Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Roest of verf verwijderen met laser.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Roest of verf verwijderen met laser.

    De nieuwe techniek ipv. zandstralen is laser reinigen.

    Kost wel wat zo een 1.000 watt laser, euhhhh 480.000 dollar of huren voor zo een 12.000€ per maand, voor een kleintje dan.

    The rust remover everyone has been waiting for! Just how much does a laser rust remover cost and where can you get one?

  • #2
    Re: Roest of verf verwijderen met laser.

    Dat is niet goedkoop, maar ik vermoed dat er toch heel wat bedrijven zijn die daardoor flink kunnen besparen om dat het snel en zuiver werkt.
    Niet voor de kleine garagist (daarvoor zal de investering veel te groot zijn), voor grote bedrijven die nu al veel zandstralen zal die laser voor een aantal toepassingen voordelen bieden.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Roest of verf verwijderen met laser.

      Fantastisch als je het zo ziet. Ik had gedacht dat zoiets traag zou werken, maar het gaat verbazend snel zelfs.
      Als particulier hou ik voorlopig bij een potje roestfixeer .
      Is toch ook een 'raar' goedje waarvan ik de werking niet snap, maar het werkt (voor kleine oppervlakken) ook héél goed.
      Ik heb hier zaken met roestfixeer behandeld, en er verder niet aangekomen, en die hangen al jaaaaren in weer en wind zonder dat er iets aan veranderd.
      Hoe het kan, ik weet het niet.

      PS Heb een aantal jaren terug een reportage gezien van een toestel dat werkte met geluidsgolven om stenen van (oude) gebouwen en monumenten mee op te frissen.
      In plaats van zandstralen of met hoge druk te reinigen ging dit ook heel snel met die geluidsgolven.
      Of dit nu reeds algemeen en/of doorgebroken is weet ik niet.

      Comment


      • #4
        Re: Roest of verf verwijderen met laser.

        Waar is de roestlaag gebleven ? Is ze in damp opgegaan ? Of is het roest terug in ijzer omgetoverd en opnieuw aangehecht ?
        In het filmpje zie ik dat de roestpellen nog steeds op het voorwerp hangen. Het enige wat er gebeurde met het rooster, was de verkleuring van roestkleur naar een zwarte kleur.
        Het oppervlak zag er alles behalve klaar uit om geverfd te worden. Lijkt me hetzelfde resultaat van wanneer je er eens met een gasbrander over blaast.

        Ik heb jaren geleden een demonstratie bijgewoond waarbij het werkstuk in een bak werd geplaatst. De bak werd dan volledig gevuld met grit en dan werd de ultrasone werking ingeschakeld.
        Het resultaat is wel OK, maar het duurt 6 keer langer tegenover wanneer het op de traditionele manier wordt gezandstraald. Voordeel is wel dat er niemand aanwezig moet zijn tijdens de werking.
        Uiteindelijk werd de machine niet aangekocht omdat de maximale afmeting van het werkstuk slechts 1500mm kon zijn.
        Last edited by notex; 12 oktober 2016, 17:52.

        Comment


        • #5
          Re: Roest of verf verwijderen met laser.

          Mijn idee is dat er ontzettend veel hitte vrijkomt op een hele kleine afmeting waardoor de roestlaag smelt en de zuurstof verdwijnt. Maar er zijn goedkopere manieren om roest te verwijderen. Hier meer informatie over roest:
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: Roest of verf verwijderen met laser.

            Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
            Mijn idee is dat er ontzettend veel hitte vrijkomt op een hele kleine afmeting waardoor de roestlaag smelt en de zuurstof verdwijnt. Maar er zijn goedkopere manieren om roest te verwijderen. Hier meer informatie over roest:
            http://www.megawetenschap.nl/roest.html
            Akkoord, maar de roestpellen gaan zich niet egaal vasthechten op het onderliggende ijzer, en het oppervlak zal ruw blijven..
            Een nabehandeling van het oppervlak (bv. zandstralen) zal toch nog nodig zijn voor men kan schilderen. Dat betekent dus dubbel werk (laseren + zandstralen)

            Comment


            • #7
              Re: Roest of verf verwijderen met laser.

              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
              Akkoord, maar de roestpellen gaan zich niet egaal vasthechten op het onderliggende ijzer, en het oppervlak zal ruw blijven..
              Een nabehandeling van het oppervlak (bv. zandstralen) zal toch nog nodig zijn voor men kan schilderen. Dat betekent dus dubbel werk (laseren + zandstralen)
              Cola is ook een optie he, Cola is erg zuur
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: Roest of verf verwijderen met laser.

                Het lijkt me ook maar wat rommel te zijn.
                Echt serieus materiaal is dat niet.
                En er zit nog een ernstig gevaar in ook als je per ongeluk op een glanzend oppervlak komt. Dan krijg je die lazerstraal in je smoel en daar ga je niet vrolijk van worden.

                Comment


                • #9
                  Re: Roest of verf verwijderen met laser.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                  Cola is ook een optie he, Cola is erg zuur
                  Zelfde pH als azijn. Ik stond er ook van te kijken.
                  De suiker maskeert de zoetigheid en omgekeerd.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Roest of verf verwijderen met laser.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                    Mijn idee is dat er ontzettend veel hitte vrijkomt op een hele kleine afmeting waardoor de roestlaag smelt en de zuurstof verdwijnt. Maar er zijn goedkopere manieren om roest te verwijderen. Hier meer informatie over roest:
                    http://www.megawetenschap.nl/roest.html
                    De meeste metaaloxiden zijn idd thermolyseerbaar. Komt er op neer dat het roest omgezet wordt in ijzer.
                    Maar wat ik raar vind is dat het werkstuk niet lijkt op te warmen.

                    Ook jammer dat niet-metaaloxiden niet te thermolyseren zijn. Anders was het NOx en het CO2 probleem meteen opgelost.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Roest of verf verwijderen met laser.

                      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                      Zelfde pH als azijn. Ik stond er ook van te kijken.
                      De suiker maskeert de zoetigheid en omgekeerd.
                      Maar ik zou zelf toch niet aanklooien met Cola. Het werkzame bestanddeel is fosforzuur (H3PO4), waardoor het ijzer deels wordt gefosfateerd. Anders kon je gewoon azijn nemen. Even zuur zoals ik al zei, een pH meter laat zich niet foppen door de suiker.
                      Dus gewoon behandelen met fosforzuur, via verdunnen bepaal je zelf de sterkte. Maar fosforzuur vind je niet in de buurtwinkel, vandaar...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Roest of verf verwijderen met laser.

                        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                        Het lijkt me ook maar wat rommel te zijn.
                        Echt serieus materiaal is dat niet.
                        Yag lasers worden gebruikt door Arcelor Mittal, de spoorwegen, de halfgeleider industrie enz.
                        En U Mr. buurmanBert weet dat het rommel is.
                        Wij hadden er drie in gebruik bij Philips, wel niet om te reinigen maar om namen in componenten te schrijven, (zelfde basis laser) dat aan een snelheid van 36.000 stuks per uur
                        dag en nacht 7 op 7.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Roest of verf verwijderen met laser.

                          Ik zeg niet dat lazer rommel is. Er zijn veel mooie toepassingen van lazer.
                          Ik zeg dat deze toepassing rommel is en bovendien zeer gevaarlijk als de simpel werkmannen zonder veiligheidsvoorschriften in acht te nemen hiermee gaan werken.
                          De "roest" in het voorbeeld lijkt mij een zeer dunne oxydatie maar geen echte roest van jaren oud. Die oxydatie krijg je weg met een licht zuur en het kost je niets.
                          Maar echt dikke roest moet je met harde middelen aanpakken en dat lijkt mij gene spek voor het been van deze speelgoedtoepassing.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Roest of verf verwijderen met laser.

                            Heb enige ervaring met roest (rijd met een oude auto...). Het enige wat echt helpt is zandstralen, zeker als je op een onregelmatig oppervlak werkt.
                            En als het meer dan oppervlakteroest is: wegsnijden en vervangen door nieuw metaal

                            Comment


                            • #15
                              Re: Roest of verf verwijderen met laser.

                              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                              Maar ik zou zelf toch niet aanklooien met Cola. Het werkzame bestanddeel is fosforzuur (H3PO4), waardoor het ijzer deels wordt gefosfateerd. Anders kon je gewoon azijn nemen. Even zuur zoals ik al zei, een pH meter laat zich niet foppen door de suiker.
                              Dus gewoon behandelen met fosforzuur, via verdunnen bepaal je zelf de sterkte. Maar fosforzuur vind je niet in de buurtwinkel, vandaar...
                              Inderdaad, fosforzuur is een van de handigste middelen om roest aan te pakken. Zit ook in de meeste van die roestomvormers die in de handel zijn. Niet in de buurtwinkel, maar denk wel dat je het zonder al te veel problemen kan bekomen. Is tenslotte een zwak, weinig giftig zuur dat in de voedingsindustrie in grote hoeveelheden gebruikt wordt.

                              Zoutzuur kan ook (gewoon in de bouwmarkt te koop), maar het geeft niet in water oplosbare ijzerhydroxide dat in alle spleten blijft zitten dus niet voor alle toepassingen geschikt. Met fosforzuur heb je dat niet. Met citroenzuur zou het ook kunnen maar gezien de grote hoeveelheden lopen de kosten op.

                              Heb hier enkele dingen die ik moet ontroesten en waar ik met een borstel niet bijkan. Dit lijken me bruikbare oplossingen.

                              Die laser lijkt me echt wel voor speciale toepassingen. Kunstvoorwerpen of zo waar je de roest heel lokaal wil behandelen zonder de omgeving aan te tasten.

                              Comment

                              Working...
                              X