beetje bos + enkele landbouwperceeltjes was. Ik spreek hier
                over de streek Bulskampveld - Drongengoed en groot gedeelte van Oost-Vlaanderen.
                De bossen van het Drongengoed (geplant op kleigronden omdat deze niet geschikt waren voor landbouw)
                moeten bijna allemaal verdwijnen omdat deze zijn aangeplant in de jaren 1700, enkel
                een klein oppervlakte rond het kasteel mag blijven. Vandaar ze eind vorig jaar 35 ha bos hebben vernietigd midden in
                het bestaande bos. Een lang lint van een +/- 150m breed. In volgende fase komen de bospercelen daarrond aan de beurt.

                Gisteren moest ik naar een leverancier boven Eindhoven en net voor de grens van Nederland zag ik dat ze daar de reeds bestaande
                woestijn hebben vergroot. Een groot stuk bus is terug vernietigd, de hummuslaag is reeds op hopen geplaats voor verkoop en
                de wortels liggen ook reeds op hopen. Schitterend om te zien hoe makkelijk en snel het gaat om woestijn te creëren waar vroeger
                bos was, om maar te zwijgen over de beïnvloeding van temperatuur op die plaats.
                Reeds op Google is het goed te zien. Zie : https://www.google.be/maps/@51.31629...!3m1!1e3?hl=nl

                Groetjes,

                Dirk

                Comment


                • #9
                  Re: Schone Schijn op 17 februari 2019

                  Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
                  Wat velen blijkbaar niet weten:
                  Jaren geleden hebben ze in Europa beslist (onder druk van de groentjes) dat de natuur moet teruggedraaid
                  worden naar het jaar 1600 en dat dit afgerond zou moeten zijn tegen 2030. Let maar eens op de vele borden
                  die ze geplaatst hebben bij de kunstmatige natuur dat ze aan het creeëren zijn. Overal vind je het jaar 1600 terug als streefdoel.

                  Ikzelf heb hier de gedetailleerde kaarten liggen van het jaar 1600 en ja ik woon in een heel slechte streek, een
                  streek waar het vroeger moeras + heide + klein beetje bos + enkele landbouwperceeltjes was. Ik spreek hier
                  over de streek Bulskampveld - Drongengoed en groot gedeelte van Oost-Vlaanderen.
                  De bossen van het Drongengoed (geplant op kleigronden omdat deze niet geschikt waren voor landbouw)
                  moeten bijna allemaal verdwijnen omdat deze zijn aangeplant in de jaren 1700, enkel
                  een klein oppervlakte rond het kasteel mag blijven. Vandaar ze eind vorig jaar 35 ha bos hebben vernietigd midden in
                  het bestaande bos. Een lang lint van een +/- 150m breed. In volgende fase komen de bospercelen daarrond aan de beurt.

                  Gisteren moest ik naar een leverancier boven Eindhoven en net voor de grens van Nederland zag ik dat ze daar de reeds bestaande
                  woestijn hebben vergroot. Een groot stuk bus is terug vernietigd, de hummuslaag is reeds op hopen geplaats voor verkoop en
                  de wortels liggen ook reeds op hopen. Schitterend om te zien hoe makkelijk en snel het gaat om woestijn te creëren waar vroeger
                  bos was, om maar te zwijgen over de beïnvloeding van temperatuur op die plaats.
                  Reeds op Google is het goed te zien. Zie : https://www.google.be/maps/@51.31629...!3m1!1e3?hl=nl

                  Groetjes,

                  Dirk
                  Welke Richtlijn (Directive) was dat en in welk jaar?

                  Comment

                  Working...
                  X