Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schade na openbare verkoop.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Schade na openbare verkoop.

    Ik zit met een vraagje en ik hoop dat sommigen van jullie hier misschien een beetje hun weg in weten.

    Stel: Iemand kocht een huis op de tweede zitdag van een openbare verkoping. Stel dat die verkoop gisteren was.
    Een maand voordien had diezelfde koper al het bod uitgebracht dat het uiteindelijke eindbod zou worden. Zijn bod van de eerste zitting werd dus pas aanvaard op de tweede zitting (een maand later).

    De 'koop' is een onbewoond huis dat al een paar jaar leegstaat, dat niet verwarmd wordt en waar zich aan weerszijden ook geen huizen bevinden die verwarmd worden.
    De waterteller noch de leidingen zijn geisoleerd. Vermoedelijk staat de kraan van de hoofdteller echter wel toegedraaid.

    De kans zit er dus dik in dat, van het moment dat de dooi intreed, het water er aan alle kanten zal uitspuiten.
    De koper verneemt van de notaris dat de verkoper een familie is die in zware onenigheid ligt en waarvan niemand zich iets willen aantrekken van dit (te verwachten) probleem.
    Wat kan de koper doen? Wie zal opdraaien voor de kosten aan de installatie (nieuwe waterteller?) wie zal opdraaien voor eventuele waterschade?
    Zal de koper deze schade kunnen verhalen op de verkoper?

    De verkoper kan argumenteren dat de koper het huis gekocht heeft met een bevroren teller, want het had op het moment van de toewijzing immers (voordien) al een aantal dagen en nachten zwaar gevroren.
    De koper kon dus weet hebben van het te verwachten probleem en hij moet dus ook maar opdraaien voor de eventuele gevolgen.
    De koper van zijn kant kan argumenteren dat de teller is stukgegaan door de schuld van de verkopers. Zij hadden immers nagelaten om de nodige maatregelen te treffen om deze schade te voorkomen. Hij kan tevens argumenteren dat op het moment van zijn eerste bod er nog geen sprake was van vorst. Aangezien dit bod bindend was, was dit voor hem eigenlijk het moment van aankoop.

    Trouwens, als de teller stuk vriest zal deze door de watermaatschappij worden verwijderd. Bij het moment van overdragen van de sleutels en opname van de meterstanden zal er dus geen meter meer aanwezig zijn, waar deze op het moment van de verkoop er wel was. De koper kan dus argumenteren dat hij niet krijgt wat hij gekocht heeft. En aan wie zal de watermaatschappij trouwens de (schade-)factuur opsturen? Wie zal (volgens de watermaatschappij) moeten opdraaien voor het plaatsen van een nieuwe teller?

    De notaris stelt voor aan de koper om de sleutel (tijdelijk) bij hem te halen en het probleem zelf op te lossen voor het zich effectief stelt. De schade preventief trachten te beperken als het ware.
    Ik stel me hier toch een aantal vragen bij en niet alleen van technische aard.
    Het lijkt me toch niet terecht dat de koper moet opdraaien voor de interne ruzie van de verkopers-familie en hun nalatigheid om de nodige voorzorgen te treffen tegen deze bevriezing. Als de koper dit probleem zelf tracht te minimaliseren door de woning te betreden (vooraleer hij hier in feite het recht toe heeft) kan dit dan aanzien worden als een aanvaarding van de gevolgen?
    Moet de koper niet het standpunt innemen dat de verkoper verantwoordelijk blijft tot na het verlijden van de akte en het betalen van de koopsom? En alles op zijn beloop laten, met alle schade en gevolgen vandien?

    Wat denken jullie van gans deze toestand? Een zaak met veel haken en ogen aan in elk geval en waarbij ik waarschijnlijk nog een aantal zaken over het hoofd zie.
    Graag jullie visie hierover.

  • #2
    Re: Schade na openbare verkoop.

    Is dit niet een beetje vergelijkbaar met 'brandverzekering'?
    Je neemt toch ook geen verzekering zolang het je eigendom niet is.

    Comment


    • #3
      Re: Schade na openbare verkoop.

      Het is eigenlijk simpel ... je vraagt aan de vorige eigenaar om de teller te laten afsluiten (niet opnemen van de standen hé, effectief afsluiten).

      Wat heeft dit als voor en nadelen ...
      Nadeel :
      Jij hebt openingskosten voor de teller te betalen maar dit is nooit zo hoog als de vergoeding voor een beschadigde teller.
      Voordelen :
      Als de vorige eigenaar de afrekening niet betaalt riskeer jij er niet voor moeten op te draaien.
      Als ze vaststellen dat de vorige eigenaar de watereteller laten bebriezen heeft dan worden deze kosten aan hem aangerekend omdat tot op afsluitig alles voor hem is.
      Mits jij een neieuwe klant bent en een openig vraagt van de teller moet die ook in orde zijn, wat er ook voordien mee gebeurde is uw probleem niet.
      Laat het dus in uw akte opnemen bij de notaris dat partijen overeengekomen zijn dat alle nutsleidingen afgesloten dienen te worden voor de dag van definitieve verkoop.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Schade na openbare verkoop.

        Oorspronkelijk geplaatst door lut Bekijk bericht
        Je neemt toch ook geen verzekering zolang het je eigendom niet is.
        Een fout dat velen maken ... je kan je verzekeren voor een huis in aanbouw, in verbouwing of in aankoop.
        Stel dat je net tekende bij de notaris en het dak vliegt weg door een storm, dan ben je wel de pineut.
        Veel verzekeringen bieden dit aan een spotprijs of zelfs tijdelijk gratis aan als je al een verzekering hebt.
        Dit hebben wij ook gedaan tijdens de bouw, zo ben je verzekerd tegen waterschade, storm, brand, vandalisme, diefstal, ... (de dekkingen die opgenomen zijn in de polis natuurlijk).
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Schade na openbare verkoop.

          Oorspronkelijk geplaatst door lut Bekijk bericht
          Is dit niet een beetje vergelijkbaar met 'brandverzekering'?
          Je neemt toch ook geen verzekering zolang het je eigendom niet is.
          Waarschijnlijk wel, maar van wanneer is het eigenlijk de koper zijn eigendom?
          De koper krijgt immers pas de sleutels na de betaling van de volledige koopsom, en dit moet binnen de 6 weken gebeuren.
          Blijft de verkoper verantwoordelijk zolang hij de sleutels heeft? Of wel?
          Het kan toch niet dat de koper al verantwoordelijk is terwijl de verkoper de sleutels nog in handen heeft?
          Van wanneer mag de verkoper zijn verzekering opzeggen? Of anders gezegd, van wanneer gaat het goed van de ene verzekerde over op de andere?
          Indien dit op het moment is van 'de toekenning' op een openbare verkoop, dan zit je toch al snel met een onverzekerde periode van minimaal een week?!?!?!?!
          Want het duurt toch eventjes vooraleer je als koper een verzekering kunt regelen voor je aankoop.

          Ja sorry, veel vragen, ik ben daar dan ook niet echt in thuis in deze materie.

          Comment


          • #6
            Re: Schade na openbare verkoop.

            Oorspronkelijk geplaatst door D-lete Bekijk bericht
            Van wanneer mag de verkoper zijn verzekering opzeggen? Of anders gezegd, van wanneer gaat het goed van de ene verzekerde over op de andere?
            Indien dit op het moment is van 'de toekenning' op een openbare verkoop, dan zit je toch al snel met een onverzekerde periode van minimaal een week?!?!?!?!
            Want het duurt toch eventjes vooraleer je als koper een verzekering kunt regelen voor je aankoop.
            Lees ook mijn antwoord hierboven even!
            Je kan een huis verzekeren voordat het volledig van u is en zo een hoop problemen voorkopen.
            Een verzekering nemen op een huis neemt 5 minuten in beslag van zodra jij bij je makelaar gaat.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Schade na openbare verkoop.

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Het is eigenlijk simpel ... je vraagt aan de vorige eigenaar om de teller te laten afsluiten (niet opnemen van de standen hé, effectief afsluiten).

              Wat heeft dit als voor en nadelen ...
              Nadeel :
              Jij hebt openingskosten voor de teller te betalen maar dit is nooit zo hoog als de vergoeding voor een beschadigde teller.
              Voordelen :
              Als de vorige eigenaar de afrekening niet betaalt riskeer jij er niet voor moeten op te draaien.
              Als ze vaststellen dat de vorige eigenaar de watereteller laten bebriezen heeft dan worden deze kosten aan hem aangerekend omdat tot op afsluitig alles voor hem is.
              Mits jij een neieuwe klant bent en een openig vraagt van de teller moet die ook in orde zijn, wat er ook voordien mee gebeurde is uw probleem niet.
              Laat het dus in uw akte opnemen bij de notaris dat partijen overeengekomen zijn dat alle nutsleidingen afgesloten dienen te worden voor de dag van definitieve verkoop.
              Bedankt voor de goede raad maar de verkoop was gisteren. Er kan dus niks meer aan de akte gewijzigd worden vrees ik.
              De verkoper zal nu niks meer doen wat voor hem nadelig zou kunnen uitdraaien, zoals het laten afsluiten van de tellers.
              Door de grote onenigheid in de verkopers-familie is er trouwens niemand van hen die ook maar enige verantwoordelijkheid in deze zaak wil nemen.

              Comment


              • #8
                Re: Schade na openbare verkoop.

                Het kan nog wel eens flink meevallen met de schade. De meeste leidingen kunnen wel tegen een stootje. Bovendien staat het huis al jaren leeg, schrijf je, en spoot het water er tot nog toe nog niet uit, terwijl er al eerder vorst is geweest in de voorbije jaren. Ik schat dat het wel mee zal vallen. En mocht er toch een kleine lekkage zijn na de meter, dan is dat zo gerepareerd.

                Comment


                • #9
                  Re: Schade na openbare verkoop.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Marco_ Bekijk bericht
                  Het kan nog wel eens flink meevallen met de schade. De meeste leidingen kunnen wel tegen een stootje. Bovendien staat het huis al jaren leeg, schrijf je, en spoot het water er tot nog toe nog niet uit, terwijl er al eerder vorst is geweest in de voorbije jaren. Ik schat dat het wel mee zal vallen. En mocht er toch een kleine lekkage zijn na de meter, dan is dat zo gerepareerd.
                  Het huis staat al drie jaar leeg. En in die periode heeft het nog nooit zo hard en zeker nooit zo lang gevroren als nu.
                  Ik vrees er dus voor. En niet voor een lekkage na de teller, ik vrees vooral voor de teller zelf. Dat is een duur grapje als die moet vervangen worden.

                  Zelfs al zou de waterinstallatie perfect geisoleerd zijn dan zou dit nog niks uitmaken. Isloatie bewaart immers enkel een tijdje de warmte die er is.
                  En aangezien het huis totaal onverwarmt is en er ook geen water door de leidingen stroomt is die warmte momenteel nihil.
                  Momenteel vriest het in het huis even hard als er buiten. De warmte-inertie is er al vele dagen geen factor meer.

                  Maar je hebt gelijk, het wordt afwachten. Niets is zelfs slechter dan een bevroren leiding (of teller) versneld te doen ontdooien, met een haardroger of zo. Hoe trager en gelijkmatiger het ontdooit hoe beter.

                  Ik ben waarschijnlijk wel niet de enige die met een bang hart de dooi afwacht.
                  De watermaatschappijen zullen waarschijnlijk niet weten waar eerst gesprongen als het zover is.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Schade na openbare verkoop.

                    Oorspronkelijk geplaatst door D-lete Bekijk bericht
                    Bedankt voor de goede raad maar de verkoop was gisteren. Er kan dus niks meer aan de akte gewijzigd worden vrees ik.
                    De verkoper zal nu niks meer doen wat voor hem nadelig zou kunnen uitdraaien, zoals het laten afsluiten van de tellers.
                    Door de grote onenigheid in de verkopers-familie is er trouwens niemand van hen die ook maar enige verantwoordelijkheid in deze zaak wil nemen.
                    Ik zou naar de verkopende notaris gaan met het volgende voorstel: Als het vriesweer voorbij is gaan wij samen naar het huis kijken, want ik vermoed waterschade door de vorst. Als er waterschade is laat ik dit officieel vaststellen (eventueel door een deurwaarder). Alle kosten (deurwaarder, watermaatschappij, loodgieter) worden door de notaris betaald alvorens de verkopers hun geld te geven.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Schade na openbare verkoop.

                      Oorspronkelijk geplaatst door DEAN Bekijk bericht
                      Ik zou naar de verkopende notaris gaan met het volgende voorstel: Als het vriesweer voorbij is gaan wij samen naar het huis kijken, want ik vermoed waterschade door de vorst. Als er waterschade is laat ik dit officieel vaststellen (eventueel door een deurwaarder). Alle kosten (deurwaarder, watermaatschappij, loodgieter) worden door de notaris betaald alvorens de verkopers hun geld te geven.
                      En waarom zou een notaris daar oren naar hebben? En al zeker niet als hij het is die de kosten moet betalen (of voorschieten).

                      Nee, ik vrees dat de notaris zo'n voorstel met een lachje zal afwimpelen. Waarschijnlijk denkt hij bij zichzelf: "Zoek het zelf maar uit, ik moei mij hier niet mee".
                      En de eventuele schade van de koopsom afhouden is ook al geen optie vrees ik.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Schade na openbare verkoop.

                        Een beetje juridische verduidelijking:
                        1) Een koop van een onroerend op een openbare zitting is definitief op de
                        dag van de openbare zitting. Op dat ogenblik wordt de koper de wettelijke
                        eigenaar van het onroerend goed.
                        Achteraf volgt enkel het authentiek maken van deze verkoop ( akte ) en
                        de overschrijving in de hypotheekregisters om de akte tegenstelbaar te maken
                        tegen derden.

                        2) De koper aanvaardt het onroerend goed in al zijn aspecten zoals het zich
                        aanbiedt op de dag van de verkoop. Bij een openbare verkoop kunnen geen
                        opschortende clausules opgenomen worden.

                        Dus: Vanaf de dag van de verkoop is de nieuwe eigenaar verantwoordelijk voor
                        alle problemen die kunnen rijzen.
                        Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                        Comment


                        • #13
                          Re: Schade na openbare verkoop.

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Een fout dat velen maken ... je kan je verzekeren voor een huis in aanbouw, in verbouwing of in aankoop.
                          Stel dat je net tekende bij de notaris en het dak vliegt weg door een storm, dan ben je wel de pineut.
                          Veel verzekeringen bieden dit aan een spotprijs of zelfs tijdelijk gratis aan als je al een verzekering hebt.
                          Dit hebben wij ook gedaan tijdens de bouw, zo ben je verzekerd tegen waterschade, storm, brand, vandalisme, diefstal, ... (de dekkingen die opgenomen zijn in de polis natuurlijk).
                          Wij hadden ook al een verzekering ook al was het ons gebouw niet. . We zijn al beginnen uitbreken voor we effectief bij de notaris zaten . Zeer gewillige verkoper maar we hebben dan ons ook goed verzekerd
                          Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
                          http://www.racenews.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Schade na openbare verkoop.

                            Bedankt voor de toelichting "Dyafani".

                            Ondertussen heb ik nog wat meer over dit probleem nagedacht en ik begin er tamelijk gerust in te worden.
                            Want wat ik over het hoofd heb gezien is dat je als koper wel eigenaar wordt van het gebouw maar daarom nog niet van de tellers.
                            De verkoper blijft immers de "klant" van de watermaatschappij tot de eigenlijke overdracht.
                            En die overdracht gebeurd pas na het authentiek maken van de akte. Na de betaling van de koopsom dus. Niet eerder. Dan pas worden de meterstanden opgenomen en wordt de meter van de ene klant naar de andere overgedragen.
                            Als de teller in de tijd tussen het ondertekenen en het authentiek maken van de akte ontdooit en openbarst wegens 'kapotgevroren' dan zal de rekening toch wel naar de verkoper gaan zeker? Hij is immers nog altijd de klant op dat moment. Of zie ik hier iets over het hoofd?

                            Een verkocht huis kan immers ook nog bewoond zijn door een huurder en dan is en blijft deze (bij een verkoop van het goed) de klant van de watermaatschappij en draait hij als klant ook op indien hij de meter laat bevriezen....en NIET de nieuwe eigenaar.
                            M.a.w.: volgens mij is het dus de "klant", de "gebruiker van de teller", die opdraait voor alle kosten en niet de eigenaar van het gebouw waarin deze teller zich bevindt.

                            Voor alle zekerheid ga ik dit maandag toch eens navragen bij de watermaatschappij.
                            Want het zou me immers niet verwonderen dat de watermaatschappij de rekening alsnog doorstuurt naar de nieuwe eigenaar indien de oude eigenaar (als klant) deze rekening weigert te betalen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Schade na openbare verkoop.

                              Oorspronkelijk geplaatst door blazor Bekijk bericht
                              Wij hadden ook al een verzekering ook al was het ons gebouw niet. . We zijn al beginnen uitbreken voor we effectief bij de notaris zaten . Zeer gewillige verkoper maar we hebben dan ons ook goed verzekerd

                              "Zeer gewillige verkoper"???

                              Vooral een heel domme verkoper als je het mij vraagt .

                              Comment

                              Working...
                              X